Hjælp til DVD/Surround

Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Hjælp til DVD/Surround

Indlægaf Chanel » 26. sep 2016, 11:25

Jeg har et anlæg der er ca 10 år gammelt. Jeg elsker det, men dvd maskinen er ved at stå af. Da jeg har højtalerne kørt sammen med andre ledninger, vil jeg helst lade dem sidde og sætte dem til et andet anlæg/afspiller, men kan man det?
Hvis ja er der nogen der kan anbefale en Sony dvd/blueray med god lyd af nyere dato. Hvis den kan sættes til så tv udsendelser spilles igennem højtalerne, ville det være lækkert. Mit nuværende spiller kun ved dvd film
Det jeg har nu er sony dav-s400
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Hjælp til DVD/Surround

Indlægaf Nicolait » 26. sep 2016, 16:39

Er det sådan et alt-i-et system, hvor højtalere, forstærkerdel og afspiller hører sammen, eller er det mere selvstændige dele, såsom en forstærker af et mærke, og højtalere af et andet mærke?

Umiddelbart, når jeg googler det, så ser det ud til at være første slags. Jeg kan se, at de bruger nogle ikke helt gængse stik til at tilslutte højtalerne.

Hvis man skal kunne bruge højtalerne i et nyt system, vil det nok kræve at man finder en afspiller af samme model, eller producent, hvor indstikkene er samme slags. Det er nemlig ikke helt gængse terminaler (højtalerstik) som sidder i afspilleren.

Det er nok ret svært at finde en dvd/blu ray afspiller, der kan tilsluttes højtalerne, da en eventuel afspiller vil mangle forstærkerdelen, som er indbygget i den nuværende boks.

Hvis lyden fra tv-udsendelser skal man vist have audio return channel i både anlægget og tv'et, og det tror jeg desværre ikke afspilleren har.
Man vil muligvis kunne trække lyden fra fjernsynet via det stik, der hedder digital in optical, men jeg kan ikke se på de billeder jeg fandt, om det er et toslink-stik eller noget andet. Men så vil du stadig mangle afspilleren, hvis den står af.

Alt i alt tror jeg det bliver svært at tilslutte de nuværende højtalere med et andet afspiller/forstærker-system. Desværre. :)
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Hjælp til DVD/Surround

Indlægaf Chanel » 26. sep 2016, 20:13

Tusind tak for dit svar. Det er også det jeg selv tænker. Synes bare det er meget at skulle ud og give 5-6000 for et nyt surround anlæg med dvd afspiller i. Mange af dem er endda uden dvd :/
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Hjælp til DVD/Surround

Indlægaf Nicolait » 26. sep 2016, 23:25

Hvis jeg må være så fræk at komme med en anbefaling, så ville jeg droppe varehusenes alt-i-et surroundanlæg.

Endvidere tillader jeg mig at komme med nogle alternativer, som du vil få væsentlig bedre lyd ud af. Samtidig er de også langtidsholdbare i forhold til et alt-i-et anlæg, da enkeltdelene kan skiftes efter behov.

Eksempelvis har hifiklubben lige nu tilbud på deres argon junior 40 system, hvor du får 5 højtalere, en aktiv subwoofer, og en forstærker til 4993 kr. https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... hjemmebio/

En anden mulighed kunne være et anlæg fra hifi-freaks, hvor du får et 5 wharfedale højtalere og tilhørende sub til 2999 kr.
http://hifi-freaks.dk/webshop//produkte ... -1900.html
Hertil skal man dog købe en forstærker med.
Det kunne være en sony forstærker, som denne her fra elgiganten til 1999 kr.
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -str-dh550

En blu ray-afspiller behøver ikke at koste en bondegård. Det kunne være en samsung afspiller til 499 kr. igen fra elgiganten.
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... j5500-sort

Hifiklubben og elgiganten ( :lol2: ) er landsdækkende, mens Hififreaks vist holder til på nettet, men de giver én en 30 dages prøveperiode, og gratis fragt frem og tilbage.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Hjælp til DVD/Surround

Indlægaf Chanel » 27. sep 2016, 07:15

Tusind tak. Jeg har bare være SÅ glad for det jeg har nu, så har nok en idé om Sony er dem der laver bedst lyd.
Men de anlæg der, sætter man bare en hvilken som helst dvd afspiller til dem?
Hvis jeg skal købe helt nyt kan jeg ligeså godt lede efter nogle med trådløse baghøjtalere. Vil også meget gerne have bluetooth i så telefonen kan sluttes til.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7922

Re: Hjælp til DVD/Surround

Indlægaf Nicolait » 27. sep 2016, 15:46

I forhold til de muligheder som jeg oplistede vil et alt-i-et anlæg komme til kort, uanset hvilket mærke der er tale om. Når det er alt-i-et anlæg, så er det temmelig ligegyldigt, hvilken producent, der står tryk på anlægget. Der er sony hverken bedre eller dårligere end de andre dåselydsproducenter.

Selv er jeg gået fra et Phillips dåselydanlæg til en løsning a la ovenstående, jeg nævner, og der er lysår til forskel. Phillips anlægget kan slet ikke måle sig med mit nuværende anlæg.

Anlægget fra hifiklubben har indbygget bluetooth ellers kan man altid købe en dongle og slutte den til.

Ja du vil kunne købe en hvilken som helst afspiller og slutte den til.

Når vi er i den prisklasse, vil jeg fraråde trådløse baghøjtalere. Kvaliteten kan ikke følge med, når man laver regnestykket med at man skal have 5 højtalere, afspiller og trådløshed til 6000 kr. Det betyder at man må gå på kompromis et sted for at gøre det rentabelt.

Det er selvfølgelig dig, der skal bruge anlægget, så det er dit valg suværent, men hvis jeg må komme med en anbefaling, så tag et smut forbi en hifibutik og lyt til et anlæg der og få råd inden du beslutter dig. 6000 kr er trods alt også en slags penge.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Hjælp til DVD/Surround

Indlægaf Chanel » 27. sep 2016, 17:41

Virkelig? Jeg ELSKER mit anlæg, det spiller vildt godt og får altid ros for det af andre. :/
Jeg synes bare det er et stort projekt at skulle køre alle ledninger rundt igen, men hvis ikke det kan lade sig gøre anderledes er der ikke noget at gøre ved det.
Hvad med fx Sonos? Det er jo trådløst og man kan bygge selv?
0

Tilbage til "Film og TV"