Tænder I mange stearinlys?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2016, 11:48

Jeg støder ofte på folk herinde, der bl.a. skriver, at de elsker efterår og vinter fordi man så kan tænde en masse stearinlys, flere skriver også, at de bruger det som en "ekstra varmekilde".

Og jeg forstår det simpelthen ikke. Jojo, det kan da være hyggeligt nok med stearinlys, men ulemperne er bare så mange. Der er næsten ikke noget, der er værre for indeklimaet end stearinlys og det er heller ikke ligefrem sundt for helbredet, da røgpartiklerne kan skade lungerne.

Jeg har selv stearinlys i min adventsdekoration samt et kalenderlys og det er det.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Sangius » 8. okt 2016, 11:53

Nej aldrig. Før jeg blev gravid og fik et barn gjorde jeg det i ny og næ. Nu prioriterer vi ren luft. Vi har elektriske stearinlys.
Så vidt jeg ved skader stearinlys mere end cigaretter... o.o
Senest rettet af Sangius 8. okt 2016, 12:05, rettet i alt 1 gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Animi » 8. okt 2016, 12:02

Ja, det gør jeg. Elsker det :lun:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2016, 12:05

Animi skrev:Ja, det gør jeg. Elsker det :lun:


Men trumfer hyggen ved det virkelig, at det skaber dårligt indeklima og er skadeligt for helbredet? Jeg kan simpelthen ikke forstå det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Sangius » 8. okt 2016, 12:06

fisken80 skrev:
Animi skrev:Ja, det gør jeg. Elsker det :lun:


Men trumfer hyggen ved det virkelig, at det skaber dårligt indeklima og er skadeligt for helbredet? Jeg kan simpelthen ikke forstå det.


Sådan er det vel med mange ting i livet. Vi risikerer hver især vores helbred på et eller andet.
15
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Grissebassen » 8. okt 2016, 12:07

Jeg var faktisk slet ikke klar over, at det var skadeligt for helbred og indeklima :shock: I hvert fald ikke sådan i særlig betydelig grad.

Men det skal nu ikke stoppe mig, for jeg elsker virkelig at tænde lys, når jeg fryser og har brug for lidt hygge i kulden og mørket.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Animi » 8. okt 2016, 12:10

fisken80 skrev:
Animi skrev:Ja, det gør jeg. Elsker det :lun:


Men trumfer hyggen ved det virkelig, at det skaber dårligt indeklima og er skadeligt for helbredet? Jeg kan simpelthen ikke forstå det.


Ja.
6
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2016, 12:15

Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Animi skrev:Ja, det gør jeg. Elsker det :lun:


Men trumfer hyggen ved det virkelig, at det skaber dårligt indeklima og er skadeligt for helbredet? Jeg kan simpelthen ikke forstå det.


Sådan er det vel med mange ting i livet. Vi risikerer hver især vores helbred på et eller andet.


Det gør vi måske nok, men noget af det er nemmere at blive kvit end andet. Jeg kan f.eks. godt forstå, at det kan være svært at stoppe med at ryge, at sørge for kun at spise sundt og dyrke nok motion. Her er konsekvenserne også mere langsigtede. Men stearinlys er bare så lette at skifte ud med f.eks. kunstige lys, og jeg synes, at indeklimaet lynhurtigt bliver så dårligt at man bliver utilpas, hvis der er for mange lys tændt, derfor har jeg så svært ved at forstå den der overdrevne brug af levende lys.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Animi » 8. okt 2016, 12:18

fisken80 skrev:Det gør vi måske nok, men noget af det er nemmere at blive kvit end andet. Jeg kan f.eks. godt forstå, at det kan være svært at stoppe med at ryge, at sørge for kun at spise sundt og dyrke nok motion. Her er konsekvenserne også mere langsigtede. Men stearinlys er bare så lette at skifte ud med f.eks. kunstige lys, og jeg synes, at indeklimaet lynhurtigt bliver så dårligt at man bliver utilpas, hvis der er for mange lys tændt, derfor har jeg så svært ved at forstå den der overdrevne brug af levende lys.


Det har jeg aldrig oplevet, så det er nok også derfor jeg aldrig tænker på at det er dårligt for en, selvom jeg har læst om det :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Ado » 8. okt 2016, 12:20

Ja, jeg elsker levende lys.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Sangius » 8. okt 2016, 12:20

fisken80 skrev:
Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Animi skrev:Ja, det gør jeg. Elsker det :lun:


Men trumfer hyggen ved det virkelig, at det skaber dårligt indeklima og er skadeligt for helbredet? Jeg kan simpelthen ikke forstå det.


Sådan er det vel med mange ting i livet. Vi risikerer hver især vores helbred på et eller andet.


Det gør vi måske nok, men noget af det er nemmere at blive kvit end andet. Jeg kan f.eks. godt forstå, at det kan være svært at stoppe med at ryge, at sørge for kun at spise sundt og dyrke nok motion. Her er konsekvenserne også mere langsigtede. Men stearinlys er bare så lette at skifte ud med f.eks. kunstige lys, og jeg synes, at indeklimaet lynhurtigt bliver så dårligt at man bliver utilpas, hvis der er for mange lys tændt, derfor har jeg så svært ved at forstå den der overdrevne brug af levende lys.


Jeg synes ikke elektriske lys giver samme stemning, eller lige så flotte. Desuden skal batterier skiftes ofte, og de er dyre.
Jeg kan godt savne stearinlysene i ny og næ, de er bare hyggelige. Men jeg bryder mig ikke om at byde min lille datter den luft. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Tata » 8. okt 2016, 12:21

Nej, det gør jeg ikke, men pga. netop indeklimaet og pga. jeg har frygtløse katte, der ikke har "respekt" for levende lys , og gerne vil varme pelsen tæt ved :shock: .
I stedet har jeg sådan nogle kattesikre, genopladelige fra Philips, og så soya lys, hvor kattene ikke kommer, de afgiver netop ikke skadelige partikler.
0
Timian :lun:
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2016, 12:24

Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Animi skrev:Ja, det gør jeg. Elsker det :lun:


Men trumfer hyggen ved det virkelig, at det skaber dårligt indeklima og er skadeligt for helbredet? Jeg kan simpelthen ikke forstå det.


Sådan er det vel med mange ting i livet. Vi risikerer hver især vores helbred på et eller andet.


Det gør vi måske nok, men noget af det er nemmere at blive kvit end andet. Jeg kan f.eks. godt forstå, at det kan være svært at stoppe med at ryge, at sørge for kun at spise sundt og dyrke nok motion. Her er konsekvenserne også mere langsigtede. Men stearinlys er bare så lette at skifte ud med f.eks. kunstige lys, og jeg synes, at indeklimaet lynhurtigt bliver så dårligt at man bliver utilpas, hvis der er for mange lys tændt, derfor har jeg så svært ved at forstå den der overdrevne brug af levende lys.


Jeg synes ikke elektriske lys giver samme stemning, eller lige så flotte. Desuden skal batterier skiftes ofte, og de er dyre.
Jeg kan godt savne stearinlysene i ny og næ, de er bare hyggelige. Men jeg bryder mig ikke om at byde min lille datter den luft. :)


Det ved jeg nu ikke. Mine er købt i Netto for 80 kroner for tre styk. Og jeg synes ikke batterierne skal skiftes særlig tit. Det skulle de til gengæld i dem jeg havde fra Ikea, det var helt skørt, så det gælder om at finde dem, der kan holde batteri.
Og stearinlys er jo da heller ikke gratis, faktisk synes jeg det er blevet ret dyre de senere år.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf FrkRød » 8. okt 2016, 12:30

Ja, om vinteren har jeg ofte stearinlys tændt. Jeg kender godt faren, men prioriterer det gerne for hyggen :lun:
0
ninjabolette
Indlæg: 165
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 464

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf ninjabolette » 8. okt 2016, 12:45

Jeg gør ikke - jeg synes det giver sig selv, at det ikke er sundt at have ild indendørs, så det lader jeg være med.
0

Tilbage til "Livets forhold"