Nobelprisen går til Bob Dylan

Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf dykkersild » 13. okt 2016, 12:17

WTF - så behøver jeg vist ikke sige mere om det!
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Slettet bruger » 13. okt 2016, 13:36

Han er altså god.
En af min yndlingstekster - der er ingen tolkniger der er helt tilfredsstillnde. Jeg tror den handler om at "jokerman" er noget vi alle har i os


"Jokerman"

Standing on the water, casting your bread
While the eyes of the idol with the iron head are glowing
Distant ships sailing into the mist
You were born with a snake in both of your fists while a hurricane was blowing
Freedom just around the corner for you
But with truth so far off, what good will it do.

Jokerman dance to the nightingale tune
Bird fly high by the light of the moon
Oh, oh, oh, Jokerman.

So swiftly the sun sets in the sky
You rise up and say goodbye to no one
Fools rush in where angels fear to tread
Both of their futures, so full of dread, you don't show one
Shedding off one more layer of skin
Keeping one step ahead of the persecutor within.

Jokerman dance to the nightingale tune
Bird fly high by the light of the moon
Oh, oh, oh, Jokerman.

You're a man of the mountains, you can walk on the clouds
Manipulator of crowds, you're a dream twister
You're going to Sodom and Gomorrah
But what do you care ? Ain't nobody there would want marry your sister
Friend to the martyr, a friend to the woman of shame
You look into the fiery furnace, see the rich man without any name.

Jokerman dance to the nightingale tune
Bird fly high by the light of the moon
Oh, oh, oh, Jokerman.

Well, the Book of Leviticus and Deuteronomy
The law of the jungle and the sea are your only teachers
In the smoke of the twilight on a milk-white steed
Michelangelo indeed could've carved out your features
Resting in the fields, far from the turbulent space
Half asleep near the stars with a small dog licking your face.

Jokerman dance to the nightingale tune
Bird fly high by the light of the moon
Oh, oh, oh, Jokerman.

Well, the rifleman's stalking the sick and the lame
Preacherman seeks the same, who'll get there first is uncertain
Nightsticks and water cannons, tear gas, padlocks
Molotov cocktails and rocks behind every curtain
False-hearted judges dying in the webs that they spin
Only a matter of time 'til the night comes stepping in.

Jokerman dance to the nightingale tune
Bird fly high by the light of the moon
Oh, oh, oh, Jokerman.

It's a shadowy world, skies are slippery gray
A woman just gave birth to a prince today and dressed him in scarlet
He'll put the priest in his pocket, put the blade to the heat
Take the motherless children off the street
And place them at the feet of a harlot
Oh, Jokerman, you know what he wants
Oh, Jokerman, you don't show any response.

Jokerman dance to the nightingale tune
Bird fly high by the light of the moon
Oh, oh, oh, Jokerman.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Wizzze » 13. okt 2016, 13:55

Tjaaa, jeg opfatter det mest som at Nobel komiteen, gerne vil have lidt publicity. De sidste mange års vindere har været ret smalle for den brede offentlighed.

Men Bob Dylan har da frembragt noget spændende lyrik, nok mest tidligt i hans karriere.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf icelady » 13. okt 2016, 13:59

Jeg hælder til Wizzzes udlægning; de blev nødt til at vælge en, mere end bare en lille håndfuld har hørt om.



Han har da skrevet gode tekster i sine yngre dage. Jeg forstår så heller ikke altid, hvad Nobelkomiteen dømmer efter.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Slettet bruger » 13. okt 2016, 14:05

Wizzze skrev:Tjaaa, jeg opfatter det mest som at Nobel komiteen, gerne vil have lidt publicity. De sidste mange års vindere har været ret smalle for den brede offentlighed.

Men Bob Dylan har da frembragt noget spændende lyrik, nok mest tidligt i hans karriere.


Med det tidlige tror jeg du tænker på hans helt tidlige proteststuff?

Men han laver jo stadigt løbende plader, må indrømme jeg ikke har fulgt med i hvad han har lavet siden ca 1988 :) Jeg er mest til det fra 70erne og 80erne, den ovenfor er fra midt80erne.

Det skulle undre mig meget om han ikke holder standarden stadigvæk. Han er bare ikke så tidsåndsagtig mere, mildest talt, og gider ikke tilpasse sig eller lave mediestunts, så han forsvinder mere og mere fra radaren.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Slettet bruger » 13. okt 2016, 14:08

Det jeg mener er at han har MEGET mere at komme med end "The times they are a'changing" og "tambourine man" der er helt fra starten af, hvor han blev set som en politisk protestsanger, og som han er mest kendt for. Men det er vel kun 5% af det samlede output.

Desire fra 76 er der ret få der kender f.eks., for mig er den ca 1000 gange bedre end det fra "godt blæs i harmonika"-perioden.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Wizzze » 13. okt 2016, 15:06

Med hans tidlige tænker jeg før 2000, synes ikke der rigtig er kommet noget jeg har bidt mærke i efter :gruble: Men det kan jo bare være mig, der ikke har hørt efter ;)
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Slettet bruger » 13. okt 2016, 15:09

Wizzze skrev:Med hans tidlige tænker jeg før 2000, synes ikke der rigtig er kommet noget jeg har bidt mærke i efter :gruble: Men det kan jo bare være mig, der ikke har hørt efter ;)


Hæhæ OK så har du fulgt ham 20 år længere end mig. Jeg er stadig ikke færdig med hans 80er ting. Jeg går nok gang med 90er pladerne engang i 2050, så hvis jeg lever så længe (vha medicin der ikke er opfundet endnu) kan jeg poste i den her tråd om 0'er tingene en gang i 2090.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Oveditlevsen » 15. okt 2016, 09:18

Han har været nomineret første gang i 1996, så det kan da ikke komme som en overraskelse at han på et tidspunkt vil få den tildelt, hvis man er bare lidt interesseret i litteratur.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf icelady » 15. okt 2016, 09:25

Det kommer vel an på, hvordan man er interesseret i litteratur, Og hvilken form for litteratur. :gruble:

Jeg kan godt lide litteratur, men hvem der har været nomineret til en Nobel pris er godt nok ikke noget jeg bider mærke i...mest fordi jeg ikke kan se formålet med den (og lignende) priser.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf fisken80 » 26. okt 2016, 13:15

Wizzze skrev:Tjaaa, jeg opfatter det mest som at Nobel komiteen, gerne vil have lidt publicity. De sidste mange års vindere har været ret smalle for den brede offentlighed.

Men Bob Dylan har da frembragt noget spændende lyrik, nok mest tidligt i hans karriere.


Murakami var favorit til at vinde, og ham er der altså virkelig mange over hele verden, der kender og har læst. Så den begrundelse hopper jeg slet ikke på.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf paint » 26. okt 2016, 15:23

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Tjaaa, jeg opfatter det mest som at Nobel komiteen, gerne vil have lidt publicity. De sidste mange års vindere har været ret smalle for den brede offentlighed.

Men Bob Dylan har da frembragt noget spændende lyrik, nok mest tidligt i hans karriere.


Murakami var favorit til at vinde, og ham er der altså virkelig mange over hele verden
, der kender og har læst. Så den begrundelse hopper jeg slet ikke på.


Måske havde han endda, gjort sig den ulejlighed at tage telefonen eller svare må emails, fra Nobel Komiteen. Bob Dylan, har fuldstændig ignoreret, at han har fået prisen. Han har endda fået fjernet den notits på hans hjemmeside, hvor det stod.

Egentlig synes jeg at, hvis man ikke reagerede på henvendelser fra Nobel Komiteen, og sandsynligvis heller ikke møder op og får den overrakt - burde man give den til en anden.

Han er tilsyneladende lidt af en speciel person (for nu at være meget diplomatisk)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Slettet bruger » 26. okt 2016, 15:48

paint skrev:
fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Tjaaa, jeg opfatter det mest som at Nobel komiteen, gerne vil have lidt publicity. De sidste mange års vindere har været ret smalle for den brede offentlighed.

Men Bob Dylan har da frembragt noget spændende lyrik, nok mest tidligt i hans karriere.


Murakami var favorit til at vinde, og ham er der altså virkelig mange over hele verden
, der kender og har læst. Så den begrundelse hopper jeg slet ikke på.


Måske havde han endda, gjort sig den ulejlighed at tage telefonen eller svare må emails, fra Nobel Komiteen. Bob Dylan, har fuldstændig ignoreret, at han har fået prisen. Han har endda fået fjernet den notits på hans hjemmeside, hvor det stod.

Egentlig synes jeg at, hvis man ikke reagerede på henvendelser fra Nobel Komiteen, og sandsynligvis heller ikke møder op og får den overrakt - burde man give den til en anden.

Han er tilsyneladende lidt af en speciel person (for nu at være meget diplomatisk)


Hæh hvad havde regnet med :) Det var nærmest ham der opfandt rockstjerne-arrogancen, at komme med hånlige og ligeglade svar til interviewere.

Mon ikke Murakami også får Nobelprisen på et tidspunkt.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf paint » 26. okt 2016, 15:53

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Tjaaa, jeg opfatter det mest som at Nobel komiteen, gerne vil have lidt publicity. De sidste mange års vindere har været ret smalle for den brede offentlighed.

Men Bob Dylan har da frembragt noget spændende lyrik, nok mest tidligt i hans karriere.


Murakami var favorit til at vinde, og ham er der altså virkelig mange over hele verden
, der kender og har læst. Så den begrundelse hopper jeg slet ikke på.


Måske havde han endda, gjort sig den ulejlighed at tage telefonen eller svare må emails, fra Nobel Komiteen. Bob Dylan, har fuldstændig ignoreret, at han har fået prisen. Han har endda fået fjernet den notits på hans hjemmeside, hvor det stod.

Egentlig synes jeg at, hvis man ikke reagerede på henvendelser fra Nobel Komiteen, og sandsynligvis heller ikke møder op og får den overrakt - burde man give den til en anden.

Han er tilsyneladende lidt af en speciel person (for nu at være meget diplomatisk)


Hæh hvad havde regnet med :) Det var nærmest ham der opfandt rockstjerne-arrogancen, at komme med hånlige og ligeglade svar til interviewere.

Mon ikke Murakami også får Nobelprisen på et tidspunkt.


Jeg så et klip med ham, da han skulle have overrakt en pris af Obama. De måtte nærmest skubbe ham ind i lokalet, hvor han kom ind iført en par kæmpe solbriller, der mindede om svejsebriller. Obama, nøjedes med at klappe ham på skulderen, og herefter piskede Dylan ud af lokalet igen. En sær menneskesky personage.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nobelprisen går til Bob Dylan

Indlægaf Slettet bruger » 26. okt 2016, 15:55

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Tjaaa, jeg opfatter det mest som at Nobel komiteen, gerne vil have lidt publicity. De sidste mange års vindere har været ret smalle for den brede offentlighed.

Men Bob Dylan har da frembragt noget spændende lyrik, nok mest tidligt i hans karriere.


Murakami var favorit til at vinde, og ham er der altså virkelig mange over hele verden
, der kender og har læst. Så den begrundelse hopper jeg slet ikke på.


Måske havde han endda, gjort sig den ulejlighed at tage telefonen eller svare må emails, fra Nobel Komiteen. Bob Dylan, har fuldstændig ignoreret, at han har fået prisen. Han har endda fået fjernet den notits på hans hjemmeside, hvor det stod.

Egentlig synes jeg at, hvis man ikke reagerede på henvendelser fra Nobel Komiteen, og sandsynligvis heller ikke møder op og får den overrakt - burde man give den til en anden.

Han er tilsyneladende lidt af en speciel person (for nu at være meget diplomatisk)


Hæh hvad havde regnet med :) Det var nærmest ham der opfandt rockstjerne-arrogancen, at komme med hånlige og ligeglade svar til interviewere.

Mon ikke Murakami også får Nobelprisen på et tidspunkt.


Jeg så et klip med ham, da han skulle have overrakt en pris af Obama. De måtte nærmest skubbe ham ind i lokalet, hvor han kom ind iført en par kæmpe solbriller, der mindede om svejsebriller. Obama, nøjedes med at klappe ham på skulderen, og herefter piskede Dylan ud af lokalet igen. En sær menneskesky personage.


Ja og han synger sine sange på en ny måde hver gang til livekoncerter - fordi han vil forhindre at folk synger med :)
0

Tilbage til "Bøger"