Folketingsbøffer

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Folketingsbøffer

Indlægaf Jasmin » 22. sep 2016, 07:24

Folketinget udsender fortalelses-citater i små hæfter under titlen "En kåbe af sproglig elastik". Titlen refererer til den karakteristik, hvormed en oppositionspolitiker for år tilbage karakteriserede en ministers undskyldning for en eller anden bommert.
Citaterne fremtræder anonymt, der er (desværre) hverken taler- eller partinavne.
Her er et lille udpluk:


Hvis man vil citere mig for noget, jeg ikke har sagt, vil jeg sætte pris på, at man citerer mig korrekt

Det er ikke helt ok, at man lægger meninger i skoene hos hinanden

Man har tit brugt det udtryk om mig, at jeg tænker, før jeg taler. Det er jo en påstand, der er helt hen i vejret

Der findes, så vidt jeg ved, også funktionærer, der både er kvinder og mænd

Jeg har ikke nogen penge, og jeg mener sådan set, at det må indgå i de videre drøftelser

Vi ved jo allesammen, at de værste ulykker sker, når to mennesker sover sammen

Forskellen på mænd og kvinder er, at det er dem, der får børnene

Det er et godt signal til nybagte fædre, ja faktisk allerede til de fædre, der har født, siden lovforslaget blev fremsat

Det er baggrunden for, at jeg selv, da jeg blev justitsminister, foreslog en skærpelse af den grove vold

Eleverne kan komme de manglende kundskaber, de har fået i folkeskolen, til livs på et senere tidspunkt

Der har fundet en vigtig politisk proces sted, men det kan de mennesker, der dør, mens de står på venteliste til sygehusbehandling, ikke leve af

Når man går ud og laver frivillige aftaler, så bygger man sig en stor hammer, og den hænger man op, og det vil sige, at hvis ikke alle er enige om, at man har nået målet, så ved man, hvad der falder ned af brænde

Der er tale om en blindtarm, som har svært ved at finde sine egne ben

Jeg er ikke i stand til at kommentere brochuren på stående hånd

Jeg bøjer min hat i respekt for de lærde folk

Vi kan ikke leve med, at tiden bare går

Så skal vi være der som et søm i et bræt

Jeg ved lige nøjagtig, hvordan man skal sætte ind og sikre, at skoen klemmer så eftertrykkeligt, at den bliver nødt til at lytte til, hvad folket siger
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Sprog"