Den store bagedyst

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Den store bagedyst

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2016, 20:37

Jeg glæder mig allerede til Henrik Marstals kommentar.
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Den store bagedyst

Indlægaf ManicNinja » 5. okt 2016, 20:50

Og programmets redaktør har nu svaret inde på Facebook. Jeg synes, det er noget ævl, han skriver ...
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Den store bagedyst

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2016, 20:56

ManicNinja skrev:Og programmets redaktør har nu svaret inde på Facebook. Jeg synes, det er noget ævl, han skriver ...


Han skriver sådan cirka ingenting.
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Den store bagedyst

Indlægaf ManicNinja » 5. okt 2016, 21:08

DetSorteCirkus skrev:
ManicNinja skrev:Og programmets redaktør har nu svaret inde på Facebook. Jeg synes, det er noget ævl, han skriver ...


Han skriver sådan cirka ingenting.


Det er meget præcist opsummeret ...
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Vaginetta » 5. okt 2016, 21:13

Endnu et kedeligt chokolade/konditortema næste uge. :træt: Ham den vindtørre dommer, som er fucking KOK, skulle tag at mande sig op og få noget mad-bagning ind i programmet.

Og hvis ham med bolle-dåbskagen havde misforstået temaet, så havde Jesper sgu også. En rød kage med to store fallossymboler på toppen?

14991067-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Den store bagedyst

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2016, 21:16

Politiken er ikke skuffet. Politiken er vred. Og giver ét hjerte.


Gunnar blev ugens mandebager i 4. afsnit af Den store bagedyst

Film&Tv følger ’Den store bagedyst’ tæt og giver hjerter til hvert afsnit. I denne uge gik der fatal kønsballade i bageriet og vores anmelder føler sig nødsaget til at skrive en alternativ slutning.

Den store bagedyst’ har mandehørms-tema. Hele maskulinitetspræmissen er sådan lidt tø-hø: Timm Vladimir har håret strøget glat tilbage, han hugger brænde i den altid pinagtige intro, skjorteærmerne er smøget ekstragodt op, så man kan se hans tatoveringer.
Der krydsklippes særlig ofte ind på sæsonens obligatoriske heteromand, Jesper, og især togføreren Gunnar, årets glad-bøsse-med-en-sød-mand-derhjemme.
Ingen behøver sige det: Vi ved godt, at dysten står mellem de to i aften. To maskulinitetsparadigmer i en mikroverden af fondant og mel.

Jesper klarer sig middelmådigt med at bruge kød frem for surdej, mens Gunnar laver de bedste breadsticks til den hemmelige udfordring.
Gæstedommerne fra Gastromand vurderer i deres akavede smokinger selvsikkert, at de groveste sticks er lavet af en mand. Men faktisk er de lavet af Helle. Hø hø. Sikke en kønsballade.

Deltagerne hælder mandebacon og mandeøl ned i dejene, når der skal hældes mandebrød i truget. Men Gunnar har flettet sit brød. Dommerne stivner.
Det er svært med kønsstereotypier anno 2016. Jo mere vi mudrer sammen og gør, som vi vil, jo mere må de holde tungen lige i munden: Mænd fletter ikke deres brød. Basta.

Fatal kønsrolledesperation
Og da ugens mesterværk, den testosterondunstende mandepolterabendkage, skal konstrueres, er det kvinderne, der maks.er ud på hyggesexismen; Juliane bager en stripperkage, grine-Iben en brun kvinderøv med tangatrusse og røvgevir. Jesper har derimod lavet en kryptisk hyldest til sit yndlingsværtshus, fyldt med skiver af citron.

Så når vi til polterabendkagen for mænd, men han får simpelthen misforstået opgaven og skudt ved siden af
Blomsterberg
Og Gunnar? Gunnar kan bedre lide hygge end hørm. Han laver en lyserød lagkage med uskyldig lagengymnastik af fondant på toppen. Teknisk set er det ikke ham, der er (aller)dårligst i dag. Men det er ham, der ryger ud.
»Man kan jo godt undre sig over, at Gunnar han skal væk herfra, når han faktisk har vundet den hemmelige udfordring«, forklarer Mette Blomsterberg.
»Men han havde altså et brød, som skulle være maskulint, det kunne vi simpelthen ikke finde«, supplerer rolige Friis-Mikkelsen.
Tilbage til Blomsterberg: »Så når vi til polterabendkagen for mænd, men han får simpelthen misforstået opgaven og skudt ved siden af, simpelthen«.
Således gik der desperat og fatal kønsrolledesperation i ’Bagedysten’ med en grædende Gunnar og en grådlabil Jesper og en ægte chokeret anmelder.

Her er den kommentar, som Gunnar burde have fået: Kære Gunnar. Du er hverken mere eller mindre talentløs end resten af årets deltagere.
Du er til gengæld den eneste, der ikke desperat parodierer køn, men står modigt inde for din version af mandighed. Du er ugens mandebager.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Den store bagedyst

Indlægaf vibbsen » 5. okt 2016, 21:30

Gunnar "ramte nok lidt ved siden af temaet" ingen tvivl om det.....Hans kage lignede noget der kunne være serveret til et babyshower på Vestegnen....Og have fået adskillige cecil-hæse Hårh-Hårh-Hårh med på vejen fra den kommende mormor som har foræret sin datter et sæt nye extensions hos "Salon Dina" i barselsgave.....

Men det er ikke det samme som at Gunnars kage burde stemmes hjem for ikke at være en polterabend kage.... For Gunnars kage kunne såmænd være bagt at en af mine mest fantastiske venner, Daniel. Han ville muligvis have vendt de der fødder liiiiiiidt anderledes...You know what I mean.....Men hvis han havde en polterabend da han i sin tid blev gift med manden i sit liv, så er jeg overbevist om at kagen ville have været hjerteformet og lyserød....For der ville have været kage...Og den ville ikke have været maskulin....
Hvis der er nogen der skal stemmes hjem så er det da dem der har fundet på at blande køn og kager sammen.....Hold nu kæft og bag....

Og hvad sker der iøvrigt for at man inviterer gastroman ind som dommere i et bageprogram....Find dog nogen der har speciale i brød....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Den store bagedyst

Indlægaf ManicNinja » 5. okt 2016, 21:54

^^Meget enig, Vibbsen. Bortset, måske lige, hvad angår, at Gunnars kage ikke var maskulin. I mine øjne var den ikke klassisk maskulin. Men det er muligvis også det, du mener ...
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Den store bagedyst

Indlægaf ManicNinja » 5. okt 2016, 22:15

Denne umiddelbart uskyldige damebladsartikel får altså en lidt anden klangbund efter aftenens program, synes jeg ...

http://www.soendag.dk/kvindeliv/kendte- ... melige-aar
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Den store bagedyst

Indlægaf vibbsen » 5. okt 2016, 22:24

ManicNinja skrev:^^Meget enig, Vibbsen. Bortset, måske lige, hvad angår, at Gunnars kage ikke var maskulin. I mine øjne var den ikke klassisk maskulin. Men det er muligvis også det, du mener ...


En hjerteformet lyserød kage med fusser (for det var altså det det var) og tæppe.....det er altså ikke maskulint...På nogen plan...

Men det betyder jo ikke at den ikke passer ind i temaet.....Måske næste års tema skulle være "Den Store Bøsse Bagedyst"

Så skal I fandme bare set løjer og lagkage.......Min ven Daniel vil iøvrigt gerne melde sig....Eller jeg vil gerne melde ham :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Den store bagedyst

Indlægaf ManicNinja » 5. okt 2016, 22:39

vibbsen skrev:
ManicNinja skrev:^^Meget enig, Vibbsen. Bortset, måske lige, hvad angår, at Gunnars kage ikke var maskulin. I mine øjne var den ikke klassisk maskulin. Men det er muligvis også det, du mener ...


En hjerteformet lyserød kage med fusser (for det var altså det det var) og tæppe.....det er altså ikke maskulint...På nogen plan...

Men det betyder jo ikke at den ikke passer ind i temaet.....Måske næste års tema skulle være "Den Store Bøsse Bagedyst"

Så skal I fandme bare set løjer og lagkage.......Min ven Daniel vil iøvrigt gerne melde sig....Eller jeg vil gerne melde ham :-D


Så er vi ude i diskussionen om bl.a. "drengefarver og pigefarver" osv. Jeg kan høre, jeg ikke er helt enig med dig, så. Men heller ikke afklaret med, hvor jeg selv står i alt det dér. Så jeg lader den ligger og hopper i seng i stedet for. :)
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8203

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Anilara » 5. okt 2016, 23:45

Jeg er sgu splittet.
Altså hvad er meningen med temaer, hvis man kan lave ALT inden for et tema. En kæmpe påskehare til et juletema ville jo også, med rette, få nogle minuspoint, uanset om "bageren" så mente det var en juleting for ham. Eller en helt sort kage til et Gay-pride tema...

Dermed ikke sagt at Gunnars kage var forkert eller udelukkende feminin. Men når der hele dagen har været en brovten tone og lagt op til mandehørm, så ér et lyserødt hjerte bare ikke hvad en dommer forventer at se. Ligesom en dommer formentlig heller ikke vil se kartoffelfrikadeller til en bøf konkurrence.
Til gengæld mener jeg heller ikke han skulle være smidt ud.
5
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Den store bagedyst

Indlægaf vibbsen » 6. okt 2016, 05:51

ManicNinja skrev:
vibbsen skrev:
ManicNinja skrev:^^Meget enig, Vibbsen. Bortset, måske lige, hvad angår, at Gunnars kage ikke var maskulin. I mine øjne var den ikke klassisk maskulin. Men det er muligvis også det, du mener ...


En hjerteformet lyserød kage med fusser (for det var altså det det var) og tæppe.....det er altså ikke maskulint...På nogen plan...

Men det betyder jo ikke at den ikke passer ind i temaet.....Måske næste års tema skulle være "Den Store Bøsse Bagedyst"

Så skal I fandme bare set løjer og lagkage.......Min ven Daniel vil iøvrigt gerne melde sig....Eller jeg vil gerne melde ham :-D


Så er vi ude i diskussionen om bl.a. "drengefarver og pigefarver" osv. Jeg kan høre, jeg ikke er helt enig med dig, så. Men heller ikke afklaret med, hvor jeg selv står i alt det dér. Så jeg lader den ligger og hopper i seng i stedet for. :)


Her vil jeg gerne have lov til at tilføje, at havde kagen været lyseblå. Eller lilla. Eller grøn. Så havde den altså stadig ikke været maskulin på noget plan.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14786
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Den store bagedyst

Indlægaf sigge » 6. okt 2016, 06:03

Men det er da lidt interessant, at ingen af de mandlige deltagere lavede patter-, øl- og guns-kager, så måske var det dommernes syn på mandighed, den var gal med. Jeg syntes egentlig, at Sunes kage var ret flot, selvom den hvide chokolade ikke helt lignede en tallerken.

Og så mener jeg stadig, at konceptet mandepolterabendkage er noget, DR selv har opfundet til lejligheden. Så netop derfor må rammerne være mere vide til selv at fortolke, hvad man ville have til sin egen polterabend.
5
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Shmartiesh » 6. okt 2016, 06:09

Jeg er lidt bagefter og har først set første afsnit i dag.

Jeg er lidt forundret over at man kan komme med i den store bagedyst og ikke vide at man ikke må åbne lågen ind til ufærdige vandbakkelser..... :gruble:

Og at en 20 årig tror dem som er 10 år ældre end hende selv, kun bruger gamle kogebøger og ikke bruger sociale medier eller Google. :forvirret2: :nerve:

Og hende dem gamle er meget selvsikker. Men med historien fra de foregående hvor de hurtigt ryger ud, ville jeg nok ikke håbe på for meget.


Udover det er jeg spændt på at se resten. :D
0

Tilbage til "Mad og drikke"