Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 9. okt 2016, 13:09

Ja, jeg har sq ikke andet end problemer med min lejlighed for tiden.

Da jeg flyttede ind for 2½ år siden var der her i lejligheden ingen udsugning på badeværelset. Kun et hul i væggen, der ledte op og ud i det fri. Jeg lagde ikke mærke til den manglende udsugning før et halvt års tid senere, da jeg flyttede ind i foråret og dermed konstant havde vinduerne åbne, som så klarede udluftningen.

Det duer så ikke rigtigt om vinteren. Hvilket jeg nu kan se. For der er skjolder på badeværelsets tapet i brusenichen, og jeg tænker, det nok er svamp.

Men hvem hæfter for en eventuel udbedring (opsætning af udsugning, nyt tapet, fjernelse af svamp...)? Det er jo ikke en "skade", jeg har pådraget lejligheden. Der manglede jo også udsugning ved tidligere ejer (som jeg har en grim teori om bare har malet over svampen i badeværelset og ladet som ingenting)

Såeh... hvem hæfter? Altid udlejer eller sløve Thit, som jo bare kunne have sagt noget for 2½ års tid siden?
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf godtnavn » 9. okt 2016, 18:58

Aner det ikke, men forstår ikke hvorfor du ikke har sagt det før når du har været opmærksom på problemet så længe? Du har jo påført skaden i og med du ikke har gjort opmærksom på fejlen/luftet godt nok ud, så spørgsmålet er om de vil mene det er din skyld.

Hos os skal vi selv betale hvis der kommer svamp eller andre skader på boligen der skyldes uforsvalig opførsel fra vores side, og det vil jeg mene det er hos dig. Om det er generel lov ved jeg dog ikke, prøv at kig i din lejekontrakt :)
0
charlie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9. okt 2016, 20:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf charlie » 9. okt 2016, 20:12

Jeg vil også umiddelbart sige udlejer. Kontakt udlejer og fortæl situationen til bunds - det må vedkommende kunne forstå. Ellers må du kontakte LLO og høre mere konkret, hvor du står henne. Jeg håber, du finder en god løsning på det.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf lulu-p » 10. okt 2016, 09:57

Udlejer.

Men svamp og fugt bliver næsten altid (fra udlejers side) udlagt som misvedligehold fra lejers side pga manglende udluftning. Også selvom det drejer sig om manglende vedligehold eller forkerte byggekonstruktioner fra udlejers side (jeg havde fx en udlejer som ikke havde sørget for vådrumsikring i badeværelserne, så når overboen tog bad sev vandet ned langs badeværelsesvæggene hos mig). Men fugtproblematikken i badeværelset var selvfølgelig fordi jeg ikke luftede nok ud :rulle: .

Tag fat i LLO. De har med sikkerhed masser af erfaring på det punkt.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 11. okt 2016, 10:46

godtnavn skrev:Aner det ikke, men forstår ikke hvorfor du ikke har sagt det før når du har været opmærksom på problemet så længe? Du har jo påført skaden i og med du ikke har gjort opmærksom på fejlen/luftet godt nok ud, så spørgsmålet er om de vil mene det er din skyld.

Hos os skal vi selv betale hvis der kommer svamp eller andre skader på boligen der skyldes uforsvalig opførsel fra vores side, og det vil jeg mene det er hos dig. Om det er generel lov ved jeg dog ikke, prøv at kig i din lejekontrakt :)

Jeg har allerede forklaret, hvorfor jeg ikke har gjort opmærksom på det før, så det kan du læse dig til i startindlægget.

Jeg har jo ikke kunnet lufte godt nok ud, da der er tale om et lukket rum uden vinduer, og skulle jeg lufte ud, skulle jeg have ALLE vinduer i lejligheden åben på samme tid i minimum en time. Hvilket er umuligt i december måned med regn, rusk og kuldegrader under frysepunktet.

Og jeg ved ikke rigtigt, om jeg vil kalde det uforsvarlig opførsel ikke at anvende udluftning, der ikke eksisteret. Måske uforsvarligt at der ikke er sat noget op, men når tidligere lejer har levet med det "uden problemer", så var det min antagelse til at begynde med at så var det nok heller ikke et problem for mig. Så dukkede skjolderne op. Nu er det et problem, og det er ikke et, jeg har startet...

Hvorom alting er, så sender udlejer en over og sætter udluftning op snarest muligt og han har sagt at så "kigger vi på det andet", så det er som det skal være...
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 11. okt 2016, 10:47

lulu-p skrev:Udlejer.

Men svamp og fugt bliver næsten altid (fra udlejers side) udlagt som misvedligehold fra lejers side pga manglende udluftning. Også selvom det drejer sig om manglende vedligehold eller forkerte byggekonstruktioner fra udlejers side (jeg havde fx en udlejer som ikke havde sørget for vådrumsikring i badeværelserne, så når overboen tog bad sev vandet ned langs badeværelsesvæggene hos mig). Men fugtproblematikken i badeværelset var selvfølgelig fordi jeg ikke luftede nok ud :rulle: .

Tag fat i LLO. De har med sikkerhed masser af erfaring på det punkt.

Din udlejer lyder som en røv af største skuffe
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf Luffegås » 12. okt 2016, 06:26

Jeg bor til leje hos et stort boligselskab, og vi har fugtproblemer i soveværelse+stue+ og badeværelset. Badeværelset synes jeg er nemt nok at fjerne på fliserne, men det er bare svære på tapet. Vi lufter meget ud, har åbne lufthuller i vinduerne hele året som vi er blevet bedt om, vi gør generelt rigtig meget, vi tørre også tøj udendørs. men det er ALTID vores egen skyld herude.
Vi SKAL også have gennemtræk 10minutter mindst 2 gange om dagen, året rundt, og sidste år blev en ældre dame så udsat for røveri da hun lige havde hoveddøren åben i de 10 minutter der er krævet.
Den vil klart blive tørt af på dig til at starte med, at du kan forsøge at gøre nogle ting bedre.

Og vi har også måtte købe en udsugning til badeværelset i Harald Nyborg, der blæser, men desværre er der ikke stik på badeværelset til at den kan suge lang tid efter lyset slukker.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf godtnavn » 12. okt 2016, 12:16

Thitida-No-Chey skrev:
godtnavn skrev:Aner det ikke, men forstår ikke hvorfor du ikke har sagt det før når du har været opmærksom på problemet så længe? Du har jo påført skaden i og med du ikke har gjort opmærksom på fejlen/luftet godt nok ud, så spørgsmålet er om de vil mene det er din skyld.

Hos os skal vi selv betale hvis der kommer svamp eller andre skader på boligen der skyldes uforsvalig opførsel fra vores side, og det vil jeg mene det er hos dig. Om det er generel lov ved jeg dog ikke, prøv at kig i din lejekontrakt :)

Jeg har allerede forklaret, hvorfor jeg ikke har gjort opmærksom på det før, så det kan du læse dig til i startindlægget.

Jeg har jo ikke kunnet lufte godt nok ud, da der er tale om et lukket rum uden vinduer, og skulle jeg lufte ud, skulle jeg have ALLE vinduer i lejligheden åben på samme tid i minimum en time. Hvilket er umuligt i december måned med regn, rusk og kuldegrader under frysepunktet.

Og jeg ved ikke rigtigt, om jeg vil kalde det uforsvarlig opførsel ikke at anvende udluftning, der ikke eksisteret. Måske uforsvarligt at der ikke er sat noget op, men når tidligere lejer har levet med det "uden problemer", så var det min antagelse til at begynde med at så var det nok heller ikke et problem for mig. Så dukkede skjolderne op. Nu er det et problem, og det er ikke et, jeg har startet...

Hvorom alting er, så sender udlejer en over og sætter udluftning op snarest muligt og han har sagt at så "kigger vi på det andet", så det er som det skal være...


Men nu havde du jo ikke skrevet at der ikke var vindue og dermed mulighed for udluftning på badeværelset :) Hvis du vitterlig ikke har haft mulighed for at lufte ud så er det jo en mangel i lejligheden. Læste det bare som det blev for koldt at åbne vinduet i badeværelset om vinteren og det ville jeg mene var din skyld, er der intet vindue at åbne kan du jo ikke gøre så meget andet.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 12. okt 2016, 14:46

godtnavn skrev:Men nu havde du jo ikke skrevet at der ikke var vindue og dermed mulighed for udluftning på badeværelset :) Hvis du vitterlig ikke har haft mulighed for at lufte ud så er det jo en mangel i lejligheden. Læste det bare som det blev for koldt at åbne vinduet i badeværelset om vinteren og det ville jeg mene var din skyld, er der intet vindue at åbne kan du jo ikke gøre så meget andet.

Så har vi skrevet lidt forbi hinanden. Honest mistake :)
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Hvem hæfter - lejer eller udlejer?

Indlægaf IrmaPigen » 12. okt 2016, 20:43

Tja, der findes jo domme om den slags tvister. Så undersøg lige om du har en retshjælpsdækning på feks din indboforsikring inden du gør noget som helst.
0

Tilbage til "Bolig"