Debattens mødregruppe

xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf xxx---xxx » 28. sep 2016, 07:32

Sangius skrev:
Sorenspige skrev:Hvis jeg var fortsat med at amme, var både R og M døde af sult, eftersom der vitterligt ingen mælk var overhovedet.

Så her ville stædighed ikke have hjulpet noget som helst.


Det er også noget pjat at sige, at det skulle have noget med stædighed at gøre. Amning fungerer for nogen, og for andre fungerer det ikke. Man er sgu ikke automatisk supermor blot fordi, at man ammer sit barn. :rulle:

Man ved aldrig hvad der ligger bag en kvindes beslutning om ikke at amme, så generelt ville det klæde alle at flette næbet omkring den beslutning :gammel:

Nå. Vi kæmper stadig lidt med amningen herhjemme, apropos amning. Hun får suget sig godt fast, helt uden brikker nu. Men jeg har bare ret ondt i brysterne, og mine brystvorter er sindssyg ømme. Ved ikke om hun så har en forkert teknik, eller hvad der er galt? Jeg har haft en ret smertefyld mælkeknude agtig ting i det ene bryst i går og i dag, men har efterhånden fået bugt med den, med varme bade, massage, malkemaskinen og med Theas hjælp også. Føj, hvor kan det gøre ondt :(
Håber snart amning ikke længere smerter så meget. Det gør vanvittig ondt lige når suger sig fast, og de første 20 sekunder ca., efter det stilner smerten af og forsvinder. Nogle gange suger hun brystvorten i sådan en læbestift-form, så tror ikke hun får helt korrekt fat? Man hvordan i al verden sørger man så for, at hun får ordentlig fat?

På en anden note: jeg har i mange år haft tilbagevenden besvimelsesanfald. De var værst da jeg var teenager, og det er faktisk et år eller to siden, jeg sidst har mærket noget til det. I morges var jeg dog meget tæt på et anfald. Jeg fik det i badet, og jeg måtte sætte mig ned på klinkerne to gange, for at undgå at falde. Da jeg endelig kom ud af badet, endte jeg med at måtte ligge mig på badeværelsesgulvet med fødderne på toilettet, nøgen på de pænt kolde klinker :S . Heldigvis besvimede jeg ikke. Men det satte lige en skræk i livet på mig - er jo helt alene det meste af dagen sammen med Thea. Er kommet frem til, at jeg dårligt tør bade hende så længe jeg er alene. Der gik også mange timer, før jeg turde gå ned af trapperne med hende. Havde ærligt ikke tænkt over dette, før episoden i morges. Det er ikke så rar en fornemmelse, at jeg måske kunne finde på at besvime, med en lille baby i huset. :trist:


Et pip fra en lurer :)

Men her fik jeg også sindssygt ondt når han sugede sig ordenligt fast og så i 10-20 sekunder. Det gjord vanvittigt ondt :tie:
Jeg synes det lyder som om hun får ordenligt fat og straks begynder at arbejde rigtigt ;)
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 07:42

M gider kun kigge lidt på sig selv i et spejl. Jeg prøver ellers med det. Synes desværre, at mavetræningen er svær, selvom hun er bedre til det, end min dreng var. Jeg kan bare se, at andre babyerne er noget gladere og dermed nok også bedre til det, end hun er.

Sangius, det lyder meget ubehageligt :ae:. Kan godt forstå, du tænker på det i forhold til Thea. Ved du, hvad det skyldes?
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf xxx---xxx » 28. sep 2016, 07:53

Jeg skulle måske også skrive at Smerten forsvinder igen når brysterne har vænnet sig til det hele.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 11:02

Åhr, hvor jeg elsker, når M slipper flasken under et måltid for at stikke mig et smil :lun:.
2
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Snowdrop » 28. sep 2016, 11:10

Sangius
Nu har jeg jo googlet amning som en gal i min søgen efter tips der kan hjælpe når amningen er svær. Og fra al den Googlen ved jeg i hvert fald at det ikke skal gøre ondt når du ammer. At det kan gøre list ondt lige når hun tager fat er en ting, men 20 sekunder er lang tid. Vorten skal heller ikke blive deform eller misfarvet.

Der er masser af forskellige tricks til hjælp til når de skal have fat, på YouTube. Nogle er bedre end andre. Lillefisen her har heller ikke altid helt styr på det, så højre vorte er lidt øm.

Men måske kan du få noget ud af YouTube? Søg på f.eks "how to get a good latch" eller "deep latch technique". Der ligger også en halv time lang video med en læge der hedder dr Jack Newman som giver noget brugbar viden.

https://youtu.be/56YzjsZr4hQ
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Lilleluftballon » 28. sep 2016, 12:29

Sangius, det skal ikke gøre så ondt. Det lyder som om hun sutter for yderligt? Hvis smerten "stikker" ind i brystet skal du også overveje om du har svamp?
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf primle » 28. sep 2016, 12:41

Jeg har været til kiropraktor med Bertil. Han var låst nede i bækkenet, hvilket giver god mening ifht sædefødsel. Dette påvirker også tarmene. Hun fik løsnet ham på en meget blid måde. Der var heldigvis ikke noget i nakken. Vi håber det kan gøre en forskel.

Jeg kan godt mærke at jeg blev/er noget slået ud af det med mødregruppen igen. Det trykker lige på alle knapper ifht utilstrækkelighed og sårbarhed.

Det hjalp heller ikke på det, at svigermor lige tog og gav Bertil flasken i dag, da jeg var på toilettet. Selvom vi har sagt at det kun er mig og min mand der gør det. Så måtte jeg sige det igen.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 28. sep 2016, 13:17

Sorenspige skrev:M gider kun kigge lidt på sig selv i et spejl. Jeg prøver ellers med det. Synes desværre, at mavetræningen er svær, selvom hun er bedre til det, end min dreng var. Jeg kan bare se, at andre babyerne er noget gladere og dermed nok også bedre til det, end hun er.


Måske bliver hun mere selvcentreret med tiden. :D

Kender du den her - måske er der nogle idéer?
http://voresborn.dk/psykologi/9-ovelser ... maven-baby
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 28. sep 2016, 13:23

primle skrev:Jeg har været til kiropraktor med Bertil. Han var låst nede i bækkenet, hvilket giver god mening ifht sædefødsel. Dette påvirker også tarmene. Hun fik løsnet ham på en meget blid måde. Der var heldigvis ikke noget i nakken. Vi håber det kan gøre en forskel.

Jeg kan godt mærke at jeg blev/er noget slået ud af det med mødregruppen igen. Det trykker lige på alle knapper ifht utilstrækkelighed og sårbarhed.

Det hjalp heller ikke på det, at svigermor lige tog og gav Bertil flasken i dag, da jeg var på toilettet. Selvom vi har sagt at det kun er mig og min mand der gør det. Så måtte jeg sige det igen.


Hvor er det ærgerligt for dig, det er jo ikke meningen med en mødregruppe. :ae:

Nøj, jeg var også blevet gal, hvis nogen havde givet mit barn flaske, uden at det var aftalt med os. Hvordan reagerede hun, da du sagde det?

Håber det hjælper ham med kiropraktoren, det lyder da som om, der var noget at arbejde med i hvert fald. :)
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf primle » 28. sep 2016, 13:33

Danseprinsesse skrev:
primle skrev:Jeg har været til kiropraktor med Bertil. Han var låst nede i bækkenet, hvilket giver god mening ifht sædefødsel. Dette påvirker også tarmene. Hun fik løsnet ham på en meget blid måde. Der var heldigvis ikke noget i nakken. Vi håber det kan gøre en forskel.

Jeg kan godt mærke at jeg blev/er noget slået ud af det med mødregruppen igen. Det trykker lige på alle knapper ifht utilstrækkelighed og sårbarhed.

Det hjalp heller ikke på det, at svigermor lige tog og gav Bertil flasken i dag, da jeg var på toilettet. Selvom vi har sagt at det kun er mig og min mand der gør det. Så måtte jeg sige det igen.


Hvor er det ærgerligt for dig, det er jo ikke meningen med en mødregruppe. :ae:

Nøj, jeg var også blevet gal, hvis nogen havde givet mit barn flaske, uden at det var aftalt med os. Hvordan reagerede hun, da du sagde det?

Håber det hjælper ham med kiropraktoren, det lyder da som om, der var noget at arbejde med i hvert fald. :)


Hun sagde, at han var blevet ved med at 'brokke sig'. Så må hun jo hente mig, eller vente. Jeg blev vist ikke engang gal nok :( Jeg er bare for flink. Men igen får jeg den der følelse af, at alle andre kan gå ind og udfylde min rolle. Jeg kan jo ikke noget specielt, når jeg ikke kan amme (og mit rationelle jeg ved godt det ikke er sådan, men det er bare oveni i det i går også).
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 28. sep 2016, 13:36

Jeg har haft en lidt hård nat med mange opvågninger og uroligt barn, kan godt mærke, jeg er træt nu.
Han er også udmattet, er lige kommet hjem fra mødregruppe, hvor han (igen!) har sovet det meste af tiden.
Kender I det, jeg gider næsten ikke lægge mig, for han burde vågne snart og være sulten... og så ender det sikkert med, at han tager en time mere. :cool:

Vi var i babybio i dag. Kan godt være jeg ikke tudede over vaccination i går, men jeg tudede over Bridget Jones, der fødte en baby!
Det var ellers meget hyggeligt - men det var jo også nemt, når han bare fik en flaske og derefter sov i min arm resten af tiden.
Jeg bliver dog lidt irriteret over at komme hjem og opdage og jeg (og Knud) er blevet tagget på et billede på Facebook af en af de andre mødre. Det kan jeg mærke, at jeg ikke lige gider. :genert:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 28. sep 2016, 14:30

primle skrev:
Danseprinsesse skrev:
primle skrev:Jeg har været til kiropraktor med Bertil. Han var låst nede i bækkenet, hvilket giver god mening ifht sædefødsel. Dette påvirker også tarmene. Hun fik løsnet ham på en meget blid måde. Der var heldigvis ikke noget i nakken. Vi håber det kan gøre en forskel.

Jeg kan godt mærke at jeg blev/er noget slået ud af det med mødregruppen igen. Det trykker lige på alle knapper ifht utilstrækkelighed og sårbarhed.

Det hjalp heller ikke på det, at svigermor lige tog og gav Bertil flasken i dag, da jeg var på toilettet. Selvom vi har sagt at det kun er mig og min mand der gør det. Så måtte jeg sige det igen.


Hvor er det ærgerligt for dig, det er jo ikke meningen med en mødregruppe. :ae:

Nøj, jeg var også blevet gal, hvis nogen havde givet mit barn flaske, uden at det var aftalt med os. Hvordan reagerede hun, da du sagde det?

Håber det hjælper ham med kiropraktoren, det lyder da som om, der var noget at arbejde med i hvert fald. :)


Hun sagde, at han var blevet ved med at 'brokke sig'. Så må hun jo hente mig, eller vente. Jeg blev vist ikke engang gal nok :( Jeg er bare for flink. Men igen får jeg den der følelse af, at alle andre kan gå ind og udfylde min rolle. Jeg kan jo ikke noget specielt, når jeg ikke kan amme (og mit rationelle jeg ved godt det ikke er sådan, men det er bare oveni i det i går også).


Det er også svært, når man står der med følelser over det hele. Jeg kunne også godt have undladt at reagere, som jeg egentlig ville, og så først blive gal bagefter.

Åh Primle, du er jo noget helt særligt for ham på så mange måder. Det er dit åndedrag, din stemme og din duft han kender og finder allermest tryg. Det er dig (og din mand), der kender hans lyde, signaler og særheder bedre end nogen andre. :kys:
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf xxx---xxx » 28. sep 2016, 14:44

Ja jeg lurer stadig med, og vi ses om et par måneder ;), og det er kun godt ment jeg skriver det. For jeg synes det er super ærgerligt hvis en sidder og ikke tror hendes barn sutter rigtigt hvis det faktisk gør.
Det kan kun gøre en endnu mere nervøs når man ikke aner om det man gør er rigtigt nok.

Men det er altså ikke kun pga sutte teknik. Dette er fra jordemoderforeningen

Når det gør ondt at lægge barnet til brystet, er det fristende at amme med en suttebrik, at ”trække tiden” mellem amningerne med en narresut eller give en flaske for at springe et måltid helt over - og det kan være nærliggende at smøre brystvorterne med creme eller anvende strandskaller. Disse tiltag kan ofte afhjælpe symptomerne akut, men de løser ikke problemet. Tværtimod er der risiko for, at de kan forværre situationen. Også på længere sigt.

Problemer med brystvorterne skyldes ofte, at barnet ikke har godt fat om brystet, at det ikke bliver tilbudt brystet ofte nok, og/eller at moderen er anspændt, når hun ammer.

Smerter
I de første uger oplever mange kvinder et stærkt ubehag og/eller smerter i brystvorterne, lige når barnet tager fat og begynder at sutte. Der er tale om en fysiologisk reaktion, som både kan skyldes normale hormonelle forandringer, den kraftige stimulation af brystvorten og det negative pres i mælkegangene. Smerterne kan således ikke forebygges, men de forsvinder i løbet af et par minutter og kan eventuelt lindres med dybe vejrtrækninger. Det samme gælder senere i ammeforløbet, hvor brystvorterne kan blive ømme i forbindelse med menstruationscyklus eller graviditet.

Det er vigtigt, at moderen er forberedt på, at amningen i starten kan være smertefuld. De første dage kan moderens oplevelse af smerter i brystvorterne være ekstra slem, hvis hun er særligt sårbar lige efter fødslen, og fordi amningen samtidig giver efterveer. Efter et par dage kan den fysiologiske brystspænding gøre oplevelsen endnu værre. Smerteoplevelsen er sandsynligvis også påvirket af, hvordan smerte generelt opfattes og håndteres i den aktuelle kultur.

Under alle omstændigheder er det meget vigtigt at være opmærksom på ammeteknikken fra første amning. Fortsætter smerterne efter, at mælken er begyndt at løbe, skyldes det næsten altid, at barnet ikke har godt fat om brystet. I nogle tilfælde har brystvorten tydeligt en ændret form, lige når barnet har givet slip på brystet. Har brystvorten facon som spidsen af en ny læbestift, kan det være tegn på, at barnet sutter for yderligt.

Ømme brystvorter kan også skyldes, at barnet sutter meget energisk. I starten kan brystvorterne blive ømme, fordi barnet sutter på et bryst, som kun indeholder lidt mælk.

Senere kan ømheden skyldes, at barnet bliver lagt til for sjældent og derfor er meget sultent. Eller at moderen er anspændt, og mælken derfor ikke løber så let. Samtidig kan det ikke udelukkes, at overdreven hygiejne, kunststof BH, brystvortecreme, tætte ammeindlæg og strandskaller kan gøre huden mere sårbar.

Tages smerter i brystvorterne ikke alvorligt, er der risiko for udvikling af sår og revner. Den bedste løsning er at tilbyde brystet hyppigt, prøve at slappe af og sørge for, at barnet får godt fat - og ligger helt tæt ind til mor. Hvis barnet har godt fat, og moderen er afslappet, så mælken kan løbe frit, kan barnet sutte ofte og længe, uden at brystvorterne bliver ømme.

Nogle gange er det tilstrækkeligt at ændre barnets placering i forhold til brystet. Andre gange er det nødvendigt at ”starte forfra”. Hvis problemerne skyldes, at moderen er anspændt, er det vigtigt at prøve at finde ud af hvorfor. Det kan være en god idé at stimulere nedløbsrefleksen, inden barnet lægges til. Og eventuelt malke lidt ud med hånden, hvis barnet har svært ved at få fat, fordi brystet er spændt.

Stærke smerter, som stråler fra brystvorten ind i brystet, både mens barnet sutter og mellem amningerne og beskrives som brændende/kløende/sviende, kan skyldes en svampeinfektion. Hvis moderen har en vaginal svampeinfektion i slutningen af graviditeten, kan hun smitte barnet under fødslen. Svamp kan være ledsaget af en række objektive symptomer hos både mor og barn, bl.a. trøske hos barnet, men diagnosen stilles ofte ud fra de karakteristiske smerter. Behandlingen afhænger af symptomerne, men under alle omstændigheder skal mor og barn behandles samtidig, og det er ekstra vigtigt at være meget omhyggelig med hygiejnen.
Senest rettet af xxx---xxx 28. sep 2016, 17:25, rettet i alt 1 gang.
1
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 14:58

Primle, du er noget helt specielt - og ingen kan erstatte dig over for Bertil :kys:. Heller ikke din tåbelige svigermor, som virkelig er gået over grænsen. Det var jeg også blev sur og ked af.

Mht. mødregruppe så skubbede det også til noget i mig. Ikke i forhold til flaske denne gang, men usikkerhed og utilstrækkelighed (de synes bare, at det er så nemt). Men vi må ikke sammenligne os med andre. Vores forældre-egnethed sidder hverken ikke bryster eller overskuddet til at støvesuge, men i kærligheden og alt det, vi gør for dem.

Du er verdens bedste mor for Bertil :kys:.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 15:00

Danseprinsesse skrev:
Sorenspige skrev:M gider kun kigge lidt på sig selv i et spejl. Jeg prøver ellers med det. Synes desværre, at mavetræningen er svær, selvom hun er bedre til det, end min dreng var. Jeg kan bare se, at andre babyerne er noget gladere og dermed nok også bedre til det, end hun er.


Måske bliver hun mere selvcentreret med tiden. :D

Kender du den her - måske er der nogle idéer?
http://voresborn.dk/psykologi/9-ovelser ... maven-baby


Tak :kys:. Jeg har også fået en folder af min SP med billeder af forskellige stillinger/øvelser, så jeg forsøger at variere det.
0

Tilbage til "Forældre"