Er du bloddonor?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf paint » 5. sep 2016, 10:03

Har man haft ubehagelige oplevelser under afgivning af blod, som bloddonor, skal man bare komme til Transsylvanien, siger den ledende overlæge på Transsylvania 'Blood Donation Center, Dr- D, som lover udsøgt behandling i slots-agtige omgivelser.

Dr. D
Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aksen
Indlæg: 52
Tilmeldt: 25. okt 2015, 12:01
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Aksen » 18. okt 2016, 16:20

Jeps, det er jeg.. Lige nu er jeg karantæneramt grundet graviditet, men ellers er jeg afsted hver 3 måned. Jeg er AB neg, og uendelig ligeglad med nåle, så det gav sig selv at jeg ville melde mig da jeg blev 18.. For mig er det en simpel måde at hjælpe andre på - og så har de solbær most!! Jeg eeeellsskkker solbær most :D
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf LadyFox » 18. okt 2016, 16:26

Nej, jeg kan ikke. Og har slet ikke kunne i mit voksne liv, så jeg har aldrig rigtig taget stilling til om det var noget som jeg har lyst til.
0
...
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf zembra1986 » 18. okt 2016, 22:47

Jeg kan ikke blive bloddonor da jeg er på antidepressiv medicin, hvilket udelukker mig og den antidepressive medicin skal jeg formentlig tage resten af livet,
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2016, 23:40

Nu har jeg virkelig lyst til solbærmost. Klokken tyve minutter i to om natten. I Udkantsdanmark.
Good luck.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21849

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Purple Haze » 19. okt 2016, 09:53

Akehurst2 skrev:
Pandesteg skrev:Nej. Jeg var en overgang, men efter en ekstremt grænseoverskridende og ubehagelig episode med en af de ansatte i tapningen, så meldte jeg fra. Kommer på den baggrund ikke til at blive bloddonor igen. Desværre.


Hvor er det dog ærgerligt - hvad skete der?

Jeg synes altid, de er de sødeste og venligste mennesker på tappestederne (har været flere steder), så det lyder mærkeligt, at det skulle gå så galt.


Har også haft en uheldig oplevelse med en fra personalet.
Jeg har ikke de aller nemmeste årer i verden, med det plejer at gå, da de som regel har styr på deres ting.

Ved ikke hvad hun lavede men hun fik sat nålen forkert, så det gjorde ondt og blodet ikke rigtig kunne løbe.
Og så fortalte hun ellers om hvordan det aldrig var gået galt for hende før - meget lidt underforstået at jeg ny havde ødelagt det for hende.
Endte med ikke at blive tappet, mener også det "sprøjtede" da hun tog nålen ud, og havde en arm der gjorde ondt flere dage efter. Men det værste var hendes attitude.

Det var også lige før jeg droppede at komme igen efter det.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Little_Woman » 19. okt 2016, 14:45

Nej; jeg tager medicin der gør at mit blod ikke kan bruges. Ellers var jeg gerne, det rager mig langsomt at blive stukket.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Elefanne
Indlæg: 103
Tilmeldt: 3. feb 2016, 17:34
Kort karma: 13
Likede indlæg: 183

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Elefanne » 19. okt 2016, 19:39

Ja, det er jeg.

Fordi det for mig er en god og relativt nem måde at hjælpe andre mennesker på :)
0
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Mi55y » 25. okt 2016, 07:23

Jeg er tidligere blevet tatoveret med jævne mellemrum, så derfor kunne det ikke du. Men det er efterhånden to år siden sidst, så måske jeg skulle overveje det igen.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf cola » 25. okt 2016, 11:56

Jeg har prøvet, men hver gang skal jeg igennem "lokke processen" og det er altså lidt træls, så jeg undvære. Men mit blod er der vist også mange der har, så de mangler ikke.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Rapfisk » 25. okt 2016, 12:13

Er der nogen, der kender til forplejningen på Frederiksberg Hospital? :lol:

Hvad angår specielle blodtyper har man lige så meget brug for dem som de mere almindelige - på den måde, at andelen af særlige blodtyper skal være den samme som for befolkningen som helhed. Hvis fx 5 % af befolkningen har en bestemt blodtype, skal 5 % af donorkorpset også have den, overordnet set.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Shmartiesh » 25. okt 2016, 12:23

Har været. Min blodprocent var for lav til at de ville/måtte, så måtte melde mig ud.
0
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Frk._Strawberry » 25. okt 2016, 13:33

Rapfisk skrev:Er der nogen, der kender til forplejningen på Frederiksberg Hospital? :lol:

Hvad angår specielle blodtyper har man lige så meget brug for dem som de mere almindelige - på den måde, at andelen af særlige blodtyper skal være den samme som for befolkningen som helhed. Hvis fx 5 % af befolkningen har en bestemt blodtype, skal 5 % af donorkorpset også have den, overordnet set.



Mnjah.. Det er meget overordnet set ;)

De særlige blodtyper, og her tænker jeg især på AB pos og AB neg har den fordel, at der kan udvindes universal-plasma fra disse. Der er ingen antistoffer mod A og B i deres plasma og de kan derfor bruges af alle.

Så det er også derfor, at de særlige blodtyper er vigtige :)
2
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Mangoness » 25. okt 2016, 18:02

Frk._Strawberry skrev:
Rapfisk skrev:Er der nogen, der kender til forplejningen på Frederiksberg Hospital? :lol:

Hvad angår specielle blodtyper har man lige så meget brug for dem som de mere almindelige - på den måde, at andelen af særlige blodtyper skal være den samme som for befolkningen som helhed. Hvis fx 5 % af befolkningen har en bestemt blodtype, skal 5 % af donorkorpset også have den, overordnet set.



Mnjah.. Det er meget overordnet set ;)

De særlige blodtyper, og her tænker jeg især på AB pos og AB neg har den fordel, at der kan udvindes universal-plasma fra disse. Der er ingen antistoffer mod A og B i deres plasma og de kan derfor bruges af alle.

Så det er også derfor, at de særlige blodtyper er vigtige :)


0 blodtyperne kan ikke bruge A, B eller AB. :gruble:

0 negativ den blodtype, som alle kan modtage (universal-donor) - imens AB positiv kan modtage fra alle (universal-modtager).


Fra bloddonor.dk og videnskab.dk:

https://bloddonor.dk/fakta-om-blod/blodtyper/ skrev:
Mange mennesker tror, at der ikke er brug for dem som bloddonorer, fordi de har en meget almindelig blodtype. Men det er også de almindelige blodtyper, der bliver brugt oftest, da der givetvis også er flest patienter med denne type. Omkring 6 % af alle danskere har blodtypen 0-neg – denne type blod kan bruges til alle. Uanset om din blodtype er almindelig eller sjælden, så er der nogen der kan bruge dit blod, så længe det er sundt.


http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-ma-man-ikke-blande-visse-blodtyper skrev:
Hvem kan give blod til hvem?
Alle mennesker har en af de fire AB0-blodtyper A, B, AB eller 0.

• Blodtype 0 blodlegemer har ingen A og B antigener og kan derfor bruges til alle.

• Blodtype A blodlegemer har antigenet A og kan derfor kun bruges til folk med blodtype A eller AB.

• Blodtype B blodlegemer har antigenet B og kan derfor kun bruges til folk med blodtype B eller AB.

•Blodtype AB blodlegemer har både A og B antigenerne og kan derfor kun bruges til folk med blodtype AB.

Hvem kan modtage blod fra hvem?
• Mennesker med blodtype O har altid dannet antistofferne anti-A og anti-B. En patient af type O kan derfor kun modtage blodlegemer fra en type O donor.

• Mennesker af blodtype A har altid dannet antistoffet anti-B. En patient med blodtype A kan derfor kun modtage blodlegemer fra en blodtype O eller A donor.

• Mennesker af blodtype B har altid dannet antistoffet anti-A. En blodtype B patient kan derfor kun bruge blodlegemer fra en blodtype O eller B donor.

• Mennesker med blodtype AB har ikke dannet antistoffer mod A og B antigenerne. Som patient er en blodtype AB derfor i den heldige situation, at vedkommende kan modtage blodlegemer fra en type O, A, B eller AB donor.
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Er du bloddonor?

Indlægaf Frk._Strawberry » 25. okt 2016, 18:13

Mangoness skrev:
Frk._Strawberry skrev:
Rapfisk skrev:Er der nogen, der kender til forplejningen på Frederiksberg Hospital? :lol:

Hvad angår specielle blodtyper har man lige så meget brug for dem som de mere almindelige - på den måde, at andelen af særlige blodtyper skal være den samme som for befolkningen som helhed. Hvis fx 5 % af befolkningen har en bestemt blodtype, skal 5 % af donorkorpset også have den, overordnet set.



Mnjah.. Det er meget overordnet set ;)

De særlige blodtyper, og her tænker jeg især på AB pos og AB neg har den fordel, at der kan udvindes universal-plasma fra disse. Der er ingen antistoffer mod A og B i deres plasma og de kan derfor bruges af alle.

Så det er også derfor, at de særlige blodtyper er vigtige :)


0 blodtyperne kan ikke bruge A, B eller AB. :gruble:

0 negativ den blodtype, som alle kan modtage (universal-donor) - imens AB positiv kan modtage fra alle (universal-modtager).


Fra bloddonor.dk og videnskab.dk:

https://bloddonor.dk/fakta-om-blod/blodtyper/ skrev:
Mange mennesker tror, at der ikke er brug for dem som bloddonorer, fordi de har en meget almindelig blodtype. Men det er også de almindelige blodtyper, der bliver brugt oftest, da der givetvis også er flest patienter med denne type. Omkring 6 % af alle danskere har blodtypen 0-neg – denne type blod kan bruges til alle. Uanset om din blodtype er almindelig eller sjælden, så er der nogen der kan bruge dit blod, så længe det er sundt.


http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-ma-man-ikke-blande-visse-blodtyper skrev:
Hvem kan give blod til hvem?
Alle mennesker har en af de fire AB0-blodtyper A, B, AB eller 0.

• Blodtype 0 blodlegemer har ingen A og B antigener og kan derfor bruges til alle.

• Blodtype A blodlegemer har antigenet A og kan derfor kun bruges til folk med blodtype A eller AB.

• Blodtype B blodlegemer har antigenet B og kan derfor kun bruges til folk med blodtype B eller AB.

•Blodtype AB blodlegemer har både A og B antigenerne og kan derfor kun bruges til folk med blodtype AB.

Hvem kan modtage blod fra hvem?
• Mennesker med blodtype O har altid dannet antistofferne anti-A og anti-B. En patient af type O kan derfor kun modtage blodlegemer fra en type O donor.

• Mennesker af blodtype A har altid dannet antistoffet anti-B. En patient med blodtype A kan derfor kun modtage blodlegemer fra en blodtype O eller A donor.

• Mennesker af blodtype B har altid dannet antistoffet anti-A. En blodtype B patient kan derfor kun bruge blodlegemer fra en blodtype O eller B donor.

• Mennesker med blodtype AB har ikke dannet antistoffer mod A og B antigenerne. Som patient er en blodtype AB derfor i den heldige situation, at vedkommende kan modtage blodlegemer fra en type O, A, B eller AB donor.


Helt korrekt, hvis der er tale om erytrocytsuspensioner - men når der er tale om plasma, er AB altså universalt..
0

Tilbage til "Helbred"