Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Fru Sunshine » 4. okt 2015, 12:50

Jeg tør da slet ikke tænke på, hvordan opslaget havde set ud, hvis han havde givet komplimenten direkte.

Havde en af mine unger fyret sådan noget af, var jeg blevet seriøst vred på ham/hende.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55897
Kontakt:

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Ado » 4. okt 2015, 12:56

Ninjawho skrev:Jeg kan generelt ikke se nogen grund til at en fremmed mand henvender sig til en kvinde i offentligheden for at fortælle at hun er "pæn". At han så ligefrem gør det via hendes søn, synes jeg er endnu værre.

Det burde da være muligt at tage ud og købe fredagsslik med sit barn uden at en mand lige vil "kommentere" udseendet.

At drengens opførsel så er ret uforskammet er en anden sag. Hun glemmer vist, at den uforskammede dreng hun er igang med at opdrage engang bliver en mand.



Men hvorfor er en uskyldig kompliment så forfærdelig/upassende? Jeg blev stoppet af en dame en dag, som bare ville fortælle, at hun syntes min kjole er smuk. En anden dag fik jeg på gågaden at vide af en fremmed mand, at jeg så så dejlig glad ud. Og i køen en dag, sagde en mand: Hold da op, hvor har du smukke øjne.

Og jeg bliver sgu bare så glad, når det sker. Mere kærlighed mellem fremmede mennesker, tak.
13
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Fru Sunshine » 4. okt 2015, 12:56

Hvad er der egentlig galt i at give en uskyldig kompliment?

Havde han sagt, at hun havde gode kasser eller at han ville knalde hende, kunne jeg forstå forargelsen, men han siger jo bare, at hun er pæn.

Ville hun have skabt sig ligeså meget, hvis det var kommet fra en kvinde? Jeg gætter på et nej - og hvad skete der så lige med ligestillingen?
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf ManicNinja » 4. okt 2015, 12:57

Tibbler skrev:"Mangler du en kone eller hvad? For det kan du godt glemme, tror jeg"

Ville blive pinligt berørt, hvis mit barn talte sådan til andre mennesker :tie:

Mon ikke det er en fiktiv profil? :gruble:
Bare de her 2 sætninger håber jeg virkelig ikke er fra en virkelig samtale mellem mor og barn:

Sofus: "Skal jeg så række fuck af ham, ligesom vi gør af DF?"
Trine: "Nej, men du må godt række tunge!"

Det er simpelthen for pinligt


Den dér dialog har med garanti ikke fundet sted i virkeligheden. Muligt, manden er kommet med den her (lidt kiksede) kompliment igennem sønnen. Tror simpelthen ikke på, at et barn på syv år ville sige de dér ting. Overhovedet.

Den her er endnu mere langt ude end de eksempler, du nævner, Tibbler:
"Sofus: "Jeg VAR altså høflig, mor! Han gad jo slet ikke snakke med mig. Han ville jo kun snakke om dig!""

Ved et 7-års barn, hvad 'høflig' betyder? (Måske spørger jeg dumt - har ikke selv børn). Men det dér metasnak og analyse af samtalen og af en voksens hensigter - dét er altså noget, moderen dér selv har digtet/krydret historien lidt ekstra med. Kan ikke forestille mig andet!
Senest rettet af ManicNinja 4. okt 2015, 13:00, rettet i alt 1 gang.
8
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf decibell » 4. okt 2015, 12:57

Jeg fik engang at vide af en 5-årig, at min plads var i køkkenet. :deer: Jeg arbejdede på en beværtning, hvor en mand havde taget sin søn ind på en sodavand (i dagtimerne), mens han ventede på at udveksle sønnen med moderen, og jeg bad bare drengen om ikke at løbe rundt i lokalet, hvorefter jeg fik at vide, hvor jeg kunne gå hen. Så det kan såmænd godt være rigtigt nok, at han har talt sådan. Han taler jo bare, som han har lært det. Stakkels barn.

Jeg finder alle tre upassende i forskellig grad.

Manden er for slesk, og det virker ret tydeligt, sådan som det er beskrevet, at ordene skal overhøres af moderen. Det er upassende at bruge barnet sådan, men allermest er det bare kikset.

Drengen er upassende, da han er unødigt uhøflig, men han gør trods alt bare, som han har lært. Så et eller andet sted er han jo undskyldt.

Moderen derimod er den, der er mest upassende, da hun tillader drengen at være så uhøflig - og i øvrigt lærer ham sådan nogle propaganda-lignede holdninger. Jeg er ikke tilhænger af DF, men det er da heller ikke i orden at opfordre ens barn til at række fuckfingre eller tunge ad DF('ere - for det er vel tilhængerne af partiet, og ikke partiet alene).

Hun er jo åbenbart stolt af drengens ord og handling, siden hun skriver om det, og er slet ikke klar over, hvilket billede det maler af hende selv. Eller også er hun og er ligeglad, fordi det er hendes holdning, som hun selvfølgelig i sin egen mening har helt ret i. Jeg ved ikke, om man 100 % kan klandre hende for det, for det er tilsyneladende populært i denne tid at have den slags meninger (fx. om DF), og hun støttes af alle de mennesker, der liker det, roser hende og finder det fantastisk. Hvis man får den slags bekræftelse, hvorfor så lave det om? Den slags mennesker, der opfordrer til sådan opførsel ved at like og rose hendes ord, de har lige så meget, hvis ikke mere, skyld i, det sker.

Taberen i det her er ene og alene drengen. Igen, stakkels ham.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Guldfisk » 4. okt 2015, 12:58

Ado skrev:Jeg kan simpelthen ikke se, at det er så upassende? Det er kikset, ja. Men da venligt ment og slet ikke så stygt, at det bør deles på Facebook.


Jeg vil heller ikke sætte efter ham med en fakkel og en høtyv.

Men det må da føles småklamt for drengen, at en voksen mand henvender sig til ham, mens han sender hede blikke efter moren. Jeg synes også det er nederen, hvis fyre henvender sig til mig i byen og efter to minutters smalltalk spørger om min venindes nummer. Og det her er en eftermiddag og et barn.

Det kunne sagtens have været en hyggelig lille flirt, men nu var drengen jo ikke med på den. Det er upassende at forvente at andre vil være statist i ens flirt.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55897
Kontakt:

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Ado » 4. okt 2015, 13:00

ManicNinja skrev:
Tibbler skrev:"Mangler du en kone eller hvad? For det kan du godt glemme, tror jeg"

Ville blive pinligt berørt, hvis mit barn talte sådan til andre mennesker :tie:

Mon ikke det er en fiktiv profil? :gruble:
Bare de her 2 sætninger håber jeg virkelig ikke er fra en virkelig samtale mellem mor og barn:

Sofus: "Skal jeg så række fuck af ham, ligesom vi gør af DF?"
Trine: "Nej, men du må godt række tunge!"

Det er simpelthen for pinligt


Den dér dialog har med garanti ikke fundet sted i virkeligheden. Muligt, manden er kommet med den her (lidt kiksede) kompliment igennem sønnen. Tror simpelthen ikke på, at et barn på syv år ville sige de dér ting. Overhovedet.



Det nægter jeg også at tro på.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55897
Kontakt:

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Ado » 4. okt 2015, 13:01

Guldfisk skrev:
Ado skrev:Jeg kan simpelthen ikke se, at det er så upassende? Det er kikset, ja. Men da venligt ment og slet ikke så stygt, at det bør deles på Facebook.


Jeg vil heller ikke sætte efter ham med en fakkel og en høtyv.

Men det må da føles småklamt for drengen, at en voksen mand henvender sig til ham, mens han sender hede blikke efter moren. Jeg synes også det er nederen, hvis fyre henvender sig til mig i byen og efter to minutters smalltalk spørger om min venindes nummer. Og det her er en eftermiddag og et barn.

Det kunne sagtens have været en hyggelig lille flirt, men nu var drengen jo ikke med på den. Det er upassende at forvente at andre vil være statist i ens flirt.



Nu er der jo ingen der siger, at han har sendt hede blikke efter hende. :D

Ja, han er kikset. Men var jeg hende, ville jeg bare have smilet til ham og følt mig smigret.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Fru Sunshine » 4. okt 2015, 13:09

Guldfisk skrev:
Ado skrev:Jeg kan simpelthen ikke se, at det er så upassende? Det er kikset, ja. Men da venligt ment og slet ikke så stygt, at det bør deles på Facebook.


Jeg vil heller ikke sætte efter ham med en fakkel og en høtyv.

Men det må da føles småklamt for drengen, at en voksen mand henvender sig til ham, mens han sender hede blikke efter moren. Jeg synes også det er nederen, hvis fyre henvender sig til mig i byen og efter to minutters smalltalk spørger om min venindes nummer. Og det her er en eftermiddag og et barn.

Det kunne sagtens have været en hyggelig lille flirt, men nu var drengen jo ikke med på den. Det er upassende at forvente at andre vil være statist i ens flirt.

Hvor kom de der hede blikke nu pludselig fra?
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6175
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16141

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Urtekussen » 4. okt 2015, 13:13

Jeg synes forresten at hun med den opførsel bestemt må være dronning - ikke prinsesse.
Det kan næsten ikke blive mere prollet.
4
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf ManicNinja » 4. okt 2015, 13:13

decibell skrev:Jeg fik engang at vide af en 5-årig, at min plads var i køkkenet. :deer:


Jep. Børn lærer udenad. Helt sikkert. Som den knægt, der efter fangeleg på børnehavens legeplads forpustet satte sig ovre ved pædagogerne på en bænk og udbrød: "Puh, stik mig et glas rødvin, så jeg kan blive menneske igen". Sådan sagde hans mor, når hun kom træt hjem fra arbejde.

Men her giver barnet sig også til at analysere på samtalen: "Han ville slet ikke tale med mig". Jeg tror sgu ikke på det ... Dét er ikke udenadslære.

I øvrigt var der i går en mand cirka tyve år ældre end jeg, der kørte forbi mig på cykel. Jeg kom gående med en veninde. Vi gik og snakkede. Pludselig lød det højlydt: "God røv og god weekend!"

Min veninde snerpede helt sammen, og jeg drillede hende lidt bagefter:
"Årh, herregud - han var da bare en glad gammel idiot!", indvendte jeg.
"Jeg synes, han var upassende og uden situationsfornemmelse - jeg synes, den slags er ulækkert", mente hun.
Jeg kom til at grine: "Skulle han have bedt om lov til at forstyrre først?", ville jeg vide.
"Nej, han skal bare slet ikke kommentere på den måde".
"Jeg kan ikke se problemet", grinede jeg. "Og hvis han havde været jævnaldrende og lækker, havde det så været okay?"
"Det kommer helt an på situationen", mente hun.

Jeg havde valgt at kvittere med munter stemme: "God røv og god weekend til dig også!" I mine øjne en anden måde at sige på: "Du siger noget ligegyldigt - jeg siger noget ligegyldigt!"

Jeg følte mig på ingen måde smigret eller bekræftet. Men heller ikke stødt, sådan som jeg oprigtigt har følt mig stødt, når mænd kører forbi mig i bil, ruller vinduet ned og råber "FISSE!" Dét er rigtig ulækkert, synes jeg! :badr: Omvendt har jeg helt ærligt følt mig bekræftet, de gange jeg har stået ved fodgængerfelt, en bil har holdt for rødt, og en mand med et smil har kommenteret: "Hvor ser du godt ud!"

Så der er da helt klart adfærd i den boldgade, der kan være stødende. Men det er altså ikke kun mændene, der skal huske at tænde for deres humoristiske sans eller deres realitetsfornemmelse, inden de går ud i offentligt rum.
Senest rettet af ManicNinja 4. okt 2015, 13:14, rettet i alt 1 gang.
3
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Wizzze » 4. okt 2015, 13:13

Tibbler skrev:"Mangler du en kone eller hvad? For det kan du godt glemme, tror jeg"

Ville blive pinligt berørt, hvis mit barn talte sådan til andre mennesker :tie:

Mon ikke det er en fiktiv profil? :gruble:
Bare de her 2 sætninger håber jeg virkelig ikke er fra en virkelig samtale mellem mor og barn:

Sofus: "Skal jeg så række fuck af ham, ligesom vi gør af DF?"
Trine: "Nej, men du må godt række tunge!"

Det er simpelthen for pinligt


Lige mine tanker, kan slet ikke få det til at passe med noget en normal 7år (i en slikbutik) ville sige :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf dgd2007 » 4. okt 2015, 13:16

icelady skrev:Mandens fremgangsmåde er jo bare kikset...

Men mor er direkte upassende. Og forstår ikke man vil lære sit barn at række tunge eller give fuck-finger.

Helt enig.

Men altså det ligner da heller ikke noget at begynde at bage via en 7-årig dreng :genert:

Nu er problemstillingen jo heller ikke kun noget med feminisme. Alle drenge til alle tider har jo kæmpet lidt (eller meget) med at finde ud af systemet i, hvornår en kompliment er velkommen, og hvornår man får revet hovedet af :fløjt:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Fru Sunshine » 4. okt 2015, 13:18

Bager man nu på nogen, fordi man siger, de er pæne?
Jeg skal da vist til at lukke grundigt ned for komplimenterne så.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er dette er upassende mand? (Inspireret af debatten i anden tråd)

Indlægaf Wizzze » 4. okt 2015, 13:19

dgd2007 skrev:
icelady skrev:Mandens fremgangsmåde er jo bare kikset...

Men mor er direkte upassende. Og forstår ikke man vil lære sit barn at række tunge eller give fuck-finger.

Helt enig.

Men altså det ligner da heller ikke noget at begynde at bage via en 7-årig dreng :genert:

Nu er problemstillingen jo heller ikke kun noget med feminisme. Alle drenge til alle tider har jo kæmpet lidt (eller meget) med at finde ud af systemet i, hvornår en kompliment er velkommen, og hvornår man får revet hovedet af :fløjt:


Er det ikke en legal taktik, nu om dage? :gruble:
Eller har jeg bare set for meget two and a half men?

Man skal vel på en eller anden måde "godkendes" af barnet, før man kan få tid sammen med moderen? :gruble:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Livets forhold"