Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 7. nov 2016, 21:04

Akehurst2 skrev:
Muspel skrev:Jeg har lovet mine elever donuts til amerikansk valgtema på onsdag, og er i tvivl om, om energien rækker til at lave dem selv.

Kan I søde debatdamer hjælpe med viden om, hvor de kan købes i Aarhus- og til hvilken pris?


7-11 har donuts - jeg kan ikke huske prisen, men de er ikke så dyre.


Tak- det var også de eneste jeg kom på- til en hel klasse er de dog liiidt dyre, men det må blive min plan b
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 7. nov 2016, 21:05

Filipai skrev:
Muspel skrev:Jeg har lovet mine elever donuts til amerikansk valgtema på onsdag, og er i tvivl om, om energien rækker til at lave dem selv.

Kan I søde debatdamer hjælpe med viden om, hvor de kan købes i Aarhus- og til hvilken pris?


Lidl har godt donuts, de koster vidst 5 eller 6 kroner


:klap: perfekt! Der ligger en lige ved skolen. Det kan ikke være bedre. Tak
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 7. nov 2016, 22:26

Lismaens skrev:Netto har også. Og de er gode. :)


Tak! Så må det lykkes. Og jeg har fundet på den perfekte undskyldning for, at de ikke bliver hjemmebagte... hjemmebag er frygteligt uamerikansk :deer:
1
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 8. nov 2016, 13:29

Filipai skrev:
Muspel skrev:Jeg har lovet mine elever donuts til amerikansk valgtema på onsdag, og er i tvivl om, om energien rækker til at lave dem selv.

Kan I søde debatdamer hjælpe med viden om, hvor de kan købes i Aarhus- og til hvilken pris?


Lidl har godt donuts, de koster vidst 5 eller 6 kroner


To Lidl butikker senere - nu med tømte kurve - og jeg har 16 donuts klar til i morgen - tak for hjælpen
2
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 14. nov 2016, 10:03

Kan man godt købe ferske rødspætte fileter dagen før de skal bruges?
Altså helt friske fra fiskehandel. Eller skal de købes på dagen?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Annione » 14. nov 2016, 21:52

Spjaerten skrev:Kan man godt købe ferske rødspætte fileter dagen før de skal bruges?
Altså helt friske fra fiskehandel. Eller skal de købes på dagen?


De skal købes på dagen, medmindre dit køleskab er under 2 grader C - eller at du har nok is til at ise dem (og bakke under, så smeltevandet kan løbe fra). Fersk fisk fordærver utroligt hurtigt. Fiskebutikker får bøder for at have dem ved 4 grader C.
2
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Guilded_Lily » 17. nov 2016, 16:12

Jeg skal til fest i morgen, hvor jeg skal have desserten med. Jeg har besluttet at bage en chokoladekage og en pavlova.

Men kan den - pavlovaen - holde sig til i morgen, eller skal den laves på dagen? Altså, bare marengsdelen, frugt og flødeskum lægges først på om aftenen før servering.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf lillebjoern » 19. nov 2016, 13:42

Jeg skal have lavet en lagkage, som skal spises i morgen aften ved 20-tiden. Jeg har meget travlt både i dag og hele dagen i morgen - kan man godt lave sådan en lagkage en dag i forvejen eller bliver bundene for "våde"?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 19. nov 2016, 15:29

lillebjoern skrev:Jeg skal have lavet en lagkage, som skal spises i morgen aften ved 20-tiden. Jeg har meget travlt både i dag og hele dagen i morgen - kan man godt lave sådan en lagkage en dag i forvejen eller bliver bundene for "våde"?

Det kan man godt. Mange mener faltisk at en lagkage bliver bedst, når den bliver lagt sammen dagen før servering, så den kan nå at sætre sig.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf lillebjoern » 19. nov 2016, 15:43

Fru Sunshine skrev:
lillebjoern skrev:Jeg skal have lavet en lagkage, som skal spises i morgen aften ved 20-tiden. Jeg har meget travlt både i dag og hele dagen i morgen - kan man godt lave sådan en lagkage en dag i forvejen eller bliver bundene for "våde"?

Det kan man godt. Mange mener faltisk at en lagkage bliver bedst, når den bliver lagt sammen dagen før servering, så den kan nå at sætre sig.


I aften it is - tak!
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf StripesAddict » 20. nov 2016, 14:28

Hvad stiller man op med en hulens masse rodfrugter (pastinak, knoldselleri, gulerødder og kartofler), hvis ikke man gider bagte rodfrugter?

Jeg tænkte en grøntsagssuppe måske, men modtager gerne andre forslag (eller konkrete opskrifter).
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 20. nov 2016, 14:43

StripesAddict skrev:Hvad stiller man op med en hulens masse rodfrugter (pastinak, knoldselleri, gulerødder og kartofler), hvis ikke man gider bagte rodfrugter?

Jeg tænkte en grøntsagssuppe måske, men modtager gerne andre forslag (eller konkrete opskrifter).

Rodfrugtmos! :savl:

Laves ligesom almindelig kartoffelmos. Det smager også godt med hakket persille og evt. hvidløg i.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf StripesAddict » 20. nov 2016, 15:09

Juki skrev:
StripesAddict skrev:Hvad stiller man op med en hulens masse rodfrugter (pastinak, knoldselleri, gulerødder og kartofler), hvis ikke man gider bagte rodfrugter?

Jeg tænkte en grøntsagssuppe måske, men modtager gerne andre forslag (eller konkrete opskrifter).

Rodfrugtmos! :savl:

Laves ligesom almindelig kartoffelmos. Det smager også godt med hakket persille og evt. hvidløg i.


Hvilke af dem ville du bruge så? Lyder lækkert!
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 20. nov 2016, 15:23

StripesAddict skrev:
Juki skrev:
StripesAddict skrev:Hvad stiller man op med en hulens masse rodfrugter (pastinak, knoldselleri, gulerødder og kartofler), hvis ikke man gider bagte rodfrugter?

Jeg tænkte en grøntsagssuppe måske, men modtager gerne andre forslag (eller konkrete opskrifter).

Rodfrugtmos! :savl:

Laves ligesom almindelig kartoffelmos. Det smager også godt med hakket persille og evt. hvidløg i.


Hvilke af dem ville du bruge så? Lyder lækkert!

Jeg plejer at bruge kartofler, gulerødder, rødbeder, persillerod/pastinak. Jeg kan ikke huske om jeg har lavet det med knoldselleri før, men jeg tænker det sagtens kan bruges også :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf StripesAddict » 20. nov 2016, 15:31

Juki skrev:
StripesAddict skrev:
Juki skrev:
StripesAddict skrev:Hvad stiller man op med en hulens masse rodfrugter (pastinak, knoldselleri, gulerødder og kartofler), hvis ikke man gider bagte rodfrugter?

Jeg tænkte en grøntsagssuppe måske, men modtager gerne andre forslag (eller konkrete opskrifter).

Rodfrugtmos! :savl:

Laves ligesom almindelig kartoffelmos. Det smager også godt med hakket persille og evt. hvidløg i.


Hvilke af dem ville du bruge så? Lyder lækkert!

Jeg plejer at bruge kartofler, gulerødder, rødbeder, persillerod/pastinak. Jeg kan ikke huske om jeg har lavet det med knoldselleri før, men jeg tænker det sagtens kan bruges også :)


Tak for tip - det vil jeg lige overveje så :)

Har dog en del så andre forslag er meget velkomne også.
1

Tilbage til "Mad og drikke"