Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%
 
Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2016, 18:24

tjald62 skrev:
Delfin skrev:
tjald62 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
paint skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
paint skrev:

I de sidste 3 måneder er 27 menneske døde, mens de ventede på et organ, fordi der er meget få donorer. De kunne være reddet.


Og det ville være en bonus, men ikke noget de har krav på. Desuden holder transplanterede organer ikke evigt. En nyre holder gennemsnitligt i 10 år, og så skal der ske en ny transplantation. Er det rimeligt at vi skal bruge 2-6 nyrer på at holde en person i live? For slet ikke at tale om alle de ressourcer der skal bruges på følger, som fx medicin, operationer, færre sengepladser på hospitalerne, osv..


Dét er en helt anden problematik. Men hvis du fik valget mellem at dø i morgen eller om 10 år, hvad ville du så vælge?


Jeg ville uden tøven vælge at dø i morgen, fremfor at skulle leve yderligere 10 år med medicinforbrug, begrænsninger i mit liv, ekstra operationer, store regninger, voksende bitterhed efterhånden som jeg nærmede mig de 10 år senere samt alle de andre ting, som du meget bekvemt undlod at nævne i dine valgmuligheder.

Men det kan jo være ligemeget, eftersom det ikke har noget med sagen at gøre. Ingen får det valg.


Så du vil heller dø i morgen end at have måske 10 gode år sammen med dine børn og evt. børnebørn ??

Så vil jeg bare sige fuck du er en kold skid.


En transplantation er ikke nødvendigvis idel lykke og lyserøde skyer. Ikke nok med at man selv skal leve i evig usikkerhed, kontroller i en uendelighed og kraftige mediciner med mange, og for nogle fatale bivirkninger, det kan også være dyrt købte 10-15 år for ens pårørende at være vidne til lidelser og leve med usikkerheden, så måske er det bedre at hive plasteret af først som sidst. Efter at have været tæt på sådan et forløb gennem ti år, tvivler jeg stærkt på, at jeg selv nogensinde vil ønske at modtage, og det er mine pårørende forstående overfor og nogle af dem siger det samme.


Måske er det ikke det værd, at leve for sine pårørendes skyld. Hvorfor skulle man det, man skal vel da for pokker leve, fordi man selv har lyst til det og føler, at livet har mere positivt end negativt at byde på?


Skrev også at man måske havde 10 år gode år.

Edit: Hvor har jeg skrevet at det er ens pårørende der forlanger det ??


Det gør du heller ikke direkte, men hvis man er en kold skid, hvis man ikke gør det, så ligger der da en underforstået forventning om, at man skal leve for sine pårørendes skyld. Anderledes kan jeg ikke tolke det
1
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Delfin » 8. okt 2016, 18:49

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes i øvrigt det er frækt, at de opkræver 50 kroner for et livstestamente, mens det er gratis at lade sig tilmelde som donor.

Ved et livstestamente kan man sætte kryds i to felter:

1) "Jeg ønsker ikke livsforlængende behandling, hvis jeg er i en situation, hvor jeg er uafvendeligt døende."

2) "Jeg ønsker ikke livsforlængende behandling i tilfælde af, at sygdom, fremskreden alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop el.lign. har medført en så svær invaliditet, at jeg varigt vil være ude af stand til at tage vare på mig selv fysisk og mentalt."

Deres undskyldning for at det koster 50 kroner, er administrationsomkostninger. BS! Det er der også ved donorregisteret, og det er de samme myndigheder der administrerer det, og det er samme sted på nettet man melder til og fra.


Jeg har med glæde betalt den 50'er for at være nogenlunde sikret mod at ende som en grøntsag (det er desværre ingen garanti), men jeg er fuldstændig enig og har undret mig over det samme.
0
14 11 14
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Torn » 9. okt 2016, 09:31

Jeg er stor tilhænger af argumenterne på begge sider. Hvad gør man så!? Har ind til videre svaret 'ved ikke', men jeg synes debatten er vildt interessant.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 11:09

Torn skrev:Jeg er stor tilhænger af argumenterne på begge sider. Hvad gør man så!? Har ind til videre svaret 'ved ikke', men jeg synes debatten er vildt interessant.


Hvis man spørger Etisk Råd, så sætter de en tidsfrist, og hvis du ikke har fundet ud af det inden da, så træffer de en beslutning for dig. Den beslutning er, at lægerne må tage hvad de beslutter de kan bruge, når du dør. Antageligvis uden at dine pårørende skal give samtykke.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Akehurst2 » 9. okt 2016, 17:19

Hvis de nogen sinde laver det om til formodet samtykke håber jeg, de samtidig vil være så anstændige at holde op med at kalde det for donation.

Donation via tvang har ikke meget med donation at gøre.
4
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 9. okt 2016, 17:37

Akehurst2 skrev:Hvis de nogen sinde laver det om til formodet samtykke håber jeg, de samtidig vil være så anstændige at holde op med at kalde det for donation.

Donation via tvang har ikke meget med donation at gøre.

Det har ikke noget med tvang at gøre. Du er 100% velkommen til at melde ud at du ikke vil donere dine organer.
4
#Klimatosse
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Zorglup » 9. okt 2016, 18:27

Ja. Det lyder mest fornuftigt.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 18:33

FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Hvis de nogen sinde laver det om til formodet samtykke håber jeg, de samtidig vil være så anstændige at holde op med at kalde det for donation.

Donation via tvang har ikke meget med donation at gøre.

Det har ikke noget med tvang at gøre. Du er 100% velkommen til at melde ud at du ikke vil donere dine organer.


Faktisk vil du med forslaget være 100 % TVUNGET til det, hvis du ikke ønsker det.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Chatsy » 9. okt 2016, 19:06

Er forskellen ikke den samme, hvis de pårørende alligevel har det sidste ord?

Jeg tænker mest på, hvis ens pårørende er imod det, så er det vel uendeligt ligegyldigt om man er automatisk tilmeldt som donor eller ej. Eller hvad?
Ligesom hvis ens pårørende er for det - og man ikke selv har taget stilling imod det - er forskellen jo også den samme.
Så det er vel kun, hvis ens pårørende ikke er i stand til at tage stilling - eller man ikke har nogen pårørende - at den automatiske tilmelding kan have nogen betydning. Hvor mange kan det berøre mon?

Med det sagt er jeg ikke fan af automatisk tilmelding. Den nuværende ordning betyder at tager man ikke stilling, overlader man enten beslutningen til ens pårørende (hvilket bestemt ikke er i orden - det er en tung beslutning for andre at træffe på ens vegne) eller også donerer man ikke. Ved den foreslåede ordning skal ens pårørende enten aktivt modsige det (formoder jeg) eller man skal selv gøre det inden det er for sent. Det koncept irriterer mig grusomt, at man skal drage til handling for at sige nej frem for ja. Jeg kan ikke engang forklare det, jeg kan bare ikke have den tilgang "Jamen, hvis du ikke har sagt nej, så har du sådan set sagt ja". Men sådan har jeg det i pænt mange sammenhænge egentlig.
0
Chloecat
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. dec 2015, 07:39
Kort karma: 8
Likede indlæg: 154

Re: Automatisk organdonor

Indlægaf Chloecat » 9. okt 2016, 19:46

Jeg er tilmeldt som organ donor og har været det en del år, jeg udfyldte det online og her vælger man om ens pårørende skal have noget at skulle have sagt. Så man kan vælge at donorerne hele herligheden, så give et lille 'hvis' at det kun sker hvis de pårørende godkender det. Det kunne man dengang.

Jeg er for automatisk tilmelding som 18 årig og så kan man evt allerede et halvt år før afmelde sig, så man aldrig kommer til at blive registreret organdonor nogensinde. Jeg tror der er for få mennesker der ikke tager stilling, fordi de faktisk er ligeglade og for dem er det hip som hap om de er tilmeldt eller ej. Dem som ikke er ligeglade vil tage stilling, når de automatisk tilmeldes.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 9. okt 2016, 20:01

Advocatus-Diaboli skrev:
FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Hvis de nogen sinde laver det om til formodet samtykke håber jeg, de samtidig vil være så anstændige at holde op med at kalde det for donation.

Donation via tvang har ikke meget med donation at gøre.

Det har ikke noget med tvang at gøre. Du er 100% velkommen til at melde ud at du ikke vil donere dine organer.


Faktisk vil du med forslaget være 100 % TVUNGET til det, hvis du ikke ønsker det.

Det forstår jeg ikke? Du skulle da vel kunne melde ud at du ikke vil donere dine organer?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor

Indlægaf FruitFly » 9. okt 2016, 20:01

Chloecat skrev:Jeg er for automatisk tilmelding som 18 årig og så kan man evt allerede et halvt år før afmelde sig, så man aldrig kommer til at blive registreret organdonor nogensinde. Jeg tror der er for få mennesker der ikke tager stilling, fordi de faktisk er ligeglade og for dem er det hip som hap om de er tilmeldt eller ej. Dem som ikke er ligeglade vil tage stilling, når de automatisk tilmeldes.

Præcis.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 20:11

FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Hvis de nogen sinde laver det om til formodet samtykke håber jeg, de samtidig vil være så anstændige at holde op med at kalde det for donation.

Donation via tvang har ikke meget med donation at gøre.

Det har ikke noget med tvang at gøre. Du er 100% velkommen til at melde ud at du ikke vil donere dine organer.


Faktisk vil du med forslaget være 100 % TVUNGET til det, hvis du ikke ønsker det.

Det forstår jeg ikke? Du skulle da vel kunne melde ud at du ikke vil donere dine organer?


Du siger at det ikke har noget med tvang at gøre, men det er noget vås. Hvis det indføres, så er du tvunget til at tage stilling, hvis du ikke ønsker den beslutning som andre trækker ned over hovedet på dig, men sådan bør det ikke være i et samfund. Og da slet ikke når vi taler om "donation", som så intet har at gøre med donation.

Det er folks gode ret ikke at tage stilling eller at tage stilling når de selv føler de er klar. Indtil - og hvis - det sker, så tilkommer det ikke staten at tvinge én bestemt beslutning ned over hovedet på folk. Så tilkommer det staten at forholde sig afventende og ikke en skid andet.
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. okt 2016, 20:36

Chatsy skrev:Er forskellen ikke den samme, hvis de pårørende alligevel har det sidste ord?

Ved den foreslåede ordning skal ens pårørende enten aktivt modsige det (formoder jeg) eller man skal selv gøre det inden det er for sent.


Der er 17 medlemmer af Etisk Råd.

9 af medlemmerne siger: "Der bør således fortsat foreligge et udtrykkeligt samtykke fra den afdøde eller fra dennes pårørende, hvis en organdonation skal kunne gennemføres. Den afdødes ønske skal i udgangspunktet følges, men i praksis bør det forsat være sådan, at organdonation ikke gennemføres, hvis de pårørende aktivt modsætter sig organdonationen i tilfælde, hvor den afdøde har ønsket at være organdonor."

7 af medlemmerne af ER siger: "Formelt set bør den afdødes undladelse af at sige nej til organdonation tolkes sådan af systemet, at den afdøde i levende live ønskede at fungere som organdonor. De pårørende bør ikke stilles over for et valg, men de bør informeres grundigt og nænsomt om, at den hjernedøde nu er organdonor. Praksis bør dog stadig være, at ingen læger gennemtvinger udtagning af organer fra en hjernedød, hvis de pårørende aktivt tilkendegiver deres modvilje herimod."

Det sidste medlem mener ikke det giver mening at tage stilling, før nogle kriterier ift. hjernedød er undersøgt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 10. okt 2016, 03:53

Mine organer er mine organer indtil jeg siger andet. Det kan godt være at de kan redde andres liv, men det er ikke en undskyldning for at tage fra mig uden mit eksplicitte samtykke. Staten kan jo heller ikke bare hæve min opsparing i banken med en undskyldning om at det er for at redde menneskeliv.

Hvis man vil have flere organer, må man gøre en større indsats for at få folk til eksplicit at samtykke, men det dur ikke at tage folks organer uden at have fået lov på forhånd.
6

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"