Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf thomassneum » 28. sep 2016, 06:03

Det er ærgerligt at hvis der skal bruges mere moderation, men desværre kan det blive nødvendigt.
Jeg har ligeledes bemærket den uheldige udvikling herinde, og mener også der bør skrides ind.

Personligt er jeg selv begyndt at skride ind i samfundsdebatterne på dindebat, her har der længe været en meget hård tone (hvilket er fint), men stærke genneralisernede vendinger, hatespeech og racisme vil ikke blive tollereret. Det er ikke fordi folk bare har en anden mening, det skal bare ikke accepteres. Det giver lidt gnidninger på dindebat, men samtidig er der også gamle debattører som hilser det velkomment. Jeg kan se nødvendigheden, hvis man ikke ønsker at skræmme folk væk, eller ønsker sig nationens tilstande.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 06:16

Helt ærligt, mods - det må I simpelthen kunne gøre bedre. Vi er voksne mennesker herinde. Der er ingen børn og der er ingen pædagoger. At gå ind og omkrive/rette brugernes indlæg, er virkelig på grænsen til at virke arrogant og nedladende.
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Purple Haze » 28. sep 2016, 06:33

Purple Haze skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:Vi kigger på den manglende oplysning om redigering


Men censuren får bare lov at fortsætte eller hvad? Det virker til at I ikke fatter at pointen er, at I slet ikke skal gå ind og redigere i indlæg, der ikke overtræder reglerne!


Det var i hvert fald det der fik mig til st forlade Jubii i sin tid.
At DH gik ind og rettede i folks indlæg.
Og når først noget er citeret, så må det vel siges at være en del af ens indlæg.


Men vil lige sige at det er helt fair og god stil at ændre i sit eget indlæg, hvis man fik skudt en dum bemærkning afsted.

Og synes også det er helt på sin plads at få en advarsel for at sige 'hold kæft' til andre.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf LaScrooge » 28. sep 2016, 06:36

Dikus skrev:Men det er jo helt normalt, at man får muligheden for at rette indlæg, der bliver misforstået?

Mangler det en note om, det er sket?


Okay, for at forstå det rigtigt: hvis jeg skriver noget og andre reagerer og jeg derefter føler at jeg er blevet misforstået, så kan jeg henvende mig og bede om at få rettet mit indlæg til noget nyt jeg har forfattet og den rettelse vil så være at finde overalt mit oprindelige indlæg er citeret?

Er det korrekt forstået?
1
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf JoyNips » 28. sep 2016, 06:55

Men er det ikke sådan, at hvis man selv retter indenfor ganske kort tid efter at man har postet, så står der IKKE, at indlægget er redigeret, men hvis man først gør det på et senere tidspunkt, så står det der?
Sådan synes jeg i hvert fald at jeg har observeret det; hvis jeg straks efter at have postet ser en slåfejl og redigerer den, står der intet om at indlægget er redigeret, men ser jeg den først senere og redigerer, så står det der.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf dgd2007 » 28. sep 2016, 07:03

JoyNips skrev:Men er det ikke sådan, at hvis man selv retter indenfor ganske kort tid efter at man har postet, så står der IKKE, at indlægget er redigeret, men hvis man først gør det på et senere tidspunkt, så står det der?
[...]

Det afgørende er vist, om der er postet senere indlæg i tråden.
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Allmost_Famous » 28. sep 2016, 07:12

Jeg undrer mig over, at moderationens ændrer en moderators "klap i" (eller hvad det nu oprindeligt var) til "tie stille", når andres "luk røven" bliver stående.

For det første får det efterfølgende indlæg til at se ud som overreaktioner (uanset om de er det eller ej), og for det andet skriger det da til himlen, at retningslinjerne ikke er klare når selv moderationen ikke kan gennemskue dem.
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 07:18

Måske nogen bare skulle tænke over, hvad vi alle - moderatorerne her inkl. - selv var trætte af på Jubii.


Jeg kan godt lide denne debat. Der er langt flere plusser end minusser. Men nogle gange virker det simpelthen ugennemtænkt og lidt for indspist fra moderatorernes side.
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. sep 2016, 07:47

JoyNips skrev:Men er det ikke sådan, at hvis man selv retter indenfor ganske kort tid efter at man har postet, så står der IKKE, at indlægget er redigeret, men hvis man først gør det på et senere tidspunkt, så står det der?


Jo, men jeg ved hvordan moderatorerne arbejder herinde, så for en sikkerheds skyld sørgede jeg for at tage et par screenshots i aftes. Fru Sunshine skrev det oprindelige indlæg med "klap i" kl. 11.41. Jeg citerede i et indlæg kl. 12.55 (Man kan stadig se det på s. 464, for de har glemt at rette "klap i" til "tie stille" i et indlæg på den side). Så der er i hvert fald gået 5 kvarter efter hendes indlæg er blevet skrevet, hvor der ikke er rettet i noget.

1.JPG


Jeg tog dette screenshot ved 23-tiden i aftes. Indtil da var der ikke en tekst der sagde noget om at der var blevet rettet i indlægget, selvom det er tydeligt at "klappe i" er blevet rettet til "tie stille":

4.JPG


Men i løbet af natten er der så en moderator der har rettet i det med blåt:

5.JPG


Det er til trods for at en moderator med blåt direkte fortæller at det konkrete indlæg med "klap i" ikke har overtrådt nogen regler. Hvis et indlæg ikke har overtrådt nogen regler, hvorfor går de så ind og redigerer det med admin-rettigheder?

6.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 07:56

Ej, men for fanden. :D Hørnuligeher... Og dette er på ingen måde en stikpille mod Sun. Jeg er ret afslappet med "klap i". En mand skrev et indlæg i "Det må man ikke sige"-tråden. Der kom en masse reaktioner. Nogle citerede ham, andre gjorde ikke - men ingen er i tvivl om, hvem irritationen var rettet imod. Sunshines "klappe i" inklusiv.

Jeg synes det er fesent. Virkelig fesent. Vi skal vel ikke ud i noget, hvor I moderatorer sidder og holder hånden over hinanden, vel? :lol: Vi er alle gamle debatrotter. Sådan noget spotter vi.
Så når AF fik en bortvisning for et "klap i" indlæg, så runger det højt. Og ikke på den fede måde.
12
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Fuck.exe » 28. sep 2016, 09:05

Jeg har aldrig opfattet "klappe i" som noget forbudt og farligt. Hold nu kæft hvor er det åndssvagt :stoned: :lol:
9
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Ado » 28. sep 2016, 09:16

Dikus skrev:
LaScrooge skrev:
Dikus skrev:Men det er jo helt normalt, at man får muligheden for at rette indlæg, der bliver misforstået?

Mangler det en note om, det er sket?


Okay, for at forstå det rigtigt: hvis jeg skriver noget og andre reagerer og jeg derefter føler at jeg er blevet misforstået, så kan jeg henvende mig og bede om at få rettet mit indlæg til noget nyt jeg har forfattet og den rettelse vil så være at finde overalt mit oprindelige indlæg er citeret?

Er det korrekt forstået?


Det har fungeret sådan siden opstarten, ja. Er der blevet citeret for meget er der dog tilfælde, hvor vi har besluttet, det er for meget arbejde og derfor blot har ændret citaternes tekst til "Oprindeligt indlæg redigeret" eller lignende.

Det anvendes typisk i forbindelse med henstillinger, hvor debattører tænker sig om og vælger at omformulere.

I bedes fortsat huske, at moderatorer skriver med blåt. Når der skrives med sort fra en, der er moderator, så er der tale om et helt almindeligt debatindlæg.



Men hvordan adskiller et "klap i" indlæg sig så fra et andet "klap i"-indlæg? Når nu begge var adresseret tydeligt?
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf achillaxedprune » 28. sep 2016, 09:22

Nu bliver det for pjattet... Hvorfor er det pågældende indlæg ændret af en moderator, når nu det ikke overtrådte reglerne?

I min optik, så ligner det, at moderatorerne passer lidt for godt på hinanden. Jeg kan godt se, at citerede indlæg skal ændres, hvis der f.eks. nævnes et navn eller andre personoplysninger, men at ændre i citerede indlæg fra "klap i" til "tie stille" er suspekt.

Hvorfor har moderatorerne gjort det?
7
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Code71 » 28. sep 2016, 09:25

Det dufter i hvert fald mistænkeligt meget af at mods holder hånden over hinanden, når en "normal" debattør får advarsel/bortvisning for en vending som en mod så bare får rettet og helst på en sneaky måde i håb om at det ikke opfattes af andre debattører

Jeg håber bare ikke at det her site bliver for indspist og for kammeratligt mods'ne imellem. Det vil givetvis skræmme en del væk
9
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mere moderation? Hvor går grænsen og det bare er censur?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. sep 2016, 09:40

Når man tænker på HVORFOR denne debatside overhovedet blev oprettet i sin tid, så er det næsten tragikomisk at opleve denne form for moderation og censur. Vi trænger til udskiftning i moderatorgruppen, og til at få tilført noget mere integritet, objektivitet og armslængde! Men lur mig om det ikke ender med ikke at få konsekvenser for nogen i moderatorgruppen.
8
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"