Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Bruger du cykelhjelm?

Ja
56
54%
Nej
48
46%
 
Afgivne stemmer: 104
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Slettet bruger » 17. okt 2016, 09:55

Fuck.exe skrev:Jeg har 2 børn, og det er til dels deres skyld at jeg bruger cykelhjelm. Mest fordi jeg rigtig gerne vil se dem vokse op, men også fordi jeg synes det er vildt kikset at se en forælder cykle uden hjelm, når ungerne er fint udstyret med hjelme.


Det er jo ikke anderledes end at børnene kører med støttehjul. Cykelhjelme beskytter primært imod eneulykker hvor man vælter på grund af manglende kontrol, og dem er børn langt mere udsat for fordi de har mindre erfaring.
1
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Fuck.exe » 17. okt 2016, 10:31

abcd skrev:
Fuck.exe skrev:Jeg har 2 børn, og det er til dels deres skyld at jeg bruger cykelhjelm. Mest fordi jeg rigtig gerne vil se dem vokse op, men også fordi jeg synes det er vildt kikset at se en forælder cykle uden hjelm, når ungerne er fint udstyret med hjelme.


Det er jo ikke anderledes end at børnene kører med støttehjul. Cykelhjelme beskytter primært imod eneulykker hvor man vælter på grund af manglende kontrol, og dem er børn langt mere udsat for fordi de har mindre erfaring.


Sorry, men det er et virkelig sært argument :lol:
2
Gulvaber er også mennesker.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Slettet bruger » 17. okt 2016, 10:38

Fuck.exe skrev:Sorry, men det er et virkelig sært argument :lol:


Hvorfor er det sært?
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2016, 10:54

Ja. Mit hoved er for værdifuldt til at lade være. Selvfølgelig kan man blive skadet af andet end at cykle og selvfølgelig kan man også dø i et uheld på trods af hjelm, men jeg sætter mig hverken op på hest eller cykel uden hjelm, ligesom jeg ikke kører bil uden sele.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf paint » 17. okt 2016, 11:54

Nej. Jeg bruger heller ikke hjelm, når jeg går på gaden og teoretisk set, kunne falde og få kraniebrud.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Filipai » 17. okt 2016, 12:01

Jeps. Har været dårlig til at huske den. Men efter en veninde styrtede på cykel og endte med grimme skader, heldigvis uden mén, så kommer den på.
Jeg kører steder med meget trafik, og hjelmen generer kun mit hår, og jeg er simpelthen ikke forfængelig nok til at risikere kraniebrud.
1
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Lisva » 17. okt 2016, 21:11

Nej. Jeg er voksen og formår at føre en cykel OG risikoberegne i trafikken. Når min søn bliver gammel nok til at cykle rundt selv, vil jeg insistere på, at han bruger hjelm, fordi han er nybegynder i trafikken og ikke formår at forudse og beregne risici. Jeg synes, det er et sært argument, at man bruger hjelm, fordi man ellers ikke kan kræve det af sine børn. Jeg stiller da ret mange krav til mit barn, som jeg ikke selv efterlever, netop fordi jeg er et voksent menneske med mere erfaring og dermed flere kompetencer.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Sangius » 17. okt 2016, 21:19

Lisva skrev:Nej. Jeg er voksen og formår at føre en cykel OG risikoberegne i trafikken. Når min søn bliver gammel nok til at cykle rundt selv, vil jeg insistere på, at han bruger hjelm, fordi han er nybegynder i trafikken og ikke formår at forudse og beregne risici. Jeg synes, det er et sært argument, at man bruger hjelm, fordi man ellers ikke kan kræve det af sine børn. Jeg stiller da ret mange krav til mit barn, som jeg ikke selv efterlever, netop fordi jeg er et voksent menneske med mere erfaring og dermed flere kompetencer.


Ville du så egentlig bruge hjelm til dine børn, hvis de sad i et børnesæde på din cykel?

Jeg er selv opmærksom i trafikken, men er alligevel blevet rsmt to gange af biler. Nogle situationer kan du ikke beregne dig ud af :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Delfin » 17. okt 2016, 21:40

Nej.
Jeg har kørt på cykel i mere end 50 år, og det må vel være sket, da jeg var nybegynder, men jeg kan faktisk kun huske et enkelt styrt. Risikoen er der selvfølgelig, men jeg vurderer ikke den for ret stor med mine cykelvaner og ikke større end så mange andre ting, jeg foretager mig i trafikken.
Jeg nåede så langt som til at overveje det, mens jeg var myldretids-cyklist i indre Kbh en overgang, men nu kører jeg ikke på så tæt trafikerede steder længere.
Jeg overvejer en el-cykel, og hvis jeg køber en, vil der komme en hjelm med hjem, da farten så bliver en ganske anden end det, jeg kan præstere på en almindelig cykel.
0
14 11 14
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf computermus » 17. okt 2016, 21:48

Ja, det gør jeg. Jeg skal ikke have flere hovedtraumer end de 2 jeg fik som barn. Det var godt nok ikke i forbindelse med cykling, men et fald fra en hest, hvor jeg fik en kraftig hjernerystelse, selvom jeg havde en godkendt ridehjelm på, og et sammenstød med en bil, da jeg var knapt 12 år.
Selvom jeg kører ordentligt , er det ikke ensbetydende med at andre også gør det.
0
Brugeravatar
Elefanne
Indlæg: 103
Tilmeldt: 3. feb 2016, 17:34
Kort karma: 13
Likede indlæg: 183

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Elefanne » 20. okt 2016, 06:33

Nej, det gør jeg ikke - selvom jeg faktisk har en liggende :tie:
0
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Little_Woman » 20. okt 2016, 07:31

Jeg har stemt ja; dog ikke 100% konsekvent på småture - det skal jeg lige have ind i vanen igen. Jeg cykler daglige igennem og rundt i centrum af København, dér kommer den på - hver gang. Det er mere herude på ydre Amager og ved stranden at det kniber..
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Oveditlevsen » 20. okt 2016, 07:37

Nej, da effekten af cykelhjelme er tvivlsom.
http://videnskab.dk/kultur-samfund/cyke ... om-vi-tror
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Animi » 20. okt 2016, 08:02

Oveditlevsen skrev:Nej, da effekten af cykelhjelme er tvivlsom.
http://videnskab.dk/kultur-samfund/cyke ... om-vi-tror


Personligt vil jeg stadigvæk gerne reducere risikoen for skader med 33% end 0% :P


Jeg begyndte faktisk først at bruge hjelm for et års tid siden. Men bror var faldet på cyklen, og hans cykelhjelm var flækket fuldkommen. Derefter købte han en hjelm til mig, da han vidste jeg ikke havde nogen og "hans lillesøster skulle ikke køre rundt i KBH uden cykelhjelm" :lun:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4215

Re: Bruger du cykelhjelm når du cykler?

Indlægaf Fræksak » 20. okt 2016, 08:06

Jeg cykler igennem København 10 gange om ugen. Jeg er en god cyklist, glimrende til at risikoberegne (som én så fint skrev) og virkelig erfaren i bykørsel. Men jeg bruger hjelm alligevel, for især Christianshavn og Indre By vrimler seriøst med turister, der vader ud på cykelstien uden at se sig for, turister der har hørt, at København skal opleves på cykel og derfor vælter rundt på deres lejecykler alle mulige steder, og især vrimler det med fartglade københavnere, der gerne vil komme 93 sekunder hurtigere på arbejde og derfor liiige laver en rask overhaling på den meget smalle cykelsti på Torvegade hvor der i øvrigt konstant er fulde folk, der dingler ud på stien, folk der vælter ud af busserne og nogen, der glemmer at markere, at de da lige skal ind og have en morgenbolle i Lagkagehuset og derfor tvinger 55 mennesker til at klodse bremserne.

Det dér argument med, at man jo også kan falde over sine egne ben på fortovet eller i badet, giver jeg altså ikke meget for. Det minder mig lidt om "ja, da jeg var barn, da røg vi allesammen fra vi var seks et halvt, spiste farvekridt til morgenmad og kom kun i bad hver september, og jeg lever da endnu".

Edit: nu jeg tænker efter, har jeg faktisk kun brugt hjelm det sidste halve års tid. Før da har jeg nok følt mig en slags usårlig, for jeg har virkelig styr på cykleriet. Men efter at have set et par ret så grimme ulykker er det gået op for mig, at det er direkte dumt at køre rundt uden. Der er jo også en grund til, at mine børn ikke får lov at cykle nogen steder uden ...
Senest rettet af Fræksak 20. okt 2016, 08:35, rettet i alt 1 gang.
5

Tilbage til "Livets forhold"