Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf HerErJeg » 2. okt 2016, 10:17

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... jl/6317951
Interessant at læse, at Norge og Sverige har taget konsekvensen af de mange ødelagte liv ved gennemførslen af et hvidt snit, og dermed har undskyldt for en stærkt forfejlet og eksperimenterende behandlingsform.
Interessant at læse at Danmark sandsynligvis aldrig kommer til at undskylde noget som helst.
Dertil kommer sagen med Godhavndrengene som blev udsat for uhyrlige overgreb i statens varetægt, men som aldrig kommer til at føre til undskyldninger eller sagsanlæg med de overlevende ansvarlige.
Hvorfor egentlig det?
Er det en mentalitet man har haft, at åndssvage og psykotiske, samt uregerlige drenge bare skulle gemmes og glemmes? At det jo ikke var rigtige mennesker ved deres fulde fem, og derfor godt kunne bidrage med lidt eksperimentering? Mht. børnehjemsbørn, så var devisen jo i mange år, at med ondt skulle ondt fordrives. Ikke at der var manualer på området, men det har helt sikket været logik for datidens perlehøns.

HVIS det har været tilfældet og forholdt sig sådan, så var da lige præcis at der skulle falde en kæmpe undskyldning, for at markere et kæmpe skel, og vise at man trods alt er kommet videre end dengang.
Hvis man ikke gør det, signalerer det så, at man faktisk synes patienterne eller drengene fik behandling som fortjent? Ikke at det vil ske i dag, men i bagklogskabens lys, så vil det faktisk være ganske rimeligt at blive udsat for?
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf Oveditlevsen » 2. okt 2016, 12:07

Dikus skrev:Jeg har aldrig forstået de der undskyldninger. Har du undskyldt? Nej. Det vil jo ikke give mening.

Dem, der er ansvarlige for handlingerne, bør undskylde.
Dem, der er ofre, bør få en erstatning, efter at have lagt sag an.

Jeg har selv været udsat for fejlbehandling i sygehusvæsnet. Ikke lige det hvide snit, men jeg har dog 50 % varige men og stærke daglige smerter. Det er helt sort for mig, at f.eks. Sundhedsministeren skulle undskylde for det. Han har jo intet gjort.

Det er jo heller ikke en personlig undskyldning, men en anerkendelse af at systemet gjorde dem uret.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf Oveditlevsen » 2. okt 2016, 12:11

Dikus skrev:
Oveditlevsen skrev:
Dikus skrev:Jeg har aldrig forstået de der undskyldninger. Har du undskyldt? Nej. Det vil jo ikke give mening.

Dem, der er ansvarlige for handlingerne, bør undskylde.
Dem, der er ofre, bør få en erstatning, efter at have lagt sag an.

Jeg har selv været udsat for fejlbehandling i sygehusvæsnet. Ikke lige det hvide snit, men jeg har dog 50 % varige men og stærke daglige smerter. Det er helt sort for mig, at f.eks. Sundhedsministeren skulle undskylde for det. Han har jo intet gjort.

Det er jo heller ikke en personlig undskyldning, men en anerkendelse af at systemet gjorde dem uret.


Men det er der jo ingen, der er i tvivl om.

Nej, men du mente jo at det var en personlig undskyldning og hvis ofrene gerne vil have en sådan anerkendelse, så er det da fint nok.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf HerErJeg » 2. okt 2016, 12:11

Dikus skrev:
Oveditlevsen skrev:
Dikus skrev:Jeg har aldrig forstået de der undskyldninger. Har du undskyldt? Nej. Det vil jo ikke give mening.

Dem, der er ansvarlige for handlingerne, bør undskylde.
Dem, der er ofre, bør få en erstatning, efter at have lagt sag an.

Jeg har selv været udsat for fejlbehandling i sygehusvæsnet. Ikke lige det hvide snit, men jeg har dog 50 % varige men og stærke daglige smerter. Det er helt sort for mig, at f.eks. Sundhedsministeren skulle undskylde for det. Han har jo intet gjort.

Det er jo heller ikke en personlig undskyldning, men en anerkendelse af at systemet gjorde dem uret.


Men det er der jo ingen, der er i tvivl om.


Er der ikke? Hvorfor så ikke komme i gang?
Den der arrogante holdning der tidligere har været fremsat, at det kan jo ikke nytte noget nu, og hvad gavn skulle det gøre - det er bare så AARRGHHH...
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf paint » 2. okt 2016, 12:43

Jeg har umiddelbart svært ved at se rimeligheden i en undskyldning, til dem (eller deres efterladte), som har været udsat for Frontal lobotomi (Det hvide snit). I hver fald i de tilfælde, hvor det er sket med ordenlig oplysning til de pårørende (og deres samtykke, som krævedes)

Jeg har på mit studie (psykologi) set journaler og samtykkeerklæringer, fra sidst i 50'erne eller omkring 1960 (mener jeg det var). Det korte af det lange var, at det blev tilbudt til patienter, som var stærkt psykotiske og for hvem, alternativet var livslang anbringelse på et Statshospital for sindslidende.
På dette tidspunkt, var det begrænset hvad man havde af behandlingsmuligheder - medicinsk set. Man havde ikke nutidens avancerede medicinske behandling at tilbyde. Primært bestod 'normal' behandling af fiksering, anbringelse i lukkede rum eller stærkt sløvende medicin, som fik folk til at sidde og glo ud i luften, uden kontakt med omverden.

Den man håbede på og som delvist lykkedes i nogle tilfælde, var at folk kunne udskrives og leve en omend lettere beskyttet tilværelse. Flere af patienterne, fik efterfølgende arbejde, som de passede resten af livet. Raske var de ikke og helt normalt fungerende, heller ikke. Men de kom dog trods alt ud fra hospitalet og kunne få en slags liv - især dem der havde en familie som kunne tage sig lidt af dem.

Jeg tror faktisk at lægerne dengang, gjorde det fordi der ikke var andre muligheder. Eller rettere, alternativet var ikke særlig opløftende. Selvfølgelig, var indgrebet helt forfærdeligt, set med nutidens øjne. Men ikke med datidens, hvor det var en anerkendt behandlingsform, set i relation til alternativet.

Skulle man undskylde for dette, skulle man vel også undskylde engang i fremtiden, hvor man kan kurere f.eks alle kræftformer med et par piller, til alle dem som har mistet familiemedlemmer fordi man nu ( i vores tid), ikke har de muligheder?
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf HerErJeg » 2. okt 2016, 12:56

https://www.information.dk/indland/2010 ... hvide-snit
Studier viser at 70% af de behandlede var kvinder. Kvinder som har været udenfor normen, hidsige, seksuelt aktive.
Nogle er blevet hjulpet som sidste udvej, men mange andre har fået turen fordi datidens samfundsnorm ikke kunne tolerere uorden og utugt. Se bare de kvinder der røg til Sprogø for at blive gemt af vejen. En uheldig graviditet var mere end nok til at få billetten.
1
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf Chachacha » 2. okt 2016, 14:17

paint skrev:Jeg har umiddelbart svært ved at se rimeligheden i en undskyldning, til dem (eller deres efterladte), som har været udsat for Frontal lobotomi (Det hvide snit). I hver fald i de tilfælde, hvor det er sket med ordenlig oplysning til de pårørende (og deres samtykke, som krævedes)

Jeg har på mit studie (psykologi) set journaler og samtykkeerklæringer, fra sidst i 50'erne eller omkring 1960 (mener jeg det var). Det korte af det lange var, at det blev tilbudt til patienter, som var stærkt psykotiske og for hvem, alternativet var livslang anbringelse på et Statshospital for sindslidende.
På dette tidspunkt, var det begrænset hvad man havde af behandlingsmuligheder - medicinsk set. Man havde ikke nutidens avancerede medicinske behandling at tilbyde. Primært bestod 'normal' behandling af fiksering, anbringelse i lukkede rum eller stærkt sløvende medicin, som fik folk til at sidde og glo ud i luften, uden kontakt med omverden.

Den man håbede på og som delvist lykkedes i nogle tilfælde, var at folk kunne udskrives og leve en omend lettere beskyttet tilværelse. Flere af patienterne, fik efterfølgende arbejde, som de passede resten af livet. Raske var de ikke og helt normalt fungerende, heller ikke. Men de kom dog trods alt ud fra hospitalet og kunne få en slags liv - især dem der havde en familie som kunne tage sig lidt af dem.

Jeg tror faktisk at lægerne dengang, gjorde det fordi der ikke var andre muligheder. Eller rettere, alternativet var ikke særlig opløftende. Selvfølgelig, var indgrebet helt forfærdeligt, set med nutidens øjne. Men ikke med datidens, hvor det var en anerkendt behandlingsform, set i relation til alternativet.

Skulle man undskylde for dette, skulle man vel også undskylde engang i fremtiden, hvor man kan kurere f.eks alle kræftformer med et par piller, til alle dem som har mistet familiemedlemmer fordi man nu ( i vores tid), ikke har de muligheder?

Det er den ene side af sagen. Den anden er, at patienter for ofte fik det hvide snit uden at alle andre midler var afprøvet inden, og at kvinder i langt mindre grad blev lyttet til, når de modsagde sig operationen end mænd. Nogle kvinder lå indlagt ganske få måneder før de fik operationen. Bivirkningen af det hvide snit er desuden aldrig opgjort ordentligt, men de fleste fik det være, fik epilepsi mm.

Allermest uhyggeligt er, at størstedelen af de opererede var kvinder, og at der i flere tilfælde var tvang inde over (jaja, manden underskrev så under lovning på at få en lille bly viol med tilbage, der kunne hækle og stå lidt i køkkenet).
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf Slettet bruger » 2. okt 2016, 14:35

Dikus skrev:Jeg har aldrig forstået de der undskyldninger. Har du undskyldt? Nej. Det vil jo ikke give mening.

Dem, der er ansvarlige for handlingerne, bør undskylde.
Dem, der er ofre, bør få en erstatning, efter at have lagt sag an.

Jeg har selv været udsat for fejlbehandling i sygehusvæsnet. Ikke lige det hvide snit, men jeg har dog 50 % varige men og stærke daglige smerter. Det er helt sort for mig, at f.eks. Sundhedsministeren skulle undskylde for det. Han har jo intet gjort.


Enig, jeg forstår heller ikke det der undskyldningsgejl. Der er gået inflation i det.

For mig handler det bare om at medierne kan koge mere suppe på gamle sager, og skabe nye kontroverser ud fra gamle kontroverser. De elsker ballade historier med folk der skændes og nogen der er blevet uretfærdigt behandlet. Medierne vil helst have hvis alle skændes med alle, hele tiden, for det er det der er nemmest at få seertal og kliks til.

Mediernes problem er at skænderier ikke holder sig for evigt, men f.eks. bliver forældede. Og der i perioder ikke er nogen der skændes om noget.

Så kan man så puste nyt liv i et gammelt skænderi, hvis man finder nogen der vil have at nogen undskylder for en gammel sag. Bagefter kan man så evt. finde nogen der er sure over undskyldningen, og så kan man få hvad som helst til at køre i hundredevis af år. Og vi kan alle sammen spilde vores tid med den slags.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf Slettet bruger » 2. okt 2016, 14:39

HerErJeg skrev:
Dikus skrev:
Oveditlevsen skrev:
Dikus skrev:Jeg har aldrig forstået de der undskyldninger. Har du undskyldt? Nej. Det vil jo ikke give mening.

Dem, der er ansvarlige for handlingerne, bør undskylde.
Dem, der er ofre, bør få en erstatning, efter at have lagt sag an.

Jeg har selv været udsat for fejlbehandling i sygehusvæsnet. Ikke lige det hvide snit, men jeg har dog 50 % varige men og stærke daglige smerter. Det er helt sort for mig, at f.eks. Sundhedsministeren skulle undskylde for det. Han har jo intet gjort.

Det er jo heller ikke en personlig undskyldning, men en anerkendelse af at systemet gjorde dem uret.


Men det er der jo ingen, der er i tvivl om.


Er der ikke? Hvorfor så ikke komme i gang?
Den der arrogante holdning der tidligere har været fremsat, at det kan jo ikke nytte noget nu, og hvad gavn skulle det gøre - det er bare så AARRGHHH...


Det er mere ARRRGH at der er så mange der mener vores ministre skal spilde deres tid på at undskylde for alt muligt snavs der er sket i fortiden, i stedet for at ministrene evt. kunne koncentrere sig om de problemer vi har nu og her, i nutiden.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf Aspargsen » 4. okt 2016, 11:01

Hvem skulle undskylde for det, den døde forstander ?

Eller skulle det blive en del af Statsministerens nytårstale hvor han siger undskyld for alt der lort der er sket i Danmark i løbet af året ?

og hvis Statsministeren siger undskyld skal han så også betale erstatning til dem han nævner i sin undskyldningstale ?
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf Mi55y » 4. okt 2016, 12:36

HerErJeg skrev: Se bare de kvinder der røg til Sprogø for at blive gemt af vejen. En uheldig graviditet var mere end nok til at få billetten.


Og tvangssteriliseret. Min bedstemors moster blev sendt til Sprogø og blev tvangssteriliseret - alene fordi hun var lidt tilbage og havde dyrket sex uden for ægteskabet. Så vidt vides var hun aldrig gravid.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Det hvide snit, Godhavndrengene mm.

Indlægaf Zombie » 5. okt 2016, 21:25

Jeg har en psykisk sygdom, blev fejlbehandlet og ville, uden de ressourcer min familie tilfældigvis tilbød, være blevet parkeret på en førtidspension i årevis, hvis ikke altid, selvom det var og er omsonst.

Jeg gad fandeme godt have en undskyldning. Ikke fra den enkelte socialrådgiver, som var så tæt på at parkere mig og lade mig sumpe til. For hun var jo bare en enkelt tand i det velsmurte hjul, der udgør "det offentlige". Et rigid og bureaukratisk system.

Socialministeren måtte gerne beklage det lortesystem. Som en anerkendelse af, at det bare ikke er godt nok. Det ville jeg faktisk tage godt imod.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Livets forhold"