Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Mi55y » 2. okt 2015, 04:18

Min søster er alene med sin datter på 3. Hun kører 9/5 med faren, fordi de ikke bor langt fra hinanden. Der har været noget gæld imellem dem, og derfor har de aftalt, at faren først nu skal til at betale børnepenge, som de har aftalt til 1200,- om måneden. Men nu har faren meldt ud, at han mener, at han ifølge reglerne skal have nedsat børnepenge, fordi han har datteren længere end en weekend hver 14. dag. Han har fast arbejde og tjener godt - min søster er studerende på voksenelevløn.

Så vidt jeg kan læse mig til, så findes der ingen faste regler, men det er en vurdering fra gang til gang, om der skal nedsættes børnepenge? Min søster vil helst undgå statsforvaltningen, som de har gjort indtil nu, men det kan selvfølgelig blive sidste udvej, hvis ikke de kan blive enige. Men har han noget at have det i?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. okt 2015, 07:34

Hvorfor vil hun undgå statsforvaltningen?
Det er da det nemmeste og sikreste at få dem ind over. Så bliver aftalerne skrevet ned, og ingen af parterne kan løbe fra dem.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Mi55y » 2. okt 2015, 08:03

Skumfidusen skrev:Han kan ikke formelt set. Men man kan jo spørge sig selv om man ikke skulle overveje at gå med til det, hvis han afholder mange af udgifterne og har barnet over en trediedel af tiden. Samværsforældre får jo hverken del i børnefamilieydelsen, eneforsørgertillæg eller den højere boligsikring.


Pt. afholder han kun udgifter til mad og bleer, når hun er hos ham - min søster sender en rejsetaske med tøj med, som kommer med tilbage igen. Hvad min søster ved af, så køber han ikke tøj og sko. Der falder selvfølgelig noget legetøj af en gang i mellem, men det følger ikke barnet. Den normale fordeling er vist hveranden weekend og en hverdag midt på ugen - og fuld betaling af børnepenge. Hvad ville du så mene var en rimelig nedsættelse, når man taler 9/5?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Mi55y » 2. okt 2015, 08:08

Fru Sunshine skrev:Hvorfor vil hun undgå statsforvaltningen?
Det er da det nemmeste og sikreste at få dem ind over. Så bliver aftalerne skrevet ned, og ingen af parterne kan løbe fra dem.


Fordi de har klaret sig hidtil uden problemer. Og de kan fint tale sammen, deltage i arrangementer og tage i Djurs Sommerland sammen - og bytte rundt på dage eller weekender f.eks. pga. fødselsdage. Jeg ser ingen grund til at få statsforvaltningen på banen, før der rent faktisk er et problem. Det er ikke noget med at undgå dem, der har bare ikke været et behov for dem.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf girl_beat » 2. okt 2015, 10:31

I stedet for at fokusere så meget på beløbet var det nok bedre at sætte sig ned og få et overblik over, hvad datteren har brug for af overtøj, tøj, aktiviteter, institution m.m. og så dele disse udgifter fratrukket børnepengene (som jeg går ud fra tilfalder moderen?).

Børnebidrag har ikke nødvendigvis noget med fordeling af antal dage at gøre. Men hvis moderen modtager børnebidrag fra faderen, skal hun tilsvarende sørge for alt ovenstående.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Mi55y » 2. okt 2015, 14:29

girl_beat skrev:I stedet for at fokusere så meget på beløbet var det nok bedre at sætte sig ned og få et overblik over, hvad datteren har brug for af overtøj, tøj, aktiviteter, institution m.m. og så dele disse udgifter fratrukket børnepengene (som jeg går ud fra tilfalder moderen?).

Børnebidrag har ikke nødvendigvis noget med fordeling af antal dage at gøre. Men hvis moderen modtager børnebidrag fra faderen, skal hun tilsvarende sørge for alt ovenstående.


Som jeg har skrevet tidligere, så står min søster for al tøjindkøb. Barnet er 3, så aktiviteter er begrænset, men min søster betaler for hendes gymnastik. Der er friplads i børnehaven. Så de udgifter som faren pt. har er kun mad, bleer og akutte fornødenheder, når barnet er hos ham. De 1.200,- om måneden skal altså dække tøj, sko og fritidsaktiviteter. Jeg har ikke selv børn, så jeg ved ikke, hvad sådan noget løber op i. Men der er vel en grund til, at det normale beløb er fastsat til 1.200,-.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Akehurst2 » 2. okt 2015, 15:05

Mi55y skrev:
Som jeg har skrevet tidligere, så står min søster for al tøjindkøb. Barnet er 3, så aktiviteter er begrænset, men min søster betaler for hendes gymnastik. Der er friplads i børnehaven. Så de udgifter som faren pt. har er kun mad, bleer og akutte fornødenheder, når barnet er hos ham. De 1.200,- om måneden skal altså dække tøj, sko og fritidsaktiviteter. Jeg har ikke selv børn, så jeg ved ikke, hvad sådan noget løber op i. Men der er vel en grund til, at det normale beløb er fastsat til 1.200,-.


Far skal også dække at have en passende bolig og indretning til at barnet kan have et fornuftigt samvær. Lige som mor selvfølgelig skal men det er så også hende der får eneforsørgertillæg og evt. boligstøtte.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. okt 2015, 15:20

Mi55y skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvorfor vil hun undgå statsforvaltningen?
Det er da det nemmeste og sikreste at få dem ind over. Så bliver aftalerne skrevet ned, og ingen af parterne kan løbe fra dem.


Fordi de har klaret sig hidtil uden problemer. Og de kan fint tale sammen, deltage i arrangementer og tage i Djurs Sommerland sammen - og bytte rundt på dage eller weekender f.eks. pga. fødselsdage. Jeg ser ingen grund til at få statsforvaltningen på banen, før der rent faktisk er et problem. Det er ikke noget med at undgå dem, der har bare ikke været et behov for dem.

Jamen det kan man da også, selv om statsforvaltningen er inde over.
Da jeg blev skilt fra børnenes far, blev alting da skrevet ned. Så kunne vi jo bare bytte, hvis vi havde lyst til det. Det fungerede fint - altså lige indtil hans havheks kom ind i billedet. Da var det bare godt, at alt var skrevet ned på forhånd, så hun ikke kunne snakke ham til en masse ændringer.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Mi55y » 2. okt 2015, 15:25

Akehurst2 skrev:
Mi55y skrev:
Som jeg har skrevet tidligere, så står min søster for al tøjindkøb. Barnet er 3, så aktiviteter er begrænset, men min søster betaler for hendes gymnastik. Der er friplads i børnehaven. Så de udgifter som faren pt. har er kun mad, bleer og akutte fornødenheder, når barnet er hos ham. De 1.200,- om måneden skal altså dække tøj, sko og fritidsaktiviteter. Jeg har ikke selv børn, så jeg ved ikke, hvad sådan noget løber op i. Men der er vel en grund til, at det normale beløb er fastsat til 1.200,-.


Far skal også dække at have en passende bolig og indretning til at barnet kan have et fornuftigt samvær. Lige som mor selvfølgelig skal men det er så også hende der får eneforsørgertillæg og evt. boligstøtte.


Han er flyttet ind hos hans mor, da han prioriterer at afbetale gæld (bil og motorcykel), inden han finder et sted at bo. Men det du siger er, at du mener, at 1.200,- er for meget? Hvad ville så være fair i dine øjne? Jeg selv mener jo, at eftersom han har omkring dobbelt så mange penge udbetalt som moren, som i øvrigt afholder alle udgifter til tøj osv., så er der ikke noget der taler for, at han ikke skal betale den normale sats. Jeg går selvfølgelig samtidig ud fra, at der ligger nogle fornuftige beregninger bag den sats - jeg har som sagt ikke børn og aner eget lidt om udgifterne ved sådan nogle...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Akehurst2 » 2. okt 2015, 15:30

Mi55y skrev:
Akehurst2 skrev:
Mi55y skrev:
Som jeg har skrevet tidligere, så står min søster for al tøjindkøb. Barnet er 3, så aktiviteter er begrænset, men min søster betaler for hendes gymnastik. Der er friplads i børnehaven. Så de udgifter som faren pt. har er kun mad, bleer og akutte fornødenheder, når barnet er hos ham. De 1.200,- om måneden skal altså dække tøj, sko og fritidsaktiviteter. Jeg har ikke selv børn, så jeg ved ikke, hvad sådan noget løber op i. Men der er vel en grund til, at det normale beløb er fastsat til 1.200,-.


Far skal også dække at have en passende bolig og indretning til at barnet kan have et fornuftigt samvær. Lige som mor selvfølgelig skal men det er så også hende der får eneforsørgertillæg og evt. boligstøtte.


Han er flyttet ind hos hans mor, da han prioriterer at afbetale gæld (bil og motorcykel), inden han finder et sted at bo. Men det du siger er, at du mener, at 1.200,- er for meget? Hvad ville så være fair i dine øjne? Jeg selv mener jo, at eftersom han har omkring dobbelt så mange penge udbetalt som moren, som i øvrigt afholder alle udgifter til tøj osv., så er der ikke noget der taler for, at han ikke skal betale den normale sats. Jeg går selvfølgelig samtidig ud fra, at der ligger nogle fornuftige beregninger bag den sats - jeg har som sagt ikke børn og aner eget lidt om udgifterne ved sådan nogle...


Jeg tager såmænd slet ikke stilling til beløbet - jeg synes bare, du undlod en væsentlig udgift ved at have børn, nemlig en bolig med plads til dem, møbler m.v.

Jeg vidste jo ikke, han boede hos sine forældre - det er ikke det sædvanlige for voksne, jo.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf girl_beat » 3. okt 2015, 16:27

Mi55y skrev:Han er flyttet ind hos hans mor, da han prioriterer at afbetale gæld (bil og motorcykel), inden han finder et sted at bo. Men det du siger er, at du mener, at 1.200,- er for meget? Hvad ville så være fair i dine øjne? Jeg selv mener jo, at eftersom han har omkring dobbelt så mange penge udbetalt som moren, som i øvrigt afholder alle udgifter til tøj osv., så er der ikke noget der taler for, at han ikke skal betale den normale sats. Jeg går selvfølgelig samtidig ud fra, at der ligger nogle fornuftige beregninger bag den sats - jeg har som sagt ikke børn og aner eget lidt om udgifterne ved sådan nogle...


Dette er meget typisk; at man (læs: du) hænger dig mere i, hvor mange penge faderen har til sig selv, i stedet for hvad barnet reelt koster. Selvfølgelig skal moderen ikke have kæmpe underskud, men hun modtager børnepenge til dækning af fx tøj og overtøj og har friplads til barnet, så det lyder ikke til at der er direkte ubalance :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf Mi55y » 4. okt 2015, 16:59

girl_beat skrev:
Mi55y skrev:Han er flyttet ind hos hans mor, da han prioriterer at afbetale gæld (bil og motorcykel), inden han finder et sted at bo. Men det du siger er, at du mener, at 1.200,- er for meget? Hvad ville så være fair i dine øjne? Jeg selv mener jo, at eftersom han har omkring dobbelt så mange penge udbetalt som moren, som i øvrigt afholder alle udgifter til tøj osv., så er der ikke noget der taler for, at han ikke skal betale den normale sats. Jeg går selvfølgelig samtidig ud fra, at der ligger nogle fornuftige beregninger bag den sats - jeg har som sagt ikke børn og aner eget lidt om udgifterne ved sådan nogle...


Dette er meget typisk; at man (læs: du) hænger dig mere i, hvor mange penge faderen har til sig selv, i stedet for hvad barnet reelt koster. Selvfølgelig skal moderen ikke have kæmpe underskud, men hun modtager børnepenge til dækning af fx tøj og overtøj og har friplads til barnet, så det lyder ikke til at der er direkte ubalance :)


Nej, jeg mener heller ikke, at der er ubalance, som det er nu. Men han mener jo så, at han har krav på at få sat beløbet ned, og derfor spurgte jeg til, om han har det. Det har han så ikke, og det lyder heller ikke til, at Statsforvaltningen ville mene det.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Kan far få nedsat børnepenge ved 9/5?

Indlægaf girl_beat » 4. okt 2015, 17:30

Mi55y skrev:
girl_beat skrev:
Mi55y skrev:Han er flyttet ind hos hans mor, da han prioriterer at afbetale gæld (bil og motorcykel), inden han finder et sted at bo. Men det du siger er, at du mener, at 1.200,- er for meget? Hvad ville så være fair i dine øjne? Jeg selv mener jo, at eftersom han har omkring dobbelt så mange penge udbetalt som moren, som i øvrigt afholder alle udgifter til tøj osv., så er der ikke noget der taler for, at han ikke skal betale den normale sats. Jeg går selvfølgelig samtidig ud fra, at der ligger nogle fornuftige beregninger bag den sats - jeg har som sagt ikke børn og aner eget lidt om udgifterne ved sådan nogle...


Dette er meget typisk; at man (læs: du) hænger dig mere i, hvor mange penge faderen har til sig selv, i stedet for hvad barnet reelt koster. Selvfølgelig skal moderen ikke have kæmpe underskud, men hun modtager børnepenge til dækning af fx tøj og overtøj og har friplads til barnet, så det lyder ikke til at der er direkte ubalance :)


Nej, jeg mener heller ikke, at der er ubalance, som det er nu. Men han mener jo så, at han har krav på at få sat beløbet ned, og derfor spurgte jeg til, om han har det. Det har han så ikke, og det lyder heller ikke til, at Statsforvaltningen ville mene det.


Nej, det har du ret i. Det er et minimumsbeløb sat ud fra hvad et barn koster i 'dagens Danmark'. Men det er værd for din søster at huske, at hun i forvejen scorer en masse økonomiske fordele, som faderen ikke gør. Det kan derfor være en god idé at tage udgangspunkt i de faktiske omkostninger, hvis potentielle konflikter ikke skal optrappes pga. tvunget børnebidrag :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Forældre"