Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Kastegris
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. maj 2016, 09:26
Kort karma: 0

Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf Kastegris » 22. aug 2016, 12:24

Hej.

Jeg har lige testet positiv på en graviditetstest - ikke planlagt (jeg er på p-piller), men heller ikke super ubelejligt.

Da min kæreste og jeg begge har haft meget at se til henover sommeren, er det ikke blevet til så meget med det der sex, så jeg har faktisk to datoer hvor jeg reelt kan have undfanget. D. 15. juli og d. 15. august.

Sagen er den, at jeg d. 16. august fik kvalme, som jeg stadig har. Kan man godt få kvalme allerede dagen efter undfangelse, eller kan jeg forvente, at jeg har været gravid siden d. 15. juli (har i øvrigt tid ved lægen i morgen, så jeg vil bare prøve at forberede mig - og min kæreste der først får det at vide når han kommer hjem fra arbejde i aften).

Og en anden ting: alkohol. Jeg drikker generelt ikke meget, men her fra d. 15. juli til 15. august har jeg da drukket øl, vin og et par gin&tonics, dog uden at være fuld. Og røget meget begrænset. Men i onsdags (d. 17.) endte et besøg ved en god veninde - trods kvalme - med at vi havde delt to flakser rosé, og drak måske 10 genstande i byen, røg en pakke cigaretter sammen... Og det har jeg det jo vildt dårligt over nu, for kan det lille væsen i mig have taget skade af det.....? :s og skal jeg i den her forbindelse "håbe" at jeg kun har været gravid i et par dage på tidspunket?

Og jeg har jo heller ingen vitaminer taget.....

Beklager for et lettere panisk indlæg. Jeg er nok stadig selv lidt i chok...
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf Studsgaard » 22. aug 2016, 12:50

Da jeg blev gravid med den ældste var jeg også til fest inden jeg fandt ud af jeg var gravid og drak ret meget, men resten af graviditeten drak jeg ikke, og det skete der ikke noget ved.
Ved den yngste var vi på ferie inden jeg skulle teste, og hele den uge fik jeg alkohold hver dag, ikke vilde mængder, men alligevel lige en eller to/tre drinks om aftenen. Det skete der heller ikke noget ved.
Så længe du ikke bliver ved med at ryge og drikke, så tror jeg ikke du skal tænke mere over det for du kan jo ikke lave det om. Og sandsynligheden for at der er sket noget ved det er så minimal.

Angående kvalme, det er så forskelligt hvor tidligt det kommer, jeg selv fik det hurtigt, men dog ikke med det samme.
Når man regner terminen ud, så har det ikke noget at gøre med hvornår i havde sex,men efter din sidste mens.

Og vitaminerne dem går du bare i gang med nu
Afslutningsvis vil jeg sige tillykke med den lille spire.
0
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf HappyHippo » 22. aug 2016, 13:02

De første 6 uger (ca) lever fosteret af en blommesæk og er derfor ikke koblet til moderkagen. Dvs der ikke sker noget ved det.
4
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf Minionine » 22. aug 2016, 13:07

Ork, de fleste babyer har været udsat for lidt af hvert i de første spæde uger. Jeg fandt ud af, at jeg var gravid d. 1 januar i år og lad os bare sige, at december var en måned, fyldt med alt hvad der dertilhører af julefrokoster, festligheder og en vild nytårsaften - jeg havde været gravid siden midt november :tie: Jeg havde lidt dårlig samvittighed i starten, men der er slet ikke samme forbindelse mellem mor og barn så tidligt i forløbet. Det er stadig kun celler. Med al den information, anbefalinger, retningslinjer osv. vi har i dag, kan man hurtigt få indtrykket af, at babyer er meget skrøbelige. Det er de nu ikke, de kan holde til lidt af hvert.
Vitaminer anbefales først fra uge 10, så ingen bekymringer der heller :)
Og så TILLYKKE! det er så stor en ting :blomst:
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf Rapfisk » 22. aug 2016, 13:08

1. Man kan få kvalme direkte fra undfangelsen, men det er mere normalt, at det kommer lidt senere
1a. Hvornår har du sidst haft menstruation?

2. Som Hippoen skriver, så deler man først blod med fosteret efter ca. seks uger. Inden da er der større risiko for spontan abort forbundet med indtagelse af alkohol, men det skader ikke et foster, der hænger fast.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf Minionine » 22. aug 2016, 13:10

Minionine skrev:Ork, de fleste babyer har været udsat for lidt af hvert i de første spæde uger. Jeg fandt ud af, at jeg var gravid d. 1 januar i år og lad os bare sige, at december var en måned, fyldt med alt hvad der dertilhører af julefrokoster, festligheder og en vild nytårsaften - jeg havde været gravid siden midt november :tie: Jeg havde lidt dårlig samvittighed i starten, men der er slet ikke samme forbindelse mellem mor og barn så tidligt i forløbet. Det er stadig kun celler. Med al den information, anbefalinger, retningslinjer osv. vi har i dag, kan man hurtigt få indtrykket af, at babyer er meget skrøbelige. Det er de nu ikke, de kan holde til en hel del.

Og så TILLYKKE! det er så stor en ting :blomst:
Senest rettet af Minionine 22. aug 2016, 17:05, rettet i alt 1 gang.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf godtnavn » 22. aug 2016, 13:46

Vitaminer (folsyre) anbefales allerede fra før man begynder at prøve at blive gravid, så start på dem nu :) Der er højst sandsynligt intet sket ved at du ikke har taget dem før, men hellere start i dag end i morgen :)

Jeg har læst folk sige de får kvalme lige fra undfangelsen, men jeg tror det er psykisk, altså fordi folk har ønsket det, for der går nogle dage fra undfangelse til kroppen "opdager" den er gravid, ergo giver kvalme dagen efter ikke mening biologisk og jeg tror mest det optræder hos folk der prøver at blive gravide og håber de er det.

Derudover kan de færreste teste postivt 3+0, hvilket du ville være med undfangelse d. 15. august, så mon ikke du snarere er omkring 7+0 :) Der er selvfølgelig nogen der kan, og var streg nummer to meget svag så kan du sagtens være 3+0 men var der en tydelig streg er der nok størst sandsynlighed for du er en måned længere. Mange har i øvrigt også mens første måned efter de er blevet gravide, min mor havde sågar hele graviditeten, så er du i tvivl om termin så stol ikke alene på hvornår du sidst havde mens. Få lægen til at sende dig til en scanning, så kan de bestemmer termin og altså hvor langt du er i graviditeten.

Som andre har nævnt så virker moderkagen hos dig slet ikke endnu, så barnet får ikke på samme måde alt hvad du indtager, så stopper du bare med alkoholen nu går det nok også, der er mange der har drukket før de opdager de er gravide og sågar også nogle der drikker hele graviditeten uden det går galt af den grund, men er nok en god idé at stoppe nu :)

Og stort tillykke :)
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf godtnavn » 22. aug 2016, 13:47

Minionine skrev:Vitaminer anbefales først fra uge 10, så ingen bekymringer der heller :)


Det er altså jern der først anbefales fra uge 10, vitaminer anbefales fra man begynder at prøve at blive gravid :)
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf JoyNips » 22. aug 2016, 15:12

Minionine skrev:Ork, de fleste babyer har været udsat for lidt af hvert i de første spæde uger. Jeg fandt ud af, at jeg var gravid d. 1 januar i år og lad os bare sige, at december var en måned, fyldt med alt hvad der dertilhører af julefrokoster, festligheder og en vild nytårsaften - jeg havde været gravid siden midt november :tie: Jeg havde lidt dårlig samvittighed i starten, men der er slet ikke samme forbindelse mellem mor og barn så tidligt i forløbet. Det er stadig kun celler. Med al den information, anbefalinger, retningslinjer osv. vi har i dag, kan man hurtigt få indtrykket af, at babyer er meget skrøbelige. Det er de nu ikke, de kan holde til lidt af hvert.
Vitaminer anbefales først fra uge 10, så ingen bekymringer der heller :)
Og så TILLYKKE! det er så stor en ting :blomst:


Er det ikke jern, der først anbefales fra uge 10? Folsyre til gengæld behøver man så vidt jeg husker ikke at tage ekstra af efter uge 12...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf Minionine » 22. aug 2016, 17:04

JoyNips skrev:
Minionine skrev:Ork, de fleste babyer har været udsat for lidt af hvert i de første spæde uger. Jeg fandt ud af, at jeg var gravid d. 1 januar i år og lad os bare sige, at december var en måned, fyldt med alt hvad der dertilhører af julefrokoster, festligheder og en vild nytårsaften - jeg havde været gravid siden midt november :tie: Jeg havde lidt dårlig samvittighed i starten, men der er slet ikke samme forbindelse mellem mor og barn så tidligt i forløbet. Det er stadig kun celler. Med al den information, anbefalinger, retningslinjer osv. vi har i dag, kan man hurtigt få indtrykket af, at babyer er meget skrøbelige. Det er de nu ikke, de kan holde til lidt af hvert.
Vitaminer anbefales først fra uge 10, så ingen bekymringer der heller :)
Og så TILLYKKE! det er så stor en ting :blomst:


Er det ikke jern, der først anbefales fra uge 10? Folsyre til gengæld behøver man så vidt jeg husker ikke at tage ekstra af efter uge 12...
godtnavn skrev:
Minionine skrev:Vitaminer anbefales først fra uge 10, så ingen bekymringer der heller :)


Det er altså jern der først anbefales fra uge 10, vitaminer anbefales fra man begynder at prøve at blive gravid :)


Jo det er selvfølgelig rigtigt.. my bad :)
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf Oddinary » 4. okt 2016, 09:11

HappyHippo skrev:De første 6 uger (ca) lever fosteret af en blommesæk og er derfor ikke koblet til moderkagen. Dvs der ikke sker noget ved det.


Undskyld, men det passer ikke. De første to uger vil der ikke ske noget, ift. deformiteter, men graviditeten kan stadig gå til grunde, inden den overhovedet opdages (det er selvfølgelig ikke tilfældet her). Og de efterfølgende uger er de allermest sårbare ift. svære medfødte deformiteter/anomalier.

Men selvom risikoen for misdannelser er forøget, så er den jo stadig lav. Chancen for at få et helt normalt barn er stadig altovervejende størst, også selvom man har haft en teratogenfest - så der er ingen grund til at tage sorgerne på forskud, og gå rundt og dunke sig selv i hovedet over noget, som man ikke vidste kunne have implikationer dengang.

http://www.ontarioprenataleducation.ca/ ... ens_lg.jpg
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf Sangius » 4. okt 2016, 12:47

Ballademager skrev:
godtnavn skrev:
Derudover kan de færreste teste postivt 3+0, hvilket du ville være med undfangelse d. 15. august, så mon ikke du snarere er omkring 7+0 :) Der er selvfølgelig nogen der kan, og var streg nummer to meget svag så kan du sagtens være 3+0 men var der en tydelig streg er der nok størst sandsynlighed for du er en måned længere. Mange har i øvrigt også mens første måned efter de er blevet gravide, min mor havde sågar hele graviditeten, så er du i tvivl om termin så stol ikke alene på hvornår du sidst havde mens. Få lægen til at sende dig til en scanning, så kan de bestemmer termin og altså hvor langt du er i graviditeten.



Det her forstår jeg ikke :genert: Hvis man har ægløsning, knalder under ægløsning, bliver gravid og ikke får mens 14 dage efter ægløsning, kan man så ikke teste positivt der?


Man er 2+0 den dag man har ægløsning. Så når man er 4+0 har man egentlig kun været gravid i to uger.
Det er lidt fjollet.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Kvalme hvornår - og noget om alkohol.

Indlægaf godtnavn » 4. okt 2016, 13:24

Kan se du fik svar, 3+0 er som nævnt en uge før man forventer mens :) Det er også ret mærkeligt at man slet ikke er gravid de to første uger af graviditeten..
0

Tilbage til "Graviditet"