Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%
 
Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Fuck.exe » 11. okt 2016, 04:19

abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:Folk tager det som der kommer nogen og stjæler ens organer. Jeg kan slet ikke se hvad problemet er når man bare kan melde sig ud kvit og frit?


Jeg laver indbrud i dit hus i morgen. Hvis du ikke synes det er en god idé, har jeg en hjemmeside hvor du kan afmelde det med NemID. Kvit og frit.


Oh my God.
1
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Aima » 11. okt 2016, 04:20

Animi skrev:
eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:
FruitFly skrev:Ah på dén måde. Man tvinges til at tage stilling til en handling, der kan redde liv. Det synes jeg så ikke folk er i "deres gode ret" til. I mine øjne er "retten til at undlade at tage stilling til en handling, som kan redde andres liv" ikke ukrænkelig - ja, jeg har aldrig tænkt på det som en rettighed før, og jeg er ikke overbevist om at jeg bør.



Du tvinges til at tage stilling til din egen dødelighed, til risikoen for at du pludselig kommer af dage på en måde, der gør at du er egnet til organdonor, til hvordan dine pårørende skal tage afsked med dig, om dine pårørende skal have noget at sige.

Det er ikke bare "fem minutter på internettet", men alvorlige beslutninger for mange, også selvom det ikke er det for dig.


Det er da en rigtigt god ting i sig selv - uanset hvad folk så finder ud af hvad de vil ha der sker med deres organer efter at de er døde.


Men hvorfor kan man ikke have lov til at tage stilling til det i sit eget tempo, uden at skulle presses til det?


Fordi der er folk i hospitalssenge, hvis livskvaliteter er decideret uværdige, og andre folk der dør fra deres forældre og børn, mens 'man' lige skal tage sig sammen og da for alt i verden ikke må presses det mindste til at tage stilling til egen hellige udødelighed. Uha-uha.


Ej, men jeg er seriøst en lille smule chokeret over udbredelsen af hoved-oppe-i-egen-røv-syndrom. Jeg har stadig ikke set ét eneste argument der indikerer, at folks bevæggrunde for at modsætte sig automatisk tilmelding, som de i øvrigt med et fingerknips kan afmelde sig igen, handler om noget andet end dét.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2016, 05:07

Aima skrev:Fordi der er folk i hospitalssenge, hvis livskvaliteter er decideret uværdige, og andre folk der dør fra deres forældre og børn, mens 'man' lige skal tage sig sammen og da for alt i verden ikke må presses det mindste til at tage stilling til egen hellige udødelighed. Uha-uha.


Ej, men jeg er seriøst en lille smule chokeret over udbredelsen af hoved-oppe-i-egen-røv-syndrom. Jeg har stadig ikke set ét eneste argument der indikerer, at folks bevæggrunde for at modsætte sig automatisk tilmelding, som de i øvrigt med et fingerknips kan afmelde sig igen, handler om noget andet end dét.


Nu er det jo ikke bare herinde, Etisk Råd har ad flere omgange frarådet formodet samtykke. Mener du at Etisk Råd består af folk der har hovedet oppe i egen røv?
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Animi » 11. okt 2016, 06:13

Aima skrev:Fordi der er folk i hospitalssenge, hvis livskvaliteter er decideret uværdige, og andre folk der dør fra deres forældre og børn, mens 'man' lige skal tage sig sammen og da for alt i verden ikke må presses det mindste til at tage stilling til egen hellige udødelighed. Uha-uha.


Ej, men jeg er seriøst en lille smule chokeret over udbredelsen af hoved-oppe-i-egen-røv-syndrom. Jeg har stadig ikke set ét eneste argument der indikerer, at folks bevæggrunde for at modsætte sig automatisk tilmelding, som de i øvrigt med et fingerknips kan afmelde sig igen, handler om noget andet end dét.


Det kan godt være du synes det er "hoved-oppe-i-egen-røv" men når det kommer til folks egen krop og eget liv, så ja, så synes jeg faktisk at de selv skal have lov til at tage beslutningen, og ikke meldes ind i noget de ikke har sagt ja til.
Og ligesom man med et fingerknips kan meldes sig ud, kan man også med et fingerknips melde sig ind, og så må man jo gå ud fra at os der rigtig gerne vil donere vores organer, nok skal få meldt os til. Og at resten sgu ikke er så særlig interesseret i det igen.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 11. okt 2016, 06:37

Advocatus-Diaboli skrev:
FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Hvad så med bloddonation? Det er også en medicinsk procedure, der er direkte livreddende.

Der er også tale om noget, man sagtens kan undvære, så det kunne man jo også gøre obligatorisk for alle, der ikke melder sig fra? (Eller er udelukket af sundhedsmæssige årsager, for nu at komme den indvending i forkøbet.)

Det er anderledes, da det er et indgreb i din levende krop.


Det er ikke anderledes. Ved organdonation når organet aldrig at dø. Det stopper altså ikke med at være en levende del af dig, selvom det kommer over i en anden krop.

Nu bliver vi vist lidt religiøse her :) Det er ok, men det er vanskeligt at se hvor det skal bringe os hen.

Min pointe var at ved bloddonation skal du stikkes og undvære ½ liter blod, mens du lever. Ved organhøst er du død. Det er i mine øjne en absolut afgørende forskel.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 11. okt 2016, 06:44

abcd skrev:... almindelig anstændighed er at man får eksplicit samtykke inden man tager noget fra folk.

Der er ikke tale om at "tage noget fra folk". Der ER ikke nogen at tage det fra. Den pågældende person ("Folk") er død.

Og det er også tæt på at være noget sludder. Hvordan vil du forlige denne sætning med f.eks. de nuværende arveregler i tilfælde af at der ikke er skrevet testamente eller at man tager friheden fra nogen kriminelle, at man tager kørekortet fra trafiksyndere, at man tager skal af min løn uden at jeg har givet explicit samtykke. Skal lægerne også have explicit samtykke, før de f.eks. bortoperererer et organ eller en legemsdel i en traume-situation ... det bliver hurtigt absurd, og jeg tror ikke du har ret i sætningen i det hele taget. Heller ikke når den angår de levende.
Senest rettet af FruitFly 11. okt 2016, 07:00, rettet i alt 1 gang.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 11. okt 2016, 06:52

Advocatus-Diaboli skrev:Og hvis det betyder så meget for personen at organerne skal have lov at blive doneret væk, så melder man sig bare ind.

Ja, præcis! De to holdninger er lige gode.

Denne diskussion handler om dem, der er ligeglade med hvad der sker med deres organer efter døden. Hvorfor er det SÅ skrækkeligt at DERES organer doneres, bare fordi DU Ikke vil af med sine, når JEG nu gerne vil af med mine. Hvorfor er det DIN holdning, der skal bruges som default? Jeg er helt med på din indikation herover af at den ene holdning er LIGE SÅ GOD som den anden.

Men hvis min holdning bliver default, så kan vi redde flere liv. Dét tipper balancen for mig.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS: Brugen af "du" herover er retorisk, jeg er ikke helt 100% på hvad din personlige holdning faktisk er, så jeg håber ikke det kommer til at afspore
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Sangius » 11. okt 2016, 07:23

Præcis. På den ene side kan vi redde liv, men desværre også træde nogle over fødderne.
På den anden side kan folk dø på ventelisten, for at undgå at nogen bliver generet af at skulle melde sig fra og dermed tage stilling.
Synes det er en no brainer.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. okt 2016, 08:00

FruitFly skrev:
Min pointe var at ved bloddonation skal du stikkes og undvære ½ liter blod, mens du lever. Ved organhøst er du død. Det er i mine øjne en absolut afgørende forskel.


Og hvornår lever "man" så og hvor sidder "jeg'et"? Du kan donere hjerte, lunger, lever, nyrer, tyndtarm, hud, bugspytkirtel og hornhinder. Dvs. at en ret væsentlig del af "dig" aldrig dør, men blot bliver flyttet over i en ny vært.

Selv hvis der er en forskel, så er det ikke en forskel der berettiger at man går fra direkte samtykke til formodet samtykke.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Chriss04
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14. jun 2016, 10:56
Kort karma: 10
Likede indlæg: 40

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Chriss04 » 11. okt 2016, 08:07

FruitFly skrev:
abcd skrev:... almindelig anstændighed er at man får eksplicit samtykke inden man tager noget fra folk.

Der er ikke tale om at "tage noget fra folk". Der ER ikke nogen at tage det fra. Den pågældende person ("Folk") er død.


Det er der da??
Fordi man dør betyder det da ikke at alle ens ejendele står til fri afbenyttelse af alle og enhver og at "staten eller folk" kan tage ens møbler og andre værdier efter forgodtbefindende og bruge til velgørende formål eller lignende. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes med den afdøde krop. Den slags tilfalder ens arvinger og det mener jeg også at beslutningen om organdonation bør gøre, såfremt man ikke selv har truffet et aktivt valg.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2016, 08:16

Hvor mange organer er det overhovedet, man regner med at få ved at gå over til formodet samtykke?

Mig bekendt er der generelt færre organer til rådighed i det hele taget, fordi der er færre trafikulykker og fordi lægerne er blevet bedre til at redde folk ramt af hjerneblødninger, og det er de primære kilder til donororganer.

Er der egentlig tal på, hvor mange organer, der "går til spilde", fordi folk ikke har taget stilling, hvor de pårørende så siger nej? (Og hvor man jo ikke kan vide, om den pågældende afdøde var for eller imod.)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. okt 2016, 08:20

FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Og hvis det betyder så meget for personen at organerne skal have lov at blive doneret væk, så melder man sig bare ind.

Ja, præcis! De to holdninger er lige gode.


Nej, det er de bestemt ikke. Argumenterne synes måske blot at være spejlvendte, men konsekvenserne er vidt forskellige, og dermed er holdningerne ikke lige gode.

Denne diskussion handler om dem, der er ligeglade med hvad der sker med deres organer efter døden.


Nej, den gør ikke. Den handler om ALLE borgere, for det rammer alle borgere. Den rammer bare nogle grupper hårdere end andre, fx alle dem der ikke på forhånd ville træffe samme beslutning eller dem som har brug for længere tid til at træffe en beslutning. Ikke alle borgere er ligeglade, men hvis de var, så er det deres ret at være ligeglade, uden at en beslutning trækkes ned over hovedet på dem.

Hvorfor er det SÅ skrækkeligt at DERES organer doneres, bare fordi DU Ikke vil af med sine, når JEG nu gerne vil af med mine. Hvorfor er det DIN holdning, der skal bruges som default?


Det er ikke skrækkeligt at nogle organer bliver doneret. Det er skrækkeligt at staten går ind og beslutter for dig, at dine organer skal doneres, og trækker den beslutning ned over hovedet på dig. Den kunne lige så godt sige at alle stemmer ved næste valg falder på parti X, medmindre du aktivt går hen og stemmer.

Men hvis min holdning bliver default, så kan vi redde flere liv. Dét tipper balancen for mig.


Der var den igen - showstopperen "redde liv". Det argument ER imødegået. For det kan du sige det om enhver anden indsamling til fordel for alt fra kræftens bekæmpelse til faderbørn, så hvor vover du IKKE at donere penge til samtlige indsamlinger, når nu det kan REDDE LIV! Man kan også redde liv ved at forbyde rygning, usunde ting og at færdes i trafikken, fordi man så undgår en masse dødsfald på de konti. Men sådan fungerer det ikke. Man har ikke pligt til at foretage eller undlade at foretage sig enhver handling, der marginalt kan tænkes at forlænge andres liv.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Bimmerdyret » 11. okt 2016, 09:06

Min krop, mit valg.
og jeg skal overhovedet ikke have mit valg registreret nogen steder.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2016, 10:23

abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:Folk tager det som der kommer nogen og stjæler ens organer. Jeg kan slet ikke se hvad problemet er når man bare kan melde sig ud kvit og frit?


Jeg laver indbrud i dit hus i morgen. Hvis du ikke synes det er en god idé, har jeg en hjemmeside hvor du kan afmelde det med NemID. Kvit og frit.


Det kan du ikke sammenligne med, fordi der jo ikke er nogen der gerne vil have indbrud.

I stedet for indbrud skal du finde noget som nogen gerne vil have, og nogen ikke vil have, for at det fungerer som sammenligning.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2016, 10:31

Advocatus-Diaboli skrev:
FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Hvad så med bloddonation? Det er også en medicinsk procedure, der er direkte livreddende.

Der er også tale om noget, man sagtens kan undvære, så det kunne man jo også gøre obligatorisk for alle, der ikke melder sig fra? (Eller er udelukket af sundhedsmæssige årsager, for nu at komme den indvending i forkøbet.)

Det er anderledes, da det er et indgreb i din levende krop.


Det er ikke anderledes. Ved organdonation når organet aldrig at dø. Det stopper altså ikke med at være en levende del af dig, selvom det kommer over i en anden krop.


"Dig" findes ikke mere der hvor organdonation bliver aktuelt, fordi du er død.

Man kan tage celler ud af kroppen og holde dem i live i ubegrænset tid efter personen er død i øvrigt. I labs bruger man meget celler fra en Henrietta Lacks der døde i 1951. Der blev taget celler fra den kræftsvulst der dræbte hende, og de lever så godt at de har spredt sig ved bytte-bytte blandt labs i hele verden. Der skulle være dyrket 20 tons af hendes celler.

Er de 20 tons celler så en levende del af Henrietta Lacks der har været død i 70 år? Nej de er ej, fordi de kan ikke være en del af noget der ikke findes mere.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"