wh1971 skrev:"Systemet" er i udgangspunktet udmærket. Er man syg og på kontanthjælp skal man i arbejdsprøvning mhp. at få afklaret hvor mange timer man er i stand til at arbejde om ugen. Hvis svaret er 0 timer uden udsigt til ændring så skal man pensioneres.
Om dette så praktiseres korrekt i alle tilfælde er der begrundet tvivl om, men det betyder ikke at hele systemet skal laves om af den grund. Der kan være tilfælde hvor en person er på kontanthjælp i måske 1-2 år grundet sygdom, men ændres situationen til det bedre efterfølgende så skal personen naturligvis underlægges samme krav som alle andre.
Kig tilbage på tiden for 20-30 år siden hvor rigtig mange fik tildelt pensioner som aldrig skulle have haft det. De fleste herinde kender formentlig én eller flere hvor man tænker: "Arj, men den person kan da sagtens arbejde", men løbet er desværre kørt og disse personer er mere eller mindre på uberettiget permanent offentlig forsørgelse.
Jeg synes egentlig ikke systemet er udmærket - netop fordi, der kun er midlertidig brug for forsørgelse (= kontanthjælp) og permanent brug for forsørgelse (= førtdspension). Det passer bare ikke til folk, hvor det kan tage lang tid at afklare deres situatione.
Da man indførte en tidsbestemt førtidspension syntes jeg egentlig, det var et skridt i den rigtige retning, fordi det burde kunne give folk ro og værdige vilkår, og ikke være omfattet af den gensidige forsørgelse for ægtefæller, og dermed være en mulighed for at folks situation kunne blive afklaret i et rimeligt tempo. Men det virker bare ikke som om, den bruges til det.
Det er bedømt ud fra mediernes omtale, så jeg kan meget vel tage helt fejl.