Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Indlægaf Pjeps » 6. okt 2015, 14:09

Jeg har siddet og kigget på wifi forlængere, mit signal er ret dårligt i køkkenet hvor jeg bruger min iPad meget. Men hvordan virker sådan en, det ligner bare en dims man sætter i en stikkontakt, hvordan fanger den signalet, er installationen simpel ? Og virker det overhovedet?
0
:ninja:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Indlægaf Tobywan » 6. okt 2015, 17:22

Problemet med repeatere er at den jo skal stå et sted, hvor der i forvejen er godt signal, hvilket gør at det næppe nytter at sætte en til hvor der faktisk er et problem. Derudover er teknologien generelt problematisk, da den tilføjer forsinkelse/lag. Man skal op i enterprise segmentet, før man kan finde noget som virker ordenligt. Den kan også tilføre problemer med hastighed, som du ikke oplever nu.

Den bedste løsning vil altid være at flytte dit router/accesspoint tættere på, så du opnår bedre dækning. Alternativt kan du nøjes med at købe et accesspoint med bedre dækning, som kan placeres et mere centralt sted. Wifi er generelt også ret dårligt i det udstyr som leverandøren udleverer som standard, så det kan også sagtens være det vil være nok at købe en kvalitetsrouter/accesspoint som erstatning for den du har.

Du kan også se på en powerlineadapter, hvis ikke du har mulighed for at trække rigtigt netværkskabel. Her benytter du din elinstallation som kabelføring og kan den vej igennem dækning ind i et område, som der måske er svært at nå.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Indlægaf Pjeps » 6. okt 2015, 19:12

Tobywan skrev:Problemet med repeatere er at den jo skal stå et sted, hvor der i forvejen er godt signal, hvilket gør at det næppe nytter at sætte en til hvor der faktisk er et problem. Derudover er teknologien generelt problematisk, da den tilføjer forsinkelse/lag. Man skal op i enterprise segmentet, før man kan finde noget som virker ordenligt. Den kan også tilføre problemer med hastighed, som du ikke oplever nu.

Den bedste løsning vil altid være at flytte dit router/accesspoint tættere på, så du opnår bedre dækning. Alternativt kan du nøjes med at købe et accesspoint med bedre dækning, som kan placeres et mere centralt sted. Wifi er generelt også ret dårligt i det udstyr som leverandøren udleverer som standard, så det kan også sagtens være det vil være nok at købe en kvalitetsrouter/accesspoint som erstatning for den du har.

Du kan også se på en powerlineadapter, hvis ikke du har mulighed for at trække rigtigt netværkskabel. Her benytter du din elinstallation som kabelføring og kan den vej igennem dækning ind i et område, som der måske er svært at nå.


Tak,.

Jeg har internet i "væggen" og har min egen router/wifi dims. D-link.

En powerlineadapter lyder som den repeater jeg har kigget på https://www.av-cables.dk/WIFI-repeater/ ... -9180.html, den ligner også en der bare skal i en stikkontakt. Det var lige det jeg ikke forstod, kan jeg bare proppe den i stikkontakt tættere på køkkenet og så få bedre forbindelse?

Jeg er en it-spasser når det handler om hvilken teknik/hardware/software jeg skal have fat i. Jeg skal bare have noget der virker og ikke er alt for besværligt at installere :blush2:
0
:ninja:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Indlægaf Tobywan » 6. okt 2015, 19:33

Pjeps skrev:
Tobywan skrev:Problemet med repeatere er at den jo skal stå et sted, hvor der i forvejen er godt signal, hvilket gør at det næppe nytter at sætte en til hvor der faktisk er et problem. Derudover er teknologien generelt problematisk, da den tilføjer forsinkelse/lag. Man skal op i enterprise segmentet, før man kan finde noget som virker ordenligt. Den kan også tilføre problemer med hastighed, som du ikke oplever nu.

Den bedste løsning vil altid være at flytte dit router/accesspoint tættere på, så du opnår bedre dækning. Alternativt kan du nøjes med at købe et accesspoint med bedre dækning, som kan placeres et mere centralt sted. Wifi er generelt også ret dårligt i det udstyr som leverandøren udleverer som standard, så det kan også sagtens være det vil være nok at købe en kvalitetsrouter/accesspoint som erstatning for den du har.

Du kan også se på en powerlineadapter, hvis ikke du har mulighed for at trække rigtigt netværkskabel. Her benytter du din elinstallation som kabelføring og kan den vej igennem dækning ind i et område, som der måske er svært at nå.


Tak,.

Jeg har internet i "væggen" og har min egen router/wifi dims. D-link.

En powerlineadapter lyder som den repeater jeg har kigget på https://www.av-cables.dk/WIFI-repeater/ ... -9180.html, den ligner også en der bare skal i en stikkontakt. Det var lige det jeg ikke forstod, kan jeg bare proppe den i stikkontakt tættere på køkkenet og så få bedre forbindelse?

Jeg er en it-spasser når det handler om hvilken teknik/hardware/software jeg skal have fat i. Jeg skal bare have noget der virker og ikke er alt for besværligt at installere :blush2:


Mja, lige den model er ikke en powerline adapter. Det er muligt det vil virke, men den kan desværre også introducere nye problemer som du ikke har nu. En powerlineadapter er 2 enheder: router-> kabel->adapter1-> el stik->elnet->El stik->adater2->anden netværksenhed (eksempelvis repeater).

Har du ikke mulighed for at købe 10 meter netkabel og flytte din egen d-link til en mere central placering? Det vil altså være den mest optimale løsning (og sikkert også den billigste)
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Indlægaf Pjeps » 6. okt 2015, 19:56

Jo jeg kan da bare flytte routeren , det vil jeg prøve, tror faktisk allerede at den har en ret lang ledning , i hvertfald den ene af dem, så må jeg bare skaffe en lang af den anden også. Det er da både billigere og smartere :D

TAK :gogo:
0
:ninja:
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Indlæg: 213
Tilmeldt: 3. sep 2015, 17:47
Kort karma: 15
Geografisk sted: Henne om hjørnet - nede i kælderen...
Likede indlæg: 300

Re: Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Indlægaf Hønsekræmmeren » 7. okt 2015, 10:28

Hey Pjeps -

Jeg havde samme knas som det du beskriver - kiggede mig lidt omkring og spurgte gud og hver mand om 'hva' og hvodden'...

Endte med at købe denne:

http://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-o ... 57750.html

- DET er noget der duer..! - De lovede en dækning på op til 70 meter - (selvfølgelig afhængig af vægge mv.)

I mit tilfælde kan jeg nu benytte alle mine wifi-ting med stort set fuld skrald - overalt i knaldhytten, ovre på mit værksted - og overalt i min 3000m2 have/urskov..

- det er vigtigt at du ikke lader dig friste til at spare den sidste 100-las, men netop køber én som 'kopierer' dine nuværende SSID og koder - og ikke bare opretter sig som en ny, 'ekstra enhed'... - altså kan jeg med hånden på hjertet anbefale den som jeg har linket til.. :banan:

Good luck! :wave:
1
'Vi kan ikke løse vores problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem'.. (Albert Einstein)
Brugeravatar
Hønsekræmmeren
Indlæg: 213
Tilmeldt: 3. sep 2015, 17:47
Kort karma: 15
Geografisk sted: Henne om hjørnet - nede i kælderen...
Likede indlæg: 300

Re: Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Indlægaf Hønsekræmmeren » 7. okt 2015, 10:37

P.S. - Pjeps:

Se evt. denne lille film:

https://www.youtube.com/watch?t=33&v=HzcD3E96vlQ


:D
1
'Vi kan ikke løse vores problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem'.. (Albert Einstein)
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Hvordan virker en wifi forlænger/repeater?

Indlægaf Pjeps » 7. okt 2015, 16:27

Tak for anmeldelsen, det ser nemt ud, perfekt . Prøver lige i første omgang at flytterouter lidt, jeg har immervæk kun 66m2 den skal dække.
0
:ninja:

Tilbage til "Computere, spil og internet"