Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 17. okt 2016, 11:25

....Inviterer I så til kaffe og kage? Til et måltid + kaffe og kage? Eller en heldags-ting med frokost, eftermiddag og aftensmad?

Haha. Alle de valgmuligheder. :D Men altså, jeg oplever godt nok mange tilgange til det her.

I min familie er det helt normalt at invitere til frokost og eftermiddagskaffe, og et enkelt hold inviterer til hele dagen, mere eller mindre. Det var et kulturchok for min mand at opdage for 10 år siden, men nu elsker han det, fordi man på den måde når at snakke med alle hen over dagen. Vi går oftest også en tur undervejs eller smutter på museum eller lignende sammen mellem frokost og kaffe. Nogle bliver måske i huset til et brætspil, mens andre går tur. Herligt afslappende, synes jeg, men det kræver selvfølgelig, at man har lyst til at tage en hel dag ud af kalenderen for det.

I hans familie inviteres man til én ting. Altså enten brunch eller eftermiddagskaffe.

Og jeg kan omvendt godt synes, at det kan være lidt "skaldet". :gruble: Topmålet af "skaldethed" var for en måned siden, hvor vi blev inviteret til eftermiddagskaffe. Der var nogle krydderboller, en pakke rullepølse, en pakke pålægschokolade og marmelade. Ingen smør. :genert: Dertil indkøbt kagemand. Og sort kaffe. Ingen drikkevarer. Ungerne kunne få vand, når man spurgte efter det. Invitationen var i øvrigt meget knap - efterfulgt af en alenlang ønskeseddel med ret dyre ønsker. De mangler overhovedet ikke penge, det er bare deres måde at gøre det på. Jeg taler ikke med min mand om det, for jeg gider ikke lave sådan en svigerfamilie-rant. Men jeg tænker ved mig selv, at det er fesent.

Jeg diskuterede det med mine kolleger den anden dag, og de nævnte desuden, at man så bare giver gave efter arrangementets størrelse. Men vi har et fast beløb til gaver, og giver således gave for samme beløb uanset. Men efter vores snak kom jeg til at tænke på, hvor let nogle egentlig kommer om ved at skovle gaver ind. Eller hvad man siger. :genert:

Det hele afhænger selvfølgelig af, hvor mange gæster man får. Hvis man får 20 gæster, kan jeg godt se, at det er besværligt at stå med frokost + kaffe. Men det kaster vi os altid ud i, og er vi alle samlet, er vi 18. Og gæsterne er velkomne til at sige fra, fx "vi kan kun være med til kaffen". Fint-fint. Min svigermor siger altid - det slår aldrig fejl - "Nej, det er da alt for meget, det kan da bare være til kaffe?!" hvortil jeg altid siger, at de selv bestemmer, hvad de har overskud til at deltage i, og de deltager i det hele hver gang alligevel.

Hvad er jeres holdninger til gæstebud? Og hvad gør I selv?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2016, 11:41

Det er lidt forskelligt og det afhænger også af gæsterne.
Vi bor ret langt fra familien, så hos os er det som regel et lidt længere arrangement. Vi vil ikke byde folk at køre fra sønderjylland til Kbh for boller, lagkage og kaffe i nogle timer. Og omvendt er det som regel også med overnatning, når vi tager den modsatte vej.

Er det venner, så har det som regel været kaffe/lagkage/kaffe efterfulgt af aftensmad og gak og løjer og alkohol.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Florida88
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:41
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Florida88 » 17. okt 2016, 11:42

Min familie er præcis som din. Vi fejrer alle fødselsdage, og det er altid 6timer+ Vi er ude i. Der er både indlagt gåture, spil, kulturelle besøg osv. Med hele familien (inkl. Fætre/kusiner/børn/bedster osv.) er vi ca. 20 og ALLE dukker altid op - jeg elsker det :banan: :banan:
I min mands familie er der næsten ingen der holder fødselsdag - og hvis de gør, så er det med boller og kage - fedt ! Vi gjorde de første maaaaange år, med suppe, steg og is tema, hel aftens hygge, og de er altså 22 mennesker kun i søskende og børn + børnebørn, men langsomt gik det op for os, at vi var de eneste der gjorde det ( også for at holde sammen på familien) så vi holdte op igen :boo:
Min mand var bestemt heller ikke fan af alle de fødselsdage i starten, men elsker det nu - det er sgu også hyggeligt :love: :love:
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Tobywan » 17. okt 2016, 11:45

Det er lidt forskelligt. Hvis vi inviterer på frokost/brunch er der også altid en eller anden form for kaffe/te/kage efterfølgende. Eftermiddagskaffe er hvad det er, men der skal ikke mangle noget og det skal være i ordenlig kvalitet. Det vil sige hjemmebagte boller, smør, pålæg, kaffe, te, sodavand og flere slags kage.

Personligt gider jeg ikke de der heldagsarrangementer. Det er virkelig dræbende og det ødelægger min weekend. Holder meget af min familie, men i begrænsede mængder, hvor jeg/vi har behov for at være os selv når vi har fri. Melder som udgangspunkt kun til første del af festen, hvis den er inklusiv flere måltider. Nogle gange bliver vi lidt snigløbet, da der under arrangementet bliver offentliggjort, at der da også lige er forberedt aftensmad.. men så kan man jo heldigvis bare tage hjem :) Der er jeg ret kold - hvis folk vil mere, må de melde det ud sammen med invitationen, så vi kan tage stilling. Det er selvfølgelig noget andet ved de store mærkedage, hvor arrangementet typisk er noget ud over det sædvanlige.

Nu bor de fleste af vores venner og familie i lokalområdet, så ingen skal køre timevis for at besøge os. Var det tilfældet kunne jeg sagtens finde på at tilbyde aftensmad også - men ikke for samtlige gæster, hvis de også har fået frokost, kage, kaffe osv. Jeg ville dog forvente det var noget vi aftalte på forhånd.

Vi stiller altid pænt an så der ikke mangler noget til hverken børn eller voksne. Krydderboller og kaffe var jeg nok også blevet skuffet over. I forhold til gave er det vigtiere at finde det rigtige, end at prisen sættes efter arrangementet - det er lidt prollet at lave regler for den slags og tænke over det i den sammenhæng. Selvfølgelig er der økonomiske rammer, men gaven, personen og tanken bag er vigtigere.
Senest rettet af Tobywan 17. okt 2016, 11:55, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf LadyFox » 17. okt 2016, 11:53

Det er lidt forskelligt.. Jeg inviterer sjældent da det kræver jeg skal leje lokaler osv. for at det overhovedet giver mening. Men i min familie er det meget forskelligt hvad der bliver inviteret til nogen gange er det fest hele natten, andre gange kaffe og kage og noget mad til dem der bliver så sent, andre gange brunch. For det meste kan man komme og gå som man vil.
0
...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Fru Sunshine » 17. okt 2016, 11:53

Her er det gerne heldagsarrangementer, men vi er heller så mange. Traktementet er hjemmelavet.
Min mands familie er af gode grunde sjældent med, da det er lige lovlig langt at rejse fra Bergen for en fødselsdag.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Lulu » 17. okt 2016, 12:08

Ved min mand og min fødselsdag er det typisk frokost og kaffe vi inviterer til (frokosten er så det vi egentlig ville servere til aftensmad, men mine svigerforældre vil helst være der til frokost og køre hjem ad eftermiddagen, så vi har ændret det til frokost og kaffe), hos vores søn bliver det et eftermiddagsarrangement med kaffe, kage og lidt boller. Vi inviterer mange flere til vores søns fødselsdag og ingen af os gider egentlig lave en kæmpe frokost til folk, og knægten (2,5 år) er også godt brugt efter så mange mennesker hele eftermiddagen, så indtil videre nøjes vi med kaffe kage hos ham.
0
Akehurst2
Indlæg: 14187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Akehurst2 » 17. okt 2016, 13:10

I min familie er det afgrænset som i din mands - altså man er inviteret til ét måltid (brunch, middag, whatever). Det er til gengæld et ordentligt måltid, hvor der ikke mangler noget.

Min svigerfamilie har det med at især børnefødselsdage er halvdagsarrangementer med kaffe og kage og efterfølgende middag. Jeg er ret træt af det - er for nærig med mine weekenddage til at bruge så meget tid på en børnefødselsdag i svigerfamilien. Hvis de indlagde en gåtur eller noget kulturelt var det dog noget andet, men så meget tid med smalltalk med svigerfamilie og ikke mindst min svigerfamilies svigerfamilie, det er for meget.
2
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 17. okt 2016, 13:13

Akehurst2 skrev:I min familie er det afgrænset som i din mands - altså man er inviteret til ét måltid (brunch, middag, whatever). Det er til gengæld et ordentligt måltid, hvor der ikke mangler noget.

Min svigerfamilie har det med at især børnefødselsdage er halvdagsarrangementer med kaffe og kage og efterfølgende middag. Jeg er ret træt af det - er for nærig med mine weekenddage til at bruge så meget tid på en børnefødselsdag i svigerfamilien. Hvis de indlagde en gåtur eller noget kulturelt var det dog noget andet, men så meget tid med smalltalk med svigerfamilie og ikke mindst min svigerfamilies svigerfamilie, det er for meget.


Det gi'r faktisk meget god mening. Altså at det bliver for meget på den måde. :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Akehurst2
Indlæg: 14187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Akehurst2 » 17. okt 2016, 13:14

Vi har i øvrigt for vane at holde fødselsdag på dagen, også hvis det er en hverdag, hvilket lægger en naturlig begrænsning på arrangementets længde. Kan dog mærke, at siden mine brødre fik småbørn så lægger de op til, at de ikke kan deltage i aftenarrangementer på hverdage, så nu intensiveres jagten på mine weekender :8:
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 17. okt 2016, 13:22

Akehurst2 skrev:Vi har i øvrigt for vane at holde fødselsdag på dagen, også hvis det er en hverdag, hvilket lægger en naturlig begrænsning på arrangementets længde. Kan dog mærke, at siden mine brødre fik småbørn så lægger de op til, at de ikke kan deltage i aftenarrangementer på hverdage, så nu intensiveres jagten på mine weekender :8:


Jeg er også størst fan af at holde det på selve dagen, fordi det virker hyggeligst og mindst forvirrende for fødselsdagsbarnet, faktisk. Men jeg kan også fornemme det samme, fx troppede svigerinde + kæreste og barn op til yngstebarnets fødselsdag i september (en onsdag) kl. 16.30 og kørte igen kl. 17.00. Lagkagen var planlagt til dessert, så de var ret trætte af at køre uden at smage den. Jamen så bliv dog til aftensmad, tænkte jeg bare... :genert: Lagkagen kom på bordet kl. 19. En hurtig hapser og så hjem kan jeg ikke se problemet i, når de bor tæt på og sengetid er 19.30. Vi har aldrig gjort et stort problem ud af at skulle ud med ungerne. Det er ikke værre, end man gør det til.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Akehurst2
Indlæg: 14187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Akehurst2 » 17. okt 2016, 13:26

Evapeva skrev:I hans familie inviteres man til én ting. Altså enten brunch eller eftermiddagskaffe.

Og jeg kan omvendt godt synes, at det kan være lidt "skaldet". :gruble: Topmålet af "skaldethed" var for en måned siden, hvor vi blev inviteret til eftermiddagskaffe. Der var nogle krydderboller, en pakke rullepølse, en pakke pålægschokolade og marmelade. Ingen smør. :genert: Dertil indkøbt kagemand. Og sort kaffe. Ingen drikkevarer. Ungerne kunne få vand, når man spurgte efter det. Invitationen var i øvrigt meget knap - efterfulgt af en alenlang ønskeseddel med ret dyre ønsker. De mangler overhovedet ikke penge, det er bare deres måde at gøre det på. Jeg taler ikke med min mand om det, for jeg gider ikke lave sådan en svigerfamilie-rant. Men jeg tænker ved mig selv, at det er fesent.



Men hvis man er nærig, så er man det jo uanset hvad - så ville et heldagsarrangement bare være en hel skrabet dag. De ville sikkert få sværere ved at slippe lige så billigt, men det er vel utopi at forestille sig, at det pludselig ville være overdådigt og af god kvalitet, hvis de pludselig skulle sørge for flere måltider.

Og det der, det lyder bare røvnærigt :wacko:
2
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Evapeva » 17. okt 2016, 13:28

Akehurst2 skrev:
Men hvis man er nærig, så er man det jo uanset hvad - så ville et heldagsarrangement bare være en hel skrabet dag. De ville sikkert få sværere ved at slippe lige så billigt, men det er vel utopi at forestille sig, at det pludselig ville være overdådigt og af god kvalitet, hvis de pludselig skulle sørge for flere måltider.

Og det der, det lyder bare røvnærigt :wacko:


De er PISSEnærige. Vi mødtes lige kort forleden, hvor vi sagde tak for sidst, og spurgte, om de også havde haft en god dag. Svaret var "ja, A fik nogle lækre gaver." Så ved man godt, hvad de går mest op i. :tie:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Olaf » 17. okt 2016, 13:42

Hos os er det næsten altid boller og kage (enkelte gange en let frokost). Vi er dog gerne 30-40 mennesker så jeg orker ikke at skulle diske op med flere retter til alle de mennesker. Der mangler til gengæld ikke noget. Folk bliver gerne 5-6 timer.
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6708
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf FrøkenM » 17. okt 2016, 13:42

Det er forskelligt. Jeg har lige haft fødselsdag og holdt den hjemme hos min far grundet pladsmangel. Vi inviterede til hjemmelavet brunch med forskelligt brunchrelateret mad. Herefter var der kaffe, te, kager, slik osv. Det er normal procedure at man fx inviterer til brunch med efterfølgende kage/slikbord eller middag med ditto efterfølgende. Det plejer at være super hyggeligt og strækker sig gerne mellem 4-6 timer.
Vi inviterer sjældent til frokost, da det vil kollidere med nogle planer for ret mange af de inviterede så her er det enten brunch kl. 10 eller middag omkring kl. 18. Vi forsøger i øvrigt at holde det til weekenderne, da vi har mange små børn i min familie..
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:

Tilbage til "Livets forhold"