Bruxelles/Belgien

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Bruxelles/Belgien

Indlægaf dykkersild » 4. okt 2015, 18:17

Nogen herinde der har nogen erfaring med byen/landet?

Vi overvejer en efterårstur - fredag til tirsdag. Er det tid nok eller måske for meget? En af dagene kunne vi evt. leje en bil og køre ud i landet og resten af tiden ville vi være i byen. Vi er til kultur, museer (gerne anderledes), vandreture og mad.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf Wizzze » 4. okt 2015, 18:31

dykkersild skrev:Nogen herinde der har nogen erfaring med byen/landet?

Vi overvejer en efterårstur - fredag til tirsdag. Er det tid nok eller måske for meget? En af dagene kunne vi evt. leje en bil og køre ud i landet og resten af tiden ville vi være i byen. Vi er til kultur, museer (gerne anderledes), vandreture og mad.


Bruxelles er en fin by, masser at se og opleve, og ind mindst indtage :D Der er masser af god mad, øl, chokolade og mums. :klap:
Der er masser af historie i landskabet udenfor Bruxelles, men skulle jeg vælge en en-dags tur ud af byen, ville jeg tage til Brügge, som er en virkelig flot og spændende oplevelse med sine kanaler og middelalder by.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf Mholle » 4. okt 2015, 18:36

Og pommes frites museum i Brügge :klap: vil dog anbefale at man bare hopper på toget dertil :)
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf dykkersild » 4. okt 2015, 18:40

Tak Wizze - maden/drikke var jeg med på og det vil netop være en af grundene. Er selve byen sådan lidt slentre-agtig eller stor så man skal med det offentlige. Cykler ville jeg syntes var lækkert. Vi overvejer noget airbnb men ved ikke hvilken by-del vi skal gå efter.

Hvad vil du anbefalte i selve byen af seeværdigheder - og ja restauranter i den bedre ende er også meget velkommen?

Brugge har jeg faktisk hørt om fra en kollega - er det langt væk fra Brussels?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf Wizzze » 4. okt 2015, 18:52

dykkersild skrev:Tak Wizze - maden/drikke var jeg med på og det vil netop være en af grundene. Er selve byen sådan lidt slentre-agtig eller stor så man skal med det offentlige. Cykler ville jeg syntes var lækkert. Vi overvejer noget airbnb men ved ikke hvilken by-del vi skal gå efter.

Hvad vil du anbefalte i selve byen af seeværdigheder - og ja restauranter i den bedre ende er også meget velkommen?

Brugge har jeg faktisk hørt om fra en kollega - er det langt væk fra Brussels?


Det tager en times tid i tog fra Bruxelles til Brügge.

Selve Bruxelles og kerne omkring Grand Place er meget slentre venligt. Jeg vil anbefale kvarteret omkring hovedbanegården og kongeslottet, det er også her man finder flere af de interessante museer, og det er tæt på centrum og shopping.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf flicka » 5. okt 2015, 04:28

Jeg var i Belgien/Bruxelles som barn og husker især tegneseriebutikkerne baseret på især Hergé (Tintin) og Franquin (Spirillen mfl.) som det fedeste.

De er stolte af de tegneserier dernede. Også Smølferne.

Og hvis du specifikt skal gå efter chokolade, så gå efter Leonidas. Det er det bedste - jeg elsker når en nær ven af familien som er bosat i Bruxelles forærer min mormor en stor æske udvalgt chokolade til jul :love:
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 06:48

Jeg var tit i Belgien som barn og boede der også i et halvt år efter gymnasiet.
Det er et lidt overset land, synes jeg, og det er synd, fordi det netop egner sig så godt til kortere ferier. I mine øjne har Bruxelles noget af den samme stemning som Paris. Der er bare billigere, og størrelsen betyder, at man ikke skal stresse rundt, selvom man "kun" har en forlænget weekend til rådighed.
Byens store kunstmuseum er fantastisk og rummer en af verdens fineste samlinger af værker fra senmiddelalderen og renæssancen, ikke mindst af Breughel. Katedralen er også et besøg værd. Bruxelles har mange forskellige museer, så når det specifikt interesserer jer, er det værd at kigge nærmere på.
Som jeg husker det, ligger der et sted i centrum af byen et lille torv, der kun er omgivet af chokoladebutikker. Det er ret fint.

Mit bedste tip, især når man er til kultur, er caféen Le Fleur en Papier Doré. Her kom bl.a. mange kunstnere fra den europæiske avantgarde i mellemkrigstiden, og væggene er spækket med deres små tegninger på servietter og lignende og andre finurlige ting. Det er virkelig som at træde ind i en tidslomme, især fordi ejerne, i hvert fald dengang jeg kom der, gør meget ud af, at stedet samtidig skal være en fungerende café og ikke et museum.
http://www.tripadvisor.dk/Attraction_Re ... ssels.html

Udenfor Bruxelles kan jeg anbefale Brügge og Gent og et par naturoplevelser, som jeg desværre ikke kender navnene på, men som sikkert kan googles frem. Det er henh. en drypstenshule og et stort frit areal med vilde heste, som man kan besøge lidt ligesom Knuthenborg. Eller det kunne man i hvert fald omkring 1990 :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 07:04

Det var dog forfærdeligt. Nu får jeg lyst til at tage til Bruxelles i stedet for til Berlin, hvor jeg næsten lige har booket rejse til :/
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 07:36

DetSorteCirkus skrev:Det var dog forfærdeligt. Nu får jeg lyst til at tage til Bruxelles i stedet for til Berlin, hvor jeg næsten lige har booket rejse til :/


Se positivt på det, så ved du hvor næste tur skal gå hen ;)

Vi er allerede begyndt at snakke om næste tur omkring påsken, trods at vi endnu ikke er helt færdige med at planlægge tur her i november.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 07:43

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Det var dog forfærdeligt. Nu får jeg lyst til at tage til Bruxelles i stedet for til Berlin, hvor jeg næsten lige har booket rejse til :/


Se positivt på det, så ved du hvor næste tur skal gå hen ;)

Vi er allerede begyndt at snakke om næste tur omkring påsken, trods at vi endnu ikke er helt færdige med at planlægge tur her i november.


Jamen, foråret er allerede (så godt som) booket med Sächsiche Schweiz og evt. Rom :gisp:
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf dykkersild » 5. okt 2015, 08:24

Vores forår er også planlagt med Kina - men vi skal også afsted og opleve og det virker spiseligt for manden, som mener jeg går over gevind hele tiden med rejser.

Det virker som om, det godt kunne være noget for os. Lyder det godt med 2 hele dage i Bruxelles (morgenfly fra Kbh. Torsdag morgen), bil til Brügge Søndag morgen, 1 overnatning der, retur i løbet af mandagen, 1 overnatning og retur til Kbh. tirsdag aften?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 08:58

dykkersild skrev:Vores forår er også planlagt med Kina - men vi skal også afsted og opleve og det virker spiseligt for manden, som mener jeg går over gevind hele tiden med rejser.

Det virker som om, det godt kunne være noget for os. Lyder det godt med 2 hele dage i Bruxelles (morgenfly fra Kbh. Torsdag morgen), bil til Brügge Søndag morgen, 1 overnatning der, retur i løbet af mandagen, 1 overnatning og retur til Kbh. tirsdag aften?


Ja, det lyder fint. Personligt ville jeg dog beholde min base i Bruxelles og blot tage på en endagstur til Brügge.
Jeg synes, at der er mere at opleve i Bruxelles, og jeg kan godt lide at være i den samme by i hvert fald tre dage, men det er jo bare smag og behag.
0
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf Mholle » 5. okt 2015, 09:15

Jeg ville også beholde basen i Bruxelles og så tage tog til Brügge, synes slet ikke det er besværet værd at leje bil, så skal man også til at døje med parkering hvilket ikke er helt nemt/billigt i Brügge, fra stationen kan man gå til alt det spændende byen byder på :)
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf dykkersild » 5. okt 2015, 09:27

Tak alle sammen - så tror jeg vi bliver i Bruxelles og så blot tager toget. Hvad ville I anbefale hvis man skal vælge imellem Brügge og Gent - syntes, at det bliver lidt presset med begge byer på en dag.

Og så er restauranter og hotel anbefalinger meget velkommen - manden vil have sin morgenmad serveret, bevars.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bruxelles/Belgien

Indlægaf dykkersild » 5. okt 2015, 09:29

Hov og lidt mere - hvad med det der Waterloo? Er der et museum ved stedet for slaget foregik, er det noget værd eller er der blot tale om pløjemark?
0

Tilbage til "Rejser"