Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 8. okt 2016, 13:28

Ja, som overskriften siger så skal jeg (på mandag) til min første jobsamtale i 11 år og jeg er simpelthen så nervøs!
Sidst jeg var til en samtale var hos min tidligere chef og det var som juleassistance. Nu har jeg søgt chefstillingen i min butik og samtalen bliver af en lidt anden kaliber. Bla er det en tredjepart (Mercuri Urval) der skal afvikle dem, så der er ingen med til samtalen jeg kender.

Hvad bliver der spurgt om til samtaler i dag? Jeg er usikker på, hvordan jeg skal forberede mig - hvilke spørgsmål der kan komme op.
Sådan noget som stærke/svage sider - bliver der stadig spurgt til det? Og hvad faen skal man svare? Jeg har mega svært ved at sætte ord på sådan noget, især fordi jeg gerne vil have det skal være chef-fokuseret.

Jeg har været ansat i firmaet i 11 år og har siden september sidste år været chef-barselsvikar, så basisspørgsmål om firmaet/stillingen behøver jeg ikke stille, jeg kender svarene bedre end de fleste. Men kan jeg forvente at forventninger til løn kommer op?

Jeg vil rigtig gerne have nogle input, for jeg har ingen i dagligdagen jeg kan snakke med om det.
Anyone?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf dgd2007 » 8. okt 2016, 13:44

De jbs, jeg har fået i tidens løb, har været, når jeg mest "bare var mig selv", snarere den dem, hvor jeg prøvede at give et bestemt indtryk.
Og var det ikke dig, der havde linket til en radioudsendelse for et stykke tid siden? Så er du jo rigtig god til at tale :)
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 8. okt 2016, 13:48

dgd2007 skrev:De jbs, jeg har fået i tidens løb, har været, når jeg mest "bare var mig selv", snarere den dem, hvor jeg prøvede at give et bestemt indtryk.
Og var det ikke dig, der havde linket til en radioudsendelse for et stykke tid siden? Så er du jo rigtig god til at tale :)


Ja, det var mig. Og tale har jeg intet problem med, det er mere det at få sagt det rigtige :genert: Oven i mit hovede er chefer nogle dybt seriøse mennesker med styr på alt (budgetter, salg, it osv) og jeg ved jo, at sådan er jeg ikke. Men jeg er skidedygtig til mit arbejde som boghandler, jeg ved bare ikke om det er "chefet" nok.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Viskelæder » 8. okt 2016, 15:28

Ved de samtaler, jeg har været til, er der ofte blevet spurgt:

- Fortæl om dig selv
- Hvorfor søger du denne stilling?
- Hvordan vil du løse den og den opgave?
- Hvad kan blive svært for dig (svagheder)?
- Hvad kan du bidrage med?
2
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Chachacha » 8. okt 2016, 16:54

Jeg tænker især at du skal forholde dig til:

- Hvordan du gerne vil fremstå som leder
- Hvordan du gerne vil være en inddragende leder, skabe holdånd mm.
- Hvordan du vil udvikle dine medarbejdere
- Hvordan du både kan lede nedad og horisontalt (hvis der er flere ledere på samme niveau)

Hvis du aldrig har ledet før, så læg evt. vægt på der, hvor du alligevel har haft ledelsesopgaver som fx oplæring, budgetansvar eller lignende.

Til samtaler er jeg ofte blevet spurgt om svage/stærke sider, motivation, og så enkelte personlige spørgsmål om interesser - også faglige interesser.

Krydser fingre for dig :)
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 8. okt 2016, 17:12

Dikus skrev:
Daine skrev:
dgd2007 skrev:De jbs, jeg har fået i tidens løb, har været, når jeg mest "bare var mig selv", snarere den dem, hvor jeg prøvede at give et bestemt indtryk.
Og var det ikke dig, der havde linket til en radioudsendelse for et stykke tid siden? Så er du jo rigtig god til at tale :)


Ja, det var mig. Og tale har jeg intet problem med, det er mere det at få sagt det rigtige :genert: Oven i mit hovede er chefer nogle dybt seriøse mennesker med styr på alt (budgetter, salg, it osv) og jeg ved jo, at sådan er jeg ikke. Men jeg er skidedygtig til mit arbejde som boghandler, jeg ved bare ikke om det er "chefet" nok.


Lad være at tro, det er noget særligt at være chef. Det er ikke en rolle, du skal passe ind i, men en rolle, du skal udfylde med dig.

Det er ok ikke at have styr på enkelte ting - det er en svag side, du kan håndtere ved at vide, hvordan der bliver holdt styr på det og give det den nødvendige opmærksomhed.

Der er ingen, der kan alt. Dem, der tror, de kan, er urealistiske, gået i stå og ulidelige at være i nærheden af.

Rank ryggen. Hold fast i, du netop ER god. Det er det, de har brug for.

Du har ret, det er bare så svært at få sagt. Jeg er jo bare vant til at arbejde med de opgaver der nu engang dukker op og så tage det derfra. Men det skal jo helst lyde som om jeg har haft en dybere mening med det og et større mål.
Puha, det er bare med at tage en dyb indånding :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 8. okt 2016, 17:34

Chachacha skrev:Jeg tænker især at du skal forholde dig til:

- Hvordan du gerne vil fremstå som leder
- Hvordan du gerne vil være en inddragende leder, skabe holdånd mm.
- Hvordan du vil udvikle dine medarbejdere
- Hvordan du både kan lede nedad og horisontalt (hvis der er flere ledere på samme niveau)

Hvis du aldrig har ledet før, så læg evt. vægt på der, hvor du alligevel har haft ledelsesopgaver som fx oplæring, budgetansvar eller lignende.

Til samtaler er jeg ofte blevet spurgt om svage/stærke sider, motivation, og så enkelte personlige spørgsmål om interesser - også faglige interesser.

Krydser fingre for dig :)

Tak :)
Det var nogle gode spørgsmål, dem vil jeg øve i og tænke over. Det er godt nok noget andet end min sidste samtale, der gik min chef mest op i, om jeg var mødestabil, ofte var syg og om jeg kunne arbejde i weekenden :lol:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 8. okt 2016, 17:36

Dikus skrev:
Daine skrev:
Dikus skrev:
Daine skrev:
dgd2007 skrev:De jbs, jeg har fået i tidens løb, har været, når jeg mest "bare var mig selv", snarere den dem, hvor jeg prøvede at give et bestemt indtryk.
Og var det ikke dig, der havde linket til en radioudsendelse for et stykke tid siden? Så er du jo rigtig god til at tale :)


Ja, det var mig. Og tale har jeg intet problem med, det er mere det at få sagt det rigtige :genert: Oven i mit hovede er chefer nogle dybt seriøse mennesker med styr på alt (budgetter, salg, it osv) og jeg ved jo, at sådan er jeg ikke. Men jeg er skidedygtig til mit arbejde som boghandler, jeg ved bare ikke om det er "chefet" nok.


Lad være at tro, det er noget særligt at være chef. Det er ikke en rolle, du skal passe ind i, men en rolle, du skal udfylde med dig.

Det er ok ikke at have styr på enkelte ting - det er en svag side, du kan håndtere ved at vide, hvordan der bliver holdt styr på det og give det den nødvendige opmærksomhed.

Der er ingen, der kan alt. Dem, der tror, de kan, er urealistiske, gået i stå og ulidelige at være i nærheden af.

Rank ryggen. Hold fast i, du netop ER god. Det er det, de har brug for.

Du har ret, det er bare så svært at få sagt. Jeg er jo bare vant til at arbejde med de opgaver der nu engang dukker op og så tage det derfra. Men det skal jo helst lyde som om jeg har haft en dybere mening med det og et større mål.
Puha, det er bare med at tage en dyb indånding :)


Naaarghhh... hvis du bare kan være nået frem til en dybere mening, så må det være godt nok.

Som en anden skriver med eksemplet med oplæring: Det er fint at sige, du jo altid bare har taget den slags nye udfordringer ovenfra og ned (det siger noget positivt om dig), men endnu bedre, hvis fu så stille og roligt har lært noget om tilgangen til nye i butikken...

Det var en god vinkel, for det er egenligt sådan det er foregået - og jeg har lært sindssygt meget, både arbejdsmæssigt og om mig selv.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 8. okt 2016, 17:48

Ja. Det ville bare være SÅ meget lettere hvis de sendte spørgsmålene først, så jeg kunne forberede mig og være sikker på jeg får alt det sagt jeg gerne vil :lol: Men jeg har fået nogle ting med her, som jeg vil øve mig på - godt jeg har det fint med at snakke med mig selv :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 10. okt 2016, 14:34

Så er samtalen overstået og det var meget uformelt, mere en snak end et egentligt interview. Hun var rigtig sød at snakke med og jeg er blevet væsentligt klogere på stillingen. Faktisk så klog, at jeg overvejer om jeg skal fortsætte, om jeg virkelig VIL være den type chef som der bliver søgt :gruble:
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 10. okt 2016, 16:00

Dikus skrev:
Daine skrev:Så er samtalen overstået og det var meget uformelt, mere en snak end et egentligt interview. Hun var rigtig sød at snakke med og jeg er blevet væsentligt klogere på stillingen. Faktisk så klog, at jeg overvejer om jeg skal fortsætte, om jeg virkelig VIL være den type chef som der bliver søgt :gruble:


Så har det været en god samtale! Der er jo faktisk altid to til vurdering sådan en dag...

Det har du ret i. Det gjorde hun også en del ud af at fortælle. At hun ikke kun skulle vurdere, om jeg passede til jobbet, men også om jobbet passede til min person.
Og det er jeg faktisk ikke sikker på det gør. Jeg er ikke blevet mindre god til mit arbejde i dag, men det jeg er allerdygtigst til, er noget der ikke bliver vægtet helt så højt som jeg troede det ville. Så nu er jeg gået i tænkeboks :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 10. okt 2016, 16:08

Dikus skrev:Men. Hvad var der galt? Og kan du overskue at fortsætte i din stilling, hvis de finder det, de søger?

De (mit firma) vægter salg, salgstræning, salgsmotivation og nytænkning væsentligt højere end jeg havde regnet med. Jeg kan godt de ting, men jeg er langt fra sikker på jeg vil beskæftige mig med det 75-80% af tiden på arbejde. Det vil bla betyde, at jeg ikke kommer til at ekspedere nær så meget fremover og at jeg ikke længere har en finger med i det meste. Jeg hader ikke at have det store overblik.

Og ja, jeg har ikke noget problem i at blive i min gamle stilling, hvis ellers de aftaler der blev indgået før mit barselsvikariat bliver overholdt. Min regionschef var med til at lave dem, så hende vil jeg holde op på løfterne (noget omkring ændring af ansvarsfordeling efter jul, hvor jeg har en kollega der går på efterløn og en anden der skal ned i tid).
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf dykkersild » 13. okt 2016, 12:52

Daine skrev:
Dikus skrev:Men. Hvad var der galt? Og kan du overskue at fortsætte i din stilling, hvis de finder det, de søger?

De (mit firma) vægter salg, salgstræning, salgsmotivation og nytænkning væsentligt højere end jeg havde regnet med. Jeg kan godt de ting, men jeg er langt fra sikker på jeg vil beskæftige mig med det 75-80% af tiden på arbejde. Det vil bla betyde, at jeg ikke kommer til at ekspedere nær så meget fremover og at jeg ikke længere har en finger med i det meste. Jeg hader ikke at have det store overblik.

Og ja, jeg har ikke noget problem i at blive i min gamle stilling, hvis ellers de aftaler der blev indgået før mit barselsvikariat bliver overholdt. Min regionschef var med til at lave dem, så hende vil jeg holde op på løfterne (noget omkring ændring af ansvarsfordeling efter jul, hvor jeg har en kollega der går på efterløn og en anden der skal ned i tid).


Ej helt OT - så læste jeg det som om du var komme retur fra barsel - "damn den unge har hun skjult godt for debatten" - nåede jeg lige at tænke :lol:
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 13. okt 2016, 13:12

dykkersild skrev:
Daine skrev:
Dikus skrev:Men. Hvad var der galt? Og kan du overskue at fortsætte i din stilling, hvis de finder det, de søger?

De (mit firma) vægter salg, salgstræning, salgsmotivation og nytænkning væsentligt højere end jeg havde regnet med. Jeg kan godt de ting, men jeg er langt fra sikker på jeg vil beskæftige mig med det 75-80% af tiden på arbejde. Det vil bla betyde, at jeg ikke kommer til at ekspedere nær så meget fremover og at jeg ikke længere har en finger med i det meste. Jeg hader ikke at have det store overblik.

Og ja, jeg har ikke noget problem i at blive i min gamle stilling, hvis ellers de aftaler der blev indgået før mit barselsvikariat bliver overholdt. Min regionschef var med til at lave dem, så hende vil jeg holde op på løfterne (noget omkring ændring af ansvarsfordeling efter jul, hvor jeg har en kollega der går på efterløn og en anden der skal ned i tid).


Ej helt OT - så læste jeg det som om du var komme retur fra barsel - "damn den unge har hun skjult godt for debatten" - nåede jeg lige at tænke :lol:

:lol:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36802

Re: Første jobsamtale i 11 år, jeg er pissenervøs!

Indlægaf Daine » 13. okt 2016, 15:26

Dikus skrev:Generelt betyder kedelsesstillinger, man bevæger sig væk fra håndværket. Hvis man godt kan lide håndværket, er det ganske sandsynligt, man kvæles i en ledelsesstilling.

Jeg vil tro, min tid bliver brugt på 20 % håndværk.

Ja, og det er ikke lige mig. Ihf ikke den type ledelse de vil have, så jeg var også helt afklaret da der blev ringet og meddelt at jeg ikke var gået videre. Nu skal jeg fra 1/11 'bare' være mig igen og det glæder jeg mig faktisk til :)
5
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Job"