Præmiepiger

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Præmiepiger

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 05:50

Hvad er egentlig formålet med præmiepiger :gruble:

Så lige det her billede på DR i forbindelse med en historie om at Nickie Petersen var lige ved at vinde VM i Speedway

Billede

Men hvad er egentlig formålet med at sende en folk slanke modeller på podiet? :gruble: Kan ikke lige komme i tanke om at der sendes six-pack mænd på podiet når kvindelige vindere skal hyldes? :gruble:

Jeg kunne egentlig forstå det, hvis små sportsgrene, der aldrig kommer i medierne gjorde det, netop som et element i promoveringen af sporten. De fleste medier redigeres af mænd, og sportssiderne læses af mænd, så et billede af pæne piger med en vinder, vil sikkert få lidt spalteplads. Men det er jo ikke de små sportsgrene, som dyrker præmiepiger, det oftest de store, som vil blive omtalt uanset? :gruble:

Hvad tænker I?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Præmiepiger

Indlægaf Thestral » 5. okt 2015, 05:53

Det er for at mænd har noget "kønt" at se på. Intet andet end det for de har jo ikke nogen egentlig funktion en hvilken som helst anden ikke kunne have gjort.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Præmiepiger

Indlægaf HappyPaww » 5. okt 2015, 06:10

Ja det er sgu ret primitivt... Det tager IMO lidt af seriøsiteten ved en sportsgren.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Præmiepiger

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 06:18

Det har jeg opponeret imod siden 90erne, og dengang blev man godt nok bare mødt af undren eller latter.
Her 20 år senere har konceptet stadig ingen funktion fået, og efterhånden bliver det, sat overfor den øvrige samfundsudvikling, da også mere og mere anakronistisk.
Grundlæggende er det vel sådan en symbolsk iscenesættelse af den stærke mand med styr på det hele. Mon ikke også den obligatoriske champagneudløsning ville have interesseret Freud?
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Præmiepiger

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 06:21

Noget andet, der også undrer mig, er, at flyvevåbnet kun har fløjet i æresformation, når mandlige landshold er kommet hjem med medaljer.
Jeg kan ikke huske, om det ér sket en enkelt gang for kvinderne også, men hvis det endte sådan, var det i hvert fald kun, fordi der forinden havde været kritik af forskelsbehandlingen.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Præmiepiger

Indlægaf thomassneum » 5. okt 2015, 06:48

Det er pænere end mænd. Synes jeg.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Præmiepiger

Indlægaf Code71 » 5. okt 2015, 07:11

DetSorteCirkus skrev:Noget andet, der også undrer mig, er, at flyvevåbnet kun har fløjet i æresformation, når mandlige landshold er kommet hjem med medaljer.
Jeg kan ikke huske, om det ér sket en enkelt gang for kvinderne også, men hvis det endte sådan, var det i hvert fald kun, fordi der forinden havde været kritik af forskelsbehandlingen.


Fordi at EM sejren i 92 glædede hele Danmark. Vel mere end 90% af befolkningen. En kvindelig håndboldsejr eller whatever, glæder vel max 20% af befolkningen

Hvis det danske herre curlingmandskab vandt guld, ville de nok heller ikke få formationsflyvning
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Præmiepiger

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 07:15

Code71 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Noget andet, der også undrer mig, er, at flyvevåbnet kun har fløjet i æresformation, når mandlige landshold er kommet hjem med medaljer.
Jeg kan ikke huske, om det ér sket en enkelt gang for kvinderne også, men hvis det endte sådan, var det i hvert fald kun, fordi der forinden havde været kritik af forskelsbehandlingen.


Fordi at EM sejren i 92 glædede hele Danmark. Vel mere end 90% af befolkningen. En kvindelig håndboldsejr eller whatever, glæder vel max 20% af befolkningen

Hvis det danske herre curlingmandskab vandt guld, ville de nok heller ikke få formationsflyvning


Men hvorfor fik håndboldherrerne så den samme modtagelse?
Forsvaret erkendte selv dengang, at der var blevet forskelsbehandlet på baggrund af køn.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Præmiepiger

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 07:31

Frkvira skrev:Blikfang.dk


Ja men hvorfor er blikfang nødvendigt? :gruble:

Er det meningen at jeg skal tænke "wow, man vader i kvinder, hvis man kører speedway" og så kaste mig over sporten eller hvad? :forvirret:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Præmiepiger

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 07:50

Frkvira skrev:
Wizzze skrev:
Frkvira skrev:Blikfang.dk


Ja men hvorfor er blikfang nødvendigt? :gruble:

Er det meningen at jeg skal tænke "wow, man vader i kvinder, hvis man kører speedway" og så kaste mig over sporten eller hvad? :forvirret:

For at få flest mulige (mandlige) seere. Er det ikke ret åbenlyst?


Det kan godt være, at det er åbenlyst for folkene bag og også engang har givet fuldstændig kommerciel mening, men jeg tror, at Wizzze har ret i, at det efterhånden er blevet noget, alle sportsinteresserede ikke nødvendigvis registrerer uden at forholde sig til, og som man fra et PR-mæssigt synspunkt derfor på sigt skal ind og kigge på.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Præmiepiger

Indlægaf Flora » 5. okt 2015, 08:12

Egentlig burde sportsmanden der lige har vundet jo være blikfang nok. De der åndsvage halvt afklædte tøser har jo ikke præsteret noget.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Præmiepiger

Indlægaf sigge » 5. okt 2015, 08:26

DetSorteCirkus skrev:
Code71 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Noget andet, der også undrer mig, er, at flyvevåbnet kun har fløjet i æresformation, når mandlige landshold er kommet hjem med medaljer.
Jeg kan ikke huske, om det ér sket en enkelt gang for kvinderne også, men hvis det endte sådan, var det i hvert fald kun, fordi der forinden havde været kritik af forskelsbehandlingen.


Fordi at EM sejren i 92 glædede hele Danmark. Vel mere end 90% af befolkningen. En kvindelig håndboldsejr eller whatever, glæder vel max 20% af befolkningen

Hvis det danske herre curlingmandskab vandt guld, ville de nok heller ikke få formationsflyvning


Men hvorfor fik håndboldherrerne så den samme modtagelse?
Forsvaret erkendte selv dengang, at der var blevet forskelsbehandlet på baggrund af køn.


Åh, jeg kan huske, at jeg læste en eller anden søgt forklaring fra formanden for DHF dengang, der blev spurgt ind til det ifm. håndboldherrernes EM-sejr - hvorfor kvinderne ikke havde fået samme opmærksomhed ved deres utallige sejre. Først var der noget med, at det var meget sværere at vinde EM end f.eks. VM og OL, fordi der hele vejen igennem var et højere niveau på deltagerne. Derefter rodede han sig vist ud i noget med, at mændene i højere grad satte pris på sådan en hyldest med jagerfly, hvor kvinderne slet ikke ville kunne se det fede i det, men nok hellere ville have en designertaske. Dette er frit efter hukommelse, så det er muligt, jeg har givet det en "journalistisk stramning" i forhold til hans reelle udtalelse, men essenses var noget i den retning.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Præmiepiger

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 08:50

Skumfidusen skrev:Jeg synes kvinder i ret lidt tøj er sjove at kigge på, men de der stykker pynt, der skal stå ved præmieoverrækkelser synes jeg er SÅ usmageligt og latterligt. Jeg synes det er nedladende over for kvinder, der skal bruges alene som et stykke opstyltet pynt og det er nedladende over for mænd, der åbenbart forventes at synes det der er sådan noget vi er helt med.

At behandle konkrete kvinder som kønsobjekter kan i konkrete tilfælde med indforståede kvinder være ret så fantastisk, men nærmest institutionaliseret på den der måde, det gør mig sq lidt harm på den humorforladte feministagtige måde.


Ja, det kan helt sikkert også være nedladende overfor mændene. Måske endda især for dem, vil jeg sige, fordi konceptet bare er en del af den pakke, de er gået med på, for at kunne stille op i konkurrencen, mens kvinderne selv har taget det konkrete job at stå og være et objekt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Præmiepiger

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. okt 2015, 09:00

Skumfidusen skrev:Jeg tænker også som tilskuer. Den konkrete sport interesserer mig ikke, men hvis jeg i kraft af min interesse for eksempelvis tennis og samtidig skulle acceptere at når Djokovich får sin præmie, så skal der lige 4 stykker blikfang i lårkort med, så ville jeg i den grad talt ned til. Jeg ved sq da godt at han er alfahannen den dag; det behøves ikke understreges på så primitiv vis, hvor det vises frem at der nu er tilgængelige, parringsmodne og frugtbare unge kvinder til hans rådighed. Det pisser mig af at jeg skal blandes ind i noget så nedladende og latterligt.


Også det.
Når man først kommer i gang med at tænke over den slags symboler, dukker der sjældent de klogeste eller mest behagelige associationer frem.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Præmiepiger

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2015, 09:00

Det er vel også lidt nedladende overfor vinderen, at han ikke er mand nok til at stå der alene, men at hans mandighed åbenbart behøver understøttelse for at fremstå som en "helvedes karl" :rulle:

og så er det da også lidt nederen for manden og hans kone/kæreste, at han skal stå der og pseudo kysse/kramme med nogle fremmede :gruble:
2
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Generelt"