Royal snik-snak tråd

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Badesandalen » 5. aug 2016, 10:18

Wizzze skrev:CHRISTIAN Frederik (senere d. 9.) blev født mens hans oldefar Christian den 9. (Europas Svigerfar) stadig sad på tronen, derfor blev barnet døbt Christian Frederik, selvom han egentlig kun burde være døbt Frederik, da hans far jo også hed Christian (den senere Christian d. 10.) Hele "balladen" opstod fordi vi et kort øjeblik havde 4 levende generationer af arvtagere.

Billede

Christian den. 9 i midten, næste generation Frederik d. 8 til venstre, tredje generation Christian d.10 til højre, og så lille Christian Frederik (Frederik d. 9 forrest i midten).

Det reelle "kaos" opstod allerede i 1400-tallet, da vi fik en Hans ind mellem Christian d.1. og Christian d.2. før vi så fik den første Frederik ind i systemet, og det er først nu vi Indhenter den uorden, når vi får Frederik d.10 efter Frederik d. 9 med Margrethe imellem.


Aaahh okay. Mange tak for forklaringen. :D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Wizzze » 5. aug 2016, 10:57

Wizzze skrev:
zembra1986 skrev:
Akehurst2 skrev:
zembra1986 skrev:Altså du tænker fordi hans forgænger hed Frederik (d. 9) og han derfor skulle hedde Christian ifgl. reglen om at skifte imellem de to navne?

Jeg ved i hvert fald så meget at Frederik d. 9 faktisk hed Christian til fornavn, hvorfor han så kom til at gå efter navnet Frederik, ja, det ved jeg faktisk ikke


Hvis han havde brugt Christian var han jo blevet Christian XI, og så havde orden i rækken haft endnu længere udsigter :-D



Jeg er forvirret :genert:....


CHRISTIAN Frederik (senere d. 9.) blev født mens hans oldefar Christian den 9. (Europas Svigerfar) stadig sad på tronen, derfor blev barnet døbt Christian Frederik, selvom han egentlig kun burde være døbt Frederik, da hans far jo også hed Christian (den senere Christian d. 10.) Hele "balladen" opstod fordi vi et kort øjeblik havde 4 levende generationer af arvtagere.

Billede

Christian den. 9 i midten, næste generation Frederik d. 8 til venstre, tredje generation Christian d.10 til højre, og så lille Christian Frederik (Frederik d. 9 forrest i midten).

Det reelle "kaos" opstod allerede i 1400-tallet, da vi fik en Hans ind mellem Christian d.1. og Christian d.2. før vi så fik den første Frederik ind i systemet, og det er først nu vi Indhenter den uorden, når vi får Frederik d.10 efter Frederik d. 9 med Margrethe imellem.


Hey, hvor er mit fine billede???? :gruble:

ahhh, det var bedre :D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Rapfisk » 30. aug 2016, 18:11

DR K har dokumentar om den yngre generation af de skandinaviske kongelige lige nu.
0
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2016, 13:55

Meget interessant interviews med Joakim i Børsen forleden:
http://borsen.dk/nyheder/executive/arti ... z4LMzZA8tk

Studsede dog noget over denne passage:

Nu ligger hans fokus i Forsvaret, som han første gang stod ret for som rekrut i 1987. I dag hedder rangen oberst af reserven, og på verdenskortet, der hænger på væggen på prinsens kontor, er en god håndfuld farvede magneter spredt ud over især Europa.

"De viser, hvor jeg har været på øvelse, og hvor jeg har været udsendt," fortæller prins Joachim velvilligt. Han er iklædt sin arbejdsuniform - camouflagebukser og sandfarvet skjorte bare med det tvist, at navnet på venstre side af brystet siger "Prins Joachim".


Har prins Joakim været udsendt - sådan rigtigt?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Wizzze » 26. sep 2016, 14:16

Akehurst2 skrev:Meget interessant interviews med Joakim i Børsen forleden:
http://borsen.dk/nyheder/executive/arti ... z4LMzZA8tk

Studsede dog noget over denne passage:

Nu ligger hans fokus i Forsvaret, som han første gang stod ret for som rekrut i 1987. I dag hedder rangen oberst af reserven, og på verdenskortet, der hænger på væggen på prinsens kontor, er en god håndfuld farvede magneter spredt ud over især Europa.

"De viser, hvor jeg har været på øvelse, og hvor jeg har været udsendt," fortæller prins Joachim velvilligt. Han er iklædt sin arbejdsuniform - camouflagebukser og sandfarvet skjorte bare med det tvist, at navnet på venstre side af brystet siger "Prins Joachim".


Har prins Joakim været udsendt - sådan rigtigt?


Nej, han har besøgt de udsendte rundt omkring, men ikke selv været udsendt i længere tid.
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2016, 14:24

Wizzze skrev:
Akehurst2 skrev:Meget interessant interviews med Joakim i Børsen forleden:
http://borsen.dk/nyheder/executive/arti ... z4LMzZA8tk

Studsede dog noget over denne passage:

Nu ligger hans fokus i Forsvaret, som han første gang stod ret for som rekrut i 1987. I dag hedder rangen oberst af reserven, og på verdenskortet, der hænger på væggen på prinsens kontor, er en god håndfuld farvede magneter spredt ud over især Europa.

"De viser, hvor jeg har været på øvelse, og hvor jeg har været udsendt," fortæller prins Joachim velvilligt. Han er iklædt sin arbejdsuniform - camouflagebukser og sandfarvet skjorte bare med det tvist, at navnet på venstre side af brystet siger "Prins Joachim".


Har prins Joakim været udsendt - sådan rigtigt?


Nej, han har besøgt de udsendte rundt omkring, men ikke selv været udsendt i længere tid.


Det mente jeg nok - altså at han ikke har været udsendt.

Men det er godt nok mærkeligt og upassende at sige det så, og at Børsen bare ukritisk viderebringer det. Men det er i det hele taget nogle mikrofonholderinterviews.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Lys » 26. sep 2016, 16:38

Kan han have haft noget skrivebordsjob et sted i udlandet for forsvaret? Det tæller - mig bekendt - også som en "udsendelse" i forsvarets terminologi.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2016, 16:46

Lys skrev:Kan han have haft noget skrivebordsjob et sted i udlandet for forsvaret? Det tæller - mig bekendt - også som en "udsendelse" i forsvarets terminologi.


Det kunne jo godt være det, men jeg kan i hvert fald ikke finde det på kongehuset.dk.

Der står bare:

Prins Joachims militære uddannelse begyndte i 1987 som rekrut i Dronningens Livregiment. I 1988 blev Prins Joachim udnævnt til sergent, og i 1989 fulgte udnævnelsen til løjtnant i reserven. Efter udnævnelsen til løjtnant gjorde Prins Joachim fra 1989-90 tjeneste som delingsfører i en kampvognseskadron ved Prinsens Livregiment.

I 1990 blev Prins Joachim udnævnt til premierløjtnant af reserven og i 1992 fulgte, efter gennemførelse af videreuddannelsestrin I for officerer af reserven (VUT I), udnævnelse til kaptajn af reserven. Fra 1996 til 2004 var Prins Joachim chef for en kampvognseskadron i mobiliseringsstyrken ved Prinsens Livregiment og fra 2005 tilknyttet Danske Divisions stab som major af reserven.

Efter udnævnelse til oberstløjtnant af reserven i 2011 er Prins Joachim udpeget til chef for Forbindelsesofficersgruppen i Totalforsvarsregion Fyn, Syd- og Sønderjylland.

I april 2015 blev Prins Joachim udnævnt til oberst af reserven i Hæren.


Der står jo noget om at han har "gjort tjeneste som delingsfører" og "været chef for", så han kan jo godt i den forbindelse have været ude, men det fremgår ikke direkte.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Lys » 26. sep 2016, 16:51

Akehurst2 skrev:
Lys skrev:Kan han have haft noget skrivebordsjob et sted i udlandet for forsvaret? Det tæller - mig bekendt - også som en "udsendelse" i forsvarets terminologi.


Det kunne jo godt være det, men jeg kan i hvert fald ikke finde det på kongehuset.dk.

Der står bare:

Prins Joachims militære uddannelse begyndte i 1987 som rekrut i Dronningens Livregiment. I 1988 blev Prins Joachim udnævnt til sergent, og i 1989 fulgte udnævnelsen til løjtnant i reserven. Efter udnævnelsen til løjtnant gjorde Prins Joachim fra 1989-90 tjeneste som delingsfører i en kampvognseskadron ved Prinsens Livregiment.

I 1990 blev Prins Joachim udnævnt til premierløjtnant af reserven og i 1992 fulgte, efter gennemførelse af videreuddannelsestrin I for officerer af reserven (VUT I), udnævnelse til kaptajn af reserven. Fra 1996 til 2004 var Prins Joachim chef for en kampvognseskadron i mobiliseringsstyrken ved Prinsens Livregiment og fra 2005 tilknyttet Danske Divisions stab som major af reserven.

Efter udnævnelse til oberstløjtnant af reserven i 2011 er Prins Joachim udpeget til chef for Forbindelsesofficersgruppen i Totalforsvarsregion Fyn, Syd- og Sønderjylland.

I april 2015 blev Prins Joachim udnævnt til oberst af reserven i Hæren.


Der står jo noget om at han har "gjort tjeneste som delingsfører" og "været chef for", så han kan jo godt i den forbindelse have været ude, men det fremgår ikke direkte.


Der er i hvert fald ingen andre, der under en så lang ansættelse i forsvaret som listet dér, ikke har været udsendt. Men han er selvfølgelig heller ikke en helt almindelig ansat ;)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Wizzze » 26. sep 2016, 16:54

Som jeg kender hans historie var hans "udsendelser" civile, på landbrug i Australien, for Mærsk (da han mødte Alexandra) og på ambassaden i Paris (da han mødte Marie), mener ikke der har været nogen militære udstationeringer :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2016, 16:56

Lys skrev:Der er i hvert fald ingen andre, der under en så lang ansættelse i forsvaret som listet dér, ikke har været udsendt. Men han er selvfølgelig heller ikke en helt almindelig ansat ;)


Næ, det er han ikke, men det er rigtigt, at det er meget længe.

Det var jo fra omkring det tidspunkt, han blev gift og så ti år frem - det undrer mig, at man så aldrig har hørt om det før nu. Var vel i øvrigt samtidig med at han drev Schackenborg og kunne han så være væk i længere tid :gruble:
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Lys » 26. sep 2016, 16:57

Akehurst2 skrev:
Lys skrev:Der er i hvert fald ingen andre, der under en så lang ansættelse i forsvaret som listet dér, ikke har været udsendt. Men han er selvfølgelig heller ikke en helt almindelig ansat ;)


Næ, det er han ikke, men det er rigtigt, at det er meget længe.

Det var jo fra omkring det tidspunkt, han blev gift og så ti år frem - det undrer mig, at man så aldrig har hørt om det før nu. Var vel i øvrigt samtidig med at han drev Schackenborg og kunne han så være væk i længere tid :gruble:


Ja, jeg ved det simpelthen ikke. Det var bare en tanke...
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Lys » 26. sep 2016, 16:59

Wizzze skrev:Som jeg kender hans historie var hans "udsendelser" civile, på landbrug i Australien, for Mærsk (da han mødte Alexandra) og på ambassaden i Paris (da han mødte Marie), mener ikke der har været nogen militære udstationeringer :gruble:


Var det ikke kronprinsen, der arbejdede på ambassaden i Paris?

Joachim mødte vist Marie på Valdemarsslot.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2016, 17:01

Wizzze skrev:Som jeg kender hans historie var hans "udsendelser" civile, på landbrug i Australien, for Mærsk (da han mødte Alexandra) og på ambassaden i Paris (da han mødte Marie), mener ikke der har været nogen militære udstationeringer :gruble:


Det er nu Frederik, der har været på ambassaden i Paris. Joachim har været i Frankrig også, men det var for Mærsk og altså tilbage i begyndelsen af halvfemserne.

(Ja, nu har jeg siddet og nærstuderet ham, fordi jeg synes det er så mærkeligt at han fortæller om udsendelser fra forsvaret :genert:)
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf IrmaPigen » 14. okt 2016, 13:01

Ved at hoppe i trampolin.
0

Tilbage til "Generelt"