Snydt af køber - ærgerligt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf lillebjoern » 2. okt 2015, 05:36

Jeg købte en brugt iPhone 5s med 32gb på DBA her i går. Den havde et par småridser og havde været brugt i 6 måneder, men den kostede 2500,- og det syntes jeg egentlig var en OK pris – ikke sådan helt vildt billigt, men på ingen måde dyrt. Der er rift om telefonerne, så jeg skriver selvfølgelig til hende med det samme, og efter en del "er du sikker på du vil købe den? Har 20 sælgere i kø"-snakken frem og tilbage, får jeg så lov til at købe den.

Hun virkede enormt sød, og iPhonen er i den stand, som hun sagde og fungerer perfekt. Men jeg har senere fundet ud af at det er en 16gb – altså halvt så meget, som annoncen sagde. Jeg gik bevidst efter en 32gb, da jeg ikke har plads til alle mine ting på en 16gb – derfor blev jeg også opmærksom på det, da den pludselig sagde "not enough storage" her til morgen.

Har jeg nogen rettigheder her overhovedet? Jeg har selvfølgelig taget screenshots af annoncen (som faktisk var slettet efter køb, men heldigvis havde jeg siden åben på min computer), hvor der tydeligt står at det er en 32gb telefon - 2 steder endda, så det kan ikke være en fejl.
Jeg har skrevet til hende at det desværre var en 16gb, istedet for en 32gb, som stod annonceret, og venter lidt på hendes respons. Men har jeg overhovedet ret til noget som helst, når det er privat salg? Jeg har jo betalt for noget, som jeg ikke har fået, omend det var billigt.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. okt 2015, 05:56

Prøv at læse dette svar:
http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html

Artiklen er dog fra 2011. Jeg ved ikke, om der er kommet ændringer til siden.
1
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf didas » 2. okt 2015, 08:15

Jeg ville vente og se, om hun svarer snart og ellers ville jeg kontakte support http://www.dba.dk/aspsite/support/

Alternativt, hvis hun forbliver tavs, skrive til hende, at hvis du ikke hører fra hende ind d. xx dato, vil du drage dba ind i sagen.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf kidkomb » 2. okt 2015, 08:16

Skriv til DBA. Det gjorde jeg, da en køber chikanerede mig og de svarede hurtigt og refererede til reglerne i svaret. De virkede til, at have helt styr på det.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf kidkomb » 2. okt 2015, 08:17

Didas var hurtigere. Jeg ville nu skrive til DBA med det samme og spørge.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 08:22

Trådstarter har helt sikkert retten på sin side i denne sag, men hvis køber ikke frivilligt går med til at kompensere eller ophæve handlen så er der kun én vej og det er gennem retssystemet. Det vil aldrig kunne svare sig og giver ingen garanti alligevel uanset sagen måtte bliver vundet.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf lillebjoern » 2. okt 2015, 08:34

Hun har svaret nu – ”at det da var en iPhone med 16gb, og hvis hun har skrevet anderledes, har det været en fejl. Men den koster det samme”. Jeg kan aflevere den og få pengene tilbage. At det er en fejl tror jeg ikke rigtigt på, for det fremgår flere gange af annoncen at det er 32gb.

Det er jo så fair nok at hun vil give mig pengene tilbage – der er bare to problemer, synes jeg.

1. Jeg har sat mit Apple-id på nu, og telefonen kan ikke kobles på et nyt Apple-id indenfor 90 dage. Så hun kan ikke bruge den til noget eller sælge den videre.
2. Jeg har nu fundet ud af, at jeg godt kan beholde den – jeg har en del billeder jeg kan slette, m.m., og så er der noget iCloud så jeg kan få plads, men jeg er stadig blevet snydt, og har betalt for noget, som jeg ikke har modtaget.

Er det retfærdigt at bede om nedslag i prisen? Jeg læste lige i Cirkus’ link at det er fair at køber beder om det, men at jeg faktisk ikke har ret til at bede om det.

Ih, hvor jeg er ked af den her situation :( Jeg hader at handle på DBA, for har næsten kun haft ubehagelige oplevelser, og nu blev jeg igen bekræftet i det.

Går ind og læser DBA's regler nu og kontakter dem.
Senest rettet af lillebjoern 2. okt 2015, 08:36, rettet i alt 1 gang.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf kidkomb » 2. okt 2015, 08:35

Hvordan er det nu med gratis retshjælp?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf kidkomb » 2. okt 2015, 08:36

Jeg ville skide hul i mit Apple ID og levere den tilbage. Kan man ikke få en undtagelse mht ID hvis man skriver og spørger Apple? Kan man heller ikke sætte det tilbage i gamle tlf?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. okt 2015, 08:38

Kan man ikke hente specifikationer på Apple-telefoner?
Så kan man da se, hvor meget hukommelse de forskellige modeller har.

Jeg tror ikke på, at du kan gøre ret meget.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 08:50

Tag imod tilbuddet om at lade handlen gå tilbage eller tilbyd at hun kan tilbagebetale en del af prisen. Det er absolut det bedste alternativ i nuværende situation. Ingen grund til overhovedet at spekulere i retslige baner for et krav på måske maksimalt 500 kr.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf kidkomb » 2. okt 2015, 08:55

wh1971 skrev:Tag imod tilbuddet om at lade handlen gå tilbage eller tilbyd at hun kan tilbagebetale en del af prisen. Det er absolut det bedste alternativ i nuværende situation. Ingen grund til overhovedet at spekulere i retslige baner for et krav på måske maksimalt 500 kr.

Enig. Hvis det var min kommentar om retshjælp, så skrev jeg den inden jeg så at køber vil lade handlen gå retur :blush:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf MyGirl » 2. okt 2015, 10:03

Det er jo sådan en lidt "går den, så går den"-situation for jer begge. (Enig med de andre i, at du har retten på din side, men at det ikke er pengene eller besværet værd på nogen måde at tage nogen retlige skridt for den værdi.)

Du kan jo skrive til hende i venlig tone, at du umiddelbart gerne vil levere den tilbage, men at du som alternativ er villig til at beholde den, hvis hun refunderer 500 kr., eller hvad du nu synes er rimeligt, og så lade det være op til hende. Kan jo være, hun vil være med på det.

(Du kunne jo eventuelt nævne det med apple ID'et og de 90 dage for hende, for at give hende et incitament til "bare" at give dig 500 kr. retur, så hun ikke skal have bøvlet med det ID... Dog ser jeg den mulige uheldige situation, at hun i så fald siger, at hun ikke vil have den tilbage alligevel, og så er det bare en rigtig træls situation, der kræver mere energi.)

Sidste mulighed, jeg ser, er umiddelbart, at du bare returnerer den, får dine penge, og lader det være hendes hovedpine, at hun skal vente 90 dage, før hun kan sælge den igen.

Hvad man vælger er en temperamentssag, og de mulige løsninger er mange. Tror jeg ville ringe til hende og drøfte situationen sødt og venligt og på "det var da en uheldig situation"-måden. Hvis hun virkede vildt sød, er det jo faktisk muligt, at I sammen kan finde en løsning. :)
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5378
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10391

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf lillebjoern » 2. okt 2015, 10:46

Jeg har ikke tænkt mig at gå rettens vej - det kan hurtigt blive dyrt. Jeg tænkte, som flere af jer også skriver, at spørge om et nedslag på 500,-. Det tænker jeg er win/win for os, da hun ellers skal vente tre måneder med at sælge den igen, og det tænker jeg for hende ikke er 500 ke værd. Men det er de for mig - jeg synes ikke hun skal slippe afsted med at snyde.

Mange tak for gode svar! Jeg skriver til hende nu, så kommer der en update :)
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Snydt af køber - ærgerligt?

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. okt 2015, 11:09

Hun har tilbudt at lade handlen gå tilbage, det synes jeg du skal benytte dig af.
At hun/anden køber ikke kan koble nyt apple ID op på den inden for de næste 90 dage, det er jo bare ærgerligt!
Er du reel, så gør hende opmærksom på dette når du har fået dine penge retur, således at hun ikke laver endnu en dum handel.

Det var hendes ansvar at tjekke at varen var som beskrevet, og det er derfor naturligvis hende der hænger på den.
Såfremt du alligevel gerne vil beholde den, så synes jeg du skal bede om et afslag på f.x. 500 kr.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Livets forhold"