Nedgøre sin egen race (og andres)

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf Oveditlevsen » 29. sep 2016, 10:39

dgd2007 skrev:Nej, dem hørte man først om i 80'erne, da der var store problemer med, at de ville flytte til Israel, men Israel prøvede at undgå det. De var vist fra Ethiopien eller sådan noget(?)

Men altså du ved jo godt, hvad jeg mente! Og desuden var hovedpointen jo, at "jøder" ikke var en særlig race, sådan som det havde været hævdet i nazitiden.

Selvfølgelig var de da også kendt før 80'erne, måske ikke af din lærer men i hvert fald alment.
Anyway min pointe var at jøder ikke er en race, men beskriver en persons religiøse tilhørsforhold, da du opførte jøder som en race.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf dgd2007 » 29. sep 2016, 10:46

Oveditlevsen skrev:Selvfølgelig var de da også kendt før 80'erne, måske ikke af din lærer men i hvert fald alment.
Anyway min pointe var at jøder ikke er en race, men beskriver en persons religiøse tilhørsforhold, da du opførte jøder som en race.

Nja ... det man hørte om i 80'erne, var at israelerne ikke var 100% enige i praksis om, hvorvidt de pågældende nu faktisk også var "rigtige" jøder.
Men nu pindehugger du vist lidt. Det, jeg nævnte, var ikke, at jøder er en særlig race, men derimod, at de etniske jøder af mellemøstlig afstamning ører ind under den indoeuropæsiske "race" ifølge det system, jeg refererede til. At nogle negroide bekender sig til religionen, ændrer selvfølgelig ikke deres race. :D
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf Nicolait » 29. sep 2016, 12:37

dgd2007 skrev:
Oveditlevsen skrev:Selvfølgelig var de da også kendt før 80'erne, måske ikke af din lærer men i hvert fald alment.
Anyway min pointe var at jøder ikke er en race, men beskriver en persons religiøse tilhørsforhold, da du opførte jøder som en race.

Nja ... det man hørte om i 80'erne, var at israelerne ikke var 100% enige i praksis om, hvorvidt de pågældende nu faktisk også var "rigtige" jøder.
Men nu pindehugger du vist lidt. Det, jeg nævnte, var ikke, at jøder er en særlig race, men derimod, at de etniske jøder af mellemøstlig afstamning ører ind under den indoeuropæsiske "race" ifølge det system, jeg refererede til. At nogle negroide bekender sig til religionen, ændrer selvfølgelig ikke deres race. :D


Men nu er negroid eller for den sags skyld indoeuropæisk ikke en race. Bare for interessens skyld og for at lære noget nyt, har du ikke et link eller lignede, for jeg vil gerne læse mere om det. :)
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf dgd2007 » 29. sep 2016, 13:34

Nicolait skrev:Men nu er negroid eller for den sags skyld indoeuropæisk ikke en race. Bare for interessens skyld og for at lære noget nyt, har du ikke et link eller lignede, for jeg vil gerne læse mere om det. :)
Hmm ... online Gyldendal forklarer typerne: negroider, kaukasoider og mongoloider.
Men i den overordnede artikel om menneskeracer siger de mere eller mindre, at det hele er noget vrøvl :)

I min fysiske Gyldendal fra 1978 nævner de stadig (ca. midt i artiklen), at UNESCO opererer/opererede med disse tre hovedgrupper:
(Der mangler kun et enkelt ord til sidst, som var kommet over på næste side - det er "racistisk".)

menneskeracer.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf Nicolait » 29. sep 2016, 15:20

^ det er faktisk rigtig spændende læsning. Jeg har ihvertfald lært noget nyt.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf Slettet bruger » 29. sep 2016, 15:27

Nicolait skrev:
eks-Maupassant skrev:
Nicolait skrev:Hvor mange racer findes der da, og hvordan ser den eventuelle taksonomi ud?

Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Clade: Synapsida
Class: Mammalia
Order: Primates
Suborder: Haplorhini
Family: Hominidae
Genus: Homo
Species: H. sapiens
Binomial name: Homo sapiens
Subspecies:Homo sapiens sapiens

?


Det er der næppe enighed om, og forskningen i emnet har af velkendte politiske grunde været meget diskret siden anden verdenskrig :)

Jeg tror mere begrebet håndteres ad hoc i vesten, hvis man f.eks. vil beskrive noget ved buskmænd ift. andre lokale grupper (bantuer vel), mere end at man prøver at tegne et kort over alle racerne.


Jeg synes ellers, at videnskaben er god til at kalde en spade for en spade, hvis det er det rigtige, uden at skulle falde ned i støvet for det politisk korrekte.

At man desværre gennem en længere periode har brugt betegnelse "race" forkert, gør det ikke rigtigt biologisk. Så gør man jo bare sig selv en bjørnetjeneste. :lol2:

Når man læser i litteraturen, er der stor enighed om at menneskeheden består af en race.

Britannica skriver bl.a. at ideen om, at vi består af forskellige særegnede grupper på grund af fysiske og adfærdsmæssige forskelle er



blevet afvist. Genetiske studier i den sene del af det 20. århundrede afviste, at der findes biologisk set forskellige racer. Derimod er "racebegrebet" opstået som et kulturelt fænomen, som udsprang af folks holdninger og ideer, som følge af vestlige verdens erobringer i begyndelsen af det 15. århundrede og frem.
Videnskaben er kommet frem til at de fysiske variationer i menneskeheden ikke passer ind i racemodellen, da der er overlap mellem fysiske variationer grupper imellem. Samtidig er der ingen gener, som gør at man kan udskille forskellige grupper i selvstændige racer.
Faktisk har DNA analyser vist, at mennesker har flere genetiske fællestræk end der er genetiske forskelle. Den genetiske forskel på mennesker er under 1%. Forskere har derfor konkluderet, da de ikke har kunnet indsætte mennesker i forskellige grupper genetisk, at begrebet "race" ikke har nogen biologisk gyldighed.
Endvidere skriver Britannica at undersøgelser fra USA har vist at personer som udpeget som "african-americans" ikke deler fælles fysiske træk. Der er større variation i hudfarve, hårfarve, tekstur, ansigtstræk og kropsbygning og andre fysiske træk end en hver anden gruppe, der er blevet slået sammen til at udgøre en identificerbar individuel "race".

Wikipedia bruger termen anatomically modern humans, som dækker over medlemmer af arten homo sapiens sapiens som dækker alle nulevende mennesker. Inden for denne art findes der forskellige fysiske træk, som kaldes fænotyper. Disse er udtryk for visuelle forskelle af summen af de egenskaber hos et individ, der kan iagttages ved fotografering, måling og vejning m.m., men det gør det ikke til forskellige racer. Der er således tale om variationer i den samme art.

Så jeg kan passende gentage mig selv; hvilke racer findes der da, og hvordan ser den eventuelle taksonomi ud? :)


Det hele er et stråmandsangreb. Man griber i luften hvad man syns man har lyst til at "racemodellen" skal betyde, og så modbeviser man den bagefter. Jeg har sq aldrig hørt at race nogensinde skulle have betydet andet end variationer i samme art, som du ender med at kalde det også?

At der ikke må være overlap mellem racer er det dummeste jeg har hørt i rigtigt lang tid. Man har såmænd altid godt været klar over at der var overlap og fællestræk. Det er der jo også mellem mennesker og dyr?

At african-americans ikke er en race er da den vildeste stråmand jeg nogen sinde har hørt :) Afrikanerne har størst genetisk variation af alle kontinenter pga menneskearten er ældst der. Og de afrikanere der kom til USA som slaver kom jo heller ikke samme sted fra.

Skal da ikke udelukke nogen amerikanske racister har ment at de sorte der boede i USA var en race, men det har jo ikke noget med noget at gøre.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nedgøre sin egen race (og andres)

Indlægaf Slettet bruger » 29. sep 2016, 15:44

dgd2007 skrev:
Nicolait skrev:Men nu er negroid eller for den sags skyld indoeuropæisk ikke en race. Bare for interessens skyld og for at lære noget nyt, har du ikke et link eller lignede, for jeg vil gerne læse mere om det. :)
Hmm ... online Gyldendal forklarer typerne: negroider, kaukasoider og mongoloider.
Men i den overordnede artikel om menneskeracer siger de mere eller mindre, at det hele er noget vrøvl :)

I min fysiske Gyldendal fra 1978 nævner de stadig (ca. midt i artiklen), at UNESCO opererer/opererede med disse tre hovedgrupper:
(Der mangler kun et enkelt ord til sidst, som var kommet over på næste side - det er "racistisk".)

menneskeracer.jpg


Klippet illustrerer meget godt hvorfor det ænder i ævl.

1: Selvfølgeligt er der nogen biologiske forskelle mellem de mennesker der har boet i lang tid i forskellige regioner at verden og har tilpassat sig dem. Vores hud er f.eks. bleg fordi vi ikke har så meget melatonin i huden, det er godt mod nord, for så kan man producere mere D-vitamin og man har ikke brug for så meget beskyttelse mod UV-stråling. Tættere på ækvator er den bedre med meget melatonin i huden, og derfor er de mørkere.

2: Den slags ting blev så hijacket af politisk racisme, hvor man konstruerede alle mulige fuskede modeller for at begrunde slaveri osv. Det gik ud på at vise at ens egen race var den "bedste" og derfor havde man lov til at kanøfle de andre.

3: Man vil så af gode grunde argumentere mod den politiske racisme, men man glemmer at skille pkt 1 fra punkt 2, og så ender man i det værre sludder. Man ender med at man vil påstå at det er UMULIGT at se forskel på f.eks. en aboriginal fra Australien og en islænding.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"