Forældre til skolebørn

Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Forældre til skolebørn

Indlægaf Frandsen » 17. aug 2015, 07:32

Skal vi ikke have en tråd, hvor vi deler glæder og sorger over (folke)skolen? Og stiller spørgsmål. Og vender dagligdagsproblemer. Og alt det andet.

Hva?

Jeg har ingen aktuelle spørgsmål, men nu har jeg også kun været skolebarnsforælder i seks dage :D
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Forældre til skolebørn

Indlægaf thomassneum » 17. aug 2015, 07:52

Jeg har netop sendt min pige på efterskole, så min folkeskoletid er over.

Jeg har haft et godt run, både som elev og som forældre. Min hovederfaring må være, at det er en kombination af forældres indsats og skolens evne til samspil, som gør det rigtige fundament. Som forældre afkræver vi ildsjæle i skolen, men vi kan også selv leverer og deltage - så fat en interesse og vær deltagende, så er jeg sikker på at du får en fantastisk tid.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Forældre til skolebørn

Indlægaf Muuh » 17. aug 2015, 09:20

Den første uge i henholdsvis 3. og 5. klasse er forløbet fint for mine to rødder

Jeg venter dog på at lærerene henviser ældstesønnen til PPR
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Forældre til skolebørn

Indlægaf Slowpoke » 17. aug 2015, 11:34

Jeg er også nyslået skolebarnsforælder. Hun nåede lige at skifte skole i sidste øjeblik, og havde desværre gået i sfo på den oprindelige skole og havde fået nogle venner der. Men vi fik heldigvis plads på den privatskole hun var skrevet op til (3-4 år før de/vi havde regnet med der var plads). Så mine "sorger" skrumpede betragteligt.
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Forældre til skolebørn

Indlægaf missme » 17. aug 2015, 11:51

Jeg har tre i folkeskolen, og er vældig tilfreds med børnenes skole. Den nye skolereform er jeg også begejstret for, vores skole var dog allerede godt igang med længere skoledage og en pædagog i nogle af timerne i indskolingen, så det er ikke så nyt for os.
Jeg oplever nogle meget engagerede lærer, som laver en masse forskellig undervisning, og ikke kun røv til bænk læring.

Det eneste jeg er virkelig træt af, er at nogle af børnene i klasserne tydeligvis ikke har lært helt simpel respekt for fællesskabet. Der er uro og dybest set, er forældrene til disse børn ligeglade med om deres børn forstyrre, og at lærerene skal bruge uforholdsmæssig lang tid på simpel opdragelse. Det pisser mig af
0
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Forældre til skolebørn

Indlægaf Slowpoke » 17. aug 2015, 12:49

Filipskolen på Amager. De har max 21 elever pr klasse, og vi har fået anbefalet af en del bekendte, så nu får vi se. So far so good :)
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Forældre til skolebørn

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. aug 2015, 20:00

Har et barn i 5. klasse, og et barn i 3. klasse...

De skiftede skole sidste år i efteråret, indtil da gik de på en privatskole, hvilken vi var rigtig glade for og tilfredse med, ikke mindst lærerteamet i deres klasser. Men vi manglede et større hus, og vi valgte at flytte "På landet" til min barndomsby, og drengene går nu på min gamle skole, har sågar et par af de lærer jeg havde dengang :D

Nr. 2 skiftede skole lige efter efterårsferie, de første uger gik godt men siden har han haltet lidt. Han har altid været lidt "Klassens klovn" agtig, og er meget regelret og sort/hvid i sit syn, hvilket har ført ham ud i nogle dumme konflikter med de øvrige. Han har kæmpet og kæmpet, og kæmper stadig. Han har fået noget AKT vejledning, og det har hjulpet en del på det. Jeg har lovet ham at hvis skolen fortsat ikke fungerer for ham når vi når efterårsferie, så ser vi os om efter en anden skole. Der ligger nogle udemærkede privat- og friskoler i området, men der kræver at han selv vil tage bus dertil.
I yderste konsekvens kan han komme tilbage til gamle skole, da vi kører stort set forbi til og fra job, og på sigt ville han også selv kunne tage tog hjem derfra, men det ville udgøre en stor udfordring for social interaktion med kammerater i fritiden.

nr. 1 der ellers var meget forbeholden for skoleskiftet, er derimod faldet virkeligt godt til, og trives rigtig godt i sin klasse, det er fedt. Han hygger med vennerne i fritiden.

Begge er de fagligt dygtige og ligger i top i både dansk, mat og engelsk, det er lækkert at læring falder dem så nemt. De er også generelt nysgerige på ting, og vi samarbejder derfor med dem om at researche på ting, lærer dem at google og være kildekritiske m.m.
Det har bl.a. medført at den store fik lavet en virkelig flot opgave i start af 4. klasse på gamle skole, hvor de skulle sætte sig ind i fakta om dyr, læreren troede vi havde lavet det med ham :D - men vi havde diskuteret metode, og hvad der var relevant at have med af fakta og viden om dyret, han havde listet alt dette op, og fundet svar på det :gogo:

Næste sommer starter vores nr. 3 i skole, så har vi rosinen i pølseenden, der skal starte skole 2018, heldigvis 3 år endnu, det bliver sært kun at have skolebørn :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Forældre til skolebørn

Indlægaf Slowpoke » 17. aug 2015, 21:10

Marott skrev:
Slowpoke skrev:Filipskolen på Amager. De har max 21 elever pr klasse, og vi har fået anbefalet af en del bekendte, så nu får vi se. So far so good :)



Den har jeg også kun hørt godt om. Har I skrevet den yngste op dertil også? Hvornår er høn fra?


Også mig, så håber på det bedste. Den mindste er netop blevet skrevet op, så vi krydser fingre for at han kan starte når tiden er inde. Han nåede lige at blive klemt ind i 2014 :D
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.

Tilbage til "Forældre"