Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2016, 08:14

Inspireret af en diskussion andet steds, hvordan ser du så på at betale sig fra praktisk arbejde, som du godt selv kan udføre?

Jeg er selv ret magelig og bryder mig ikke synderligt om praktisk arbejde, og synes bare det er skønt, hvis jeg kan slippe. Også selvom jeg sagtens kunne nå at gøre rent selv. Havde jeg råd fik jeg udført meget mere.

Konkret har vi rengøring derhjemme hver anden uge. Min mand sender sine skjorter på renseri. Og så har vi vinduespudser i ny og næ. Ikke meget, synes jeg, men samtidig arbejde, vi jo godt kunne gøre selv.
2
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf Lurende Peber » 19. okt 2016, 08:18

Det må man selv om.
Vi får pudset vinduer udvendigt.
Jeg kunne også godt finde på at betale mig fra f.eks hækkeklipning.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf icelady » 19. okt 2016, 08:21

Jeg er så bedøvende ligeglad med, om folk betaler sig fra at få gjort rent/gået tur med hunden/klippet græs/etc etc.

Deres penge, deres valg.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2016, 08:24

Jeg har i øvrigt selv gjort rent som studerende, både privat og på hospital.

Jeg synes, det var et vældig fint arbejde og følte det slet ikke mærkeligt at gøre rent for nogen, der gerne ville slippe (altså det private - det giver ligesom sig selv, at man skal have nogle til at gøre rent på hospitalet :-D)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. okt 2016, 08:29

Jeg har ikke en generel holdning til det. Jeg kan sagtens forstå, at man køber serviceydelser, fordi man fx. arbejder meget eller ikke gider, og det er samtidig godt, at der på den måde skabes/vedligeholdes arbejdspladser, som kun kræver lidt eller ingen uddannelse.

Personligt kvier jeg mig ved at købe mig til rengøring, vask, osv., så længe det ikke skyldes, at jeg fysisk eller tidsmæssigt ikke kan klare det selv. For mig giver det associationer til at have tjenestefolk, og det bryder jeg mig ikke om, ligesom det heller ikke er noget, jeg ønsker, at fremtidige børn skal vokse op med. Her kan man bestemt indvende, at især forarbejdning af mad i samme grad er noget, man før i tiden "havde folk til", så det er til dels en "føle-ting", hvor grænsen går. Måske er det i virkeligheden primært et spørgsmål om, at jeg selv vil klare de ting, der direkte kan foregå i hjemmet, hvilket også hænger sammen med, at jeg opfatter husholdning som et fagligt område, der skal være tid til i mit liv. Sådan har jeg det også med børneopdragelse, som jeg ønsker at prioritere på linie med og i perioder over mit lønarbejde.
3
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf Suzan » 19. okt 2016, 08:35

Hvis jeg havde råd til det :

-klipning af hæk

- en der købte ind og lavede en masse sund mad til fryseren

Fordi jeg hader at udføre de opgaver selv.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2016, 08:39

DetSorteCirkus skrev:Jeg har ikke en generel holdning til det. Jeg kan sagtens forstå, at man køber serviceydelser, fordi man fx. arbejder meget eller ikke gider, og det er samtidig godt, at der på den måde skabes/vedligeholdes arbejdspladser, som kun kræver lidt eller ingen uddannelse.

Personligt kvier jeg mig ved at købe mig til rengøring, vask, osv., så længe det ikke skyldes, at jeg fysisk eller tidsmæssigt ikke kan klare det selv. For mig giver det associationer til at have tjenestefolk, og det bryder jeg mig ikke om, ligesom det heller ikke er noget, jeg ønsker, at fremtidige børn skal vokse op med. Her kan man bestemt indvende, at især forarbejdning af mad i samme grad er noget, man før i tiden "havde folk til", så det er til dels en "føle-ting", hvor grænsen går. Måske er det i virkeligheden primært et spørgsmål om, at jeg selv vil klare de ting, der direkte kan foregå i hjemmet, hvilket også hænger sammen med, at jeg opfatter husholdning som et fagligt område, der skal være tid til i mit liv. Sådan har jeg det også med børneopdragelse, som jeg ønsker at prioritere på linie med og i perioder over mit lønarbejde.


Det er meget interessant det med tjenestefolk, for jeg tror det ligger rigtig meget i den danske lighedskultur, at man ikke har "tyende".

Selvom jeg med stor fornøjelse betaler mig fra rengøring, og det er hvidt (igennem et firma), så jeg ikke behøver at have det spor dårligt over det, for det er som du siger, reelt arbejde, så ville jeg aldrig være hjemme når de er der. Det med at sidde med avisen mens nogle andre støvsuger under mine fødder er alligevel over grænsen for, hvordan jeg ser mig selv.

Også selvom jeg som nævnt selv har gjort rent mod betaling i årevis, og aldrig følte at der var noget tyende-agtigt i det :gruble:

Samtidig er det med modvilje mod at betale sig fra rengøring og andet husligt jo noget af en hæmsko i forhold til kvinders karriere. I mange andre dele af verden ser man det som helt naturligt, at hvis kvinden arbejder fuldtid eller mere, så skal der folk til det grove, og det er da også mere hensigtsmæssigt end at kvinden dobbeltarbejder med både hjem og karriere. Også netop fordi, det er ufaglært, og de arbejdspladser er der jo ikke for mange af.
1
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf Lys » 19. okt 2016, 08:45

Jeg har rengøringshjælp og det er nok de bedste penge, jeg nogensinde har brugt. Jeg betaler mig også fra vinduespudsning hos samme firma, som gør rent. Jeg elsker at komme hjem til et rent hjem! Og jeg har ingen kvaler, selvom jeg bor alene i en treværelses lejlighed og nogen finder det dovent - det lever jeg fint med at være.

Jeg forstår ikke synspunktet/referencen til tjenestefolk, men jeg har jo også hyret et firma til at gøre det og kan ikke rigtigt se forskel på det og renseriet, Nemlig.com og andre af den slags services, der hjælper almindelige mennesker med at få enderne til at mødes. Jeg glæder mig over, at jeg er med til at skabe reelle arbejdspladser (og at jeg ikke bidrager til sort arbejde).
3
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf lillebjoern » 19. okt 2016, 08:47

Jeg glæder mig så meget til at få penge nok så jeg kan få rengøringshjælp. Det er virkelig noget, jeg ikke gider. Det skulle ikke være hver uge, for jeg kan godt selv støvsuge og støve nogenlunde af, men en gang hver 14. dag ville bestemt ikke gøre mig ked af det. Jeg kunne ikke forestille mig at hyre folk til andet praktisk arbejde end det, da jeg kun bor i lejlighed. Jeg skal ikke afvise at jeg godt kunne finde på at betale et barn eller en studerende til at komme og slå mit græs, når jeg en dag får have. Og tjo, der er helt sikkert nogle, som betaler af dovenskab, og det vil jeg jo sådan set også gøre selv, men det har jeg intet problem med. Folk kører jo altså også i taxa på strækninger hvor man kunne gå eller tage offentlig transport, og får folk til at lave mad til en, hvis man ikke selv orker. Nogle ting gider man bare ikke, og så må det jo være det. Jeg føler ikke at eksempelvis rengøring er at have tjenestefolk. Det er i dag muligt for den almene middelklassesdansker at betale for rengøringshjælp, og derfor synes jeg hverken det er overklasse eller særligt glamourøst at have rengøringshjælp. Derudover er det et job, som de fleste kan varetage og finde ud af, så det er muligt for fx studerende eller flygtninge at tjene lidt penge. Win-win.
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf Slettet bruger » 19. okt 2016, 08:48

Jeg synes det er fint. Så længe man sørger for at det er med moms og skat, og det har jeg på fornemmelsen at meget af det ikke er. Folk der køber rengøring sort, er nogle fjolser.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. okt 2016, 08:49

Akehurst2 skrev:Det er meget interessant det med tjenestefolk, for jeg tror det ligger rigtig meget i den danske lighedskultur, at man ikke har "tyende".

Selvom jeg med stor fornøjelse betaler mig fra rengøring, og det er hvidt (igennem et firma), så jeg ikke behøver at have det spor dårligt over det, for det er som du siger, reelt arbejde, så ville jeg aldrig være hjemme når de er der. Det med at sidde med avisen mens nogle andre støvsuger under mine fødder er alligevel over grænsen for, hvordan jeg ser mig selv.

Også selvom jeg som nævnt selv har gjort rent mod betaling i årevis, og aldrig følte at der var noget tyende-agtigt i det :gruble:

Samtidig er det med modvilje mod at betale sig fra rengøring og andet husligt jo noget af en hæmsko i forhold til kvinders karriere. I mange andre dele af verden ser man det som helt naturligt, at hvis kvinden arbejder fuldtid eller mere, så skal der folk til det grove, og det er da også mere hensigtsmæssigt end at kvinden dobbeltarbejder med både hjem og karriere. Også netop fordi, det er ufaglært, og de arbejdspladser er der jo ikke for mange af.


Man kan i hvert fald sige, at der i den tankegang ligger en respekt for og et, synes jeg, mere realistisk syn på husholdning. Det er ikke nødvendigvis noget, der lige kan klares ved siden af 2 x fuldtidsarbejde. Jeg synes, at rigtig meget tidsmæssigt bliver underordnet folks jobs og karrierer i Danmark. Alene den faste term "midt i en travl hverdag" er ganske sigende. Jeg ønsker ikke en travl hverdag, så det indretter jeg mig efter, så godt jeg kan.
Senest rettet af DetSorteCirkus 19. okt 2016, 08:50, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf achillaxedprune » 19. okt 2016, 08:49

Det har jeg ingen problemer med, så længe dem, der udfører arbejdet, bliver ordentligt betalt... og skal de dét, er det ofte så dyrt, at det ikke kan betale sig for de fleste normale mennesker. Jeg ville ikke købe sådanne ydelser sort.

Men jeg ville skulle møde dem, der kommer og have fast hjælp - de skal alligevel indenfor i mit hjem, eventuelt mens jeg ikke er hjemme, så jeg skal kunne stole på dem og kende dem. Ellers ville jeg ikke kunne lide det. Det bedste ville være, at få en anbefaling fra en jeg kender.
Jeg ville med glæde betale mig fra rengøring en gang hver 14. dag, og at få pudset vinduer hver 6. uge.

At nogen mener, man skal gøre alting selv, kunne virkelig ikke røre mig mindre... så længe man ikke betaler en udlændig 70 kr. sort i timen, så kan jeg simpelthen ikke se problemet.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf LadyFox » 19. okt 2016, 08:55

Hvis jeg havde råd så rørte jeg ikke en finger i hjemmet selv, udover at lave mad engang i mellem. Der er så mange ting jeg hellere ville bruge min tid på - og overskud er ikke noget jeg har særlig meget af. Når jeg laver huslige pligter så er det altid på bekostning af noget andet jeg burde.
0
...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf HappyPaww » 19. okt 2016, 09:04

Havde jeg råd til det, ville jeg generelt betale mig fra rigtig meget. Især rengøring, som jeg virkelig HADER.

Ville også gerne have en til til at gå med min hund i hvert fald et par gange ugentligt, vinduespudsning, renseri (hvis min kæreste en dag får et skjorte og slips-job, så skal de helt sikkert på renseri - jeg hader at stryge) osv.

Jeg synes ikke der er nogen skam i det - ja generelt må folk da bruge deres penge som de vil.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Din holdning til at få udført husarbejde m.v

Indlægaf BlueBunny » 19. okt 2016, 09:09

Jeg nyder at jeg andre gør hvad jeg ikke har lyst til at bruge tid og kræfter på.

Dvs malerarbejde, vaske vinduer, slå græs, klippe hæk, rengøring, snerydning, sætte gardiner op osv

Benytter mig også af retnemt.dk

Jeg har ikke dårlig samvittighed over at der kommer en og maler, vasker gulv eller slår græsset. Jeg forsøger dog at lade personen arbejde i fred ved ikke at være hjemme.

Jeg håber heller ikke at nogen af dem der arbejder hos mig er flove over deres arbejde. Det er ikke mit indtryk.

Jeg er superglad for ham som gør rent herhjemme. Han er dejlig pertentlig og kommer helt ud i hjørnerne. Han er altid velkommen til at tage kaffe og til jul er der altid en pæn gave til ham (=ca 500kr, sørger for at holde det under "skattefri" grænsen).

Jeg prioriterer aktiviteter jeg kan lide.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Livets forhold"