NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2016, 15:37

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes det er lige meget at det lukker ift. at man vel kan slå stofferne op 100 andre steder.

Samt folk kan jo sige sig selv at hvis de fedter hovedet ind i en masse kemi de ikke aner hvad er, så kan nogen af dem have skadelige virkninger


Jeps. Det er netop dét man gerne vil undgå. Det er kemi, i stort set alt og hvis der er frit spil for producenterne, så kan du roligt regne med at der kommer endnu mere kemi.


Det har jo ikke noget med KemiLappen at gøre?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2016, 15:46

Jeg er træt af at folk ikke selv gider tjekke om de ting de spiser eller smører i fjæset er farlige. Man går jo heller ikke rundt og æder random planter og svampe uden at vide hvad det er.
0
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Spasserinde » 21. sep 2016, 16:43

eks-Maupassant skrev:Jeg synes det er lige meget at det lukker ift. at man vel kan slå stofferne op 100 andre steder.

Samt folk kan jo sige sig selv at hvis de fedter hovedet ind i en masse kemi de ikke aner hvad er, så kan nogen af dem have skadelige virkninger.


Jeg synes så ikke det er lige meget om man kan scanne en ting og få svar på 3 sekunder, eller om man skal stå og fedte og indtaste "Ammonium Acryloyldimethyltaurate" og 20-30 lignende ingredienser på sin telefon for at tjekke alle ingredienserne i en eller anden ting.

Dengang kemiluppen ikke fandtes, endte det tit med at jeg blev nødt til bare at købe produkterne og så bruge en halv aften på at slå alting op derhjemme og læse wikipedia-artikler, for så at spilde tid på at tage tilbage og bytte dem næste weekend, når det viste sig, der var noget underligt i. Det var vanvittigt tidskrævende. Nu scanner jeg dem bare på stedet, så er det ordnet.

Jeg synes simpelthen ikke det er realistisk at forvente, at forbrugerne skal kunne en hav af forskellige ingredienser i hovedet eller forvente de gider bruge en time ekstra i Føtex eller Matas på at slå dem op én efter en.
4
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Spasserinde » 21. sep 2016, 16:46

eks-Maupassant skrev:Jeg er træt af at folk ikke selv gider tjekke om de ting de spiser eller smører i fjæset er farlige. Man går jo heller ikke rundt og æder random planter og svampe uden at vide hvad det er.


Jamen det er da netop det, appen og Tænk Kemi generelt hjælper med? :forvirret: :forvirret: At folk kan tjekke tingene?

Det giver da ikke mening at sige, at man er træt af at folk ikke tjekker tingene, samtidig med man så ikke værdsætter den kilde hvor de rent faktisk kan gøre præcis det?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2016, 16:52

Spasserinde skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes det er lige meget at det lukker ift. at man vel kan slå stofferne op 100 andre steder.

Samt folk kan jo sige sig selv at hvis de fedter hovedet ind i en masse kemi de ikke aner hvad er, så kan nogen af dem have skadelige virkninger.


Jeg synes så ikke det er lige meget om man kan scanne en ting og få svar på 3 sekunder, eller om man skal stå og fedte og indtaste "Ammonium Acryloyldimethyltaurate" og 20-30 lignende ingredienser på deres telefon for at tjekke alle ingredienserne i en eller anden ting.

Dengang kemiluppen ikke fandtes, endte det tit med at jeg blev nødt til bare at købe produkterne og så bruge en halv aften på at slå alting op derhjemme, for så at spilde tid på at tage tilbage og bytte dem næste weekend, når det viste sig, der var noget underligt i. Det var vanvittigt tidskrævende. Nu scanner jeg dem bare på stedet, så er det ordnet.


Der er vel en anden app der kan det samme? Er det virkeligt den eneste kemiapp i hele verden?

Anyway, de stoffer appen siger er OK, en del af dem vil ikke være det, det er bare fordi man ikke ved hvad de gør endnu.

Som paint nævner, er der også coctail effekt. Måske det stof du mener er OK blandet sammen med 7 andre gør noget man ikke ved man er. Eller måske din krop reagerer stærkere end normalt på et stof. Osv.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2016, 16:58

Hvad jeg mener er, at du ikke kan tjekke tingene alligevel. Fordi den viden der bliver putten ind i en app anyway er begrænset.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf IrmaPigen » 21. sep 2016, 18:08

Kemiluppen tager ikke højde for f.eks. aluminium i deodoranter.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Oveditlevsen » 21. sep 2016, 18:19

Det er vel heller ikke Tænk's opgave at føre et egentlig tilsyn, og straffe syndere. De kan highlighte nye problemstillinger som fx mikroplast og phthalater tænker jeg.
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Oddinary » 21. sep 2016, 18:28

IrmaPigen skrev:Kemiluppen tager ikke højde for f.eks. aluminium i deodoranter.


Men er det ikke også det, der er et problem ved den slags ting? Når de skal til at være "dommere" over, hvad der er skidt? Tit er beviser på, hvor skadeligt noget er, jo ret sparsomt.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Tobywan » 21. sep 2016, 18:44

Fint med mig. Den skal skal reguleres via lovgivningen, og ikke et statsfinansieret koncept som tydeligvis er blevet misforstået fordi en stor gruppe er bange for "kemi". Det kan ikke undgåes, at et sådant koncept kommer til at hænge firmaer ud, som sælger lovlige produkter. Derudover har mennesker altså selv et ansvar for hvad de stopper indenbords.

Hvis produkter indeholder nok "kemi" til at de er sundhedsskadelige ved almindeligt forbrug, så skal de jo ikke sælges. Lovgivningen skal sikre produktet og information omkring hvad der er i produktet. Er det lovligt, så skal hverken firma eller producent kunne sættes i dårligt lys. Alt er jo praktisk talt giftigt og kræftfremkaldende i rette mængder. Man får jo ikke kræft af at bruge den "forkerte lovlige" læbestift, men det er selvfølgelig producentens ansvar, at oplyse hvad der er i produktet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2016, 18:49

Tobywan skrev:Fint med mig. Den skal skal reguleres via lovgivningen, og ikke et statsfinansieret koncept som tydeligvis er blevet misforstået fordi en stor gruppe er bange for "kemi". Det kan ikke undgåes, at et sådant koncept kommer til at hænge firmaer ud, som sælger lovlige produkter. Derudover har mennesker altså selv et ansvar for hvad de stopper indensbords.

Hvis produkter indeholder nok "kemi" til at de er sundhedsskadelige ved almindeligt forbrug, så skal de jo ikke sælges. Lovgivningen skal sikre produktet og information omkring hvad der er i produktet. Er det lovligt, så skal hverken firma eller producent kunne sættes i dårligt lys.


Hehe ja det giver ikke mening at sige at der er "kemi" i et produkt. Alt er jo kemi.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Tobywan » 21. sep 2016, 18:54

eks-Maupassant skrev:
Tobywan skrev:Fint med mig. Den skal skal reguleres via lovgivningen, og ikke et statsfinansieret koncept som tydeligvis er blevet misforstået fordi en stor gruppe er bange for "kemi". Det kan ikke undgåes, at et sådant koncept kommer til at hænge firmaer ud, som sælger lovlige produkter. Derudover har mennesker altså selv et ansvar for hvad de stopper indensbords.

Hvis produkter indeholder nok "kemi" til at de er sundhedsskadelige ved almindeligt forbrug, så skal de jo ikke sælges. Lovgivningen skal sikre produktet og information omkring hvad der er i produktet. Er det lovligt, så skal hverken firma eller producent kunne sættes i dårligt lys.


Hehe ja det giver ikke mening at sige at der er "kemi" i et produkt. Alt er jo kemi.


ja.. og hvis et produkt per definition er årsag til kræft, så er det næppe lovligt alligevel. (eller mærket som med tobak).

Det lyder jo nærmest som om man nu kommer i en situation, hvor det bliver umuligt at navigere udenom produkter som giver kræft.....

Der må trods alt også være grænser for hvad man kan fralægge sig af ansvar for egne indkøb, og grænser for hvad skattekroner skal bruges til, når området alligevel er reguleret.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf kokkenok » 21. sep 2016, 19:59

eks-Maupassant skrev:
Hehe ja det giver ikke mening at sige at der er "kemi" i et produkt. Alt er jo kemi.


og det er lige præcis grunden til at der er brug for et organ som Tænk. Til at hjælpe folk med at skelne i kemien.
Man kan ikke forvente at folk har styr på et par tusinde e-numre eller styr på navngivningen af kemikalier og deres effekt på den menneskelige krop.
Så ja til information fra min side af.

Om organet så skal være tænk eller ej, er jeg åben for diskussion omkring. Men et sådan organ er nødvendigt. og lige nu er Tænk den eneste kilde til information jeg kender - uden at skulle se på UN og CAS-numre...

Så ja, det er en svinestreg fra regeringens side.
2
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf Slettet bruger » 21. sep 2016, 20:16

kokkenok skrev:
eks-Maupassant skrev:
Hehe ja det giver ikke mening at sige at der er "kemi" i et produkt. Alt er jo kemi.


og det er lige præcis grunden til at der er brug for et organ som Tænk. Til at hjælpe folk med at skelne i kemien.
Man kan ikke forvente at folk har styr på et par tusinde e-numre eller styr på navngivningen af kemikalier og deres effekt på den menneskelige krop.
Så ja til information fra min side af.

Om organet så skal være tænk eller ej, er jeg åben for diskussion omkring. Men et sådan organ er nødvendigt. og lige nu er Tænk den eneste kilde til information jeg kender - uden at skulle se på UN og CAS-numre...

Så ja, det er en svinestreg fra regeringens side.


Løsning: Lad være med at købe produkter med "kemi" i, dvs tilsætningsstoffer som du ikke ved hvad er.

Hele det her er forkert på rigtigt mange måder.

Præmissen for det her er: "Jeg vil gerne forbruge og leve med hovedet under armen, og have nogen andre til at fortælle mig hvad jeg skal gøre."

For mig har folk en slags trang til at opføre sig som børn, både mht at folk nægter at lade sig hæmme af noget som helst. Man gider ikke tage konsekvensen af at de kemiske tilsætningsstoffer samt vores industrimad er et stort eksperiment som ingen aner hvad der kommer ud af. Og så vil man have en falsk tryghed i stedet, fordi det gør så ondt på folk både at de skal lave noget om hhv. at de skal leve med en MINIMAL usikkerhed om hvor meget et eller andet stof kan være kræftfremkaldende.

Synes vi er på vej tilbage til et tidligere stadie hvor folk var utrygge pga mørke bankeånder, men så kom voodoo-manden og gjorde dem glade igen ved at sige Wugga Wagga.

I dag er folk bare bange for "kemi", og bruger en app til at købe sig falsk tryghed.

Og det hele kommer af at alle vil være raging forbrugsmennesker SAMTIDIGT med at vi hykler over for os selv, at det er vi da slet ikke.
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: NU bliver det dårligt: Regeringen vil lukke Tænk Kemi

Indlægaf fisken80 » 22. sep 2016, 04:39

Men hvis man skal lade være med at købe kemi, så kan man jo ikke købe noget, for I siger det jo selv - der er kemi i alt. Det er bare ikke al kemi, der er farligt. Og noget er det kun, når det sættes sammen med andet.
Derfor er det en smart app.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"