Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 26. sep 2016, 15:36

alfe skrev:Niks, bare IUI. Har prøvet at google, men ikke rigtig fundet noget. Måske Ax ved et-eller-andet?


Jeg har aldrig hørt om, at man skulle sættes tidligere igang pga. fertilitetsbehandling. Så de gør det ikke på Hillerød Hospital. Synes også, det ville virke lidt mærkeligt, hvis det skulle være anderledes pga. opstarten af graviditeten. Det tror jeg altså ikke. Til gengæld er der stor forskel på, hvornår hospitalerne vil sætte igang - på et fødselsforberedelseshold jeg var på, var det alt fra 41+2 - 42+0 man blev tilbudt at blive sat i gang. Mener det var Hvidovre eller Herlev, der allerede tilbød det fra 41+2. :)
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 26. sep 2016, 15:41

til vægtscanningen blev Klint i dag målt til hele 3246 gram. Så nu er han færdiglavet... Nu venter vi bare. Og ikke flere vægtscanninger til os. Det er bare SÅ befriende. Phew. :pompom:
5
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
alfe
Indlæg: 504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:39
Kort karma: 114
Likede indlæg: 524

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf alfe » 26. sep 2016, 16:31

Rudolf – og hele vejen tilbage igen kort tid efter. Gosh, det er lige en tand for meget af det gode. Jeg satser da bare på at føde på samme tid som dig, det passer nogenlunde med min termin :-D

Ax – tak, for svar. Du måtte om nogen have hørt noget om det, hvis det var. Tænker uanset hvad ikke at IUI udløser tidligere igangsættelse, men jeg er heller ikke så skarp i behandlingsverdenen.
Sikken en fin størrelse Klint har. Det er så vildt, at du er lige oppe over. Synes det er et øjeblik siden, at du forlod storketråden :lun:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 26. sep 2016, 17:13

Sørens skulle have været sat i gang med 41+0, det er noget med moderkagens funktion, vist nok.
Får hende lige ind og forklare om det :)
2
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 26. sep 2016, 17:35

alfe skrev:Rudolf – og hele vejen tilbage igen kort tid efter. Gosh, det er lige en tand for meget af det gode. Jeg satser da bare på at føde på samme tid som dig, det passer nogenlunde med min termin :-D

Ax – tak, for svar. Du måtte om nogen have hørt noget om det, hvis det var. Tænker uanset hvad ikke at IUI udløser tidligere igangsættelse, men jeg er heller ikke så skarp i behandlingsverdenen.
Sikken en fin størrelse Klint har. Det er så vildt, at du er lige oppe over. Synes det er et øjeblik siden, at du forlod storketråden :lun:


Det var da så lidt. :) Til orientering ville jeg ikke selv vælge igangsættelse med mindre det var fordi moderkagen ikke virkede ordentligt... Jeg vil ikke sættes igang kun fordi, man har nået en dato fastsat som retningslinje på det pågældende hospital. Jeg ville vælge, at komme ind hver anden dag (tilbyder de på Hillerød) for at tjekke om moderkagen virker korrekt og at baby har det godt. Kun hvis de kan se, at der begynder at komme problemer, vil jeg sættes igang... Ellers så vil jeg hellere vente til kroppen selv begynder på arbejdet. :)
Det skulle også kunne tage op til 4(!!) dage at blive sat i gang, har jeg fået at vide... Altså at man får igangsætningspiller hver dag i op til 4 dage.

Men tal med din jordemoder om det... Og så burde du også få en del af disse informationer til fødselsforberedelse. Du kan også se på noget privat fødselsforberedelse. Det har mig og min mand gjort, og det var faktisk en rigtig god pendant til det offentlige tilbud. :)

Og well... Jeg synes, det har været læææænge undervejs! :lol: Min tålmodighed har virkelig været sat på prøve. Men NU er det endelig ved at være. Men ja, vi har fulgtes ad et stykke tid... Det er nu meget hyggeligt. Og skønt vi er kommet så langt og det lykkedes! :dåne:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 26. sep 2016, 17:41

Bøtte skrev:Sørens skulle have været sat i gang med 41+0, det er noget med moderkagens funktion, vist nok.
Får hende lige ind og forklare om det :)


Ja, man siger som udgangspunkt, at moderkagen begynder at virke dårligt efter 42+0... Hillerød giver så mulighed for at komme op og blive tjekket hver anden dag, for at se om det et er problem for en selv. Det har du ret til ligegyldigt hvilket hospital, du er tilknyttet. Men man får som udgangspunkt tilbudt igangsætning efter faste retningslinjer, der kan være forskelligt for hospital til hospital... Og uden man nødvendigvis tjekker, om moderkagen reelt virker dårligt.

Virker moderkagen ikke, skal man selvfølgelig gøre noget... Men jeg vil helt klart bede om at blive tjekket løbende, og ikke bare blive sat igang fordi, det er det retningslinjerne for det pågældende hospital fastsætter, at der skal gøres. Måske min/din moderkage virker upåklageligt, selvom statistikken siger, at den gennemsnitlige moderkage virker dårligt efter 42+0.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 26. sep 2016, 17:58

achillaxedprune skrev:
Bøtte skrev:Sørens skulle have været sat i gang med 41+0, det er noget med moderkagens funktion, vist nok.
Får hende lige ind og forklare om det :)


Ja, man siger som udgangspunkt, at moderkagen begynder at virke dårligt efter 42+0... Hillerød giver så mulighed for at komme op og blive tjekket hver anden dag, for at se om det et er problem for en selv. Det har du ret til ligegyldigt hvilket hospital, du er tilknyttet. Men man får som udgangspunkt tilbudt igangsætning efter faste retningslinjer, der kan være forskelligt for hospital til hospital... Og uden man nødvendigvis tjekker, om moderkagen reelt virker dårligt.

Virker moderkagen ikke, skal man selvfølgelig gøre noget... Men jeg vil helt klart bede om at blive tjekket løbende, og ikke bare blive sat igang fordi, det er det retningslinjerne for det pågældende hospital fastsætter, at der skal gøres. Måske min/din moderkage virker upåklageligt, selvom statistikken siger, at den gennemsnitlige moderkage virker dårligt efter 42+0.


Jeg ved godt det svinger meget, hvornår man sætter i gang, og at man generelt siger moderkagen bliver dårligere efter uge 42, men det var bare fordi Sørens skrev det med behandling og uge 41 herinde, dengang hun var gravid, og så forklarede hun, da jeg spurgte til det.

Jeg ved ikke om der så er forskel på de forskellige behandlingssteder, men det lyder det da umiddelbart til.

Men jeg har sendt et kort til Sørens og bedt hende komme ind og forklare :)
1
Kolderudolf
Indlæg: 224
Tilmeldt: 4. maj 2016, 00:14
Kort karma: 53
Likede indlæg: 265

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolderudolf » 26. sep 2016, 18:10

Jeg er også mega bange for det der med igangsættelse.

Jeg fødte min datter 41+3 og havde faktisk fået tid til igangsættelse 7 timer efter jeg reelt fødte, fordi der ikke var nok fostervand.

Jeg er helt bange for, at min krop siger "HVAD LAVER DU? JEG ER IKKE KLAAAAR" og det så trækker ud i flere dage. Men på den anden side betyder mangel på igangsættelse også, at de bliver født af sig selv før uge 38 og det ved jeg heller ikke om det er en god ide.

Alfe, det kan være vi kommer til at ligge samtidig på Riget. Jeg ved dog endnu ikke om det er der, jeg bliver tilknyttet, da de ikke ved om der er plads, når jeg først bliver tilmeldt det danske hospitalsvæsen så sent.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 26. sep 2016, 18:14

Ax, det er en rigtig fin størrelse ham Klint har :lun:
Hvorfor var det mu du fik vækstscanninger?
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 26. sep 2016, 18:16

Bøtte, har ret i, at jeg kunne være blevet sat i gang, da jeg var 41+0 pga. fertilitetsbehandling. Det gælder dog kun ivf og icsi, da man her ved den præcis befrugtning (ved IUI kan der godt være et par dages forskel afhængigt af sædcellernes fart).

Jeg fik en lidt vag forklaring, men det skyldes primært, at moderkagens funktion allerede skulle blive dårligere efter 40+0, og at babyerne nogle gange er lidt mere skrøbelige. Altså en form for forsigtighedsprincip.

Da jeg var gravid første gang, nævnte min JM det ikke, før vi var tæt på termin. For mig blev det ikke relevant nogen af gangene, og de fleste gravide, jeg kender, som har været i behandling, har faktisk født før 41+0.
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 26. sep 2016, 18:17

Og det står jo altid en frit for, om man ønsker at gøre brug af det.

Det samme gælder alle igangsættelser.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 26. sep 2016, 18:17

Man hører altid skrækhistorierne om i gangsættelse, så byder lige ind med en positiv én.
Min veninde blev sagt i gang med piller og 12 timer efter første pille havde hun født. Hun skulle vist tage piller hver 4. time til hun begyndte at få veer. Hun nåede at få tre.
Hun blev endda sat i gang 40+0.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 26. sep 2016, 18:36

FruDulle skrev:Det er meget forskelligt hvordan de gør ift det med hver 4. time. Især efter kritikken med vestorme. Efter det så gør man det helst ikke. Men tro mig, 1 pille alene kan give vestorme i 12 timer i træk :rulle:


En pille = 10 cm på 2,5 time for mig. Det var heller ingen fest :tie:

Det var i april i år min veninde fødte, så de gør åbenbart sådan her stadigvæk.
Senest rettet af Bøtte 26. sep 2016, 18:38, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 26. sep 2016, 18:36

Bøtte skrev:Ax, det er en rigtig fin størrelse ham Klint har :lun:
Hvorfor var det mu du fik vækstscanninger?


Tak... Selvom det selvfølgelig er usikkert med de scanninger, så ligger han i hvert fald som han skal... Plus/minus. Så det kunne ikke være bedre. :banan:

Og vi fik det for en sikkerheds skyld af vores JM. De var ikke helt sikre på størrelsen, og da nu vi havde drt forløb vi havde, så fik vi det tilbudt. Just in case. Da hun tilbød sagde jeg ikke nej... :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 26. sep 2016, 18:42

achillaxedprune skrev:
Bøtte skrev:Ax, det er en rigtig fin størrelse ham Klint har :lun:
Hvorfor var det mu du fik vækstscanninger?


Tak... Selvom det selvfølgelig er usikkert med de scanninger, så ligger han i hvert fald som han skal... Plus/minus. Så det kunne ikke være bedre. :banan:

Og vi fik det for en sikkerheds skyld af vores JM. De var ikke helt sikre på størrelsen, og da nu vi havde drt forløb vi havde, så fik vi det tilbudt. Just in case. Da hun tilbød sagde jeg ikke nej... :)


Det ville jeg heller ikke sige nej til :)

Til sammenligning vejede Signe 3080 g 35+6, lidt over gennemsnittet, men stadig fint.
Lyder som om Klint er cirka samme sted.

Lillesøster blev skudt til 1800 g i torsdag. Også lige lidt over gennemsnittet. Men det er fint, hvis hun også kommer for tidligt, så er der lidt at stå i mod med. Men er spændt på hvad scanningen om 3 uger siger.
1

Tilbage til "Graviditet"