Den store bagedyst

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Fræksak » 8. okt 2016, 19:35

vibbsen skrev:Min lillebror er i underholdningsbranchen og er temmelig dygtig til det han laver. Som i "Vinder en pris hvor der er en pris at vinde" dygtig. Min svigerinde er også i underholdningsbranchen. Og det samme er rigtig rigtig mange af deres venner og bekendte. De fleste af dem har det som en hobby ved siden af deres almindelige job, da det kan være ret svært at leve af. Især her i DK.

Hver eneste år når der er Talent et-eller-andet-år så bliver disse entertainere KIMET ned af casterne...Som er helt syge for at få dem til at komme til audition. Og hver eneste år så siger hver eneste af dem "Nej Tak"....For ingen etableret entertainer med respekt for sig selv deltager i den slags show...

..Og hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg at det måske er lidt den effekt DR er ved at se nu med "Den Store Bagedyst". Jeg er overbevist om at der sidder tonsvis af virkelig dygtige amatørbagere derude. Og som er langt dygtigere end dem vi ser på skærmen. Men som hellere vil findes død end deltage i et program som efter min mening har bevæget sig fra at handle om at være en dygtig bager, til at handle om at tilføre underholdningsværdi....Kig på Denne uges Mesterværk....Det ville ingen af dem jeg kender som bager kager vove at diske op med til en kunde....Det er jo mega sjusket lavet....


Det er muligt du har ret i det sidste afsnit, men jeg tror mindst lige så meget det handler om, at rigtig mange af de dygtige amatørbagere, der måtte dukke op, bliver sorteret fra af casterne.

Jeg har en veninde, der har prøvet at komme med flere gange nu. Hun er skide dygtig og en virkelig reel bager, hvis man kan sige det sådan. Hun kan godt alt det dér fondant-hejs, men hun går super meget op i selve håndværket - bager sindssygt gode croissanter, er skidegod til at smække en smuk tærte sammen osv. Hun har en fantastisk personlighed og er bestemt ikke kedelig. Alligevel bliver hun sorteret fra hver gang - formentlig fordi hun ikke passer ind i de kasser, DR gerne vil have repræsentanter fra. Sidste år "tabte" hun fx til hende Sasitha (eller hvad hun hed), som jo ved Gud ikke var ret dygtig.

Så jeg tror helt sikkert også, at der ryger en masse dygtige amatørbagere i castingprocessen, fordi de ikke lige gør sig på TV på den måde, DR gerne vil have.
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Den store bagedyst

Indlægaf vibbsen » 8. okt 2016, 20:52

Fræksak skrev:
vibbsen skrev:Min lillebror er i underholdningsbranchen og er temmelig dygtig til det han laver. Som i "Vinder en pris hvor der er en pris at vinde" dygtig. Min svigerinde er også i underholdningsbranchen. Og det samme er rigtig rigtig mange af deres venner og bekendte. De fleste af dem har det som en hobby ved siden af deres almindelige job, da det kan være ret svært at leve af. Især her i DK.

Hver eneste år når der er Talent et-eller-andet-år så bliver disse entertainere KIMET ned af casterne...Som er helt syge for at få dem til at komme til audition. Og hver eneste år så siger hver eneste af dem "Nej Tak"....For ingen etableret entertainer med respekt for sig selv deltager i den slags show...

..Og hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg at det måske er lidt den effekt DR er ved at se nu med "Den Store Bagedyst". Jeg er overbevist om at der sidder tonsvis af virkelig dygtige amatørbagere derude. Og som er langt dygtigere end dem vi ser på skærmen. Men som hellere vil findes død end deltage i et program som efter min mening har bevæget sig fra at handle om at være en dygtig bager, til at handle om at tilføre underholdningsværdi....Kig på Denne uges Mesterværk....Det ville ingen af dem jeg kender som bager kager vove at diske op med til en kunde....Det er jo mega sjusket lavet....


Det er muligt du har ret i det sidste afsnit, men jeg tror mindst lige så meget det handler om, at rigtig mange af de dygtige amatørbagere, der måtte dukke op, bliver sorteret fra af casterne.

Jeg har en veninde, der har prøvet at komme med flere gange nu. Hun er skide dygtig og en virkelig reel bager, hvis man kan sige det sådan. Hun kan godt alt det dér fondant-hejs, men hun går super meget op i selve håndværket - bager sindssygt gode croissanter, er skidegod til at smække en smuk tærte sammen osv. Hun har en fantastisk personlighed og er bestemt ikke kedelig. Alligevel bliver hun sorteret fra hver gang - formentlig fordi hun ikke passer ind i de kasser, DR gerne vil have repræsentanter fra. Sidste år "tabte" hun fx til hende Sasitha (eller hvad hun hed), som jo ved Gud ikke var ret dygtig.

Så jeg tror helt sikkert også, at der ryger en masse dygtige amatørbagere i castingprocessen, fordi de ikke lige gør sig på TV på den måde, DR gerne vil have.


Det tror jeg så også du kan have helt ret i....Modsat f.eks. Talent og Xfaktor, så er der jo ikke "åben casting" til Den store Bagedyst. Altså forstået som at castingen til Bagedysten ikke bliver vist på fjernsyn. Så man er nødt til at vælge de gode fra før de overhovedet rammer skærmen hvis de ikke kan skabe "godt fjernsyn. Hvor man i f.eks. Talent og X-faktor jo har offentlige castinger. Så her har man brug for nogen gode som man kan hagle ned og smide ud.....Det er altså ikke særlig godt for ens karriere :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Sophies-mor » 8. okt 2016, 23:27

vibbsen skrev:
Fræksak skrev:
vibbsen skrev:Min lillebror er i underholdningsbranchen og er temmelig dygtig til det han laver. Som i "Vinder en pris hvor der er en pris at vinde" dygtig. Min svigerinde er også i underholdningsbranchen. Og det samme er rigtig rigtig mange af deres venner og bekendte. De fleste af dem har det som en hobby ved siden af deres almindelige job, da det kan være ret svært at leve af. Især her i DK.

Hver eneste år når der er Talent et-eller-andet-år så bliver disse entertainere KIMET ned af casterne...Som er helt syge for at få dem til at komme til audition. Og hver eneste år så siger hver eneste af dem "Nej Tak"....For ingen etableret entertainer med respekt for sig selv deltager i den slags show...

..Og hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg at det måske er lidt den effekt DR er ved at se nu med "Den Store Bagedyst". Jeg er overbevist om at der sidder tonsvis af virkelig dygtige amatørbagere derude. Og som er langt dygtigere end dem vi ser på skærmen. Men som hellere vil findes død end deltage i et program som efter min mening har bevæget sig fra at handle om at være en dygtig bager, til at handle om at tilføre underholdningsværdi....Kig på Denne uges Mesterværk....Det ville ingen af dem jeg kender som bager kager vove at diske op med til en kunde....Det er jo mega sjusket lavet....


Det er muligt du har ret i det sidste afsnit, men jeg tror mindst lige så meget det handler om, at rigtig mange af de dygtige amatørbagere, der måtte dukke op, bliver sorteret fra af casterne.

Jeg har en veninde, der har prøvet at komme med flere gange nu. Hun er skide dygtig og en virkelig reel bager, hvis man kan sige det sådan. Hun kan godt alt det dér fondant-hejs, men hun går super meget op i selve håndværket - bager sindssygt gode croissanter, er skidegod til at smække en smuk tærte sammen osv. Hun har en fantastisk personlighed og er bestemt ikke kedelig. Alligevel bliver hun sorteret fra hver gang - formentlig fordi hun ikke passer ind i de kasser, DR gerne vil have repræsentanter fra. Sidste år "tabte" hun fx til hende Sasitha (eller hvad hun hed), som jo ved Gud ikke var ret dygtig.

Så jeg tror helt sikkert også, at der ryger en masse dygtige amatørbagere i castingprocessen, fordi de ikke lige gør sig på TV på den måde, DR gerne vil have.


Det tror jeg så også du kan have helt ret i....Modsat f.eks. Talent og Xfaktor, så er der jo ikke "åben casting" til Den store Bagedyst. Altså forstået som at castingen til Bagedysten ikke bliver vist på fjernsyn. Så man er nødt til at vælge de gode fra før de overhovedet rammer skærmen hvis de ikke kan skabe "godt fjernsyn. Hvor man i f.eks. Talent og X-faktor jo har offentlige castinger. Så her har man brug for nogen gode som man kan hagle ned og smide ud.....Det er altså ikke særlig godt for ens karriere :-D

Jeg kender så én som laver sindsygt flotte kager - bestille "den rigtige" chokolade hjem fra ?-land i 20-40 kilo ad gangen og alle synes hun er zzzzå dejlig.
Hun er blevet castet og valgt fra x flere.
Personligt tror jeg , at hun er for fikseret på snob-effekten i råvarerne.
Hvis hun kommer med, ser jeg det ikke i hvert fald.
Hvis en kage kun er god, hvis der er brugt fløde fra hvide køer, der er håndmalket af jomfruer i fuldmånens skær under en stjerneklar himmel en midsommernat, så er man for perfektionistisk /fanatisk.
Og det mener jeg seriøst hun er.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Vaginetta » 9. okt 2016, 00:01

Nu skal man heller ikke undervurdere at det er et underholdningsprogram, og ikke DM i kagebagning. Selvfølgelig caster de ud fra andre kriterier end lige bageevner, da der nok ikke vil være helt så mange seere i at se en flok kontrollerede, halv-tørre Rasmus Kofoed-typer stå med tungen lige i munden og levere smukke mesterværker uden at fortrække en mine.

Folk vil se fiaskoer, farverige personligheder og drama. Bemærk hvordan det nærmest virker til at nogle af deltagerne er type-castede (den ældre lidt ubehjælpsomme bedstemor, den meget unge pige der har bagt siden hun var 9, homoen, indvandreren, den landlige med den mærkelige accent, den maskuline heteromand etc.)
3
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Fræksak » 9. okt 2016, 06:04

Vaginetta skrev:Nu skal man heller ikke undervurdere at det er et underholdningsprogram, og ikke DM i kagebagning. Selvfølgelig caster de ud fra andre kriterier end lige bageevner, da der nok ikke vil være helt så mange seere i at se en flok kontrollerede, halv-tørre Rasmus Kofoed-typer stå med tungen lige i munden og levere smukke mesterværker uden at fortrække en mine.

Folk vil se fiaskoer, farverige personligheder og drama. Bemærk hvordan det nærmest virker til at nogle af deltagerne er type-castede (den ældre lidt ubehjælpsomme bedstemor, den meget unge pige der har bagt siden hun var 9, homoen, indvandreren, den landlige med den mærkelige accent, den maskuline heteromand etc.)



Det er jeg helt med på! Og min veninde er også med på, at det er derfor, hun ryger. Der er simpelthen for mange i hendes kategori (kvinde, 40 år, sød og med godt glimt i øjet). Jeg synes så tilfældigvis, at hun virkelig har noget særligt, men det ser de åbenbart ikke. Vi har hver gang joket med, at hun bør klæde sig ud som (homoseksuel) mand, pakistaner, 60+ el. lign. :p
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Fru Sunshine » 9. okt 2016, 07:26

vibbsen skrev:
Fræksak skrev:
vibbsen skrev:Min lillebror er i underholdningsbranchen og er temmelig dygtig til det han laver. Som i "Vinder en pris hvor der er en pris at vinde" dygtig. Min svigerinde er også i underholdningsbranchen. Og det samme er rigtig rigtig mange af deres venner og bekendte. De fleste af dem har det som en hobby ved siden af deres almindelige job, da det kan være ret svært at leve af. Især her i DK.

Hver eneste år når der er Talent et-eller-andet-år så bliver disse entertainere KIMET ned af casterne...Som er helt syge for at få dem til at komme til audition. Og hver eneste år så siger hver eneste af dem "Nej Tak"....For ingen etableret entertainer med respekt for sig selv deltager i den slags show...

..Og hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg at det måske er lidt den effekt DR er ved at se nu med "Den Store Bagedyst". Jeg er overbevist om at der sidder tonsvis af virkelig dygtige amatørbagere derude. Og som er langt dygtigere end dem vi ser på skærmen. Men som hellere vil findes død end deltage i et program som efter min mening har bevæget sig fra at handle om at være en dygtig bager, til at handle om at tilføre underholdningsværdi....Kig på Denne uges Mesterværk....Det ville ingen af dem jeg kender som bager kager vove at diske op med til en kunde....Det er jo mega sjusket lavet....


Det er muligt du har ret i det sidste afsnit, men jeg tror mindst lige så meget det handler om, at rigtig mange af de dygtige amatørbagere, der måtte dukke op, bliver sorteret fra af casterne.

Jeg har en veninde, der har prøvet at komme med flere gange nu. Hun er skide dygtig og en virkelig reel bager, hvis man kan sige det sådan. Hun kan godt alt det dér fondant-hejs, men hun går super meget op i selve håndværket - bager sindssygt gode croissanter, er skidegod til at smække en smuk tærte sammen osv. Hun har en fantastisk personlighed og er bestemt ikke kedelig. Alligevel bliver hun sorteret fra hver gang - formentlig fordi hun ikke passer ind i de kasser, DR gerne vil have repræsentanter fra. Sidste år "tabte" hun fx til hende Sasitha (eller hvad hun hed), som jo ved Gud ikke var ret dygtig.

Så jeg tror helt sikkert også, at der ryger en masse dygtige amatørbagere i castingprocessen, fordi de ikke lige gør sig på TV på den måde, DR gerne vil have.


Det tror jeg så også du kan have helt ret i....Modsat f.eks. Talent og Xfaktor, så er der jo ikke "åben casting" til Den store Bagedyst. Altså forstået som at castingen til Bagedysten ikke bliver vist på fjernsyn. Så man er nødt til at vælge de gode fra før de overhovedet rammer skærmen hvis de ikke kan skabe "godt fjernsyn. Hvor man i f.eks. Talent og X-faktor jo har offentlige castinger. Så her har man brug for nogen gode som man kan hagle ned og smide ud.....Det er altså ikke særlig godt for ens karriere :-D

X-factor har ikke åben casting. Dem, der kommer foran dommerne har været igennem mindst to runder, hvor de er sluppet igennem. Også de virkelig dårlige.

Desuden henvender de sig selv til talentfulde amatører, for at få dem med. Min datter er blevet opfordret af en producent, men hun vil ikke.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den store bagedyst

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2016, 07:53

En kage, der først og fremmest er lavet med fokus på de bedste råvarer, er dårligt tv, fordi seerne ikke kan smage den.
1
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Muspel » 9. okt 2016, 08:36

Vaginetta skrev:Nu skal man heller ikke undervurdere at det er et underholdningsprogram, og ikke DM i kagebagning. Selvfølgelig caster de ud fra andre kriterier end lige bageevner, da der nok ikke vil være helt så mange seere i at se en flok kontrollerede, halv-tørre Rasmus Kofoed-typer stå med tungen lige i munden og levere smukke mesterværker uden at fortrække en mine.

Folk vil se fiaskoer, farverige personligheder og drama. Bemærk hvordan det nærmest virker til at nogle af deltagerne er type-castede (den ældre lidt ubehjælpsomme bedstemor, den meget unge pige der har bagt siden hun var 9, homoen, indvandreren, den landlige med den mærkelige accent, den maskuline heteromand etc.)


De ER typecastede. Og det er casterne ret åbne om til castingen. Da jeg var til casting sidste år, var der fx to meget unge gymnasiepiger - begge lyshårede og dygtige til at bage. Og der sagde de helt åbent, at det ikke ville komme til at ske, at de begge blev valgt. Casteren sagde også at de gerne ville have så forskellige deltagere som muligt. Både for at flest mulig kunne identificere sig med dem, og fordi det ganske enkelt var bedre tv.

Hun sagde faktisk 'hvis I ryger ud er det ikke på grund af jeres kager, men på grund af jeres personlighed' (tak da)

Jeg røg ud allerede efter første runde, og kunne se, at de 13, der kom videre til samtale i min casting ( ud af 50) var typerne. Den indremissionske, den stilede designertype, hestepigen fra Nordjylland, dagplejefaren osv.

Jeg røg også på almindelighed. Mellem 30 og 45, kvinde - ikke spor mærkelig. Og bestemte mig for, at nu havde jeg så prøvet det. Ingen grund til gentagelse.
4
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Den store bagedyst

Indlægaf godtnavn » 10. okt 2016, 14:49

Sophies-mor skrev:Jeg kender så én som laver sindsygt flotte kager - bestille "den rigtige" chokolade hjem fra ?-land i 20-40 kilo ad gangen og alle synes hun er zzzzå dejlig.
Hun er blevet castet og valgt fra x flere.
Personligt tror jeg , at hun er for fikseret på snob-effekten i råvarerne.
Hvis hun kommer med, ser jeg det ikke i hvert fald.
Hvis en kage kun er god, hvis der er brugt fløde fra hvide køer, der er håndmalket af jomfruer i fuldmånens skær under en stjerneklar himmel en midsommernat, så er man for perfektionistisk /fanatisk.
Og det mener jeg seriøst hun er.


Altså lige med chokolade synes jeg hun har ret, jeg køber gennem en konditorveninde jeg synes det i supermarkedet smager skidt i kager (altså kun hvis det f.eks. er chokoladekage der smager meget af den chokolade man vælger). Og god chokolade i supermarkedet koster bare noget jeg ikke vil give. Men 20-40 kg? Jeg er imponeret :D

Men tror også det er den eneste kage-ingrediens jeg er snobbet med. Eller fløde, smør osv er øko, men det er ikke smagen men dyrevelfærd der spiller ind, jeg bilder mig ikke ind at man kan smage forskel her.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Den store bagedyst

Indlægaf godtnavn » 10. okt 2016, 14:52

Jeg er i øvrigt også flere gange blevet kontaktet af castere for talentshowet (hedder vidst "Danmark har talent"?), men kunne aldrig drømme om at stille op. Tror mange der laver noget halv eller helseriøst ikke har lyst til at være hende/ham fra det der tv-show, så tror også mange kagebagere springer fra af den grund.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Shmartiesh » 12. okt 2016, 13:51

Det er sjovt i nævner det med typerne, for synes godt nok det har været de samme typer de har valgt de sidste par gange. Og det er altså tankevækkende at de altid skal have en pensionist med som ryger hurtigt ud, for de kan jo ikke nødvendigvis det Mette og Jan kan eller ønsker. Måske de bare kan lave en kringle

Og måske de virkelig har fejlcastet når det kommer til talent i år. For niveauet er ret lavt i forhold til tidligere.
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Muspel » 12. okt 2016, 14:00

.... men uanset mine kontroverser med programmets tilrettelæggere og dommerne, så er jeg klar kl 20 i aften.

Temaet er chokolade. Og jeg har hørt, at de bruger kakao i stedet. Dramaet kan begynde!
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55894
Kontakt:

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Ado » 12. okt 2016, 14:30

Jeg HADER når folk bager en brownie og man finder ud af, at det i virkeligheden bare er en kakaokage.
8
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21055

Re: Den store bagedyst

Indlægaf 2SHY » 12. okt 2016, 14:54

Uh jeg har masser af slik og Chips til i aften, så jeg er klar! :klap:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Den store bagedyst

Indlægaf Allmost_Famous » 12. okt 2016, 15:41

Jeg har bagt igen i går, så jeg gider ikke mere bagværk lige nu, tror jeg. Men jeg er klar på Bagedysten i aften.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:

Tilbage til "Mad og drikke"