Ren 70'er nostalgi

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ren 70'er nostalgi

Indlægaf Bimmerdyret » 25. sep 2016, 22:12

HerErJeg skrev:http://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/billeder-da-kameraet-blev-allemandseje-kig-med-i-danskernes-private-70er
29 fantastiske billeder med 40-45 år på bagen. Jeg synes at mange er billederne på en eller anden vis er "ubekymrede". Der kunne nøjes med lidt og helt almindeligt samvær mellem mennesker var højt prioriteret.

Gad vide når man sidder og kigger vores billeder igennem om 40-50 år, gad vide hvilket indtryk vores børn eller børnebørn sidder tilbage med?
Kan du huske tidsalderen for de fine gamle billeder, så må du gerne komme med dine betragtninger.


Jeg synes at opstillingen og analysen påvirkes af en "moderne tilgang"
Fotos i 40'erne og fotos i 2005 er ikke anderledes - det ret spørgsmål om hvad man vil dele.
Mine fotos fra 70 til idag er ikke anderledes end de viste, ej heller dem fra tidliger generationer, så det er for mig argument for synvinkel hos "analytikeren"
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25709

Re: Ren 70'er nostalgi

Indlægaf Delfin » 25. sep 2016, 22:51

eks-Maupassant skrev:
HerErJeg skrev:http://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/billeder-da-kameraet-blev-allemandseje-kig-med-i-danskernes-private-70er
29 fantastiske billeder med 40-45 år på bagen. Jeg synes at mange er billederne på en eller anden vis er "ubekymrede". Der kunne nøjes med lidt og helt almindeligt samvær mellem mennesker var højt prioriteret.

Gad vide når man sidder og kigger vores billeder igennem om 40-50 år, gad vide hvilket indtryk vores børn eller børnebørn sidder tilbage med?
Kan du huske tidsalderen for de fine gamle billeder, så må du gerne komme med dine betragtninger.


Det er der ingen der gør, fordi vores billeder er filer.

Børnebørnene vil a) ikke kunne se dem fordi computeren/USB-stikket ikke virker mere b) fordi deres computere ikke kan læse 50 år gamle filer c) fordi de ikke kan logge ind der hvor billederne ligger

Vi bliver den generation ingen ved hvordan så ud :)



Noget billedmateriale skal der nok være tilbage, men jeg er også bange for at mange familiealbums går tabt på den konto i fremtiden.


Det var ikke en skid ubekymret, men jeg kan godt huske tøjet :D
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Ren 70'er nostalgi

Indlægaf dgd2007 » 26. sep 2016, 01:30

eks-Maupassant skrev:Det er der ingen der gør, fordi vores billeder er filer.

Børnebørnene vil a) ikke kunne se dem fordi computeren/USB-stikket ikke virker mere b) fordi deres computere ikke kan læse 50 år gamle filer c) fordi de ikke kan logge ind der hvor billederne ligger

Vi bliver den generation ingen ved hvordan så ud :)

Hæ-hæ ... ja, det lyder meget sandsynligt. :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Ren 70'er nostalgi

Indlægaf dgd2007 » 26. sep 2016, 01:44

Lemonella skrev:Når jeg ser billeder fra 70'erne, tænker jeg på, hvilke tøj mine unger gik i den gang og deres kommentarer om det i dag, hvor de er voksne. "Altså mor, hvordan kunne du dog give os sådan noget grimt tøj på"?
Jeg plejer, at svare, at det jo ligesom var det tøj der var i butikkerne den gang. :lol:
[...]

:D :fløjt:

Altså for mit eget vedkommende skulle man ikke ret ind i 70'erne, før stemningen var lidt mat og demoraliseret, og de store drømme fra slutningen af 60'erne var forbi ... der var jo ikke sket andet, end at folk gik i lidt anderledes tøj, og brugte lidt anderledes udtryk, men i bund og grund var alt ved det gamle. :genert: De, der stadig krampagtigt holdt fast i en drøm om at ændre noget, blev sære og fanatiske ... levede af micro-macro i kollektiv eller meldte sig ind i DKP, men ellers var stemningen vel, at der ikke rigtig var sket noget, og det blev tid til "det tavse flertal" og Nixon og oliekrise og mange andre kriser.

Men selvfølgelig, når man én gang til søndagskoncerterne i Fælledparken har været omgivet af kvart- og halv-hippiepiger i lyslilla t-shirts og mørklilla fløjsbukser og bare fødder i sandalerne - eller alle de bare bryster på stranden - så kan det nok ikke undgå at kaste et varigt, forsonende skær over resten af livet :fløjt:

Åh ja, ens første Kodak Instamatic :D Men jeg var nu ikke særligt grebet af at fotografere (hellere bare være i nuet :lol:). Jeg har for øvrigt flere gange undret mig over, hvor få hippie-billeder der egentlig er at finde på nettet, når jeg en gang imellem har skullet bruge det til at illustrere en eller anden pointe!

Klapud-bordet på skovturen er lidt uden for min families stil, men det ville også snarere have været i 60'erne, hvis det var.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Ren 70'er nostalgi

Indlægaf dgd2007 » 26. sep 2016, 01:54

paint skrev:Billede

Nå ja, det minder mig om, at min far lige havde fået den vildeste BMW 2002 ever, der i beg. af 70'erne, da jeg fik kørekort. Den kunne flytte sig. Senere modeller blev dæmpet lidt ned, for at de ikke skulle blive slidt for hurtigt :) En af mine venner havde sådan en her:

Billede

paint skrev:Der var ét eller andet ved billederne, som jeg ikke rigtig kunne pege på, da jeg så dem igennem. Noget der manglede, og det var selvfølgelig det totale fravær af computere, mobiltelefoner, tablets og folk der gloede i smartphones. På én eller anden måde, overlevede de alligevel. :gruble:

Selvfølgelig - hvad man ikke ved, har man jo ikke ondt af :) Og computere skulle man jo have en hel kælder for at opbevare ... det var kun DR's valgstudie og CPR, der havde den slags!
0

Tilbage til "Livets forhold"