Tidlig brug af juleprodukter

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Daine » 7. okt 2015, 19:59

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Mandariner køber jeg også fra nu af. Og så skal jeg vist også snart have fat i en pose af Aldis brændte mandler.

Som jeg nu ser, at de slet ikke har i år?! SKANDALE! Julen er hermed aflyst :whine:


Brændte mandler skal købes lune af en mand med en vogn på et torv eller marked, og hvis de ikke kommer i kræmmerhus, smager de slet ikke godt, basta!


Enig. Og kan man få dem, der er vendt i lakridspulver sværger jeg, at englene begynde at synge!
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. okt 2015, 20:00

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Mandariner køber jeg også fra nu af. Og så skal jeg vist også snart have fat i en pose af Aldis brændte mandler.

Som jeg nu ser, at de slet ikke har i år?! SKANDALE! Julen er hermed aflyst :whine:


Brændte mandler skal købes lune af en mand med en vogn på et torv eller marked, og hvis de ikke kommer i kræmmerhus, smager de slet ikke godt, basta!


Jamen, nu er der temmelig langt til torve og markeder fra min lejlighed.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. okt 2015, 20:14

Det varer nok ikke længe inden den første pebernødder og æbleskiver ryger med i indkøbsvognen... Men det er endnu ikke sket, dog var det virkelig en udfordring af de store at gå forbi sneboldene i Netto, det skete kun fordi det var discountudgaven og ikke den ægte vare!

Clementiner kommer også med hjem snarest, og julekalendrene (den billige slags) er nok også købt inden vi når ind i November.
Div. småkager (ud over pebernødderne) er hjemmebagte og bages løbende fra omkring 1. advent og frem til jul.

Så konklusionen må være at på enkelte ting starter vi julen tidligt, men øvrige hører sig advent og december til, tilgengæld varer julen længe, det er ikke usædvanligt at der er småkager i dåserne ihvertfald januar ud.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Wizzze » 7. okt 2015, 20:27

Vi har allerede ædt den første bakke klementiner, og det bliver ikke den sidste, de vil være fast inventar herhjemme til de igen forsvinder fra hylderne i marts.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Aima » 7. okt 2015, 22:06

Jeg er ikke så god til at beherske det der med sukker, og det er uanset hvilken form og tid på året det kommer i, så de seneste par år har jeg været ret opmærksom på, at mine slik- og kagevaner ikke skulle ændre sig, bare fordi sæson og højtider bød det. Så udover nogle få dage, juleaften fx., dyrker jeg ikke rigtigt det der med jul på den måde, at jeg pludselig spiser meget mere eller anderledes, end jeg plejer. Jeg kan sagtens spise juleskum og marcipan og æwleskiver i oktober og november, men så er det som alternativ til bland-selv-slik og hindbærsnitter eller hvad jeg nu ville have valgt hvis det andet ikke var tilgængeligt.

Før i tiden var det anderledes, jeg har spist vulgære mængder frost-æbleskiver og købepebernødder og den slags, det er sukker, jeg gider godt spise det i alle former og altid, jeg lader udelukkende være med at gøre det for tit, fordi det ikke er godt for mig.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf sigge » 8. okt 2015, 08:31

Jeg bryder mig ikke om marcipan, så det udelukker en del af de traditionelle juleslikfristelser for mit vedkommende. Og altså chokolade spiser jeg hele året, og det er sjældent, jeg falder for fristelsen til at købe noget, der er i juleemballage (til mig selv), uanset om det er oktober eller december. Købesmåkager bliver jeg heller ikke rigtigt fristet af, og jeg er vokset op med, at hjemmebag først bliver fremstillet i begyndelsen af december, og så meget craver jeg ikke småkager, at jeg har lyst til at bryde den tradition - faktisk har jeg aldrig bagt julesmåkager bare til mig selv, så har det været for at tage dem med på arbejde.

Clementiner ser jeg ikke som en juleguf, men bare en frugt, som har højsæson om vinteren. Så dem spiser jeg gerne når som helst, de er rigtigt modne.
1
You can't spell awesome without me.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Akehurst2 » 8. okt 2015, 08:47

sigge skrev:
Clementiner ser jeg ikke som en juleguf, men bare en frugt, som har højsæson om vinteren. Så dem spiser jeg gerne når som helst, de er rigtigt modne.


Ja, det er ligesom pomelo om efteråret/vinteren og jordbær om sommeren.

Men det dufter nu hyggeligt, når der guffes mandariner/klementiner på kontoret :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 08:54

Har I også over årene revideret jeres batteri af juleguf?

Da jeg var barn (mimre-mimre) blev der troligt hvert år indkøbt det store udtræk af nødder, tørrede frugter, "flæsk", brandy beans, harlekinsknapper og deslige, men da vi måtte erkende, at ikke engang min gamle morfar længere gad at spise sådan noget, skar vi ind til benet.
Min far har så på sine gamle dage genopdaget brandy beans og skal også altid have en pose mokkabønner, men ellers er der på dette område stort set ikke noget tilbage fra dengang i vores nuværende julefejring. Småkager og konfekt, som det endda kan knibe med at få spist, inden det bliver kedeligt, er rigeligt for os.

Til gengæld kan jeg godt lide at bruge de klassiske julesmage på nye måder, fx. i smørepålæg med dadler.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Wizzze » 8. okt 2015, 09:17

DetSorteCirkus skrev:Har I også over årene revideret jeres batteri af juleguf?

Da jeg var barn (mimre-mimre) blev der troligt hvert år indkøbt det store udtræk af nødder, tørrede frugter, "flæsk", brandy beans, harlekinsknapper og deslige, men da vi måtte erkende, at ikke engang min gamle morfar længere gad at spise sådan noget, skar vi ind til benet.
Min far har så på sine gamle dage genopdaget brandy beans og skal også altid have en pose mokkabønner, men ellers er der på dette område stort set ikke noget tilbage fra dengang i vores nuværende julefejring. Småkager og konfekt, som det endda kan knibe med at få spist, inden det bliver kedeligt, er rigeligt for os.

Til gengæld kan jeg godt lide at bruge de klassiske julesmage på nye måder, fx. i smørepålæg med dadler.


Har vi delt barndom? :D
Det var det samme hjemme hos os, og når man nåede de sidste dage af julen, lå harlekinknapperne altid og kedede sig med cognac bønner og de der romtoppe der var sådan hårdt sukker med flydende fyld, mens alt marcipan og hjemmelavet chokolade var long gone.
Så nu købes der kun hvad der faktisk bliver spist :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 09:20

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Har I også over årene revideret jeres batteri af juleguf?

Da jeg var barn (mimre-mimre) blev der troligt hvert år indkøbt det store udtræk af nødder, tørrede frugter, "flæsk", brandy beans, harlekinsknapper og deslige, men da vi måtte erkende, at ikke engang min gamle morfar længere gad at spise sådan noget, skar vi ind til benet.
Min far har så på sine gamle dage genopdaget brandy beans og skal også altid have en pose mokkabønner, men ellers er der på dette område stort set ikke noget tilbage fra dengang i vores nuværende julefejring. Småkager og konfekt, som det endda kan knibe med at få spist, inden det bliver kedeligt, er rigeligt for os.

Til gengæld kan jeg godt lide at bruge de klassiske julesmage på nye måder, fx. i smørepålæg med dadler.


Har vi delt barndom? :D
Det var det samme hjemme hos os, og når man nåede de sidste dage af julen, lå harlekinknapperne altid og kedede sig med cognac bønner og de der romtoppe der var sådan hårdt sukker med flydende fyld, mens alt marcipan og hjemmelavet chokolade var long gone.
Så nu købes der kun hvad der faktisk bliver spist :D


I et anfald af dårlig hukommelse, gætter jeg på, købte min far netop romtoppe sidste år. Det var ikke et gensyn, der var værd at skrive hjem om.

Jeg har dog lidt overvejet at lave attrapper af det hele til at have stående fremme år efter år, for det ser hyggeligt ud med de gamle velkendte godter.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Fru Sunshine » 8. okt 2015, 09:27

Jeg kan ikke tåle ret meget slik og slet ikke marcipan, så jeg køber sjældent juleslik.
Til gengæld bruger jeg formuer og enormt meget tid på at fremstille mine egne lækkerier - som jeg forresten også tåler meget dårligt, men det skal altså være der.
Brændte mandler laver jeg selv, for efterhånden er der ingen, der kan lave dem rigtigt (de bliver taget op for tidligt, så sukkeret bare er sådan noget klamt klumpværk på mine mandler. Det dutter ikke. De skal være HELT fine og glaserede).

Måske ryger der en enkelt bøtte af de der peberhjerter med huller i med hjem, for de kan bruges som juletræspynt, og så skal der hænge cirka en million slikstokke på juletræet. De bliver sjældent spist, men de skal være der.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Wizzze » 8. okt 2015, 09:30

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Har I også over årene revideret jeres batteri af juleguf?

Da jeg var barn (mimre-mimre) blev der troligt hvert år indkøbt det store udtræk af nødder, tørrede frugter, "flæsk", brandy beans, harlekinsknapper og deslige, men da vi måtte erkende, at ikke engang min gamle morfar længere gad at spise sådan noget, skar vi ind til benet.
Min far har så på sine gamle dage genopdaget brandy beans og skal også altid have en pose mokkabønner, men ellers er der på dette område stort set ikke noget tilbage fra dengang i vores nuværende julefejring. Småkager og konfekt, som det endda kan knibe med at få spist, inden det bliver kedeligt, er rigeligt for os.

Til gengæld kan jeg godt lide at bruge de klassiske julesmage på nye måder, fx. i smørepålæg med dadler.


Har vi delt barndom? :D
Det var det samme hjemme hos os, og når man nåede de sidste dage af julen, lå harlekinknapperne altid og kedede sig med cognac bønner og de der romtoppe der var sådan hårdt sukker med flydende fyld, mens alt marcipan og hjemmelavet chokolade var long gone.
Så nu købes der kun hvad der faktisk bliver spist :D


I et anfald af dårlig hukommelse, gætter jeg på, købte min far netop romtoppe sidste år. Det var ikke et gensyn, der var værd at skrive hjem om.

Jeg har dog lidt overvejet at lave attrapper af det hele til at have stående fremme år efter år, for det ser hyggeligt ud med de gamle velkendte godter.


Man kan få nogle bløde, creme romtoppe, de er ok, men glemmer bare hvert år, hvem der laver dem, så må typisk lige gennem et fejlkøb :genert:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 09:34

Wizzze skrev:Man kan få nogle bløde, creme romtoppe, de er ok, men glemmer bare hvert år, hvem der laver dem, så må typisk lige gennem et fejlkøb :genert:


Problemet med gourmetversionerne af diverse klassikere er bare for mig, at emballagen er forkert.
Det er i virkeligheden den, jeg er mest interesseret i.
Allermest ikonisk er i mine øjne:

Billede
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Wizzze » 8. okt 2015, 09:42

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Man kan få nogle bløde, creme romtoppe, de er ok, men glemmer bare hvert år, hvem der laver dem, så må typisk lige gennem et fejlkøb :genert:


Problemet med gourmetversionerne af diverse klassikere er bare for mig, at emballagen er forkert.
Det er i virkeligheden den, jeg er mest interesseret i.
Allermest ikonisk er i mine øjne:

Billede


Det er jo tysklandstur versionen :love:
0
Do as I say! :whip:
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Tidlig brug af juleprodukter

Indlægaf Fynbo » 8. okt 2015, 09:57

Vi køber først juleguf, nødder og klementiner i december. Købesmåkager gør vi os ikke i. I december bliver der bagt brunkager og pebernødder.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"