Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%
 
Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Animi » 10. okt 2016, 12:06

FruitFly skrev:
Animi skrev:Jeg er overhovedet ikke ligeglad med hvad der sker med mit lig, når jeg en dag er væk. Det kan godt være det for andre bare er noget dødt kød, men det betyder meget for mig at MIN krop bliver behandlet som jeg gerne vil have det. Det er ikke lige meget for mig om jeg bliver brændt eller begravet hel. Det er ikke lige meget hvor mig, hvad der sker med mine organer. Sat på spidsen, men jeg ville sgu heller ikke bryde mig om tanken om at nogen udøvede nekrofili på min døde krop, selvom det i princippet bare er dødt kød og jeg ikke tager skade af det. Min krop skal sgu behandles med respekt og som jeg ønsker det.

Så er det godt du kan melde dig ud.

Animi skrev:Som A-D skrev - hvor går grænsen til, hvad vi automatisk skal være tilmeldt, fordi det kan redde liv? Skal vi alle fra fødslen være tilmeldt donationer til Kræftens Bekæmpelse, Røde Kors, Børnefonden osv? For vi kan jo bare afmelde os, inden vi bliver 18.

Glidebaneargumentet kan altid bruges :) Det er dog ikke relevant for denne diskussion.


Præcis ligesom at man kan melde sig ind, hvis det er noget man ønsker.
Og jo, jeg synes faktisk det er ret relevant for diskussionen. Hvis argumentet er "det kan redde liv, og derfor skal man tilmeldes" bør argumentet gælde for alt, der kan redde liv. Man kan jo bare melde sig ud igen, ikke sandt?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Akehurst2 » 10. okt 2016, 12:07

FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Hvad nu hvis man dør inden man er færdig med at tage stilling?

For min skyld kunne det godt implementeres således at man er undtaget indtil f.eks. 6 måneder efter at man er blevet bedt om at tage stilling.


Hvad så, hvis man ikke er i stand til at tage stilling inden for 6 måneder efter at man er fyldt 18?
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 10. okt 2016, 12:15

Animi skrev:Hvis argumentet er "det kan redde liv, og derfor skal man tilmeldes" bør argumentet gælde for alt, der kan redde liv. Man kan jo bare melde sig ud igen, ikke sandt?

Jamen jeg er ikke enig i at det er relevant. For mig, er organ-høst noget helt unikt, ikke mindst fordi det er en medicinsk procedure. og jeg har vanskeligt ved at købe sammenligningen med at det svarer til at støtte Red Barnet. I mine øjne er det liv-reddende aspekt ved organhøst væsentligt mere "in-your-face" end 100 kr til velgørenhed. Hvis der er noget, det måske kan sammenlignes med, så er det måske hvis man nægter at medvirke til at redde et liv, som er ved at blive tabt lige for næsen af en (f.eks. en, der er ved at drukne i havnen mens du går forbi). Men selv der er det i mine øjne væsensforskelligt, da du ved organhøst giver dit organ (plus du er død).
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 10. okt 2016, 12:17

Akehurst2 skrev:
FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Hvad nu hvis man dør inden man er færdig med at tage stilling?

For min skyld kunne det godt implementeres således at man er undtaget indtil f.eks. 6 måneder efter at man er blevet bedt om at tage stilling.


Hvad så, hvis man ikke er i stand til at tage stilling inden for 6 måneder efter at man er fyldt 18?

Hvis man ikke aktivt har meldt sig ud, så er man med. Om grænsen skal ligge ved de 18 eller f.eks. 25 har jeg ingen stærke meninger om, men 18-årige forventes normalt at være i stand til at tage beslutninger. Og man kan da altid melde sig ud, hvis man er i tvivl (så er man i hvert fald tilbage til den retstilstand man har i dag).
0
#Klimatosse
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Akehurst2 » 10. okt 2016, 12:24

FruitFly skrev:
Animi skrev:Hvis argumentet er "det kan redde liv, og derfor skal man tilmeldes" bør argumentet gælde for alt, der kan redde liv. Man kan jo bare melde sig ud igen, ikke sandt?

Jamen jeg er ikke enig i at det er relevant. For mig, er organ-høst noget helt unikt, ikke mindst fordi det er en medicinsk procedure. og jeg har vanskeligt ved at købe sammenligningen med at det svarer til at støtte Red Barnet. I mine øjne er det liv-reddende aspekt ved organhøst væsentligt mere "in-your-face" end 100 kr til velgørenhed. Hvis der er noget, det måske kan sammenlignes med, så er det måske hvis man nægter at medvirke til at redde et liv, som er ved at blive tabt lige for næsen af en (f.eks. en, der er ved at drukne i havnen mens du går forbi). Men selv der er det i mine øjne væsensforskelligt, da du ved organhøst giver dit organ (plus du er død).


Hvad så med bloddonation? Det er også en medicinsk procedure, der er direkte livreddende.

Der er også tale om noget, man sagtens kan undvære, så det kunne man jo også gøre obligatorisk for alle, der ikke melder sig fra? (Eller er udelukket af sundhedsmæssige årsager, for nu at komme den indvending i forkøbet.)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 10. okt 2016, 12:27

FruitFly skrev:Din krop er din, selvfølgelig. Men hvad når der ikke er noget "dig" længere?


Så mener jeg stadig ikke det er i orden at bruge min krop uden mit samtykke. LIgesom jeg ikke mener det ville være i orden hvis staten inddrog alle mine penge efter min død til at hjælpe de fattige hvis jeg ikke eksplicit havde skrevet testamente om andet.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. okt 2016, 12:37

FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Nu er det heldigvis ikke DIN holdning til rettigheder, der afgør hvad der er rettigheder. Hvis folk er givet en ret ved lov, så har de den ret. The end.

Det er da selvklart. Men sådan en lov kan laves om, og for mig giver det ikke mening at tale om "ret" på dén måde i den her sammenhæng. Som eksempel: Der var engang hvor jeg ikke havde ret til at trække håndværkerløn fra i skat - den ret har jeg nu. En så flexibel fortolkning af "ret" giver ikke mening for mig i den her diskussion - jeg tænker mere i menneskerettighedsbaner.


Det kan godt være at det ikke giver mening for dig at tale om rettigheder på den måde, men nu er det et fagudtryk med en fastlagt mening som betyder noget konkret, og så nytter det ikke noget at du lægger din egen personlige betydning i ordet. Rettigheder er givet ved lov. Hvis loven ændres, så ændres rettighederne.

Korrekt. Men den ret kan Folketinget tage fra dem ved at ændre loven.


Ikke nødvendigvis. Der er også menneskerettigheder i spil, som Folketinget ikke kan ændre - medmindre de vil opsige nogle konventioner.

Principielt synes jeg ikke det er problematisk at folk tvinges til at tage stilling.


Principielt synes jeg ikke det er problematisk, at folk tvinges til at give direkte samtykke, hvis de gerne vil donere organer bort.

Det synes jeg er forvrøvlet. Det handler om at balancere. I dette tilfælde muligheden for at redde liv over for nogen diffuse rettigheder tilhørende en afdød person, som ikke gad tage stilling til hvad der skulle ske med organerne efter døden.


Der er intet diffust over rettighederne. De er fuldstændigt klare. Og det er nøjagtigt det samme - hvis det er grund nok for dig, at der er en mulighed for at "redde liv", så må du også acceptere det argument, når det gælder muligheden for at redde liv ved indsamlinger, som også er en donation.

Men hvis det betyder så meget for det enkelte menneske, så melder hun sig jo bare ud af registeret!


Hvis det betyder så meget for det enkelte menneske at donere organer, så melder vedkommende sigt jo bare ind i registeret.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Akehurst2 » 10. okt 2016, 12:39

FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Du tvinges til at tage stilling til din egen dødelighed, til risikoen for at du pludselig kommer af dage på en måde, der gør at du er egnet til organdonor, til hvordan dine pårørende skal tage afsked med dig, om dine pårørende skal have noget at sige.

Ja, det er udmærket at tage stilling til det. Hvis man ikke bryder sig om det, så kan man melde sig ud.



Ja, det er da udmærket at tage stilling til det.

Det ville også være udmærket, hvis folk tog stilling til, hvem der skulle arve dem, når de var døde, især ugifte med børn, men det gør de heller ikke altid, og så tvinger vi dem ikke.

Folk træffer ikke altid de beslutninger, det ville være hensigtsmæssigt og ønskeligt at de traf, og hvis det er deres valg, så skal de ikke presses til det af staten.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. okt 2016, 12:39

FruitFly skrev:Glidebaneargumentet kan altid bruges :) Det er dog ikke relevant for denne diskussion.


Hvis du mener det er tilfældet, så argumentér sagligt for det. Hvis du ikke er i stand til at imødegå et sagligt argument, så må det betragtes som uanfægtet.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. okt 2016, 12:42

FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Hvad nu hvis man dør inden man er færdig med at tage stilling?

For min skyld kunne det godt implementeres således at man er undtaget indtil f.eks. 6 måneder efter at man er blevet bedt om at tage stilling.


Du hører ikke efter hvad jeg siger. Hvad nu hvis jeg ikke er færdig med at tage stilling - uanset hvilken frist du sætter på? 18 år, 20 år, 30 år, 50 år...
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 10. okt 2016, 18:27

Advocatus-Diaboli skrev:
FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Hvad nu hvis man dør inden man er færdig med at tage stilling?

For min skyld kunne det godt implementeres således at man er undtaget indtil f.eks. 6 måneder efter at man er blevet bedt om at tage stilling.


Du hører ikke efter hvad jeg siger. Hvad nu hvis jeg ikke er færdig med at tage stilling - uanset hvilken frist du sætter på? 18 år, 20 år, 30 år, 50 år...

Så er du med. Du får et ½ år (eller deromkring) og så fanger bordet.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 10. okt 2016, 18:28

Akehurst2 skrev:Hvad så med bloddonation? Det er også en medicinsk procedure, der er direkte livreddende.

Der er også tale om noget, man sagtens kan undvære, så det kunne man jo også gøre obligatorisk for alle, der ikke melder sig fra? (Eller er udelukket af sundhedsmæssige årsager, for nu at komme den indvending i forkøbet.)

Det er anderledes, da det er et indgreb i din levende krop.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 10. okt 2016, 18:28

abcd skrev:
FruitFly skrev:Din krop er din, selvfølgelig. Men hvad når der ikke er noget "dig" længere?


Så mener jeg stadig ikke det er i orden at bruge min krop uden mit samtykke. LIgesom jeg ikke mener det ville være i orden hvis staten inddrog alle mine penge efter min død til at hjælpe de fattige hvis jeg ikke eksplicit havde skrevet testamente om andet.

Fint! Så melder du dig bare ud :)
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 10. okt 2016, 18:39

Advocatus-Diaboli skrev:Hvis det betyder så meget for det enkelte menneske at donere organer, så melder vedkommende sigt jo bare ind i registeret.

.. og hvis det betyder så meget for personen at organerne skal have lov til at brænde op eller rådne sammen med resten af kroppen, så melder man sig bare ud :)

Jeg kan ikke se at der er en SÅ stor forskel på de to positioner? Vi er her tilbage til den her efter-døden-udstrækkende "ejendomsret" over liget. Jeg forstår stadig ikke hvorfor den a priori skulle være meget vigtigere end muligheden for at holde liv i et levende menneske - når man vel at mærke sagtens kan få lov til at bestemme at organerne bliver i kroppen efter døden, hvis man vil.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 10. okt 2016, 18:41

Akehurst2 skrev:Det ville også være udmærket, hvis folk tog stilling til, hvem der skulle arve dem, når de var døde, især ugifte med børn, men det gør de heller ikke altid, og så tvinger vi dem ikke.

Tvinger og tvinger. Vi har et regelsæt, der træder i kraft, når folk ikke har taget aktivt stilling. Det regelsæt er lovbestemt og kan laves om, om man ønsker. Det er fuldstændigt tilsvarende denne situation, men siger intet om hvorvidt "default'en" skal have "organer-bliver" eller "organer-høstes".
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"