Robotstøvsuger

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Robotstøvsuger

Indlægaf Delfin » 28. sep 2016, 22:14

Jeg har svært ved at klare både job og husholdning. Jeg har overvejet at betale mig fra rengøring, men kigger også lidt på robotstøvsuger.

Har du en, og hvad er din erfaring med effektiviteten?

Hvordan er den at vedligeholde - tømning og hår i børsten?

Jeg har set, at man kan få nogle med en slags rulle uden børste - den må vel være lettere at holde ren, men er den så lige så effektiv? Er det bedst med en rund eller en som har hjørner?

Hvad skal man mere se efter, når man vælger model?

Kan du anbefale en model?
0
14 11 14
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Wizzze » 29. sep 2016, 05:17

Vi har kun gode erfaringer med Roomba. Den kører hver dag mens vi er på arbejde, vi tømmer ca. hver anden dag, og renser den en gang om ugen i weekenden, hvor vi også lige er rundt med støvsugeren og støvklude selv og tage det som roombaen ikke kan, karme, lister, hylder osv.

jeg ville tage den billigste model, der kan programmeres, som f.eks. https://www.roboteksperten.dk/produkt/i ... toevsuger/
Det med at kunne sætte den til at køre af sig selv er guld værd. Ellers vil jeg sige at det vigtigste at overveje er højden på dørtrin i hjemmet, lave dørtrin er ikke et problem, men høje kommer den ikke over. Så skal man ikke have løse ledninger, eller tæpper med lange hår, flæser, for den vil få viklet sig ind i det :lol:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Tricolette » 29. sep 2016, 07:55

Vi har haft flere forskellige, men de bedste har uden tvivl være dem fra Irobot.

Den vi har nu er en alt for billig løsning som ikke kan programmeres til at starte når vi ikke er hjemme - så den kører aldrig og samler kun støv.
Den forrige, som egentlig var en god (og dyr) maskine, fik manden lige knækket en tap af fra starten, således vi ikke kunne klage over den, da den begyndte at kortslutte, hver gang den kom i kontakt med spisebordsstolenes stålben (= hver dag) - så den blev kasseret.

Mærkerne på de 2 sidste kan jeg ikke huske - de har bare alle heddet Marie den x. Tror vi er nået til Marie den 6. næste gang.

Rengøringen af dem har været mandens opgave (så kunne han jo pille lidt ved hushjælpen :slem: , når hun skulle tømmes sa hver 2. dag)
De har generelt været en god hjælp til at holde kattehår, madkrummer osv væk i det daglige. Men man skal supplere op med en almindelig støvsugning indimellem for der er steder de ikke kommer.
1
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf POCKETKITTEN » 29. sep 2016, 08:05

Vi har en almindelig rund Roomba, men vi får den aldrig brugt, for jeg synes ikke, den er grundig nok, til at jeg ikke skal supplere jævnligt med den almindelige støvsuger. Så kan jeg lige så godt tage hele turen.
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9823
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Spjaerten » 29. sep 2016, 08:06

Jeg har en Philips og den har ingen base og kan ikke nå mange m2 før den løber tør. Skal måske lades 3 gange før hele lejligheden er støvsuget.
Så ja den samler også støv :lol:
1
Tryk på * :slem:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf godtnavn » 29. sep 2016, 11:32

Jeg har også i iRobot roomba som vi har kaldt Gertrud, den er fra sidste år og altså ikke en af de helt gamle varianter. Jeg synes den gør det godt, dog har vi et dørtrin den har problemer med, det er ikke højere end de andre, men er bredere og kantet på en måde så den går i stå på det. Så her støvsuger den enten det rum eller alle andre rum. Overvejer at lave en form for rampe til den så den kan klare det trin. Jeg synes den er fantastisk! Tror jeg støvsuger manuelt hver 3. måned eller sjældnere, den gør det altså ganske godt. Eneste er at den selvfølgelig ikke tager ovenpå fodpaneler og skuffehåndtag hvor der altså også samler sig støv, det tager jeg af og til med en klud.

Det er altså nemmere at støvsuge når det eneste det kræver er at gulvet er helt ryddet, end når man både skal rydde gulv OG støvsuge. Jeg tror især når vores datter kommer bliver det rart, har hørt nybagte forældre ofte ikke får gjort så meget rent. Nu har vi Gertrud til det :lun:
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Delfin » 29. sep 2016, 16:23

Tak for jeres erfaringer. IRobot Roomba netop en af dem, jeg har kigget på. De nyere modeller har netop det børstesystem, jeg skrev om, men de er jo ikke helt billige, så den skulle nødigt ende med at samle støv bagerst i skabet

Dørtrin er heldigvis ikke et problem her. Der har boet en kørestolsbruger før mig
0
14 11 14
holmoe
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. sep 2016, 18:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf holmoe » 29. sep 2016, 19:02

Jeg er super glad for min Botvac, og har en stor hund med en ufattelig mængde hundehår og det klare den fint:
https://www.pricecloud.dk/search?query=NEATO+Botvac+D85
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf avdotja » 29. sep 2016, 20:08

Jeg har en Neato XV signature pro som jeg er rigtig glad for. Den fjerner mine hundehår, kan nå både stuer og soveværelse på en opladning (den har ikke adgang til køkken og bad) og sidder sjældent fast.

Den er intelligent, hvilket betyder at den lærer hjemmet at kende og støvsuger efter en plan (hvor jeg mener at huske at f.eks. Roomba'en støvsuger på må og få - har dog ingen holdning til hvad der er bedst :))

https://neatorobotics.com/robot-vacuum/ ... ature-pro/

EDIT: Har vist efterhånden haft min i 3 år nu :gruble:
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Tobywan » 29. sep 2016, 22:54

Vi har topmodellen fra Roomba og den virker bare fantastisk. Den erstatter ikke en almindelig støvsuger, men den holder huset pænt i hverdagen og tager langt det meste. Den skal helst køre hver eller hveranden dag for at det fungerer bedst.

Vi har en langhåret golden retriever, hvilket betyder den bliver testet til det yderste :D Efter vi har købt den er det altid pænt og ikke nævneværdigt mange hundehår og skidt. Man skal lige rundt i hjørnerne alligevel, men det at robotten kører hver dag gør også, at der ikke flyver så mange hår og skidt ind hvor robotten ikke kan køre alligevel.

Den kræver lidt service en gang om ugen, hvor børster mv. renses, men ellers er den selvkørende når vi ikke er hjemme. Sørg for at købe en der faktisk suger og ikke bare har en børste. Ved ikke om det stadig er sådan, men de billigste modeller var i starten virkelig ringe, så sørg for at få en med "sug" :)
1
Vendela
Indlæg: 130
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:57
Kort karma: 15
Likede indlæg: 177

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Vendela » 30. sep 2016, 04:18

Vi har netop købt en Roomba 866, der støvsugede hele vores lejlighed for første gang i onsdags. Det er modellen med skumruller på undersiden fremfor børster. Indtil videre er vi fuldt ud tilfredse med vores køb, den støvsuger rigtig fint og er nem at rengøre (især når manden tager sig af den del indtil videre :slem: )
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Delfin » 30. sep 2016, 16:49

Tak for alle jeres svar.
Det ikke let at hitte rede i de forskellige detaljer. Ofte er det småting, som adskiller de ene fra den anden, og priserne ligger fra 1500 til over 6000 kr. Noget som skiller er, som en nævnte, hvordan den deler rummet op. Nogle af dem scanner rummet med enten kamerateknik eller med laser og planlægger en rute, mens andre kører mere tilfældigt, jeg bliver såå klog, men er ikke kommet så meget tættere på et valg
Jeg tog i Skousen for at lure lidt. De havde et vildt stort udvalg på en enkelt Rhomba til 5900 kr. :cool:
0
14 11 14
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Bøtte » 1. okt 2016, 13:38

Jeg kan anbefale dig at købe en man kan få reservedel til på eBay. Vores er en iRobot 620 og den skal have nyt filter cirka en gang om måneden, og de koster altså 250 for to herhjemme. Og 14-30 kroner pr stk på eBay.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Delfin » 1. okt 2016, 16:31

Bøtte skrev:Jeg kan anbefale dig at købe en man kan få reservedel til på eBay. Vores er en iRobot 620 og den skal have nyt filter cirka en gang om måneden, og de koster altså 250 for to herhjemme. Og 14-30 kroner pr stk på eBay.


Wou jeg anede ikke, der er den slags udgifter på dem. Godt indspark der
0
14 11 14
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Robotstøvsuger

Indlægaf Tobywan » 1. okt 2016, 17:21

Delfin skrev:
Bøtte skrev:Jeg kan anbefale dig at købe en man kan få reservedel til på eBay. Vores er en iRobot 620 og den skal have nyt filter cirka en gang om måneden, og de koster altså 250 for to herhjemme. Og 14-30 kroner pr stk på eBay.


Wou jeg anede ikke, der er den slags udgifter på dem. Godt indspark der


hepa filter til 800+ serien er noget billigere (også i dk) og holder markant længere.
1

Tilbage til "Bolig"