Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Fru Sunshine » 6. nov 2016, 10:14

Der er da også de tyndfede, som er vildt usunde, men normalvægtige.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 6. nov 2016, 10:15

Fru Sunshine skrev:Der er da også de tyndfede, som er vildt usunde, men normalvægtige.

Det har du ret i. Dem skal vi ikke glemme.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Fru Sunshine » 6. nov 2016, 11:08

De fleste overvægtige, jeg kender, lever temmeligt meget sundere end de fleste normalvægtige, jeg kender.

Man kan altså godt være sund og overvægtig.
9
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Neenah » 6. nov 2016, 11:46

Jeg synes der er fesent at argumentere for at brugen af plus size modeller (i det ringe omgang som det nu er) skulle være med til at glorificere fedme. For jeg vil godt vædde med at der ikke er en eneste derude der sidder og tænker "Ih, hvor er Ashley Graham smuk - jeg må hellere spise noget mere junkfood". I yderste tilfælde er der vel nogle overvægtige mennesker, der sidder og tænker "ej, hvor er det nice at der også er nogen der ligner mig, der modellerer det tøj de gerne vil have mig til at købe."

Det er i forvejen nederen at være tyk, og det er så nemt at få et negativt selvbillede fordi det at være tyk er så skidestigmatiseret. For mig er store modeller bare en anerkendelse af at der også findes forskellige kropsformer, og at det også er okay at være stolt af sig selv når man er tyk. Det er ikke noget der er forbeholdt slanke og "normalvægtige" kvinder. Når der kun "må" være slanke/normalvægtige kvinder i reklamer og blade, så skaber det også en ide om at tykhed skal gemmes væk, skjules og skammes. Helt ærligt - det er ofte nederen at være tyk, og fordi der ikke er nogen som mig i reklamerne, så betyder det ikke at jeg får lyst til at "blive sundere", som det så fint hedder.
12
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Mulan » 6. nov 2016, 12:44

Jeg tror at een af problematikkerne i overvægtsdebatten er mest, hvad der defineres som usund overvægt. Moderat overvægt og BMI på under 30 har man fundet til at være langt mindre skadeligt end tidligere antaget. Der bør fokuseres på fedtprocent og fedtfordeling. Fedt på maven siges at sætte sig om organerne; dvs. en tynd-fed mand med en god lille dunk kan have højere risiko for fx hjerte-karsygdomme end en overvægtig kvinde med en BMI på 27, hvor fedtet sidder på røv, hofter og ben. Der er desværre også, generelt set, en tendens til at mænd er mere disponerede for følgesygdomme af overvægt ved lavere vægt end hos kvinder - mest pga. typisk fedtfordeling kønnene imellem. Jeg læste så at der var et studie, der viser at denne kønsforskel er ved at udligne sig, men jeg husker ikke artiklen suupergodt.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf zembra1986 » 6. nov 2016, 17:44

Det rritere mig grænseløst (som I at mit blodtryk virkelig stiger) når folk forbinder curvy med overvægt, hør nu på ordet.....CURVY!.....Kurvet, det har da intet at gøre med hvad man vejer?! men betyder sådan set bare at man ikke går lige op og ned, men har kurver, dvs. markant talje, hofter og barm

De første 2 kvinder er afgjort Curvy, hvor imod de sidste 2 piger er deciderede tykke/fede, ja, det må man åbenbart ikke sige, men det er de altså, vil vædde med at deres BMi ligger godt over normalen. Det er ikke lig med at de er grimme eller uttraktive, tvært mod synes jeg stadig de er smukke på deres måde, men jeg kan godt lide at kalde en spade for en spade.....og tykkke.....det ER de altså!
3
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf zembra1986 » 6. nov 2016, 19:54

Dikus skrev:
zembra1986 skrev:Det rritere mig grænseløst (som I at mit blodtryk virkelig stiger) når folk forbinder curvy med overvægt, hør nu på ordet.....CURVY!.....Kurvet, det har da intet at gøre med hvad man vejer?! men betyder sådan set bare at man ikke går lige op og ned, men har kurver, dvs. markant talje, hofter og barm

De første 2 kvinder er afgjort Curvy, hvor imod de sidste 2 piger er deciderede tykke/fede, ja, det må man åbenbart ikke sige, men det er de altså, vil vædde med at deres BMi ligger godt over normalen. Det er ikke lig med at de er grimme eller uttraktive, tvært mod synes jeg stadig de er smukke på deres måde, men jeg kan godt lide at kalde en spade for en spade.....og tykkke.....det ER de altså!


Men hvorfor skal de kaldes det, npr man ikke kalder undervægtige modeller, hvor man kan tælle ribbenene for ribbensmodeller, stregmodeller eller andet faktuelt korrekt og ikke bare model?


Det er da overhovedet ikke det samme?

Tyk eller fed er et helt neutralt term der bare beskriver helt overordnet hvilken form/vægt man har, ligesom tynd og slank er modpolerne af tyk og fed, helt neutrale ord i min verden.

Det er ribbens/streg modeller derimod IKKE, det er decideret øgenavne.....kan slet ikke forstå hvis du ikke kan se forskellen? :gruble:
0
Brugeravatar
Puffi
Indlæg: 1085
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:06
Kort karma: 311
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2284

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Puffi » 6. nov 2016, 20:09

4
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf zembra1986 » 6. nov 2016, 20:16

Dikus skrev:
zembra1986 skrev:
Dikus skrev:
zembra1986 skrev:Det rritere mig grænseløst (som I at mit blodtryk virkelig stiger) når folk forbinder curvy med overvægt, hør nu på ordet.....CURVY!.....Kurvet, det har da intet at gøre med hvad man vejer?! men betyder sådan set bare at man ikke går lige op og ned, men har kurver, dvs. markant talje, hofter og barm

De første 2 kvinder er afgjort Curvy, hvor imod de sidste 2 piger er deciderede tykke/fede, ja, det må man åbenbart ikke sige, men det er de altså, vil vædde med at deres BMi ligger godt over normalen. Det er ikke lig med at de er grimme eller uttraktive, tvært mod synes jeg stadig de er smukke på deres måde, men jeg kan godt lide at kalde en spade for en spade.....og tykkke.....det ER de altså!



Men hvorfor skal de kaldes det, npr man ikke kalder undervægtige modeller, hvor man kan tælle ribbenene for ribbensmodeller, stregmodeller eller andet faktuelt korrekt og ikke bare model?


Det er da overhovedet ikke det samme?

Tyk eller fed er et helt neutralt term der bare beskriver helt overordnet hvilken form/vægt man har, ligesom tynd og slank er modpolerne af tyk og fed, helt neutrale ord i min verden.

Det er ribbens/streg modeller derimod IKKE, det er decideret øgenavne.....kan slet ikke forstå hvis du ikke kan se forskellen? :gruble:


Curvey er et begreb, der anvendes til normalvægtige. Det vil da være mere passende at undlade at kalde dem det? Og i stedet kalde de undervægtige for undervægtige i så fald? Eller streg-modeller. Streg-model må da være lige så meget et øgenavn som curvey-model.


Men curvy er jo ikke et begreb der beskriver en persons vægt, men derimod deres kropsform? I stedet for streg model vil jeg nok kalde en ikke-kurvet model for noget så simpelt som not-curvy, streg-model signalere for mig noget nedladende, til gengæld synes jeg på ingen måde at curvy er et negativt ord......tvært i mod, det signalere for mig former som er addeles attraktive.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Moxy-lady » 6. nov 2016, 20:43

On topic:

Jeg synes at min veninde er ret upassende da hun i en debat omkring hele blikkenslagersagen bringer sin (og min) uddannelse ind i det. Jeg kan godt se hendes pointe (at folk (bla. hende selv) der ikke er nøgenmodeller (fordi hun følte det insinueret af modparten at MM opførte sig som hun gjorde fordi hun ikke var så klog) ville have reageret endnu værre end MM gjorde) (kan I følge med i mine parenteser? :D ) Altså at hun - som universitetsstuderende - ville have kontaktet mandens chef OG medierne selvom hun, qua sin uddannelse, er intelligent. Jeg synes at det var ubehageligt og klodset, især fordi hun også skrev at jeg også læste og derfor var traditionelt intelligent. Hendes modpart i debatten greb så fat i dette, for han følte at det var et forsøg på at insinuere at hun havde ret fordi hun var klog(ere end ham.) Til hans svar skriver hun så noget med at "han nu tydeligvis havde mistet evnen til at skrive rigtige sætninger." Herefter brød jeg ind og bad dem om at tale ordentligt til hinanden, og præciserede senere at jeg gav (modstander) ret i at hun gik efter manden og ikke bolden.

Hun skriver herefter dette på sin FB: "Jeg har gjort det til en sport at bringe min uddannelse op i online diskussioner bare for at se hvor hurtigt jeg kan blive beskyldt for at tro at jeg er bedre end alle andre. Det slår aldrig fejl. (hvilket er morsomt, for jeg er fucking humaniora, I mean, c'mon)"

Så nu sidder vi og diskuterer det offentligt, selvom den egentlig burde have været taget privat. Og jeg tror at hun er lidt fornærmet på mig. Men uanset hvem man er, så skal man altså tale ordentligt til mine venner når man er på "min" side. Jeg synes at det er nedladende, og jeg synes at det er ødelæggende for en debat at smide om sig med "jeg læser på uni" kortet, for jeg finder det 1. ofte irrelevant (hvilket jeg mener at det var her), 2. uanset om det var hensigten, så synes jeg egentlig at det er sådan lidt falske fjer at pryde sig med og mene at det fortæller noget som helst om intelligens. Især fordi jeg mener at den konkrete sag er mere om social intelligens end nogen som helst boglig læriing. 3. så forstår jeg godt at nogle mennesker reagerer på dette. IMO *lyder* det som et "jeg er klogere end dig"-argument. Nu synes hun at jeg er mega tarvelig.
5
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Mangoness » 6. nov 2016, 21:05

Smiling_Goat skrev:Og helt ærligt, hvem har ikke gået på universitetet i dag?


Mig :genert:
4
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Moxy-lady » 6. nov 2016, 21:07

Smiling_Goat skrev:
Moxy-lady skrev:On topic:

Jeg synes at min veninde er ret upassende da hun i en debat omkring hele blikkenslagersagen bringer sin (og min) uddannelse ind i det. Jeg kan godt se hendes pointe (at folk (bla. hende selv) der ikke er nøgenmodeller (fordi hun følte det insinueret af modparten at MM opførte sig som hun gjorde fordi hun ikke var så klog) ville have reageret endnu værre end MM gjorde) (kan I følge med i mine parenteser? :D ) Altså at hun - som universitetsstuderende - ville have kontaktet mandens chef OG medierne selvom hun, qua sin uddannelse, er intelligent. Jeg synes at det var ubehageligt og klodset, især fordi hun også skrev at jeg også læste og derfor var traditionelt intelligent. Hendes modpart i debatten greb så fat i dette, for han følte at det var et forsøg på at insinuere at hun havde ret fordi hun var klog(ere end ham.) Til hans svar skriver hun så noget med at "han nu tydeligvis havde mistet evnen til at skrive rigtige sætninger." Herefter brød jeg ind og bad dem om at tale ordentligt til hinanden, og præciserede senere at jeg gav (modstander) ret i at hun gik efter manden og ikke bolden.

Hun skriver herefter dette på sin FB: "Jeg har gjort det til en sport at bringe min uddannelse op i online diskussioner bare for at se hvor hurtigt jeg kan blive beskyldt for at tro at jeg er bedre end alle andre. Det slår aldrig fejl. (hvilket er morsomt, for jeg er fucking humaniora, I mean, c'mon)"

Så nu sidder vi og diskuterer det offentligt, selvom den egentlig burde have været taget privat. Og jeg tror at hun er lidt fornærmet på mig. Men uanset hvem man er, så skal man altså tale ordentligt til mine venner når man er på "min" side. Jeg synes at det er nedladende, og jeg synes at det er ødelæggende for en debat at smide om sig med "jeg læser på uni" kortet, for jeg finder det 1. ofte irrelevant (hvilket jeg mener at det var her), 2. uanset om det var hensigten, så synes jeg egentlig at det er sådan lidt falske fjer at pryde sig med og mene at det fortæller noget som helst om intelligens. Især fordi jeg mener at den konkrete sag er mere om social intelligens end nogen som helst boglig læriing. 3. så forstår jeg godt at nogle mennesker reagerer på dette. IMO *lyder* det som et "jeg er klogere end dig"-argument. Nu synes hun at jeg er mega tarvelig.


Og helt ærligt, hvem har ikke gået på universitetet i dag?


Ham hun debatterede med, blandt andet.

Hun har til dels ret i at jeg selv er lidt skeptisk ift. dette argument. Jeg undskylder faktisk mere min uddannelse end praler med den, fordi jeg kommer fra et helt andet miljø. Så jeg har nok selv en mindre kæphest i disse tilfælde. Men jeg føler mig sjældent nødsaget til at påtale dette, og faktisk kun til hende, da hun selv færdes i et akademiker-miljø og lidt sætter en særlig lid til dette segment, der er stolte af ikke at kunne lappe en cykel (hvilket jeg heller ikke kan.) Men der *er* altså noget der trigger mig med hende. Hun bruger det virkelig meget, og virkelig bredt. Jeg holder meget af hende, men jeg bliver sgu nogle gange lidt flov, når jeg ser de diskussioner hun roder sig ud i. Husker bla. en om amerikansk politik hvor hun smed kortet "at hun faktisk læste det på uni" i en debat. Det hun gjorde var at have et valgfag om det forestående amerikanske valg, hvor et semester består af undervisning fra 1. september til ca. 15. december, og hun var cirka halvvejs i semestret. Jeg er slet ikke i tvivl om at hun ved en del om det, eller at hun også ved ting fra andre kilder. Jeg synes bare at det er lidt nederen at bruge det på den måde, når man bruger det meste af undervisningstiden på FB. Jeg synes at det er lånte fjer at sige at man så "læser am. politik på uni". Og det er dén attitude der gør at jeg føler at det bliver grimt når hun mener at det er relevant at smide "jeg er intelligent hvilket du kan se fordi jeg læser på uni"-kortet. For hun mener at det betyder meget mere end jeg gør. Hun mener at det er det samme som hvis en elektriker siger at han ved noget om matematik og er snarrådig. Jeg føler ikke rigtig at jeg kn vinde denne diskussion.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24402

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Moxy-lady » 6. nov 2016, 21:08

Og så er vi i øvrigt ikke engang bachelorer endnu. Vi er bachelorstuderende. Det er sgu ikke så svært at blive. Det er noget sværere at blive færdiguddannet.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf kidkomb » 6. nov 2016, 21:40

Ville det ikke være smartere, tænker jeg, at kalde dem vi kalder modeller i dag for small size models, så kunne vi kalde dem med normalt BMI for regular size models og dem med et BMI på over 25 for plus size models?
19
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Anilara » 6. nov 2016, 21:46

Buffy skrev:
Annione skrev:
Modesty Blame skrev:Da jeg var lille, havde min mor en kæreste. Han var arkitektstuderende fra København, og vi boede på landet og købte mælken direkte fra landmanden (hvilket jeg personligt finder yderst klamt, men lad nu det ligge), han var rystet over, at opdage, at mælk kom fra køer. Det er selvfølgelig over 30 år siden, men alligevel.


Bliver mælk mindre klamt af at blive små-kogt og skam-findelt? :gruble:


JA! Når mælk der kommer direkte fra kørene, bliver kold og har ståret lidt så ligger fløden sig på toppen, gul og tyk :badr: I mit barndomshjem måtte vi ikke købe mælk, fordi min far var mælkebonde, men gud hvor jeg hadede det. Og jeg var sidst i 20'erne, før jeg kunne spise noget der bare smagte af fløde igen.

Sjovt. Jeg elskede det, og har den dag i dag ikke lyst til andet, selvom jeg dog ikke drikker mælk længere.
0

Tilbage til "Generelt"