Tænder I mange stearinlys?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52049

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2016, 13:47

Og udluftning hjælper ikke specielt meget:

Udluftning løser dog ikke hele problemet med forureningen og sundhedsfaren ved stearinlys, advarer forskerne.

- Påvirkningen fra stearinlysene sker jo under alle omstændigheder, mens de er tændt, og du typisk sidder tæt på dem. Det kan udluftning ikke råde bod på, siger Steffen Loft.

Lars Gunnarsen tilføjer:

- Selvfølgelig kan man reducere forureningen fra stearinlys ved udluftning og ved at vælge lyskilder, der forurener mindst, fx fyrfadslys. Men det er minimalt, hvor meget det betyder i forhold til helt at lade være med at tænde stearinlys.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Undtagelsen » 9. okt 2016, 17:47

FruDulle skrev:Findes der nogle led lange alm stearinlys som ser pæne ud og ikke bare ligner et fake plastiklys på 10 meters afstand?


Ja!
Jeg har dem her og de er dyre, men de er virkelig fine.
http://www.denintelligentekrop.dk/sompe ... elys-30-cm
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Sophies-mor » 9. okt 2016, 17:53

Undtagelsen skrev:
FruDulle skrev:Findes der nogle led lange alm stearinlys som ser pæne ud og ikke bare ligner et fake plastiklys på 10 meters afstand?


Ja!
Jeg har dem her og de er dyre, men de er virkelig fine.
http://www.denintelligentekrop.dk/sompe ... elys-30-cm

De ser da netop ( på billedet ) fake ud.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Annione » 9. okt 2016, 17:55

Jeg tænder af og til levende lys, hovedsageligt om vinteren, fordi jeg synes det er hyggeligt. Jeg er rigtig god til at lufte ud, så jeg tror at det går lige op med farerne ved levende lys. Jeg hoster, når jeg slukker mine levende lys, så det gør jeg kun for åben terrassedør.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Undtagelsen » 9. okt 2016, 18:03

Sophies-mor skrev:
Undtagelsen skrev:
FruDulle skrev:Findes der nogle led lange alm stearinlys som ser pæne ud og ikke bare ligner et fake plastiklys på 10 meters afstand?


Ja!
Jeg har dem her og de er dyre, men de er virkelig fine.
http://www.denintelligentekrop.dk/sompe ... elys-30-cm

De ser da netop ( på billedet ) fake ud.


Hvis jeg synes de så fake ud i virkeligheden, ville jeg jo nok ikke have anbefalet netop dem.
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Animi » 9. okt 2016, 18:09

Jeg tror nu nok altid jeg vil kunne genkende fake lys, fordi de ikke brænder ned :P
Jeg elsker også duften når man slukker et lys - uanset hvor farligt det så end er :D
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2016, 18:11

Jeg bruger "flakkende" elektriske fyrfadslys i frostede stager. Det ser faktisk meget tæt på autentisk ud.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 18:24

fisken80 skrev:Og udluftning hjælper ikke specielt meget:

Udluftning løser dog ikke hele problemet med forureningen og sundhedsfaren ved stearinlys, advarer forskerne.

- Påvirkningen fra stearinlysene sker jo under alle omstændigheder, mens de er tændt, og du typisk sidder tæt på dem. Det kan udluftning ikke råde bod på, siger Steffen Loft.

Lars Gunnarsen tilføjer:

- Selvfølgelig kan man reducere forureningen fra stearinlys ved udluftning og ved at vælge lyskilder, der forurener mindst, fx fyrfadslys. Men det er minimalt, hvor meget det betyder i forhold til helt at lade være med at tænde stearinlys.


En ny undersøgelse af 78 personer i 58 københavnske boliger viser, at der er lidt nedsat lungefunktion og tegn på inflammation (betændelse) hos personerne i de hjem, hvor der var mange partikler fra stearinlys. Men vi ved ikke med sikkerhed, om det skyldtes partikelforureningen, siger Steffen Loft.

Der kan være mange flere sundhedsskadelige følger af stearinlys, men der skal flere undersøgelser til, før vi har nok viden om det, påpeger Steffen Loft.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Lykke » 9. okt 2016, 18:29

DetSorteCirkus skrev:Jeg bruger "flakkende" elektriske fyrfadslys i frostede stager. Det ser faktisk meget tæt på autentisk ud.


Hvor har du købt dem?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2016, 18:39

Lykke skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg bruger "flakkende" elektriske fyrfadslys i frostede stager. Det ser faktisk meget tæt på autentisk ud.


Hvor har du købt dem?


I Euroshop i Berlin, men jeg tror også, at de kan fås i Danmark. Det gode ved dem er, at lyset er varmt og klart. Jeg har desværre haft andre elektriske fyrfadslys, der ikke kunne lyse en stage op.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Sophies-mor » 9. okt 2016, 18:48

Undtagelsen skrev:
Sophies-mor skrev:
Undtagelsen skrev:
FruDulle skrev:Findes der nogle led lange alm stearinlys som ser pæne ud og ikke bare ligner et fake plastiklys på 10 meters afstand?


Ja!
Jeg har dem her og de er dyre, men de er virkelig fine.
http://www.denintelligentekrop.dk/sompe ... elys-30-cm

De ser da netop ( på billedet ) fake ud.


Hvis jeg synes de så fake ud i virkeligheden, ville jeg jo nok ikke have anbefalet netop dem.

Nej. Men jeg har lov til at synes, at de ser fake ud. Og alene billedet plus prisen gør, at jeg heller ikke bliver interesseret i at tjekke dem i virkeligheden.
Flammen er synligt enormt kunstig. Og hvis man kun kan tænde dem i totalt mørke for at det ser ægte ud... så ryger lidt af effekten.
Men det bliver vi ikke enige om.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Daine » 9. okt 2016, 18:50

Jeg tænder indimellem levende lys, men det er ikke så mange som tidligere. Mest fordi jeg glemmer det, for jeg elsker hyggen ved det. Men nu går vi ind i den mørke periode, så mon ikke jeg får gang i det igen. Det er dog mest i weekenden jeg tænder.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Viskelæder » 9. okt 2016, 18:53

For mig ville falske stearinlys være ligesom at have plastikblomster i mit hjem. Det er det, at det er "levende", der gør det hyggeligt for mig :)
11
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Rapfisk » 9. okt 2016, 18:57

Jeg har tidligere brugt mange stearinlys, men sidste år glemte jeg det lidt, og jeg er heller ikke gået i gang i år.
1
Livslinjen: 70 201 201
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tænder I mange stearinlys?

Indlægaf Undtagelsen » 9. okt 2016, 18:58

FruDulle skrev:
Undtagelsen skrev:
Sophies-mor skrev:
Undtagelsen skrev:
FruDulle skrev:Findes der nogle led lange alm stearinlys som ser pæne ud og ikke bare ligner et fake plastiklys på 10 meters afstand?


Ja!
Jeg har dem her og de er dyre, men de er virkelig fine.
http://www.denintelligentekrop.dk/sompe ... elys-30-cm

De ser da netop ( på billedet ) fake ud.


Hvis jeg synes de så fake ud i virkeligheden, ville jeg jo nok ikke have anbefalet netop dem.


Slap af det er dyrt :8:


De er lavet af rigtig stearin, så ser ud og føles derfor som helt almindelige stearinlys og flammen er også meget ægte at se på. Den "blafrer" på en vældig naturtro måde.
Jeg er ihvertfald svært glad for dem og er ellers ret sart :genert:
0

Tilbage til "Livets forhold"