Tænder I mange stearinlys?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Animi » 8. okt 2016, 12:51

Jeg laver også mad på gaskomfur, selvom jeg har læst det er mere skadeligt end elkomfur. Jeg tager chancen :D
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf JoyNips » 8. okt 2016, 13:08

Nej. Jeg ville egentlig gerne tænde stearinlys lidt oftere, men min ene kats øjne løber simpelthen sådan i vand når vi tænder levende lys, selvom jeg ikke selv kan mærke noget... Så hensynet til katten vinder :lol:

Har vi gæster til middag eller lignende kan vi godt finde på at tænde lys alligevel.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Lykke » 8. okt 2016, 13:17

Nej. Det gør vi ikke. Fandt ud af hvor skadeligt det er for indeklimaet i graviditeten, og derefter gør vi det ikke.
Vil gerne finde nogle LED lys, men synes ikke jeg kan finde de helt rigtige.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf icelady » 8. okt 2016, 13:20

Nej.



Bruger fyrfadslys istedet for. Har stort set hver aften 3 fyrfadslys tændt.

Om de så er lige så skadelige som stearinlys aner jeg ikke; og jeg er ærlig talt også ligeglad. For mig handler det om hyggen.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Animi » 8. okt 2016, 13:29

icelady skrev:Nej.



Bruger fyrfadslys istedet for. Har stort set hver aften 3 fyrfadslys tændt.

Om de så er lige så skadelige som stearinlys aner jeg ikke; og jeg er ærlig talt også ligeglad. For mig handler det om hyggen.


Fyrfadslys skulle vist være mindre skadeligt, fordi de brænder langsommere.
Jeg har ofte både stearinlys OG fyrfadslys tændt :cool: #LivingOnTheEdge
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Studsgaard » 8. okt 2016, 13:54

Jeg syntes de er hyggelige og tænder gerne stearinlys, både de almindelige, bloklys og fyrfadslys i weekenderne i de mørke måneder. Samt når vi er på camping har vi det næsten hver aften.
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf lulu-p » 8. okt 2016, 14:41

I vinterhalvåret har vi et bloklys på spisebordet. Det er tændt under måltiderne. I julemåneden har vi også en adventskrans.
De store børn må gerne have et enkelt fyrfadslys i stage stående på deres værelser om aftenen, men de gør det meget sjældent. De er gladere for lyskæder, som de så har hængende hele året.

Det er tradition hos os at sætte et bloklys på bordet den 1. September. Det er udelukkende for hyggens skyld og partikelforureningen tænker vi ikke over. Vi bor så midt i en by, så det ene stearinlys fra eller til gør nok ikke den store forskel.

Jeg forstår så ikke dem, som bruger stearinlys som varmekilde. Så meget varme er der altså ikke stearinlys, og boligerne har bedst af at blive varmet ordentligt op. Jeg tænker ofte at de penge folk sparer ved at undlade at varme deres boliger ordentligt op, dem kan de så senere bruge til at bekæmpe fugt og skimmelsvamp.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Lulu » 8. okt 2016, 14:43

Både og.
Når jeg er hjemme i løbet af dagen om vinteren og det er mørkt ude gør jeg det gerne.
Men efter 20 om aftenen har jeg sjældent lys tændt og vi lifter altid ud omkring 21.45 så her er dejlig frisk luft inden vi går i seng igen.
Desuden har jeg aldrig lys tændt uden at vi har vores udluftningskanaler åbne ved vinduerne.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf girl_beat » 8. okt 2016, 15:34

Rakel skrev:Ja. Det gør det her at have levende lys på bordet, når vi spiser. Der er så mange ting, der er/kan være sundhedsskadeligt, at man jo nærmest ikke kan leve mere. Vi tager det med ro og sund fornuft fx at lufte grundigt ud.

This :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Sophies-mor » 8. okt 2016, 15:39

Rakel skrev:
fisken80 skrev:
Animi skrev:Ja, det gør jeg. Elsker det :lun:


Men trumfer hyggen ved det virkelig, at det skaber dårligt indeklima og er skadeligt for helbredet? Jeg kan simpelthen ikke forstå det.


Ja. Det gør det her at have levende lys på bordet, når vi spiser. Der er så mange ting, der er/kan være sundhedsskadeligt, at man jo nærmest ikke kan leve mere. Vi tager det med ro og sund fornuft fx at lufte grundigt ud.

Dette.
Vel at mærke almindelige, ikke parfumerede /ikke coatede lys.

Og oh vé ak og klage: Vi tænder også op i vores brændeovn og kører diesel drevet bil.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Sophies-mor » 8. okt 2016, 15:39

lulu-p skrev:I vinterhalvåret har vi et bloklys på spisebordet. Det er tændt under måltiderne. I julemåneden har vi også en adventskrans.
De store børn må gerne have et enkelt fyrfadslys i stage stående på deres værelser om aftenen, men de gør det meget sjældent. De er gladere for lyskæder, som de så har hængende hele året.

Det er tradition hos os at sætte et bloklys på bordet den 1. September. Det er udelukkende for hyggens skyld og partikelforureningen tænker vi ikke over. Vi bor så midt i en by, så det ene stearinlys fra eller til gør nok ikke den store forskel.

Jeg forstår så ikke dem, som bruger stearinlys som varmekilde. Så meget varme er der altså ikke stearinlys, og boligerne har bedst af at blive varmet ordentligt op. Jeg tænker ofte at de penge folk sparer ved at undlade at varme deres boliger ordentligt op, dem kan de så senere bruge til at bekæmpe fugt og skimmelsvamp.

Hvorfor 1.september?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Dirtylittledevil » 8. okt 2016, 15:52

Nå. Jeg misforstod overskriften, jeg troede emnet var at der blev tilsat tænder (Dem man tygger med) i mange stearinlys :stoned:
8
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf godtnavn » 8. okt 2016, 15:57

Dirtylittledevil skrev:Nå. Jeg misforstod overskriften, jeg troede emnet var at der blev tilsat tænder (Dem man tygger med) i mange stearinlys :stoned:


Det havde da også været sjovere :lol:


Herhjemme gør vi nogle gange til aftensmaden, som spises i køkkenet. En sjælden gang i mellem også i stuen, men kun når der er gæster og altandøren er åben. Jeg får hovedpine og får det skidt af mange stearinlys/lys uden åbne vinduer, så det begrænser forbruget. I december står vores kalenderlys og brænder til aftensmaden :) Ville ønske jeg ikke var sart med det, for det ser så hyggeligt ud, min krop vil bare ikke :(
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2016, 16:06

Ikke så meget som jeg har gjort, men det skyldes mest, at det ofte generer mine øjne.
Jeg ryger også cigaretter engang imellem, selvom jeg ikke er afhængig og sagtens kunne lade være, så hvis det ikke var for det med øjnene, altså tydelig irritation, ville et lille stearinlys i ny og næ ikke holde mig vågen om natten.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf zembra1986 » 8. okt 2016, 17:07

Ja, jeg er storforbruger af stearinlys i efterårs og vinterperioden, både pga. hyggen men også fordi det varmer godt op, og eftersom jeg bor i en dårlig isoleret lejlighed så er her virkelig brug for det og jeg bemærker ikke at det skaber et dårligt indeklima.

Jeg er dog godt klar over de negative ting ved at bruge stearinlys og må indrømme, at det er et område hvor jeg er pænt ligeglad.
Senest rettet af zembra1986 8. okt 2016, 17:12, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Livets forhold"