Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sangius » 17. okt 2016, 18:35

LadyFox skrev:
Sangius skrev:Synes det virker fjollet at vurdere gavens størrelse udfra hvad man får tilbudt til fødselsdagsfesten, når man snakker nære familiemedlemmer. Jeg giver gaver - også dyre gaver - til alle i min familie, selv hvis de slet ikke har inviteret til noget overhoved.

Med mindre man er min mor eller min søster så må man inviterer hvis man vil have gaver. Jeg ville ikke magte, og jeg ville slet ikke have råd til at sende dyre gaver rundt til alle i min familie. Men det kommer jo også an på hvor mange man er i familie med, og nok også hvordan man er en familie. Jeg har f.eks. rigtig mange familiemedlemmer, mange ses jeg sjældent med, og rigtig mange kender jeg knap nok, hvis overhovedet. Og på mig ville det virke fjollet at sende gaver (uanset pris) til et mere eller mindre fremmed familiemedlem det sidder et sted i Grønland f.eks.

Men jeg giver nu heller ikke gaver efter hvad der blive tilbudt til festen, jeg giver gaver udfra hvad der giver mening- f.eks. ud fra hvordan min økonomi ser ud og udfra hvem modtager er. For mange er det jo alligevel ikke prisen det kommer an på, hvis tanken bag er god.


Det kan jeg godt forstå. Jeg har i min familie kun kontakt med min mor hendes forældre, min ene bror og niece og nevø. Alle onkler, kusiner osv har jeg ikke kontakt med. Hvis jeg havde ville jeg kun give gaver til dem hvis de holdte noget :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sorenspige » 17. okt 2016, 18:36

I min mands familie er fødselsdage altid på mindst 5-6 timer og oftest nærmere 8-10 timer. Det er for det meste ganske hyggeligt, men det kan altså også være for lang tid nogen gange.

Personligt har jeg heller ikke overskud til at skulle stå for flere måltider, så når vi holder fødselsdag er det oftest kun til et måltid. Det skulle min mand lige vænne sig til, for han tænkte meget over, hvad resten af familien ville tænke.

Vores søn har snart fødselsdag, og vi plejer at invitere til kaffe/kage. I år bliver det så frokost og kage. Frokosten bliver dog let, da vi bestiller en pålægskagemand. Jeg bage så en kage til kaffen plus lidt frugt og småkager. Jeg håber ikke, at der er nogen, som synes, det er nærrigt.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sorenspige » 17. okt 2016, 18:38

Jeg har ikke fået gave af min far, hans kone eller min lillebror (på 27 år), da jeg ikke holdt fødselsdag (jeg havde en nyfødt baby).

Det blev jeg lidt ked af.
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf computermus » 17. okt 2016, 18:49

Sorenspige skrev:Jeg har ikke fået gave af min far, hans kone eller min lillebror (på 27 år), da jeg ikke holdt fødselsdag (jeg havde en nyfødt baby).

Det blev jeg lidt ked af.

Jeg kan godt forstå at du blev lidt ked af det. :kram: Dukkede de ikke op med en lille hilsen eller en fin buket eller andet ?
De måtte da gerne have tænkt på at du stod med en helt nyfødt baby, og jo højst sandsynligt uden det store overskud.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 478
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sukisaki » 17. okt 2016, 18:59

I min familie er det oftest boller og kage, når vi holder fødselsdag.
Der er flere familiemedlemmer der af forskellige grunde ikke kan holde til mere end et par timer, så det er den form som giver mest mening for os. Jeg ville synes at det var hyggeligt, hvis der var lidt mere aktivitet, men så ville der ikke være særlig mange der kunne være med.

Hvis jeg holder for vennerne inviterer jeg oftest til aftensmad efterfulgt af sjov og spas..
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Sorenspige » 17. okt 2016, 19:06

computermus skrev:
Sorenspige skrev:Jeg har ikke fået gave af min far, hans kone eller min lillebror (på 27 år), da jeg ikke holdt fødselsdag (jeg havde en nyfødt baby).

Det blev jeg lidt ked af.

Jeg kan godt forstå at du blev lidt ked af det. :kram: Dukkede de ikke op med en lille hilsen eller en fin buket eller andet ?
De måtte da gerne have tænkt på at du stod med en helt nyfødt baby, og jo højst sandsynligt uden det store overskud.


Min far og hans kone kom og så vores nyfødte datter dagen før min fødselsdag. De havde en gave med til hende.

Jeg tror ikke, at min far har gjort det i ond mening. Højest sandsynlig har han slet ikke tænkt på det, da det er hans kone, som normalt står for at købe gaver.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf zembra1986 » 17. okt 2016, 20:19

Nu invitere jeg stort set aldrig til fødselsdag, simpelthen fordi jeg aldrig tænker på at invitere før i sidste øjeblik, hvor alle allerede har lagt planer, og så dropper jeg bare helt at invitere.

Men skulle jeg have gæster, så ville det være til kaffe, kage, og boller om eftermiddagen.....

I min familie er det desuden standarten at man kun holder fødselsdag for de aller nærmeste, dvs. børn, forældre og søskende. Jeg er ikke blevet inviteret til en fætter, kusine, moster eller onkels fødselsdag i årevis.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. okt 2016, 20:30

I min familie fejrer man kun fødselsdag sammen, når det er rundt, og det kniber det endda med. Det mest almindelig er her at invitere til middag.
Jeg fejrer selvfølgelig hvert år med mine forældre, men ikke med onkler, tanter, osv.
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf superboa » 17. okt 2016, 20:32

I min familie er det helt almindeligt ved ikke-runde fødselsdage, at invitere til eftermiddagskaffe, med 2 slags hjemmebagte boller, gode oste, smør, marmelade, lagkage og 1-2 andre slags kager. Herefter øl/sodavand og slik/chips/chokolade. Runde fødselsdage bliver gerne fejret som aftenarrangementer med 3-retters menu, eller evt. med en lækker brunch.
I min familie er det normalt at både søskende, kusiner, mostre o.s.v. bliver inviteret.
I min svigerfamilie fejres fødselsdage ofte med en frokost + kaffe/kage, eller med en middag/dessert + kaffe.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf zembra1986 » 17. okt 2016, 20:38

Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf godtnavn » 17. okt 2016, 20:46

Jeg har en enorm familie, kæresten har det samme, og vi har fødselsdag med få dages mellemrum. Så vi har de sidste par år inviteret til åbent hus, et år med brunch, et år med et kæmpe kagebord, og et år med frokost og kager. Så kan folk komme når det passer dem, og smutte igen når de ikke orker mere/der er for mange mennesker på for lidt plads. Førhen har vi holdt for hver vores familie, og så har det typisk været frokost og kage, evt med en tur på legeplads mellem mad og kage. Men vi orker ikke helt at skulle holde to familiefødselsdage samme måned, og så en vennefødselsdag oveni, det bliver lidt for meget.

Næste år står vi dog med en lille pige på et par måneder når vi har fødselsdag, så jeg tænker at inviterer min mor, far og to af mine søskende til noget mad jeg bestiller udefra, sikkert noget indisk, hvad kæresten vil ved jeg ikke helt, hans familie bor længere væk og det er derfor sværere at inviterer på noget kort hygge, måske vi bare laver noget med hans niece der bor tæt på og nok egentlig er den i hans familie han helst vil se på sin fødselsdag :)

Venner plejer vi at inviterer på aftensmad med efterfølgende drinks og lagkage om aftenen. Igen holder vi fælles, mange af vores venner er også fælles venner efterhånden, så det virker mest naturligt i forhold til at skulle inviterer de samme mennesker to uger i træk.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Delfin » 17. okt 2016, 22:14

zembra1986 skrev:Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D


Du er ikke den eneste, som er overrasket.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf HappyHippo » 17. okt 2016, 22:36

Hah, herhjemme er det kun børnene der holder fødselsdag. Jeg holdt da jeg blev 30 men det er egenligt ikke noget jeg som sådan gider.

Nå, men nu vi kun holder fødselsdag for mine børn på 1 og 4 er det til boller og kage. Den resterende familie er skiftet til brunch før i tiden var det til aftensmad. Jeg gider ærlig talt ikke heldagsarrangementer, og er glad for at kunne gemme mig bag ved den lille, der skal puttes kl 18 :D
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf Anne Droid » 18. okt 2016, 05:59

Delfin skrev:
zembra1986 skrev:Jeg må indrømme at jeg får lidt et chok når jeg høre, at det for flere mennesker er standarten, at blive inviteret til enhver fødselsdag i familien :genert:

En familie kan jo nemt bestå af 20 mennesker, dvs man render til fødselsdag 20 gange om året?....og det er bare med familien, så kommer evt. venners fødselsdage udover det

Det havde jeg godt nok ikke orket! :genert: men hvis man nyder det, så er alt jo fint :D


Du er ikke den eneste, som er overrasket.


I vores familie ville vi ikke kunne nøjes med 20.
Mine forældre har tilsammen 14 søskende. Den flok har 47 børn, mine fætre og kusiner. De næste 2 led har jeg slet ikke styr på, men der er rigtig mange.
1
Klimatosse
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Når I inviterer gæster til fødselsdag....

Indlægaf HappyPaww » 18. okt 2016, 06:37

Jeg orker heller ikke rigtig fødselsdage - hverken min egen eller andres :blush: Holder slet ikke for mig selv længere - i hvert fald ikke noget officielt. Vil hellere ud og spise med kæresten eller noget. I år kom min mor og hendes mand forbi nogle dage efter min fødselsdag (havde fødselsdag på en hverdag), og hun havde taget en lagkage og en gave med. Blev helt overrasket for jeg havde ikke skænket det en tanke, at det var derfor de kom forbi :lol: Men jeg gider generelt ikke de store fejringer af mig selv... Jeg forventer i øvrigt heller ikke gaver.

I år blev min søn 3, og der holdt vi stor fødselsdag for familie og et par hold venner med små børn, ligesom vi gjorde da han blev 1. Da vi var de allernærmeste var vi omkring de 22..! Jeg syntes det var super hyggeligt og sjovt, men også vildt hårdt :lol: Vi havde kager og boller + skattejagt for ungerne om eftermiddagen (heldigvis kunne vi være udendørs), og så blev dem der kom langvejs fra og spiste en hurtig gang lasagne jeg havde forberedt til om aftenen.

Fødselsdage bliver i øvrigt altid holdt i en omkringliggende weekend, og falder fødselsdagen på en hverdag, laver vi noget hyggeligt sammen som familie (i år tog vi en fridag og tog i Tivoli). Det der med at holde sammenkomst på en hverdag ville jeg slet ikke kunne overskue - hverken som vært eller gæst!

Tror vi er nået frem til at hvert andet år holder vi stor fælles fødselsdag for drengen med begge familier samlet, og så de andre år holder vi lidt separat for ham. Ærlig talt tror jeg heller ikke svigerfamilien har det vildt store behov for at ses, og de ender alligevel med at sidde med dem fra deres side, og kun lidt høflig smalltalk mormor/farmor imellem...




Og det her må man nok ikke sige, men jeg synes det er lidt forkælet og småbarnligt at nogle voksne mennesker går utrolig højt op i deres egen fødselsdag (med mindre det er rundt, og man vil holde en stor fest)... For mig at se er det mere en børneting.
0

Tilbage til "Livets forhold"