Snik-snak tråd for forældre?

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 10. nov 2016, 21:01

Jeg er generelt VIRKELIG dårlig til at købe gaver. Jeg hader at gå i butikker, jeg er uopfindsom, og jeg er altid for sent ude.

Og så er jeg udstyret med både børn og en mand, der ikke kan finde ud af at ønske sig noget :rulle:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 10. nov 2016, 21:04

Børnehaven er begyndt at tale om, at lillebror (der er fra januar '13) måske burde starte i skole med 2012-børnene. Jeg har altid tænkt, at det var "heldigt", at han lige sneg sig ind i januar, så han først skulle starte i skole som 6,5 årig, men måske bør vi overveje det. Synes nok bare, at et ekstra år i børnehave lyder mest tiltrækkende, og at han tids nok kan komme i skole.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 10. nov 2016, 21:26

FruKuk skrev:Hvor er det vildt, at lillesøster er lige på trapperne Bøtte. Jeg har desværre ingen gode bud på gaver. Storesøster fik vist bare lov at holde lillebror :genert:


Meget vildt. :panik:

Vi har også fået en slut-dato på det denne gang fordi jeg har fået diabetes, så hun kommer senest i uge 39 - men jeg føler jo allerede at vi kører på overtid nu, hvor hun har taget 11 dage mere i maven end S.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 10. nov 2016, 21:31

FruKuk skrev:Børnehaven er begyndt at tale om, at lillebror (der er fra januar '13) måske burde starte i skole med 2012-børnene. Jeg har altid tænkt, at det var "heldigt", at han lige sneg sig ind i januar, så han først skulle starte i skole som 6,5 årig, men måske bør vi overveje det. Synes nok bare, at et ekstra år i børnehave lyder mest tiltrækkende, og at han tids nok kan komme i skole.


Vi snakker det modsatte, eller snakkede, vi har vist droppet det igen, men nemlig at lade S vente et år, fordi hun jo skulle have været 13'er og fordi hun ved børnehavestart reagerede meget kraftigt og blev mere sensitiv end tidligere. Det har dog fuldstændig rettet sig i løbet af det første halve år.

Jeg er ikke sikker på jeg ville lade et barn starte et år tidligere, jeg ville være bekymret for om han kom bagud senere. Men på den anden duer det jo heller ikke, hvis der ikke er udfordringer nok.
Ej, den er svær. Mener der er 12-16 dage mellem vores S og jeres lillebror, så det virker jo også dumt at de skal i skole med et års mellemrum.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9464

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Sorenspige » 11. nov 2016, 01:03

Bøtte, R skulle have haft en kasse med duplo (købt brugt), men han fik den aldrig, da han ikkr er særlig interesseret i gaver :genert:.

Mht skolestart ville jeg hellere have et barn på 6,5 i skole end et på 5,5 år. Kravene selv i 0. klasse er blevet skærpede - også med den længere skoledag. Hvis han virker til at kede sig, er det selvfølgelig en overvejelse værd, men umiddelbart ville jeg vente.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Lulu » 11. nov 2016, 01:41

Bøtte herhjemme fik Emil nogle figurer af Paw patrol. Det er det der hitter pt og de vakte stor glæde. Han har også været meget OBS på at lillebror skal have sin bamse som han fik af Emil. Så den får lillebror rigtig mange gange på en dag. Emil er dog kun 2,5 så måske en 4 årige trænger til noget mere "søskende" præget.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf vibbsen » 11. nov 2016, 08:31

FruKuk skrev:Børnehaven er begyndt at tale om, at lillebror (der er fra januar '13) måske burde starte i skole med 2012-børnene. Jeg har altid tænkt, at det var "heldigt", at han lige sneg sig ind i januar, så han først skulle starte i skole som 6,5 årig, men måske bør vi overveje det. Synes nok bare, at et ekstra år i børnehave lyder mest tiltrækkende, og at han tids nok kan komme i skole.


Det ville jeg godt nok være ked af....Eller rettere: Det ville jeg sige pænt nej tak til...

For det første mener jeg som du at de tidsnok kan komme i skole. Og for det andet, så er der rent socialt altså stor forskel på at være klassens yngste. Og at være klassens ældste. Måske ikke i de helt små klasser. Men når de bliver lidt ældre, så er det altså en ikke ubetydelig faktor.

Min bedste ven tilbage i folkeskolen var født 9.januar 1974. Alle vi andre var født i 1973. Hans forældre insisterede på at få ham i skole i august 1979 sammen med os andre. Selvom han reelt først fyldte 6 år i Januar 1980. I de små klasser gjorde det ikke nogen forskel. Men da vi kom op i de større klasser så var han ALTID den yngste. Og lå derfor nederst i hirakiet. Børn kan være nådesløse hvad det angår. Og det kneb også med det faglige niveau.
Da vi nåede 8.klasse gik den ikke længere. Og i marts det år vi gik i 8.klasse blev han flyttet til en en anden skole hvor han skulle der gå 8.klasse om.

Uden at blinke, så var det den bedste beslutning hans forældre nogensinde havde taget. Han gik fra at være klassen yngste og blive betragtet af lærerne som lidt af en dumrian, til at være klassens ældste. Hvilket dengang gav en del street-credit. Og fordi han lige nåede at få tingene "en gang til"...Jamen så gik det også OK i skolen, og han endte med en rimelig afgangseksamen fra 10.klasse. Men især socialt betød det meget for ham.

Min ven er her desværre ikke mere. Han skød sig selv i hovedet i februar måned i år efter at have været psykisk syg i mange år. Hans forældre havde han ingen kontakt med mere efter et grimt opgør hvor han bebrejdede dem alting, og var i det hele taget lidt en sølle eksistens som også har været involveret i både narko og våben og tyvekoster.. Det siger jeg ikke har sammenhæng med at han kom for tidligt i skolen. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på om han måske havde fået et bedre afsæt til tilværelsen hvis han var blevet skånet for nederlaget med at være "ham den lille der ikke fattede noget"...Hvis han havde fået lov til at "modnes" lidt mere.

Så jeg ville hellere have at mit barn var 6,5 år når det startede i skolen, og så måske kedede sig lidt det sidste halve år, end jeg ville sende hende i skole med årgangen før. Men OK, det er så også en ekstrem historie....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 11. nov 2016, 14:42

Han KNUSELSKER at gå i børnehave, og han keder sig bestemt ikke, så hvis alt fortsætter som nu, skal han bare blive og starte med de andre '13-børn.

Den eneste årsag til, at det drøftes allerede nu er at alle dem han leger med er fra 2012 og rykker på "ældstebørnsstuen" til april, hvor han så vil skulle blive tilbage på "yngstebørnsstuen".
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 12. nov 2016, 21:09

Jeg har min halvårlige alene-weekend :love: Ungerne og manden er taget til Jylland, og jeg har haft hele dagen til at daske rundt i nattøj og sippe vin fra midt på eftermiddagen. Jeg bliver ganske enkelt et bedre menneske af lidt alenetid.
3
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf ajnaM » 13. nov 2016, 07:18

FruKuk skrev:Han KNUSELSKER at gå i børnehave, og han keder sig bestemt ikke, så hvis alt fortsætter som nu, skal han bare blive og starte med de andre '13-børn.

Den eneste årsag til, at det drøftes allerede nu er at alle dem han leger med er fra 2012 og rykker på "ældstebørnsstuen" til april, hvor han så vil skulle blive tilbage på "yngstebørnsstuen".


Vi er lidt i samme situation, bare med en dreng fra maj '12, der leger med drengene fra '11, der jo så skal i SFO til foråret.

Og jeg har fundet frem til, at det nok faktisk bliver godt for ham, at de rykker videre. Han er noget mindre end dem, og han skal holde sig på dupperne for at lege med - og alligevel er han altid den mindste. Det påvirker også hans rolle i fællesskabet og i legen, på godt og ondt. Nu har det været 'på godt' i over et år, hvor han virkelig har rykket sig af at lege med nogen, der er så meget ældre.

Men det bliver altså også godt for ham at prøve at være 'den store' og ikke hele tiden skulle anstrenge sig for at være med, selvom han er mindre. Når han ind imellem leger med dem fra hans egen årgang, eksempelvis på legeaftaler, er der en helt anden slags leg, han leger. Han siger selv, han keder sig, men samtidig får han lov at bestemme og koordinere mere, end han får med de store.

Nå, bare lige for at sige, at der godt kan være fordele i situationen også. :)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 13. nov 2016, 08:35

ajnaM skrev:
FruKuk skrev:Han KNUSELSKER at gå i børnehave, og han keder sig bestemt ikke, så hvis alt fortsætter som nu, skal han bare blive og starte med de andre '13-børn.

Den eneste årsag til, at det drøftes allerede nu er at alle dem han leger med er fra 2012 og rykker på "ældstebørnsstuen" til april, hvor han så vil skulle blive tilbage på "yngstebørnsstuen".


Vi er lidt i samme situation, bare med en dreng fra maj '12, der leger med drengene fra '11, der jo så skal i SFO til foråret.

Og jeg har fundet frem til, at det nok faktisk bliver godt for ham, at de rykker videre. Han er noget mindre end dem, og han skal holde sig på dupperne for at lege med - og alligevel er han altid den mindste. Det påvirker også hans rolle i fællesskabet og i legen, på godt og ondt. Nu har det været 'på godt' i over et år, hvor han virkelig har rykket sig af at lege med nogen, der er så meget ældre.

Men det bliver altså også godt for ham at prøve at være 'den store' og ikke hele tiden skulle anstrenge sig for at være med, selvom han er mindre. Når han ind imellem leger med dem fra hans egen årgang, eksempelvis på legeaftaler, er der en helt anden slags leg, han leger. Han siger selv, han keder sig, men samtidig får han lov at bestemme og koordinere mere, end han får med de store.

Nå, bare lige for at sige, at der godt kan være fordele i situationen også. :)


Tak for indspark. Lillebrors "bedste venner" er dog under en måned ældre end ham - bare fra december. Men han er god til at finde legekammerater, når vi er "ude", så jeg tænker, at han bare finder nogle andre at være sammen med. Og bedstevennerne rykker jo først i SFO til april '18, så selvom de skifter stue, går de stadig i samme børnehave.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf FruKuk » 14. nov 2016, 16:16

100 kr er filme da også mange penge for en kalendergave!! I børnehaven! Så scorer de lige legetøj for 2400 kr pr stue. Frisk nok. Og nogle har jo ikke 100 kr.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 15. nov 2016, 16:00

Synes det er et fint kompromis, Rakel. Synes også 100 kroner er meget.

Hvad hedder bogen i øvrigt? Vi snakker meget anatomi herhjemme i tiden og nogle gange mangler jeg nogle billeder i 'børnehøjde' der passer til.

Hos S skal de aflevere noget til 20-30 kroner og så får de hver især en gave med hjem. Jeg har købt et Mascha og Bjørnen billedlotteri i Rema.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 15. nov 2016, 16:04

S og jeg har været ude og købe en musik bamse til lillesøster. S vil nemlig gerne at lillesøster ikke låner hendes men i stedet får sin egen.
Hun spottede straks en lille Bamse (ham fra tv) der kan spille. Og eftersom hun selv elsker sin egen Bamse i stor format skulle det være den.
En stor til storesøster og en lille til lillesøster. Det kunne ikke være anderledes. Det var ikke lige den jeg havde tænkt det skulle være, men det var jo hendes valg og synes hendes tanke bag var rigtig sød :lun:
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Snik-snak tråd for forældre?

Indlægaf Bøtte » 15. nov 2016, 16:31

Rakel skrev:
Bøtte skrev:Synes det er et fint kompromis, Rakel. Synes også 100 kroner er meget.

Hvad hedder bogen i øvrigt? Vi snakker meget anatomi herhjemme i tiden og nogle gange mangler jeg nogle billeder i 'børnehøjde' der passer til.

Hos S skal de aflevere noget til 20-30 kroner og så får de hver især en gave med hjem. Jeg har købt et Mascha og Bjørnen billedlotteri i Rema.



Her er det til stuen - den her - jeg var bare heldig med, at der var en på tilbud.


https://www.saxo.com/dk/min-store-bog-o ... 8711418987


Er den købt i en kæde? Eller bare en lokal boghandel? Synes måske 200 er lige dyrt nok.
0

Tilbage til "Forældre"