Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%
 
Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8310

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Fru Himmelblå » 11. okt 2016, 20:33

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Det er godt nok en vild debat det her emne har kunnet skabe :nerve:

Jeg har for nyligt siddet med den her case, og jeg kan sagtens se problematikker ved, at skifte til opt-out i stedet for opt-in. Jeg mener dog at fordelene langt overvejer ulemperne. Ifølge videnskabelige undersøgelser får de fleste ikke meldt sig til, ikke fordi de ikke vil, eller fordi de ikke ved om de vil, men fordi de glemmer det eller bare ikke får det gjort.
Der er blevet lavet flere undersøgelser der viser, at langt den største del af befolkningen (i alle undersøgte lande) ønsker at være organdonorer. De får bare ikke meldt sig til. Desværre.

Laver man det om til en opt-out løsning, vil man stadig kunne til- og fravælge de individuelle organer. Man vil stadig kunne overgive beslutningen til familien og man vil stadig kunne melde sig til og fra så meget man ønsker. Det er jo ikke en endelig beslutning. Så hvis man har brug for længere overvejelsestid, kan man jo melde sig fra.

Grafen nedenfor er fra en videnskabelig undersøgelse. Der er ganske givet nogle personer fra opt-out landende, som ikke ønsker at være donerer, men ikke er klar over, at man kan melde sig fra. Men forskellen mellem opt-in og opt-out er markant og sammenholdt med undersøgelser af, om folk vil være organdonorer, giver det et klart billede af, at langt de fleste altså ønsker at donere organer, skulle man blive hjernedød.


Hvilken videnskabelig undersøgelse? Jeg synes ikke det lyder plausibelt at 99% af en befolkning skulle ønske at være organdonorer.


Jeg har ikke skrevet, at 99% ønsker at være organdonor, jeg har skrevet, at et overvejende flertal ønsker det. Den figur jeg vedhæftede viser ikke hvor mange der har lyst men hvor mange % der er tilmeldt i lande med henholdsvis opt-in og opt-out.
Den figur er taget fra en ældre videnskablig undersøgelse af Eric J. Johnson og Daniel Goldstein.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf landsbytossen » 11. okt 2016, 20:34

Fordi elendige reklamefolk ikke kan lave en kampagne, der får folk til at tilmelde sig som donor, så skal der begås overgreb på dem, der ikke vil være donor, men som af den ene eller anden grund ikke får sig afmeldt.
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Akehurst2
Indlæg: 14181
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2016, 21:37

Frøken Himmelblå skrev:
abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Det er godt nok en vild debat det her emne har kunnet skabe :nerve:

Jeg har for nyligt siddet med den her case, og jeg kan sagtens se problematikker ved, at skifte til opt-out i stedet for opt-in. Jeg mener dog at fordelene langt overvejer ulemperne. Ifølge videnskabelige undersøgelser får de fleste ikke meldt sig til, ikke fordi de ikke vil, eller fordi de ikke ved om de vil, men fordi de glemmer det eller bare ikke får det gjort.
Der er blevet lavet flere undersøgelser der viser, at langt den største del af befolkningen (i alle undersøgte lande) ønsker at være organdonorer. De får bare ikke meldt sig til. Desværre.

Laver man det om til en opt-out løsning, vil man stadig kunne til- og fravælge de individuelle organer. Man vil stadig kunne overgive beslutningen til familien og man vil stadig kunne melde sig til og fra så meget man ønsker. Det er jo ikke en endelig beslutning. Så hvis man har brug for længere overvejelsestid, kan man jo melde sig fra.

Grafen nedenfor er fra en videnskabelig undersøgelse. Der er ganske givet nogle personer fra opt-out landende, som ikke ønsker at være donerer, men ikke er klar over, at man kan melde sig fra. Men forskellen mellem opt-in og opt-out er markant og sammenholdt med undersøgelser af, om folk vil være organdonorer, giver det et klart billede af, at langt de fleste altså ønsker at donere organer, skulle man blive hjernedød.


Hvilken videnskabelig undersøgelse? Jeg synes ikke det lyder plausibelt at 99% af en befolkning skulle ønske at være organdonorer.


Jeg har ikke skrevet, at 99% ønsker at være organdonor, jeg har skrevet, at et overvejende flertal ønsker det. Den figur jeg vedhæftede viser ikke hvor mange der har lyst men hvor mange % der er tilmeldt i lande med henholdsvis opt-in og opt-out.
Den figur er taget fra en ældre videnskablig undersøgelse af Eric J. Johnson og Daniel Goldstein.


Forveksler du ikke "tilmeldt" med "ikke frameldt" i formodet samtykke-landene?
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3476

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Torn » 12. okt 2016, 04:00

Er der seriøst kun 4,25 % af den danske befolkning, der har tilmeldt sig organdonation?!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 12. okt 2016, 04:18

Torn skrev:Er der seriøst kun 4,25 % af den danske befolkning, der har tilmeldt sig organdonation?!


Google siger at det er omkring 16% i 2015.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3476

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Torn » 12. okt 2016, 04:23

abcd skrev:
Torn skrev:Er der seriøst kun 4,25 % af den danske befolkning, der har tilmeldt sig organdonation?!


Google siger at det er omkring 16% i 2015.


Skandale. Jeg ville have gættet på mindst 30%.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 12. okt 2016, 04:25

Frøken Himmelblå skrev:Jeg har ikke skrevet, at 99% ønsker at være organdonor, jeg har skrevet, at et overvejende flertal ønsker det. Den figur jeg vedhæftede viser ikke hvor mange der har lyst men hvor mange % der er tilmeldt i lande med henholdsvis opt-in og opt-out.
Den figur er taget fra en ældre videnskablig undersøgelse af Eric J. Johnson og Daniel Goldstein.


For mig udstiller det blot et af problemerne med formodet samtykke. Jeg tror ikke ikke på at i nærheden af 99% af en befolkning ønsker at give sine organer væk, så der må være en del der ikke ønsker det som bare ikke har fået sig afmeldt. Når der er automatisk tilmelding, mister staten sin motivation for at informere om mulighederne og for at gøre det let at tage stilling.

Man må blive bedre til at få indhentet samtykkerne. Send nogle folk fra Sundhedsstyrelsen på rundtur til de ældste elever i de danske gymnasier og erhvervsskoler og opfordr dem til at tage stilling nu og her.
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8310

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Fru Himmelblå » 12. okt 2016, 05:58

Akehurst2 skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Det er godt nok en vild debat det her emne har kunnet skabe :nerve:

Jeg har for nyligt siddet med den her case, og jeg kan sagtens se problematikker ved, at skifte til opt-out i stedet for opt-in. Jeg mener dog at fordelene langt overvejer ulemperne. Ifølge videnskabelige undersøgelser får de fleste ikke meldt sig til, ikke fordi de ikke vil, eller fordi de ikke ved om de vil, men fordi de glemmer det eller bare ikke får det gjort.
Der er blevet lavet flere undersøgelser der viser, at langt den største del af befolkningen (i alle undersøgte lande) ønsker at være organdonorer. De får bare ikke meldt sig til. Desværre.

Laver man det om til en opt-out løsning, vil man stadig kunne til- og fravælge de individuelle organer. Man vil stadig kunne overgive beslutningen til familien og man vil stadig kunne melde sig til og fra så meget man ønsker. Det er jo ikke en endelig beslutning. Så hvis man har brug for længere overvejelsestid, kan man jo melde sig fra.

Grafen nedenfor er fra en videnskabelig undersøgelse. Der er ganske givet nogle personer fra opt-out landende, som ikke ønsker at være donerer, men ikke er klar over, at man kan melde sig fra. Men forskellen mellem opt-in og opt-out er markant og sammenholdt med undersøgelser af, om folk vil være organdonorer, giver det et klart billede af, at langt de fleste altså ønsker at donere organer, skulle man blive hjernedød.


Hvilken videnskabelig undersøgelse? Jeg synes ikke det lyder plausibelt at 99% af en befolkning skulle ønske at være organdonorer.


Jeg har ikke skrevet, at 99% ønsker at være organdonor, jeg har skrevet, at et overvejende flertal ønsker det. Den figur jeg vedhæftede viser ikke hvor mange der har lyst men hvor mange % der er tilmeldt i lande med henholdsvis opt-in og opt-out.
Den figur er taget fra en ældre videnskablig undersøgelse af Eric J. Johnson og Daniel Goldstein.


Forveksler du ikke "tilmeldt" med "ikke frameldt" i formodet samtykke-landene?


Resultatet er i sidste ende det samme. Så du bruger bare det udtryk du bedst kan lide.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8310

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Fru Himmelblå » 12. okt 2016, 06:02

Torn skrev:
abcd skrev:
Torn skrev:Er der seriøst kun 4,25 % af den danske befolkning, der har tilmeldt sig organdonation?!


Google siger at det er omkring 16% i 2015.


Skandale. Jeg ville have gættet på mindst 30%.


Som skrevet, er det en videnskabelig undersøgelse af ældre karakter. Så der er heldigvis sket noget siden da. Men enig, 16% er virkelig ikke meget.
Netop det faktum at så få er tilmeldt, når man ved, at det for manges vedkommende handler om forglemmelse, synes jeg taler for, at man skifter ordning.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8310

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Fru Himmelblå » 12. okt 2016, 06:09

abcd skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg har ikke skrevet, at 99% ønsker at være organdonor, jeg har skrevet, at et overvejende flertal ønsker det. Den figur jeg vedhæftede viser ikke hvor mange der har lyst men hvor mange % der er tilmeldt i lande med henholdsvis opt-in og opt-out.
Den figur er taget fra en ældre videnskablig undersøgelse af Eric J. Johnson og Daniel Goldstein.


For mig udstiller det blot et af problemerne med formodet samtykke. Jeg tror ikke ikke på at i nærheden af 99% af en befolkning ønsker at give sine organer væk, så der må være en del der ikke ønsker det som bare ikke har fået sig afmeldt. Når der er automatisk tilmelding, mister staten sin motivation for at informere om mulighederne og for at gøre det let at tage stilling.

Man må blive bedre til at få indhentet samtykkerne. Send nogle folk fra Sundhedsstyrelsen på rundtur til de ældste elever i de danske gymnasier og erhvervsskoler og opfordr dem til at tage stilling nu og her.


Kigger man på søjlen for Sverige, kan man se, at den er en anelse lavere. Det skyldes, at man i Sverige har oplyst befolkningen om det. Som man kan se, er den dog stadig 80%. Det vil altså sige, selv EFTER oplysning har 80% valgt at forblive organdonerer.
Det passer også fint sammen med deres anden undersøgelse i samme ombæring.
Man gav en masse forsøgspersoner (USA) en historie om, at de skulle forestille sig, at de lige var flyttet til en ny by, og blev bedt om, at tage stilling til organdonation. Nogle forsøgspersoner skulle opt-in, andre opt-out og de resterende skulle bare give udtryk for, hvad de ønskede. Resultatet taler for sig selv.
Man udskyder beslutningen når man skal opt-in.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3476

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Torn » 12. okt 2016, 06:10

Af denne artikel http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/organdonation-de-dovne-maa-rejse-sig-fra-sofaen?utm_campaign=post&utm_content=news&utm_medium=social&utm_source=facebook fremgår det, at ca. 85% af den danske befolkning ønsker at være organdonor. Det er bare et fåtal af dem, der tager sig sammen til at tilmelde sig donationen. Og må jeg godt mene, at Simon Overgaard (Liberal Alliances Ungdom) virker ualmindeligt usympatisk? Ellers må jeg skrive det i "Det må man ikke sige"-tråden senere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 12. okt 2016, 06:21

Frøken Himmelblå skrev:Kigger man på søjlen for Sverige, kan man se, at den er en anelse lavere. Det skyldes, at man i Sverige har oplyst befolkningen om det. Som man kan se, er den dog stadig 80%. Det vil altså sige, selv EFTER oplysning har 80% valgt at forblive organdonerer.


80% er også et noget mere plausibelt tal. Men hvis 80% vil være donorer, må man kæmpe for at få 80% til at melde sig til. At default-tilmelde alle er ikke en acceptabel løsning, det er en totalitær staten ejer dig-løsning. Denne tråd viser jo meget godt hvor mange der bliver voldsomt provokerede over udsigten til at staten på forhånd tager stilling for os, og jeg synes egentlig de stærke følelser det tydeligvis vækker hos mange, burde være nok til at få formodet samtykke-tilhængerne til at strække gevær.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 12. okt 2016, 06:38

abcd skrev:80% er også et noget mere plausibelt tal. Men hvis 80% vil være donorer, må man kæmpe for at få 80% til at melde sig til. At default-tilmelde alle er ikke en acceptabel løsning, det er en totalitær staten ejer dig-løsning. Denne tråd viser jo meget godt hvor mange der bliver voldsomt provokerede over udsigten til at staten på forhånd tager stilling for os, og jeg synes egentlig de stærke følelser det tydeligvis vækker hos mange, burde være nok til at få formodet samtykke-tilhængerne til at strække gevær.

Ja, det er jo det nye sort at lave politik baseret på hvordan folk føler og ikke på bagrund af mere traditionelt saglige argumenter. Jeg synes ikke nødvendigvis det er en trend vi behøver at følge, men det er klart at følelser også er virkelige og ignorerer man dem, kan man få svare problemer. Men skal de drive værket?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. okt 2016, 06:55

Frøken Himmelblå skrev: Ifølge videnskabelige undersøgelser får de fleste ikke meldt sig til, ikke fordi de ikke vil, eller fordi de ikke ved om de vil, men fordi de glemmer det eller bare ikke får det gjort.


Så betyder det tydeligvis heller ikke nok for dem at blive organdonorer.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf zembra1986 » 12. okt 2016, 10:50

Jeg tror antallet af tilmeldte donorere stemmer ret godt overens med antallet af folk der oprigtig gerne vil donere deres organer.

Jeg køber slet ikke den med, at "man ikke lige har fået sig tilmeldt, ikke har fået taget sig tiden"......bla bla.....det tager 5 min at tilmelde sig hvis man er kommet frem til den beslutning, at man gerne vil være donor og den tid kan ALLE skisme tage sig......såfremt de altså vil....

Jeg kan ikke tage det seriøst når folk siger "jeg vil gerne donere, men har ikke liiiiiige fået mig tilmeldt" nej! så har du nok ikke så meget lyst alligevel, stå dog ved det.

Tager de sig ikke tiden så er de sgu nok ikke så fandens interessede i at donere alligevel.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"