Dine hadeord og -udtryk...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 23. okt 2016, 11:03

Dirtylittledevil skrev:
Ado skrev:Et skriv.


Opfundet af en emsig lægesekretær, med pink brillestil med similisten, og en passion for neglekunst og tandsmykker. I øjeblikket går hun med planer om at der skal bygges ny udestue med skydedøre, helt uvidende om hvor meget jeg hader hende. Hun hedder muligvis Jytte, men jeg kender ikke efternavnet.

Jeg tror nu, det er opfundet af en, der havde sin gang i et mere omfattende kontormiljø :gruble:
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55892
Kontakt:

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Ado » 23. okt 2016, 11:05

Dirtylittledevil skrev:
Ado skrev:Et skriv.


Opfundet af en emsig lægesekretær, med pink brillestil med similisten, og en passion for neglekunst og tandsmykker. I øjeblikket går hun med planer om at der skal bygges ny udestue med skydedøre, helt uvidende om hvor meget jeg hader hende. Hun hedder muligvis Jytte, men jeg kender ikke efternavnet.


Møller, kunne være efternavnet. Jytte er desuden vild med Danser med Drenge og poster ofte "Hvor længe vil du ydmyge dig" og "Rejs dig op og kom videre" på sin Facebook, når hun vil have noget ud mellem sidebenene. Dog er "For Evigt" med Volbeat den sang hun hører mest på vej på arbejde i sin falmede Peugeot 205.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 23. okt 2016, 11:20

Lucia skrev:"Kære XXX" når det er virksomheder, hvor man har søgt job, der svarer tilbage.
Det er sikkert det mest passende ("hej" er nok for uformelt), men det irriterer mig nu alligevel. Bare fordi jeg har sendt en ansøgning er jeg ikke så tæt på, at jeg vil være deres "kære" :sarkasme: (Og ja, jeg er jobsøge-sur i dag :genert: )


Helt enig! Der er et hav af muligheder for at indlede og afslutte et brev med andet end "hej"/"kære" hhv. "venlig hilsen"/"kærlig hilsen", men det er de færreste der gider og/eller evner at gøre sig umage.

Jeg hørte engang en sagfører forklare hvordan det var en kunstart tilbage i 60'erne og 70'erne, hvor de på kontoret havde helt fast praksis for hvordan man indledte og afsluttede et brev alt efter om modtageren var en ny klient, gammel klient, en domstol, en kollega, offentligt ansatte på forskellige niveauer, ministre, osv..
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1551
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2158

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Lucia » 23. okt 2016, 16:39

dgd2007 skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Slubre er et godt ord.
[...]

Enig. Det beskriver da meget præcis, hvad det drejer sig om :)

Det er rigtigt, men det er bare et virkelig grimt ord, når man siger det.
Men selve slubrelyden er også voldsomt irriterende, så det hele passer jo sammen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2016, 10:54

Fyrst Eberhard skrev:[...]
Hvad betyder det? Kan man ikke sige sig selv, at noget, der skal omkring et citat hedder "Citationstegn"? Bruger man bare ord som en papegøje uden at beskæftige sig med, hvor de kommer fra?
[...]

Nej, det er en rigtig pointe. Det er svært at forstå - i hvert fald hvis man selv er interesseret i det :)
Men du har nok ret i, at det er det, der er tilfældet.
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Dirtylittledevil » 24. okt 2016, 11:12

dgd2007 skrev:
Fyrst Eberhard skrev:[...]
Hvad betyder det? Kan man ikke sige sig selv, at noget, der skal omkring et citat hedder "Citationstegn"? Bruger man bare ord som en papegøje uden at beskæftige sig med, hvor de kommer fra?
[...]

Nej, det er en rigtig pointe. Det er svært at forstå - i hvert fald hvis man selv er interesseret i det :)
Men du har nok ret i, at det er det, der er tilfældet.


Enig.
0
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Dirtylittledevil » 24. okt 2016, 11:13

Jeg har en bekendt som siger "Kamerika" i stedet for Amerika. Muligvis startede det for sjov engang, men nu er det bare sådan det hedder for hende :(
0
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Aspargsen » 24. okt 2016, 12:56

Fyrst Eberhard skrev:"Have/holde mange bolde i luften"

At "være obs på" noget.

Min arbejdsplads havde i går morges besøg af sådan en fancy schmancy coaching-type, som elskede netop de to udtryk. Det var et sandt mareridt, hvor vi alle nær var blevet kvalt i ord som "committed", "teamplayer", "fremadrettet" osv.

Ved foredragets afslutning mente han i øvrigt, at vi alle skulle give os selv en morgenhånd(?). Jeg klappede mest af lykke, fordi det endelig var overstået.


Du skal helt klart se "Djøf med Løg(n)" ved den ligger på Netflix :lol: :lol: :lol:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Aspargsen » 24. okt 2016, 15:06

Fyrst Eberhard skrev:
Aspargsen skrev:
Fyrst Eberhard skrev:"Have/holde mange bolde i luften"

At "være obs på" noget.

Min arbejdsplads havde i går morges besøg af sådan en fancy schmancy coaching-type, som elskede netop de to udtryk. Det var et sandt mareridt, hvor vi alle nær var blevet kvalt i ord som "committed", "teamplayer", "fremadrettet" osv.

Ved foredragets afslutning mente han i øvrigt, at vi alle skulle give os selv en morgenhånd(?). Jeg klappede mest af lykke, fordi det endelig var overstået.


Du skal helt klart se "Djøf med Løg(n)" ved den ligger på Netflix :lol: :lol: :lol:

Jeg gav det faktisk en chance for nylig. Men Per Helge Sørensens påtagede måde at være sjov på var et uoverstigeligt irritationsmoment fra start, hvilket gjorde det umuligt for mig at se det til ende.

Men publikum syntes tydeligvis at det var sygt flækkeren.

Jeg er helt enig med publikum
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Badesandalen » 25. okt 2016, 08:38

At nyde hinanden er lidt ulækkert. Nyde er generelt bare ikke et godt ord. :badr:
1
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Badesandalen » 25. okt 2016, 08:42

Nåh ja, og et kop kaffe. Jeg kan ikke huske om det er sønderjysk eller alsisk, men nøøøj hvor er det træls at høre på.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12723
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Guilded_Lily » 25. okt 2016, 12:04

Badesandalen skrev:Nåh ja, og et kop kaffe. Jeg kan ikke huske om det er sønderjysk eller alsisk, men nøøøj hvor er det træls at høre på.


Det er det i hvert fald ikke. Der hedder det jæn. Jeg har oftest hørt en/et-kvababbelser fra midt-, vest- og nordjyder.
0
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Badesandalen » 25. okt 2016, 12:15

Guilded_Lily skrev:
Badesandalen skrev:Nåh ja, og et kop kaffe. Jeg kan ikke huske om det er sønderjysk eller alsisk, men nøøøj hvor er det træls at høre på.


Det er det i hvert fald ikke. Der hedder det jæn. Jeg har oftest hørt en/et-kvababbelser fra midt-, vest- og nordjyder.

Sært. Jeg har aldrig hørt det andre steder i landet. Jeg er med på jæn, men har nu også hørt et/jæt mange gange.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Bøtte » 25. okt 2016, 13:53

Guilded_Lily skrev:
Badesandalen skrev:Nåh ja, og et kop kaffe. Jeg kan ikke huske om det er sønderjysk eller alsisk, men nøøøj hvor er det træls at høre på.


Det er det i hvert fald ikke. Der hedder det jæn. Jeg har oftest hørt en/et-kvababbelser fra midt-, vest- og nordjyder.


Eftersom vestjyder sjældent bruger 'et' om noget som helst, er det nok næppe der. :lol:
De ældre vestjyder bruger også gerne 'jæn'
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Dine hadeord og -udtryk...

Indlægaf Anilara » 25. okt 2016, 15:29

Badesandalen skrev:
Guilded_Lily skrev:
Badesandalen skrev:Nåh ja, og et kop kaffe. Jeg kan ikke huske om det er sønderjysk eller alsisk, men nøøøj hvor er det træls at høre på.


Det er det i hvert fald ikke. Der hedder det jæn. Jeg har oftest hørt en/et-kvababbelser fra midt-, vest- og nordjyder.

Sært. Jeg har aldrig hørt det andre steder i landet. Jeg er med på jæn, men har nu også hørt et/jæt mange gange.

Altså.. Jeg har som sønderjyde, der også har boet på Als, aldrig hørt det. Men, jeg har til gengæld hørt sønderjyder med sydvest sønderjysk dialekt (Tønder-egnen) sige "Jæn brø' og jæt karch", så måske er det dem?
0

Tilbage til "Sprog"