Uopfordret ansøgning som kontorelev

Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Uopfordret ansøgning som kontorelev

Indlægaf onbird » 26. sep 2016, 06:42

Nu var I rigtig søde, sidst jeg spurgte om råd herinde, så prøver lige igen ;)

Min barsel ender snart, men desværre er det ikke sæson for kontorelever lige nu, de fleste (opfordrede) er jo startet op her til september.

Så nu skal jeg i gang med noget uopfordret - hvordan gør jeg det bedst?
Jeg tænker på, hvor jeg kan søge. Region, uni og alle de der steder er jo udelukket, da de er besat.
Og hvad skriver man i sådan en uopfordret ansøgning til en elevplads?

Mere specifikt har jeg faktisk tænkt på skolesekretær, det kunne jeg særdeles godt se mig selv som. Og ja, så er det "bare" at sende til alle skoler i nærheden, men jeg kunne godt bruge lidt input, måske fra nogen som har prøvet at søge den slags :)
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Uopfordret ansøgning som kontorelev

Indlægaf Luffegås » 26. sep 2016, 07:40

Du kan finde inspiration til hvor, ved at gå på jobnet go søge efter kontorelev..
https://job.jobnet.dk/CV/FindWork?page= ... =BestMatch
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
onbird
Indlæg: 54
Tilmeldt: 28. dec 2015, 21:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 60

Re: Uopfordret ansøgning som kontorelev

Indlægaf onbird » 26. sep 2016, 11:27

Luffegås skrev:Du kan finde inspiration til hvor, ved at gå på jobnet go søge efter kontorelev..
https://job.jobnet.dk/CV/FindWork?page= ... =BestMatch


Ja, tænker også at bruge arkiv-funktionen på Jobindex for at se, hvem der tidligere har haft kontorelever :)
0
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Uopfordret ansøgning som kontorelev

Indlægaf Peter Post » 28. sep 2016, 11:53

Et lille råd når du søger uopfordret.

Tag personligt ud til de virksomheder du vil søge hos.
Presenter dig og spørg om du må ligge en uopfordret ansøgning som XXX hos dem.
Du kan nogle gange være så heldig at de bliver så nysgerrige, at de vil tale med dig.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Uopfordret ansøgning som kontorelev

Indlægaf JoyNips » 4. okt 2016, 18:05

Smiling_Goat skrev:
Peter Post skrev:Et lille råd når du søger uopfordret.

Tag personligt ud til de virksomheder du vil søge hos.
Presenter dig og spørg om du må ligge en uopfordret ansøgning som XXX hos dem.
Du kan nogle gange være så heldig at de bliver så nysgerrige, at de vil tale med dig.


Jeg tror, det måske er lidt formålsløst, når det er kontor, man skal sidde på. Det er formentligt HR, der skal have sådan en ansøgning, og hvis nogen tager imod den, bliver det formentligt en receptionst, som altså intet har at gøre med ansættelsesprocessen.

Samtidig kan det være utroligt forstyrrende, hvis der kommer flere håbefulde ansøgere om dagen/ugen el.lign. Receptionisten kommer så pludselig til at bruge en del tid på at arkivere ansøgninger.

Jeg ville bare holde øje med, hvem der snart skal bruge nye elever og sende en uopfordret ansøgning til dem pr. mail (og så selvfølgelig søge på regulære opslag.) Jeg sidder selv på et kontor, og jeg tror virkelig ikke, nogen ville få noget ud af at aflevere en uopfordret ansøgning personligt hos os. Vores receptionst er en meget dedikeret gatekeeper, så jeg tror ikke nogen ville komme igennem til HR :P


Enig. Hos os ville man blive bedt om at gå hjem, holde øje med vores opslag og søge ad den officielle, elektroniske kanal når vi havde brug for nogen. Der er ingen anden vej ind med en ansøgning end gennem det elektroniske ansøgningsystem.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Uopfordret ansøgning som kontorelev

Indlægaf Peter Post » 5. okt 2016, 07:03

Smiling_Goat skrev:
Jeg tror, det måske er lidt formålsløst, når det er kontor, man skal sidde på. Det er formentligt HR, der skal have sådan en ansøgning, og hvis nogen tager imod den, bliver det formentligt en receptionst, som altså intet har at gøre med ansættelsesprocessen.

Samtidig kan det være utroligt forstyrrende, hvis der kommer flere håbefulde ansøgere om dagen/ugen el.lign. Receptionisten kommer så pludselig til at bruge en del tid på at arkivere ansøgninger.

Jeg ville bare holde øje med, hvem der snart skal bruge nye elever og sende en uopfordret ansøgning til dem pr. mail (og så selvfølgelig søge på regulære opslag.) Jeg sidder selv på et kontor, og jeg tror virkelig ikke, nogen ville få noget ud af at aflevere en uopfordret ansøgning personligt hos os. Vores receptionst er en meget dedikeret gatekeeper, så jeg tror ikke nogen ville komme igennem til HR :P


Nu er ikke alle virksomheder ens. Jeg har selv siddet i en HR afdeling og jeg ville godt nok blive noget mopset hvis en uopfordret ansøgning ikke kom videre op til mig. Om der så kom 1000 ansøgere om ugen, så var det stadig vores receptionists opgave at være imødekommende og hjælpsom.

JoyNips skrev:
Enig. Hos os ville man blive bedt om at gå hjem, holde øje med vores opslag og søge ad den officielle, elektroniske kanal når vi havde brug for nogen. Der er ingen anden vej ind med en ansøgning end gennem det elektroniske ansøgningsystem.


Vi havde også et elektronisk ansøgersystem, men ansøgninger blev altid modtaget og der har mere end en gang været ansøgninger som var så interessante, at jeg efterfølgende ringede personen op selvom der ikke var en ledig stilling på det tidspunkt. Det kan aldrig skade selv at henvende sig, man kan højst få et nej.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Uopfordret ansøgning som kontorelev

Indlægaf JoyNips » 5. okt 2016, 07:23

Peter Post skrev:
JoyNips skrev:
Enig. Hos os ville man blive bedt om at gå hjem, holde øje med vores opslag og søge ad den officielle, elektroniske kanal når vi havde brug for nogen. Der er ingen anden vej ind med en ansøgning end gennem det elektroniske ansøgningsystem.


Vi havde også et elektronisk ansøgersystem, men ansøgninger blev altid modtaget og der har mere end en gang været ansøgninger som var så interessante, at jeg efterfølgende ringede personen op selvom der ikke var en ledig stilling på det tidspunkt. Det kan aldrig skade selv at henvende sig, man kan højst få et nej.


Men der skal man som ansøger bare gøre sit benarbejde og sætte sig ind i det sted, man ansøger. Hos os får man en standardmail, som lyder

Kære…

*Pågældende ministeries* Koncern HR takker for din uopfordrede ansøgning.

Ministeriet følger retningslinjerne for ansættelser i staten, og derfor er det kun ansøgere, som har søgt på et af vores stillingsopslag, som kan komme i betragtning til en stilling i ministeriet.

Vi slår altid vores ledige stillinger op på diverse jobportaler, dagspressen samt ministeriets hjemmesider.

Hvis der viser sig en stilling, der passer til dine kompetencer og som har din interesse, er du velkommen til at søge igen.

Med venlig hilsen



Kommer man direkte ud i en styrelse med sin ansøgning, så er man decideret gået forkert, for ansøgninger behandles ikke. Og så har man bare diskvalificeret sig selv fra start. Og værre endnu: spildt sin tid.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Uopfordret ansøgning som kontorelev

Indlægaf Oddinary » 5. okt 2016, 09:09

Dikus skrev:Jeg sidder faktisk lige nu og overvejer at oprette en elevstilling, vi aldrig har haft før. Fordi de i receptionen tig imod en uopfordret ansøgning fra et interessant menneske.

Det er så første gang i tyve år, det er sket i virksomheden. Men man skal aldrig sige aldrig, åbenbart.


Hvordan har personen gjort sig bemærket på den måde? :)
0

Tilbage til "Job"