Pauser på arbejdspladsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. sep 2016, 13:03

Hunkat skrev:Og så er problemet vel også... hvordan definerer de så en pause?


De definerer den som den skemalagte pause, de havde om formiddagen, og som faldt samtidigt for alle i afdelingen.

Er det en kaffepause at hente en kop kaffe og falde i snak med en kollega henover sukker og mælk?


De tager ikke selvstændige kaffepauser, men henter en kande kaffe i kantinen, og så drikker de den på deres kontor. Kantinen brygger 100 liter kaffe om dagen.

Er det en pause at snakke om hvad der skete i weekenden når man alligevel er ovre hos en kollega for at spørge om noget fagligt?


Næ.

Skal det være imod reglerne at have kage med på sin fødselsdag fordi det får folk til at spise kage i stedet for at arbejde?


De har kageklub hver torsdag eftermiddag. Der er også mulighed for at tage morgenbrød med til alle på sin fødselsdag.

Det bliver lynhurtigt noget hvor det at være social med sine kollegaer er forbudt og så dør en arbejdsplads da først fuldstændig.


Overhovedet ikke, men du fejlfortolker også groft hvad det vil sige, når de siger væk med den skemalagte pause for de 270 medarbejdere nede på kommunen - (ud af mellem 3.200-3.300 ansatte i hele kommunen), ingen facebook i arbejdstiden (det har hele tiden været forbudt at gå på sociale medier i arbejdstiden på kommunens computer - nu skal de heller ikke gøre det fra deres mobil i arbejdstiden), og væk med deciderede rygepauser uden for de faste pauser. I øvrigt er det de færreste personer, der har sit eget kontor. Eksempelvis sidder hele kommunens lønafdeling sidder i samme lokale.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. sep 2016, 13:14

Chichu skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Chichu skrev:Det er en virkelig gammeldags måde at se medarbejdere på. Jeg var blevet voldsomt demotiveret og ville bruge min arbejdstid på at søge et nyt job, hvis jeg fik at vide, at jeg ikke måtte tage små pauser i løbet af dagen.


Det er der så heller ingen der har fået at vide.


Der står, at de stryger rygepauser og forbyder brug af sociale medier.


Ja, det stryger rygepauser nede på kommunen - hvor man for at ryge skal drible væk fra sit kontor, og helt ud af bygningen for at stå ryge - og i øvrigt være til gene for folk der skal ud og ind, fordi de klumper sig sammen omkring indgangen. De stryger ikke muligheden for selvstændigt at tage et par minutter til at kigge ud ad vinduet ved dit kontor, hvor du også kan reagere på din telefon eller hvor folk forventer at kunne finde dig.

Så ja, der er måske stadig lovligt at kigge ud i luften fem minutter, men jeg synes stadig, at det er total forældet måde at styre medarbejdere på.


Det er ikke medarbejderne de styrer, men arbejdsforholdene.

Jeg er heller ikke enig i begrundelsen om, at man så kan slippe for at fyre
.

Nu handler det jo ikke om man er "enig" eller hvad man "synes". Enten er det sådan eller også er det ikke sådan. Man kan jo konstatere objektivt, hvorfor folk er blevet fyret, og om det skyldes sidste års underskud.

Det er en dårlig ide at blive ved med at forringe vilkårene i stedet for "bare" at fyre de mindst kompetente. Jo dårligere vilkår, desto mindre motiverede medarbejdere. Jo mindre motiverede, desto mindre produktive. Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen.


"Blive ved med at forringe vilkårene?" Det er første gang det sker, og det sker fordi at kommunen af ekstraordinære grunde kom ud af sidste års regnskab med et underskud på 100 millioner kroner.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 25. sep 2016, 13:16

Advocatus-Diaboli skrev:
Hunkat skrev:Hvis der helt seriøst er nogen der tror man får mere effektive medarbejdere af at lænke dem til deres skrivebord og overvåge dem (går jeg ud fra er metoden til at sørge for de ikke er på facebook eller andet pjat) så synes jeg vi skal ringe til 1940'erne og bede dem kommer og hente dem hjem.


Ingen bliver lænket. Ingen bliver som udgangspunkt overvåget. De fortæller deres medarbejdere at det er forbudt, blokerer måske adgangen til Facebook fra deres netværk, og så stoler de som udgangspunkt på at de overholder det. Hvis der så opstår mistanke, kan de jo bare få IT til at kontrollere historikken.


Den måde vi arbejder på idag kræver altså at man får pauser. Kommer op, går lidt rundt, osv.
Jeg var blevet stiktosset hvis jeg ikke fik lov til at kigge ud af vinduet i de tre minutter det tager at koge vand til te og lade den trække. Jeg kan godt tømme hovedet i tre minuttet og så gå tilbage og arbejde uden at der er mangler tre minutter af opgaven i sidste ende.


Hvis de vil op og gå rundt, så kommer de det. Det gør de også selvom de ikke vil, for det er i sagens natur en af arbejdsbetingelserne for dem. I øvrigt har de flextid. Der er forskel på om der mangler en arbejdsindsats svarende til en skemalagt pause på 10 minutter ved fyraften eller om man bliver 10 minutter længere, fordi man selv gav sig en pause svarende til 10 minutters arbejdsindsats i løbet af dagen.


Dømt ud fra der ham politiketen siger, må små pauser igennem dagen være dækket, da man jo faktisk heller ikke får løn for at hyggesnakke med kollegerne, spise kage når folk har fødselsdag et.

Og så er lidt sjovt at du seriøst tror ledelsen kan planlægge arbejdet så skarpt, at man kan skelne mellem om der "mangler" 10 minutter eller ej...
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 25. sep 2016, 13:19

Advocatus-Diaboli skrev:
Hunkat skrev:Hvis der helt seriøst er nogen der tror man får mere effektive medarbejdere af at lænke dem til deres skrivebord og overvåge dem (går jeg ud fra er metoden til at sørge for de ikke er på facebook eller andet pjat) så synes jeg vi skal ringe til 1940'erne og bede dem kommer og hente dem hjem.


Ingen bliver lænket. Ingen bliver som udgangspunkt overvåget. De fortæller deres medarbejdere at det er forbudt, blokerer måske adgangen til Facebook fra deres netværk, og så stoler de som udgangspunkt på at de overholder det. Hvis der så opstår mistanke, kan de jo bare få IT til at kontrollere historikken.


Den måde vi arbejder på idag kræver altså at man får pauser. Kommer op, går lidt rundt, osv.
Jeg var blevet stiktosset hvis jeg ikke fik lov til at kigge ud af vinduet i de tre minutter det tager at koge vand til te og lade den trække. Jeg kan godt tømme hovedet i tre minuttet og så gå tilbage og arbejde uden at der er mangler tre minutter af opgaven i sidste ende.


Hvis de vil op og gå rundt, så kommer de det. Det gør de også selvom de ikke vil, for det er i sagens natur en af arbejdsbetingelserne for dem. I øvrigt har de flextid. Der er forskel på om der mangler en arbejdsindsats svarende til en skemalagt pause på 10 minutter ved fyraften eller om man bliver 10 minutter længere, fordi man selv gav sig en pause svarende til 10 minutters arbejdsindsats i løbet af dagen.


Dømt ud fra der ham politikeren siger, må små pauser igennem dagen være dækket, da man jo faktisk heller ikke får løn for at hyggesnakke med kollegerne, spise kage når folk har fødselsdag etc.

Og så er lidt sjovt at du seriøst tror ledelsen kan planlægge og følge arbejdet så skarpt, at man kan skelne mellem om der "mangler" 10 minutter eller ej.

Tror I øvrigt ikke der kommer nogen besparelse ud af det, kun stressede medarbejdere som skal løbe hurtigere eller dårligere kvalitet..
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Slettet bruger » 25. sep 2016, 13:27

Gammeldags mentalitet. Man skal kigge på hvor meget folk får lavet, ikke hvordan de gør det.

Havde et job en gang hvor jeg skulle lave ting der var svære at regne ud. Jeg kunne finde på f.eks. at gå en tur og ryge smøger i en halv time og tænke over det, og mangen en gang fandt jeg så på noget der sparede et par dages arbejde.

Tænker bedre når jeg går i solen og ryger end når jeg sidder foran en skærm med folk der larmer og arbejder omkring mig.

Selv i detailbanchen hvor det er rutinemæssigt har man også brug for at folk er friske, der er stor forskel på serviceoplevelse om det er et ægte smil eller et påtaget falsk smil af en dødtræt medarbejder. Ægte smil i 8 timer med få pauser, tro på det :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Slettet bruger » 25. sep 2016, 13:31

Tux skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Hunkat skrev:Hvis der helt seriøst er nogen der tror man får mere effektive medarbejdere af at lænke dem til deres skrivebord og overvåge dem (går jeg ud fra er metoden til at sørge for de ikke er på facebook eller andet pjat) så synes jeg vi skal ringe til 1940'erne og bede dem kommer og hente dem hjem.


Ingen bliver lænket. Ingen bliver som udgangspunkt overvåget. De fortæller deres medarbejdere at det er forbudt, blokerer måske adgangen til Facebook fra deres netværk, og så stoler de som udgangspunkt på at de overholder det. Hvis der så opstår mistanke, kan de jo bare få IT til at kontrollere historikken.


Den måde vi arbejder på idag kræver altså at man får pauser. Kommer op, går lidt rundt, osv.
Jeg var blevet stiktosset hvis jeg ikke fik lov til at kigge ud af vinduet i de tre minutter det tager at koge vand til te og lade den trække. Jeg kan godt tømme hovedet i tre minuttet og så gå tilbage og arbejde uden at der er mangler tre minutter af opgaven i sidste ende.


Hvis de vil op og gå rundt, så kommer de det. Det gør de også selvom de ikke vil, for det er i sagens natur en af arbejdsbetingelserne for dem. I øvrigt har de flextid. Der er forskel på om der mangler en arbejdsindsats svarende til en skemalagt pause på 10 minutter ved fyraften eller om man bliver 10 minutter længere, fordi man selv gav sig en pause svarende til 10 minutters arbejdsindsats i løbet af dagen.


Dømt ud fra der ham politikeren siger, må små pauser igennem dagen være dækket, da man jo faktisk heller ikke får løn for at hyggesnakke med kollegerne, spise kage når folk har fødselsdag etc.

Og så er lidt sjovt at du seriøst tror ledelsen kan planlægge og følge arbejdet så skarpt, at man kan skelne mellem om der "mangler" 10 minutter eller ej.

Tror I øvrigt ikke der kommer nogen besparelse ud af det, kun stressede medarbejdere som skal løbe hurtigere eller dårligere kvalitet..


Det er en mærkelig illusion man åbenbart bliver hypnotiseret til at tro på når man bliver leder :)
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf ajnaM » 25. sep 2016, 13:33

Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.


Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)


... eller hun ikke er timelønnet.

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.

Jeg ville gå helt død, hvis jeg ikke måtte bevæge mig væk fra min pind i løbet af en arbejdsdag. Men det ville så også stemme helt ekstremt dårligt overens med mit fag, så det er heldigvis ikke udbredt. Faktisk opfordres man til små spontane kaffemøder med kollegaer - både fordi det sociale skal prioriteres, og fordi det ofte giver en masse fagligt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf JoyNips » 25. sep 2016, 13:52

ajnaM skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.


Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)


... eller hun ikke er timelønnet.

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.

Jeg ville gå helt død, hvis jeg ikke måtte bevæge mig væk fra min pind i løbet af en arbejdsdag. Men det ville så også stemme helt ekstremt dårligt overens med mit fag, så det er heldigvis ikke udbredt. Faktisk opfordres man til små spontane kaffemøder med kollegaer - både fordi det sociale skal prioriteres, og fordi det ofte giver en masse fagligt.


Lige præcis. Vi arbejder ud fra resultatmål, ikke timeløn.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Slettet bruger » 25. sep 2016, 14:01

Har læst google direkte har senge og bordfodbold og buffeter og yogarum hvor medarbejderne frit kan stresse af når de vil.

De har så nok også lidt mere fingeren på pulsen med den moderne virkelighed end Lolland Kommune :)
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 25. sep 2016, 14:05

ajnaM skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.


Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)


... eller hun ikke er timelønnet.

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.

Jeg ville gå helt død, hvis jeg ikke måtte bevæge mig væk fra min pind i løbet af en arbejdsdag. Men det ville så også stemme helt ekstremt dårligt overens med mit fag, så det er heldigvis ikke udbredt. Faktisk opfordres man til små spontane kaffemøder med kollegaer - både fordi det sociale skal prioriteres, og fordi det ofte giver en masse fagligt.


I princippet er jo det samme, lige meget om det er timeløn, faste vagter eller hvad det er. Forventningen til der udførte arbejde må jo så blive større. Hvis vi snakker jobløn uden øvre arbejdstid er det selvfølgelig noget andet, men så er det også meningsløst at tale om betalt frokost.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Slettet bruger » 25. sep 2016, 14:16

Dikus skrev:Jeg er kommet i en del kommuner som "konsulent". Jeg ved ikke, hvor ofte jeg hr bandet over at spilde min tid på at vente på en medarbejder, der lige igen, igen tog en tygepausr. Eller spiste morgenbrød. Eller skulle slappe af med en kop kaffe.

For en del medarbejdere (ikke alle -bestemt ikke alle) har jeg seriøst undret mig over, hvordan de nåede at lave noget fornuftigt. Og til dels fået svaret, når jeg har ventet latterligt længe på et stykke arbejde fra deres side.

Det kan godt være, det er svært at smile oprigtigt, når man er træt efter otte timers arbejde. Men det er det filme også, når de samme medarbejdere er dem, der højlydt taler om, hvor travlt de har.

En del steder er det virkeligt en usund pausekultur.


Det er jo ikke pauserne der er problemet, det er at lederen ikke siger fyfy til dem når de ikke kan finde ud af hvornår de skal holde dem.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. sep 2016, 14:27

Tux skrev:
Dømt ud fra der ham politiketen siger, må små pauser igennem dagen være dækket, da man jo faktisk heller ikke får løn for at hyggesnakke med kollegerne, spise kage når folk har fødselsdag et.


Nej, det er bare dig der ikke læser hvad der står. Deciderede rygepauser og den skemalagte pause fjernes. Ikke nogen som helst andre pauser.

Og så er lidt sjovt at du seriøst tror ledelsen kan planlægge arbejdet så skarpt, at man kan skelne mellem om der "mangler" 10 minutter eller ej...


Det var så slet ikke det jeg skrev, men pyt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Slettet bruger » 25. sep 2016, 15:03

Dikus skrev:
eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:Jeg er kommet i en del kommuner som "konsulent". Jeg ved ikke, hvor ofte jeg hr bandet over at spilde min tid på at vente på en medarbejder, der lige igen, igen tog en tygepausr. Eller spiste morgenbrød. Eller skulle slappe af med en kop kaffe.

For en del medarbejdere (ikke alle -bestemt ikke alle) har jeg seriøst undret mig over, hvordan de nåede at lave noget fornuftigt. Og til dels fået svaret, når jeg har ventet latterligt længe på et stykke arbejde fra deres side.

Det kan godt være, det er svært at smile oprigtigt, når man er træt efter otte timers arbejde. Men det er det filme også, når de samme medarbejdere er dem, der højlydt taler om, hvor travlt de har.

En del steder er det virkeligt en usund pausekultur.


Det er jo ikke pauserne der er problemet, det er at lederen ikke siger fyfy til dem når de ikke kan finde ud af hvornår de skal holde dem.


Det er jo så det, de gør nu... udfordringen består jo i, det er en del af kulturen. Og så kan man som leder ikke rigtigt sige fy fy...


Det er også en dårlig og ret mærkelig kultur? Det er helt off for mig at man bare sidder og æder mens der er en der venter på at snakke med en :stoned:
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 25. sep 2016, 16:41

JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.


Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)


... eller hun ikke er timelønnet.

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.

Jeg ville gå helt død, hvis jeg ikke måtte bevæge mig væk fra min pind i løbet af en arbejdsdag. Men det ville så også stemme helt ekstremt dårligt overens med mit fag, så det er heldigvis ikke udbredt. Faktisk opfordres man til små spontane kaffemøder med kollegaer - både fordi det sociale skal prioriteres, og fordi det ofte giver en masse fagligt.


Lige præcis. Vi arbejder ud fra resultatmål, ikke timeløn.


Jamen så er din betalte frokostpause vel bare fiktiv og ligegyldig? Når antal arbejdstimer åbenbart ikke har noget med din løn at gøre..
Senest rettet af Tux 25. sep 2016, 16:42, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 25. sep 2016, 16:50

Dikus skrev:
eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:Jeg er kommet i en del kommuner som "konsulent". Jeg ved ikke, hvor ofte jeg hr bandet over at spilde min tid på at vente på en medarbejder, der lige igen, igen tog en tygepausr. Eller spiste morgenbrød. Eller skulle slappe af med en kop kaffe.

For en del medarbejdere (ikke alle -bestemt ikke alle) har jeg seriøst undret mig over, hvordan de nåede at lave noget fornuftigt. Og til dels fået svaret, når jeg har ventet latterligt længe på et stykke arbejde fra deres side.

Det kan godt være, det er svært at smile oprigtigt, når man er træt efter otte timers arbejde. Men det er det filme også, når de samme medarbejdere er dem, der højlydt taler om, hvor travlt de har.

En del steder er det virkeligt en usund pausekultur.


Det er jo ikke pauserne der er problemet, det er at lederen ikke siger fyfy til dem når de ikke kan finde ud af hvornår de skal holde dem.


Det er jo så det, de gør nu... udfordringen består jo i, det er en del af kulturen. Og så kan man som leder ikke rigtigt sige fy fy...


Jo det er faktisk lederens ret og pligt at gøre sit til at ændre en syg kultur.

At fjerne de legitime pauser fordrer i sig selv næppe at man holder færre uautoriserede af slagsen. Det er den lokale ledelse som skal tage hånd om problemet, og hvis de ikke tidligere har grebet ind over for åbenlys dovenskab, gør de det da slet ikke nu..
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"