200.000 i opsparing, 35.000 i SU-lån, topskat og ingen udgifter

godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: 200.000 i opsparing, 35.000 i SU-lån, topskat og ingen udgifter

Indlægaf godtnavn » 18. okt 2016, 22:05

Jeg tror jeg ville sparer alle pengene op, og fortsætte, sætte dem på en konto med en god rente, og på to år vil du kunne sparer små 400.000 kr mere op, så har du råd til at købe en lille andel kontant i den by du vil studerer/arbejde i, vil du arbejde kan du købe en større andel og låne det lidt du vil mangle, skal du studere kan du bare nyde at kunne få en andel uden gæld, og dermed lav husleje gennem studiet.

Især når man tænker på hvor svært og dyrt det er at finde leje i studiebyerne ville det være min løsning :)
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: 200.000 i opsparing, 35.000 i SU-lån, topskat og ingen udgifter

Indlægaf Stars » 19. okt 2016, 09:55

Pidyadiloh skrev:Det kan jeg godt se fornuften i - tak for gode input, begge to. I forhold til en konto ved Santander, ville jeg mon så få noget ud af at spørge min egen bank, om den kan matche de 0,9 %? Eller er det utopi at forestille sig i disse tider?


Man kan jo altid spørge :)

Hvis du har den rigtige fagforening kan du i LSB få 5% af de første 50.000 på lønkontoen (og en opsparingskonto med 0,35%, når der står min. 50.000 på den) ... men det kræver, at du samler dine bankforretninger der
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: 200.000 i opsparing, 35.000 i SU-lån, topskat og ingen udgifter

Indlægaf avdotja » 19. okt 2016, 11:39

Mht topskat versus pension: En af grundene til at jeg ikke rigtig er lun på pensionsindbetalinger er at jeg ikke har nogen stålsatte planer om at arbejde og leve resten af mit liv i Danmark. Sker det, så sker, sker det ikke, så sker det ikke. Derfor foretrækker jeg bl.a. at have pengene inden for rækkevidde, fremfor fordelt i forskellige puljer rundt omkring; på trods af at det ikke er det mest hensigtsmæssige rent skattemæssigt.

Jeg er såmænd også åben for at stoppe med at arbejde langt tidligere end 67 eller holde et par års pause fra arbejdsmarkedet hvis behovet skulle opstå og den fleksibilitet passer ligeledes bedst med at pengene er hos mig og ikke låst fast på en konto et sted.

En vigtig forskel er at jeg har et fornuftigt afkast og dermed reelt kun går glip af skattebesparelsen. Dit nuværende problem er ikke kun den manglende skatterabat, men også at pengene ikke vokser (som de ville gøre hvis de var placeret i en pensionsopsparing, hvor andre ville lave investeringerne for dig).

Hvis du forsætter med at beholde pengene som de er nu, vil du stadigvæk kun have 200.000 om 10 år (som ovenikøbet vil være mindre værd end i dag) mens 200.000 placeret på en pensionsopsparing med 5% årlig afkast efter skat, vil være vokset til 325.00 (som selvfølgelig eller ikke har samme værdi som 325.000 i dag). Er horisonten derimod 45 år, hvor du reelt vil kunne begynde at tænke på pension, vil beløbene være 200.000 hhv 1.800.000. Det regnestykke er, i mit verden, langt vigtigere at have i mente end eventuelle topskattebesparelser.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: 200.000 i opsparing, 35.000 i SU-lån, topskat og ingen udgifter

Indlægaf avdotja » 19. okt 2016, 11:49

Pidyadiloh skrev:...

Og er der så ikke lige nogen, der er søde at sige til mig, at det er dumt og uansvarligt at købe en bil, når man ikke har brug for den sådan RIGTIGT :blush: ...

Jeg ville ikke gøre det; men jeg bor i en storby, så det er let at sige :) En bil er bestemt en udgift, men omvendt mener jeg også det er vigtigt at man ikke ender med at spare en masse penge op, udelukkende for at spare en masse penge op. Hvis det at have en bil, giver øget værdi i hverdagen, kan pengene sagtens være godt givet ud. Du kan evt regne ud hvad det vil koste i alt at have bil inklusiv benzin, forsikringer, skat, syn, værksted, registrering, værdiforringelse af køretøjet og hvad der ellers er af udgifter, for de næste 2 år (hvor du muligvis skal begynde at studere igen) og så sammenligne med hvad du ellers kan få for pengene. Er der noget du hellere ville bruge dem på? Eller kan du ikke rigtig komme i tanke om noget?
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: 200.000 i opsparing, 35.000 i SU-lån, topskat og ingen udgifter

Indlægaf Muspel » 22. okt 2016, 16:55

Jeg ved ikke så meget om investeringer. Men. Jeg købte en bil fra ny. Fordi jeg havde råd og lyst.

Og den gør mig glad på daglig basis. Køb den dog. Du lyder til at leve relativt billigt. Er det ikke den luksus du skal tillade dig? Jeg har en Kia picanto - og har ikke udgifter for mere end 700 kr om måneden på den. (Forsikring, vægtafgift, service, vinter/sommerdæk skift). Den er så meget det værd i glæde.
( og jeg tjener næsten beløbet ind på gomore-lift)

Og din opsparing bliver jo ved med at stige.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"