Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 19. okt 2016, 10:51

Marigold skrev:Vi skal desværre helt hen til MD før det kan ses. Men tror simpelthen ikke på at så sjælden en sygdom rammer igen. Vores store datter er jo rask så tror ikke det er fra vores gener!
Men det er rigtig husket at de ved tidlig MD skanning i uge 15 ledte usandsynligt længe efter hendes fødder. Så tænker vores skanninger denne gang bliver meget grundige.


Får I så ekstra scanninger mellem nf og md?

Jeg tror bestemt heller ikke det sker igen, det lyder temmelig usandsynligt.

God ferie forresten - og god bedring :kys:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: 19+4

Indlægaf Bøtte » 19. okt 2016, 10:55

godtnavn skrev:
Bøtte skrev:Det er vist bare sådan 'jeg gør', når jeg er gravid. Tager 10 kg på de første 25 uger og derefter går det i ro. Det vsr
Præcis det samme med Signe. Og jeg synes ikke jeg spiser så usundt i starten at jeg bør tage 10 kg på. Men det har jeg gjort begge gange og efterfølgende har det så gået i stå.

Jeg spiser sundt og varieret, men er ikke fanatisk på nogle måder og får da også usundt ind i mellem.


Jeg har altid hørt at efter 25 uger så går vægten stærkt, men rart at det ikke er sådan for alle :)

Jeg håber at holde mig på de anbefalede 8-10 kg i alt (er overvægtig derfor den lavere anbefaling), og det kommer jeg faktisk til hvis jeg fra nu af tager ½ kg på om ugen, da jeg stadig er lidt under før graviditetsvægten vil jeg faktisk ende på +8 kg hvis det bliver ½ kg om ugen. Så det tænker jeg jeg bør kunne overholde, hvis jeg selvfølgelig ikke tager en masse væske på, omvendt er væske jo nemt tabt efter fødslen :)


I hvert fald ikke hos mig.

Jeg tror heller ikke man kan forvente vægten stiger et fast interval om ugen. Ofte sker der nok lidt i spring.

Jeg ville også gerne have haft en lavere vægtøgning, men synes det er pokkers svært, når man nærmest intet kan fysisk.
Men jeg har også temmelig meget væske, fx er mine knoer nærmest helt væk og det samme er mine kindben.
Min fys fjernede væsken i mit ansigt sidst jeg var der. Og i et døgns tid havde jeg faktisk tydelige kindben igen.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: 19+4

Indlægaf godtnavn » 19. okt 2016, 11:02

Bøtte skrev:
godtnavn skrev:
Bøtte skrev:Det er vist bare sådan 'jeg gør', når jeg er gravid. Tager 10 kg på de første 25 uger og derefter går det i ro. Det vsr
Præcis det samme med Signe. Og jeg synes ikke jeg spiser så usundt i starten at jeg bør tage 10 kg på. Men det har jeg gjort begge gange og efterfølgende har det så gået i stå.

Jeg spiser sundt og varieret, men er ikke fanatisk på nogle måder og får da også usundt ind i mellem.


Jeg har altid hørt at efter 25 uger så går vægten stærkt, men rart at det ikke er sådan for alle :)

Jeg håber at holde mig på de anbefalede 8-10 kg i alt (er overvægtig derfor den lavere anbefaling), og det kommer jeg faktisk til hvis jeg fra nu af tager ½ kg på om ugen, da jeg stadig er lidt under før graviditetsvægten vil jeg faktisk ende på +8 kg hvis det bliver ½ kg om ugen. Så det tænker jeg jeg bør kunne overholde, hvis jeg selvfølgelig ikke tager en masse væske på, omvendt er væske jo nemt tabt efter fødslen :)


I hvert fald ikke hos mig.

Jeg tror heller ikke man kan forvente vægten stiger et fast interval om ugen. Ofte sker der nok lidt i spring.

Jeg ville også gerne have haft en lavere vægtøgning, men synes det er pokkers svært, når man nærmest intet kan fysisk.
Men jeg har også temmelig meget væske, fx er mine knoer nærmest helt væk og det samme er mine kindben.
Min fys fjernede væsken i mit ansigt sidst jeg var der. Og i et døgns tid havde jeg faktisk tydelige kindben igen.



Jeg tænker også det halve kg er i snit, og nogle uger vil jeg tage mere på, andre mindre, men tænker et halvt kg i snit burde være til at overholde.
Men du ligger da stadig indenfor anbefalingerne, er de ikke maks 15 kg for normalvægtige? I så fald har du jo stadig lidt at løbe på :) Og når du ovenikøbet har taget en del væske på er det da en virkelig fin vægtøgning synes jeg :)

Jeg håber jo også bare at holde mig indenfor anbefalingerne, har ingen håb om at gøre det bedre end det :)
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 19+4

Indlægaf JoyNips » 19. okt 2016, 11:12

Bøtte skrev:
godtnavn skrev:
Bøtte skrev:Det er vist bare sådan 'jeg gør', når jeg er gravid. Tager 10 kg på de første 25 uger og derefter går det i ro. Det vsr
Præcis det samme med Signe. Og jeg synes ikke jeg spiser så usundt i starten at jeg bør tage 10 kg på. Men det har jeg gjort begge gange og efterfølgende har det så gået i stå.

Jeg spiser sundt og varieret, men er ikke fanatisk på nogle måder og får da også usundt ind i mellem.


Jeg har altid hørt at efter 25 uger så går vægten stærkt, men rart at det ikke er sådan for alle :)

Jeg håber at holde mig på de anbefalede 8-10 kg i alt (er overvægtig derfor den lavere anbefaling), og det kommer jeg faktisk til hvis jeg fra nu af tager ½ kg på om ugen, da jeg stadig er lidt under før graviditetsvægten vil jeg faktisk ende på +8 kg hvis det bliver ½ kg om ugen. Så det tænker jeg jeg bør kunne overholde, hvis jeg selvfølgelig ikke tager en masse væske på, omvendt er væske jo nemt tabt efter fødslen :)


I hvert fald ikke hos mig.

Jeg tror heller ikke man kan forvente vægten stiger et fast interval om ugen. Ofte sker der nok lidt i spring.

Jeg ville også gerne have haft en lavere vægtøgning, men synes det er pokkers svært, når man nærmest intet kan fysisk.
Men jeg har også temmelig meget væske, fx er mine knoer nærmest helt væk og det samme er mine kindben.
Min fys fjernede væsken i mit ansigt sidst jeg var der. Og i et døgns tid havde jeg faktisk tydelige kindben igen.


Her er det i hvert fald sket i et ordentligt hop. Jeg tog i alt 3,2 kg på de første 5 måneder. I 6. måned alene har jeg til gengæld taget en ordentlig spurt med 4,6 kg. :lol:

Min gode veninde, som er et par måneder foran mig, tog til gengæld 5 kg på nærmest i det øjeblik hun testede positivt, men har til gengæld haft en ret lille og jævn vægtøgning siden.

Der er nok bare intet, der hedder "normalt" under graviditet.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 19. okt 2016, 11:49

Hvordan regner man egentlig måneder når man er gravid? Altså jeg bliver altid forvirret når folk spørg hvilken måned jeg er i, jeg kan sige hvilken uge, har ingen idé om måned :P Regner man med 4½ uge per måned så det cirka giver 9 måneder med 40 uger? Min veninde sagde man skulle regne med 4 uger per måned, men med den beregning er man jo gravid i 10 måneder.

Så hvornår er man i hvilken måned? :genert:
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 19. okt 2016, 12:12

godtnavn skrev:Hvordan regner man egentlig måneder når man er gravid? Altså jeg bliver altid forvirret når folk spørg hvilken måned jeg er i, jeg kan sige hvilken uge, har ingen idé om måned :P Regner man med 4½ uge per måned så det cirka giver 9 måneder med 40 uger? Min veninde sagde man skulle regne med 4 uger per måned, men med den beregning er man jo gravid i 10 måneder.

Så hvornår er man i hvilken måned? :genert:


Jeg kigger bare på min app som siger, hvilken måned jeg er i :-D
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Marigold
Indlæg: 431
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:22
Kort karma: 150
Likede indlæg: 396

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Marigold » 19. okt 2016, 12:18

Bøtte skrev:
Marigold skrev:Vi skal desværre helt hen til MD før det kan ses. Men tror simpelthen ikke på at så sjælden en sygdom rammer igen. Vores store datter er jo rask så tror ikke det er fra vores gener!
Men det er rigtig husket at de ved tidlig MD skanning i uge 15 ledte usandsynligt længe efter hendes fødder. Så tænker vores skanninger denne gang bliver meget grundige.


Får I så ekstra scanninger mellem nf og md?

Jeg tror bestemt heller ikke det sker igen, det lyder temmelig usandsynligt.

God ferie forresten - og god bedring :kys:


Umiddelbart lægges der en plan for mit videre forløb til samtale og tidlig skanning der i uge 9. Men tænker i hvert fald tidlig MD scanning. Derudover kommer der nok ikke ekstra scanninger hvis alt ellers ser normalt ud.
1
Brugeravatar
Marigold
Indlæg: 431
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:22
Kort karma: 150
Likede indlæg: 396

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Marigold » 19. okt 2016, 12:19

JoyNips skrev:
godtnavn skrev:Hvordan regner man egentlig måneder når man er gravid? Altså jeg bliver altid forvirret når folk spørg hvilken måned jeg er i, jeg kan sige hvilken uge, har ingen idé om måned :P Regner man med 4½ uge per måned så det cirka giver 9 måneder med 40 uger? Min veninde sagde man skulle regne med 4 uger per måned, men med den beregning er man jo gravid i 10 måneder.

Så hvornår er man i hvilken måned? :genert:


Jeg kigger bare på min app som siger, hvilken måned jeg er i :-D


Ved ikke helt om jeg tør endnu... men stik mig lige nogle navne på brugbare apps :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf godtnavn » 19. okt 2016, 12:32

Rakel skrev:
godtnavn skrev:Hvordan regner man egentlig måneder når man er gravid? Altså jeg bliver altid forvirret når folk spørg hvilken måned jeg er i, jeg kan sige hvilken uge, har ingen idé om måned :P Regner man med 4½ uge per måned så det cirka giver 9 måneder med 40 uger? Min veninde sagde man skulle regne med 4 uger per måned, men med den beregning er man jo gravid i 10 måneder.

Så hvornår er man i hvilken måned? :genert:


En normal graviditet er 40 uger regnet fra sidste mensdag.
Altså indtræder befrugtning 2+0 og de fleste konstaterer graviditeten ved 4+0, når mens udebliver. Det er den udregning læge og jm bruger.

http://www.gravid.dk/artikler/udregning ... engde.html


Kan ikke se noget om måneder i dit link? Har fuldt ud styr på uger, hvor befrugtning er osv. men hvor mange måneder er f.eks. 19 uger? Jeg aner ikke hvad jeg skal svarer når folk spørg om måned, tænker jeg skal dividerer med 4½, dvs. at jeg med 19 uger er i starten af 5 måned, men så skal jeg stå og regne hver gang jeg bliver spurgt.

Må få en app der kan fortælle mig det :lol:
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 19. okt 2016, 12:38

Godtnavn, har altid bare sagt at man fx er i 9. måned en måned før termin. Altså, hvis termin er 1. januar, så er man i 9. måned fra 1. december, 8. måned fra 1. november osv. Min app sagde noget andet, men synes at det var mærkeligt at man skulle være i 9. måned mere end en måned...?
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 19. okt 2016, 12:45

Marigold skrev:
JoyNips skrev:
godtnavn skrev:Hvordan regner man egentlig måneder når man er gravid? Altså jeg bliver altid forvirret når folk spørg hvilken måned jeg er i, jeg kan sige hvilken uge, har ingen idé om måned :P Regner man med 4½ uge per måned så det cirka giver 9 måneder med 40 uger? Min veninde sagde man skulle regne med 4 uger per måned, men med den beregning er man jo gravid i 10 måneder.

Så hvornår er man i hvilken måned? :genert:


Jeg kigger bare på min app som siger, hvilken måned jeg er i :-D


Ved ikke helt om jeg tør endnu... men stik mig lige nogle navne på brugbare apps :)


Jeg bruger "gravid - dag for dag", som er på dansk og er meget sød med små daglige facts om graviditet og hvad baby kan og gør derinde i hulen, og "pregnancy +", som er på engelsk. Den sidste bruger jeg mest, fordi man der kan taste vægt ind og få en fin graf og fordi den også tæller ned (13 uger og 3 dage til termin, woohoo!) til termin.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Kolderudolf
Indlæg: 224
Tilmeldt: 4. maj 2016, 00:14
Kort karma: 53
Likede indlæg: 265

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Kolderudolf » 19. okt 2016, 12:52

Når folk spørger hvilken måned jeg er i, plejer jeg bare at sige, at jeg er sat til sidst december, så må de selv regne efter :P Og så plejer med at supplere med, at jeg venter to inden folk går amok med "Ej, jeg troede du var gået over termin. Du er jo gigantisk!" Tak for det..

Jeg synes indtil videre vægten er ok tilgivende. Jeg har ikke taget noget på de sidste par uger på trods af at basserne tager 400 gram på om ugen. Jeg har indtil videre taget 13 kg på, men det er så også lige 3 kg. baby, der skal gaines endnu. Jeg tror dog pt, at det er al min muskelmasse der ryger, da jeg slet ikke holder mig ordentlig igang. Min krop er smadret :(
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: 19+4

Indlægaf Bøtte » 19. okt 2016, 13:09

godtnavn skrev:
Bøtte skrev:
godtnavn skrev:
Bøtte skrev:Det er vist bare sådan 'jeg gør', når jeg er gravid. Tager 10 kg på de første 25 uger og derefter går det i ro. Det vsr
Præcis det samme med Signe. Og jeg synes ikke jeg spiser så usundt i starten at jeg bør tage 10 kg på. Men det har jeg gjort begge gange og efterfølgende har det så gået i stå.

Jeg spiser sundt og varieret, men er ikke fanatisk på nogle måder og får da også usundt ind i mellem.


Jeg har altid hørt at efter 25 uger så går vægten stærkt, men rart at det ikke er sådan for alle :)

Jeg håber at holde mig på de anbefalede 8-10 kg i alt (er overvægtig derfor den lavere anbefaling), og det kommer jeg faktisk til hvis jeg fra nu af tager ½ kg på om ugen, da jeg stadig er lidt under før graviditetsvægten vil jeg faktisk ende på +8 kg hvis det bliver ½ kg om ugen. Så det tænker jeg jeg bør kunne overholde, hvis jeg selvfølgelig ikke tager en masse væske på, omvendt er væske jo nemt tabt efter fødslen :)


I hvert fald ikke hos mig.

Jeg tror heller ikke man kan forvente vægten stiger et fast interval om ugen. Ofte sker der nok lidt i spring.

Jeg ville også gerne have haft en lavere vægtøgning, men synes det er pokkers svært, når man nærmest intet kan fysisk.
Men jeg har også temmelig meget væske, fx er mine knoer nærmest helt væk og det samme er mine kindben.
Min fys fjernede væsken i mit ansigt sidst jeg var der. Og i et døgns tid havde jeg faktisk tydelige kindben igen.



Jeg tænker også det halve kg er i snit, og nogle uger vil jeg tage mere på, andre mindre, men tænker et halvt kg i snit burde være til at overholde.
Men du ligger da stadig indenfor anbefalingerne, er de ikke maks 15 kg for normalvægtige? I så fald har du jo stadig lidt at løbe på :) Og når du ovenikøbet har taget en del væske på er det da en virkelig fin vægtøgning synes jeg :)

Jeg håber jo også bare at holde mig indenfor anbefalingerne, har ingen håb om at gøre det bedre end det :)


Jeg er desværre også let overvægtig, så jeg har også taget mere på end anbefalet.

Og jeg havde desværre overhovedet ikke let ved at tabe mig efterfølgende sidst :tie:
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: 19+4

Indlægaf godtnavn » 19. okt 2016, 13:20

Bøtte skrev:
Jeg er desværre også let overvægtig, så jeg har også taget mere på end anbefalet.

Og jeg havde desværre overhovedet ikke let ved at tabe mig efterfølgende sidst :tie:


Øv :( Håber så at meget af det er væske så det ryger af sig selv :)

Det eneste grund til at jeg tror jeg kan holde mig på 8-10 kg er at vægten pt siger -2 kg, så kan stadig tage 10-12 kg på og holde mig indenfor anbefalingerne. Jeg har spist konstant, og ikke altid sundt grundet ekstrem madlede, men har jo kastet så meget op at vægten er faldet alligevel. Nu hvor opkastningerne er taget af, (har kun kastet op 10 gange den sidste uge :banan: ) så bliver jeg nødt til at stramme lidt an med maden. Og så håber jeg snart kvalmen er helt væk så jeg kan tage i svømmehallen uden at kaste op af lugten af klor, savner virkelig mine svømmeture, føler mig så inaktiv når jeg ikke kan komme afsted.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 19. okt 2016, 13:33

Vi har været i zoo med Emil i dag.
Det var en rigtig dejlig tur med en glad Emil, der virkelig hyggede med at se alle dyrene, men hold nu op hvor er jeg træt og har ondt i ryggen nu :tie:
Så nu står den på afslapning resten af dagen.
0

Tilbage til "Graviditet"