Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%
 
Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2016, 18:19

Kan alle mennesker, modtage organer fra alle andre mennesker?
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:21

LadyFox skrev:Kan alle mennesker, modtage organer fra alle andre mennesker?


Ja - forudsat at dem man tager et organ fra er tilmeldt donorregistret, eller den efterladte familie samtykker (og tager beslutningen for een)
Senest rettet af paint 7. okt 2016, 18:22, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2016, 18:22

paint skrev:
LadyFox skrev:Kan alle mennesker, modtage organer fra alle andre mennesker?


Ja

Okay. :)
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:24

Rakel skrev:
paint skrev:
Rakel skrev:
paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Det er bare ofte sådan at man ikke er i stand til at donere, hvis man er kronisk syg eller på anden vis ikke rask. Alle kan ikke donere. Uanset et evt behov nu eller i fremtiden.


I den slags tilfælde, er der ingen mening i at stå i et donorregister. Men bortset fra netop dén slags tilfælde, mener jeg at hvis man vil reddes med et donororgan, må man også være parat til at give et.


Jeg kan ikke se nytten af 'noget for noget' i det her spørgsmål, men sådan er der jo plads til forskellige meninger.


Jeg synes ikke at det er noget for noget. Det er et spørgsmål om man går ind for organtransplantation eller ej. Gør man det, er man donor og/eller modtager.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Delfin » 7. okt 2016, 18:24

icelady skrev:
Førhen kunne familien modsætte sig, selvom man havde sagt ja til donation. Det kan de ikke mere. :)
.


Det kan man nu vælge som en mulighed, når man registrerer sig.

En af de ting, man bør tage med i overvejelserne, er at man ikke kan sidde ved sengen og holde i hånd, når der slukkes for respiratoren. Selvom man godt er klar over, at personen klinisk set er død, er kroppen stadig varm og ser levende ud, det kan vise sig være for svært for nogle pårørende, når donation ikke længere er en teoretisk mulighed engang i fremtiden.
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:27

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Det er jo noget pjat... Man kan ikke vide hvem der rammes af ulykke.

Så skulle du rende rundt og sikre dig at dine venner og familiemedlemmer havde et donorkort, for ellers må de jo bare dø når uheldet rammer dem?


Jeg ved ikke helt hvad du mener. Men hvis man vil modtage et organ, hvis det skulle blive nødvendigt, må man også være indforstået med, at man automatisk er donor, hvis uheldet skulle være ude.

Man kan ikke sige at mine organer er MINE, men jeg vil gerne have andres, hvis det kan redde mit liv.


Det er LÆGEN der siger at det kan redde dit liv, at modtage et organ fra andre.


Og hvad ændrer det? Det er formentlig også en læge (må man da håbe) som evt. skal transplantere en ny nyre til dig, hvis du skulle få brug for det.


Du sagde at folk uden donorkort ikke må få et nyt organ.

Det er lægen der afgør hvem der kan reddes af et donor organ, ikke dig og ikke et donorkort.


Nej. Jeg sagde at hvis man er villig til at modtage et organ, der kan redde ens liv - må man også være villig til at aflevere et, hvis det skulle blive aktuelt. Indstillingen: Mine organer er MINE og dem skal andre holde nallerne fra. Men hvis jeg skal bruge et organ, så vil jeg gerne have et af de andre.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Delfin » 7. okt 2016, 18:28

LadyFox skrev:Kan alle mennesker, modtage organer fra alle andre mennesker?


Nej, vævene skal være forenelige for at mindske risikoen for afstødning
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:29

Falstria skrev:
LadyFox skrev:Kan alle mennesker, modtage organer fra alle andre mennesker?


Nej.

Din krop kan afstøde organer fra visse mennesker af biologiske årsager.


Jeg svarede ja, til det juridiske. Det er ikke kun familiemedlemmer man kan modtage organer fra (hvis de ellers er kompatiple)

(forudsat at giveren er død og ikke selv skal bruge organet) ;)
Senest rettet af paint 7. okt 2016, 18:31, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2016, 18:30

Delfin skrev:
LadyFox skrev:Kan alle mennesker, modtage organer fra alle andre mennesker?


Nej, vævene skal være forenelige for at mindske risikoen for afstødning

Så man kan faktisk godt risikere at være nummer et i køen, og organet alligevel går til nummer to, fordi at vævet ikke passer mellem donor og den første i køen? :)
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:33

LadyFox skrev:
Delfin skrev:
LadyFox skrev:Kan alle mennesker, modtage organer fra alle andre mennesker?


Nej, vævene skal være forenelige for at mindske risikoen for afstødning

Så man kan faktisk godt risikere at være nummer et i køen, og organet alligevel går til nummer to, fordi at vævet ikke passer mellem donor og den første i køen? :)


Hvis du står på venteliste til et organ, er alle disse oplysninger omkring vævstyper osv. allerede registreret. Du vil derfor slet ikke komme i betragtning til et organ fra en donor som ikke er kompatibel med dig.
Senest rettet af paint 7. okt 2016, 18:34, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Akehurst2 » 7. okt 2016, 18:34

Rakel skrev:Nej!

Og jeg ville prompte melde mig ud. Vi har en mening om det i familien og dét er nok. Samfundet ejer mig ikke uanset holdning til organdonation.


Fuldstændig enig. Jeg er ikke statens reservedelslager.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2016, 18:35

paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Det er jo noget pjat... Man kan ikke vide hvem der rammes af ulykke.

Så skulle du rende rundt og sikre dig at dine venner og familiemedlemmer havde et donorkort, for ellers må de jo bare dø når uheldet rammer dem?


Jeg ved ikke helt hvad du mener. Men hvis man vil modtage et organ, hvis det skulle blive nødvendigt, må man også være indforstået med, at man automatisk er donor, hvis uheldet skulle være ude.

Man kan ikke sige at mine organer er MINE, men jeg vil gerne have andres, hvis det kan redde mit liv.

Hvad så hvis der kun var en der kunne bruge det pågældende organ, og den ene person ikke selv var donor, mener du så at organet hellere skulle gå til spilde, end at gå til en der ikke selv er donor?
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:36

Rakel skrev:
paint skrev:
Rakel skrev:
paint skrev:
Rakel skrev:
paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Det er bare ofte sådan at man ikke er i stand til at donere, hvis man er kronisk syg eller på anden vis ikke rask. Alle kan ikke donere. Uanset et evt behov nu eller i fremtiden.


I den slags tilfælde, er der ingen mening i at stå i et donorregister. Men bortset fra netop dén slags tilfælde, mener jeg at hvis man vil reddes med et donororgan, må man også være parat til at give et.


Jeg kan ikke se nytten af 'noget for noget' i det her spørgsmål, men sådan er der jo plads til forskellige meninger.


Jeg synes ikke at det er noget for noget. Det er et spørgsmål om man går ind for organtransplantation eller ej. Gør man det, er man donor og/eller modtager.


Det da fint. Så sort/hvidt er det ikke for mig.


Så forstår jeg ikke rigtig, hvad du mener. Du vil ikke donere et organ, men du vil gerne have et fra en anden?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:38

LadyFox skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Det er jo noget pjat... Man kan ikke vide hvem der rammes af ulykke.

Så skulle du rende rundt og sikre dig at dine venner og familiemedlemmer havde et donorkort, for ellers må de jo bare dø når uheldet rammer dem?


Jeg ved ikke helt hvad du mener. Men hvis man vil modtage et organ, hvis det skulle blive nødvendigt, må man også være indforstået med, at man automatisk er donor, hvis uheldet skulle være ude.

Man kan ikke sige at mine organer er MINE, men jeg vil gerne have andres, hvis det kan redde mit liv.

Hvad så hvis der kun var en der kunne bruge det pågældende organ, og den ene person ikke selv var donor, mener du så at organet hellere skulle gå til spilde, end at gå til en der ikke selv er donor?


Det går aldrig til spilde. Er der ikke en modtager i Danmark, sendes det til Sverige, Norge eller andre lande, hvor der mangles lige netop et organ af den type.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. okt 2016, 18:39

paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Super idé, men hvorfor stoppe dér? Hvis man vil beskyttes af Forsvaret under krise eller krig, så skal man også selv have aftjent værnepligt eller værneret. Jovist, er der folk der bliver erklæret uegnet til værnepligt, men det er bare ærgerligt. Der er jo også folk der bliver erklæret uegnet som donorer, og så må de jo også bare undvære.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"