Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Allmost_Famous » 4. okt 2016, 13:12

thomassneum skrev:Bliver smølfer blå i hoved, hvis de holder vejret :sarkasme:

Har du tænkt dig at indfange og tilberede smølfer? Ellers passer dit spørgsmål ikke umiddelbart ind her.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 4. okt 2016, 13:28

Allmost_Famous skrev:Hvis nu man skal lave en stor portion frikadeller, kan man så bruge medisterfars? Det er på tilbud til det halve af hakket svinekød, og jeg har gode erfaringer med at bruge det til kødboller. Men hvad siger I?
Jeg skal forberede en hulens masse mad, så lave gærder et sted eller to, vil ikke være dårligt :lol:


Jeg ved ikke hvilken type medister, men sådan en økofætter synes jeg slet ikke ville fungere. Det fungerede ikke for mig, kødet var ikke farsagtigt nok til det. Det var en fra Rema.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf thomassneum » 4. okt 2016, 13:41

Allmost_Famous skrev:
thomassneum skrev:Bliver smølfer blå i hoved, hvis de holder vejret :sarkasme:

Har du tænkt dig at indfange og tilberede smølfer? Ellers passer dit spørgsmål ikke umiddelbart ind her.


Det her er jo netop "tråden til de små spørgsmål". ;)

(Edit)

Ah!.. i madforummet.. Det så jeg ikke. sorry! :nej:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 6. okt 2016, 16:49

Jeg har en uåbnet pakke hakket oksekød liggende i køleskabet som havde mindst-holdbar-til-dato i går. Tror I ikke godt jeg kan vente med at bruge den til i morgen? Eller er det for langt over dato? :gruble:
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 6. okt 2016, 17:07

Flora skrev:Jeg har en uåbnet pakke hakket oksekød liggende i køleskabet som havde mindst-holdbar-til-dato i går. Tror I ikke godt jeg kan vente med at bruge den til i morgen? Eller er det for langt over dato? :gruble:


Jeg ville lugte til det og lugter det fint, bruge det.
3
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Annione » 10. okt 2016, 08:05

Flora skrev:Jeg har en uåbnet pakke hakket oksekød liggende i køleskabet som havde mindst-holdbar-til-dato i går. Tror I ikke godt jeg kan vente med at bruge den til i morgen? Eller er det for langt over dato? :gruble:


Jeg ved at spørgsmålet ikke længere er relevant - men skulle andre have samme spørgsmål, så svarer jeg lige her.
Hakket kød har en holdbarhed på 24 timer. Er det MAP pakket så kan det, pga. luftens sammensætning holde sig en smule længere. Men grunden til at hakket kød ikke kan holde sig særligt længe er, at der er voldsomt mange bakterier i kødet efter få timer. Sådan uhyggeligt mange bakterier, at man slet ikke anbefaler at spise det efter 24 timer. Opformeringen sker langsommere i MAP pakket, men den sker stadig. Jeg ville ikke røre det med en ildtang dagen efter udløb - og slet ikke 2 dage efter.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 10. okt 2016, 10:08

Annione skrev:
Flora skrev:Jeg har en uåbnet pakke hakket oksekød liggende i køleskabet som havde mindst-holdbar-til-dato i går. Tror I ikke godt jeg kan vente med at bruge den til i morgen? Eller er det for langt over dato? :gruble:


Jeg ved at spørgsmålet ikke længere er relevant - men skulle andre have samme spørgsmål, så svarer jeg lige her.
Hakket kød har en holdbarhed på 24 timer. Er det MAP pakket så kan det, pga. luftens sammensætning holde sig en smule længere. Men grunden til at hakket kød ikke kan holde sig særligt længe er, at der er voldsomt mange bakterier i kødet efter få timer. Sådan uhyggeligt mange bakterier, at man slet ikke anbefaler at spise det efter 24 timer. Opformeringen sker langsommere i MAP pakket, men den sker stadig. Jeg ville ikke røre det med en ildtang dagen efter udløb - og slet ikke 2 dage efter.


Hmm, jeg endte faktisk med at spise kødet 2 dage over MHT-datoen. Det lugtede fint og smagte fint og jeg er ikke blevet syg af det. Men en anden gang holder jeg mig inden for MHT-datoen så. Tak for info :)
1
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Frk._Strawberry » 10. okt 2016, 11:22

Annione skrev:
Flora skrev:Jeg har en uåbnet pakke hakket oksekød liggende i køleskabet som havde mindst-holdbar-til-dato i går. Tror I ikke godt jeg kan vente med at bruge den til i morgen? Eller er det for langt over dato? :gruble:


Jeg ved at spørgsmålet ikke længere er relevant - men skulle andre have samme spørgsmål, så svarer jeg lige her.
Hakket kød har en holdbarhed på 24 timer. Er det MAP pakket så kan det, pga. luftens sammensætning holde sig en smule længere. Men grunden til at hakket kød ikke kan holde sig særligt længe er, at der er voldsomt mange bakterier i kødet efter få timer. Sådan uhyggeligt mange bakterier, at man slet ikke anbefaler at spise det efter 24 timer. Opformeringen sker langsommere i MAP pakket, men den sker stadig. Jeg ville ikke røre det med en ildtang dagen efter udløb - og slet ikke 2 dage efter.


Hvad så hvis man fryser kødet?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Annione » 10. okt 2016, 11:23

Frk._Strawberry skrev:
Annione skrev:
Flora skrev:Jeg har en uåbnet pakke hakket oksekød liggende i køleskabet som havde mindst-holdbar-til-dato i går. Tror I ikke godt jeg kan vente med at bruge den til i morgen? Eller er det for langt over dato? :gruble:


Jeg ved at spørgsmålet ikke længere er relevant - men skulle andre have samme spørgsmål, så svarer jeg lige her.
Hakket kød har en holdbarhed på 24 timer. Er det MAP pakket så kan det, pga. luftens sammensætning holde sig en smule længere. Men grunden til at hakket kød ikke kan holde sig særligt længe er, at der er voldsomt mange bakterier i kødet efter få timer. Sådan uhyggeligt mange bakterier, at man slet ikke anbefaler at spise det efter 24 timer. Opformeringen sker langsommere i MAP pakket, men den sker stadig. Jeg ville ikke røre det med en ildtang dagen efter udløb - og slet ikke 2 dage efter.


Hvad så hvis man fryser kødet?


Det er stadig 24 i tøet tilstand. Men frysningen "pauser" bakteriers opformering.
2
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Tilly » 12. okt 2016, 05:26

Jeg lavede en madtærte i går aftes og glemte den på køkkenbordet i nat, så der har den stået ca. 11 timer. Der er diverse grøntsager, bacon, cremefraiche og æg i. Ville I turde at spise den eller er jeg nødt til at smide den ud?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 12. okt 2016, 06:41

Tilly skrev:Jeg lavede en madtærte i går aftes og glemte den på køkkenbordet i nat, så der har den stået ca. 11 timer. Der er diverse grøntsager, bacon, cremefraiche og æg i. Ville I turde at spise den eller er jeg nødt til at smide den ud?


Jeg ville ikke turde spise den.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Mi55y » 12. okt 2016, 10:19

Jeg skal lave en gryderet, hvor der skal en dåse kokosmælk i - kan man stadig godt koge risene i kokosmælk, eller bliver det mon for meget kokos? Jeg har aldrig prøvet at lave kokosris før, så jeg er i tvivl...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Mi55y » 12. okt 2016, 10:30

Lemonella skrev:
Jeg ville ikke være bange for, at få for meget kokossmag. De fleste dåser med kokosmælk er, i min verden, så lette i smagen, at jeg også ville koge risene i kokosmælk.

Det handler jo nok om smag og behag og jeg elsker kokos. :)


Super, så behøver jeg ikke at være nervøs!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Persnikedy » 15. okt 2016, 17:09

http://www.hjemmet.dk/Mad/kogebog/Ugens ... -marcipan/

Jeg har et spørgsmål til denne påskrift jeg simpethen ikke kan regne ud.

Læg appelsinerne i en gryde med koldt vand og giv dem et opkog. Skru ned og lad dem simre i 10 min. Tag dem op og lad dem afkøle

Mener de så hele appelsiner eller i skiver eller?

Jeg har aldrig læst sådan noget i en opskrift før så jeg er lidt :forvirret:
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 15. okt 2016, 17:30

Persnikedy skrev:http://www.hjemmet.dk/Mad/kogebog/Ugens-lakkeri-Skon-saftig-appelsinkage-med-marcipan/

Jeg har et spørgsmål til denne påskrift jeg simpethen ikke kan regne ud.

Læg appelsinerne i en gryde med koldt vand og giv dem et opkog. Skru ned og lad dem simre i 10 min. Tag dem op og lad dem afkøle

Mener de så hele appelsiner eller i skiver eller?

Jeg har aldrig læst sådan noget i en opskrift før så jeg er lidt :forvirret:


Når der i punkt 2 står skær appelsinerne i kvarter og kør dem til mos i en foodprocessor, så vil jeg mene at appelsinerne skal koges hele.
0

Tilbage til "Mad og drikke"