Kvalmestillende / opkast stoppende

PinkPowerPrincess
Indlæg: 455
Tilmeldt: 4. jan 2016, 10:44
Kort karma: 109
Likede indlæg: 428

Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf PinkPowerPrincess » 18. okt 2016, 07:04

Jeg har så meget brug for jeres hjælp! Er jo indlagt med overstimulation, og behandlingen er langvarig store mængder væske og protein. Jeg er desværre ramt af indvaliderende kvalme/ opkast. I slem grad. Kaster op bare jeg tager en tår vand eller rejser mig fra sengen. De sidste dage har jeg haft det bedre fordi jeg har fået noget medicin, som en sygeplejerske bildte mig ind var udviklet til gravide i min situation. Det viste sig så at det er noget man bruger efter operationer og man max må tage det 5 døgn! (Utroligt man selv skal finde ud af det, det kunne også have skadet fostret). En anden sygeplejerske mener så at der ikke er andet jeg kan få, udover køresygepillet som slet ikke hjælper. Jeg tænker bare at der da må være noget!? Kender i til noget godt kvalmestillende/ opkast stoppende som gravide må tage?
0
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33981

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf JoyNips » 18. okt 2016, 07:13

Har du prøvet magnet-armbånd? Jeg har hørt godt om både Lasota og Seaband.

Ingefær skulle også være godt, men man må ikke som gravid spise kosttilskud med store mængder - man må dog godt spise normale mængder ingefær og jeg tænker også, at te lavet på ingefær går an.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9521
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7830

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf Sophies-mor » 18. okt 2016, 07:14

Suppositorier. Primperan, supp.
Og så skal du stole på plejepersonalet. Selv om der står Max 5 dage, så ved de hvad de laver.
Medmindre du har en farmakologisk uddannelse, ved de mere om brugen af det end du.

Har du overvejet at spørge ind til deres valg af præparat?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
PinkPowerPrincess
Indlæg: 455
Tilmeldt: 4. jan 2016, 10:44
Kort karma: 109
Likede indlæg: 428

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf PinkPowerPrincess » 18. okt 2016, 07:39

Vil da prøve seaband :) Har lidt svært ved at tro det gør den store forskel, når det er så slemt. Men det er forsøget værd!
Ingefær elsker jeg, især te. Tror dog ikke de vil lave det til mig her på hospitalet, men må høre dem ad.

Sophies-mor: Det er netop den type præperat jeg får - max 5. dages brug :) Tror ikke du forstår - jeg kunne netop ikke stole på peronalet i dette tilfælde, de gav mig ret i at de havde overset det.. Desværre, for havde de sagt jeg måtte tage det længere tid, så havde jeg gjort det! :)
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9521
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7830

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf Sophies-mor » 18. okt 2016, 08:45

[quote="PinkPowerPrincess"]Vil da prøve seaband :) Har lidt svært ved at tro det gør den store forskel, når det er så slemt. Men det er forsøget værd!
Ingefær elsker jeg, især te. Tror dog ikke de vil lave det til mig her på hospitalet, men må høre dem ad.

Sophies-mor: Det er netop den type præperat jeg får - max 5. dages brug :) Tror ikke du forstår - jeg kunne netop ikke stole på peronalet i dette tilfælde, de gav mig ret i at de havde overset det.. Desværre, for havde de sagt jeg måtte tage det længere tid


Hvis du læser det....så er det listet under brug af primperan til børn.
Ikke oppe under selve doseringen.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 10:07

Nu lader det til du har værre kvalme end mig, men vil alligevel sige at jeg den sidste uges tid har fået ekstra b-vitamin tilskud og det har hjulpet på min kvalme, kaster lige så meget op men har ikke længere kvalme i døgndrift.

Det kan selvfølgelig også skyldes at min krop endelig har indset at jeg ikke skal have så voldsom kvalme hele vejen (er 19+3 i dag) eller at jeg pt har ferie og kvalmen er værst når jeg presser kroppen. Men det er et forsøg værd, fik det anbefalet af min læge, og for meget b-vitamin bliver tisset ud så det er ikke farligt at få i store mængder :)
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf Annione » 18. okt 2016, 10:24

Jeg er også meget begejstret for seaband. Jeg bruger det til søs, og har ikke haft kvalme eller kastet op med dem på.
Kan købes i Matas ved jeg.
0
honeybee
Indlæg: 255
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf honeybee » 18. okt 2016, 12:19

Har du prøvet Marzine (antihistamin/søsygetabletter)? Der findes også Ondansetron som smeltetablet, tablet eller IV, men om det benyttes og må bruges til gravide, det ved jeg ikke. Jeg har kun prøvet at give Primperan IV/Emperal tbl, og det må man som du også selv skriver kun bruge i 5 døgn.

Rigtig god bedring :)
Senest rettet af honeybee 18. okt 2016, 12:23, rettet i alt 2 gange.
0
honeybee
Indlæg: 255
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf honeybee » 18. okt 2016, 12:21

Jeg fandt lige dette på Jordemoderforeningens hjemmeside:
http://www.jordemoderforeningen.dk/fag- ... tiemetika/ - og læser særligt dette

" Ondansetron kan anvendes ved emesis gravidarum, givet enten ved i.v. injektion, som tabletter eller smeltetabletter.
Nyere undersøgelser bekræfter, at odansetron er et sikkert præparat til emesis hos gravide (9, 10)."


Så jeg ville spørge til Ondansetron og om det kan bruges i dit tilfælde. Ser jo sådan ud :)
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3439
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3071

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf Alphilia » 18. okt 2016, 14:43

IV -væske? B-combin(B-bit) som IV-væske?
Sodavandsis har mange af vores gravide succes med
Akupunktur?
0
PinkPowerPrincess
Indlæg: 455
Tilmeldt: 4. jan 2016, 10:44
Kort karma: 109
Likede indlæg: 428

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf PinkPowerPrincess » 19. okt 2016, 05:54

Tak for alle jeres svar! Har snakket med overlægen, som gav mig noget der minder om det jeg har fået hele tiden. Det officielle er også at man ikke må tage det i længere tid, pga der kan opstå bivirkninger. Hun siger dog at i mit tilfælde kan vi simpelthen ikke undvære det pt, og så skader det på ingen måde graviditeten, hun var faktisk så sød at printe videnskabelige forskningsartikler ud til mig. Så nu er jeg reddet lidt endnu. Hvis jeg så får bivirkninger så må jeg stoppe med det, og så må jeg lige kigge på nogle af jeres råd, tak :)
2
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Kvalmestillende / opkast stoppende

Indlægaf Studsgaard » 23. okt 2016, 19:43

Jeg kan ikke huske hvad det hed det jeg fik da jeg var gravid sidst. Jeg fik det igennem hele graviditeten, men blev også ekstra kontroleret. Samtidig fik jeg akupunktur - ca hver 14 dag. De to ting tilsammen gjorde det nogenlunde til at holde til.
0

Tilbage til "Graviditet"