Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf vibbsen » 7. okt 2015, 19:47

Nu har vi talt om de ting vi IKKE tog med. Men hvad så med dem vi tog med ?

Medisterpølse...Det fik vi tit i mit barndomshjem. Og idag elsker jeg stadig medister. Jeg forstår ikke hvorfor den stakkels pølse er så udskældt. Jeg synes det er en herlig spise. Enten med kartofler og sovs til, eller bare på rugbrød...

Dansk mad/husmandskost....Min mor er ikke nogen stor kok..Og interesserede sig ikke for madlavning..Så det der kom ud af hendes køkken var ganske almindelig dansk mad/husmandskost Og idag elsker jeg det køkken. Jeg er dog en betydelig bedre kok end hun var, og laver mad fra det danske køkken fordi jeg synes der er masser af skønne retter. Min mor lavede det fordi det var hurtigt og billigt. Og elsker iøvrigt at spise min mad.

Rød dressing : Min mors opskrift på en almindelig rød dressing hænger stadig ved. Ymer, ketchup, paprika og salt/peber. Bum. Hverken mere eller mindre. Stort hit.

Sovs....Min mor lærte mig at lave skysovs....Min far lærte mig at lave pandesovs og opbagt sovs......Jeg kan lave sovs i søvne og min sovs spiller bare HVER gang.

Fondue....Jeg ELSKER fondue...Det lugter, det oser og det fedter....Men det smager altså godt...Og så er det MEGA hyggeligt...Tror faktisk at vi skal have fondue på lørdag når vi er ovre hos dem....Min far elsker nemlig også fondue :-D

Røde kogte pølser med stuvede kartofler....FØJ hvor smager det bare modbydelig godt :savl:

Farseret porre....Jeg får næsten tårer i øjnene ved tanken om min mors farserede porrer...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Tibbler » 7. okt 2015, 19:50

Kål...

Brunkål
Gratin med hvidkål eller rosenkål
Kogt blomkål
Sønderjysk stuvet hvidkål
Vendsysselsk grønlangkål
grønlangkål


uhmmmm kål :dåne:
2
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1727
Kontakt:

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Dime » 7. okt 2015, 19:51

Rejecocktail
Gammeldags hønsekødssuppe med hjemmelavede kød-, mel- OG rund-boller (det er vist en sønderjysk ting... Fucking awesome!)
At drysse sovsen... Det bliver bare bedre...
0
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1727
Kontakt:

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Dime » 7. okt 2015, 19:52

Fårk ja!
Kål :love:
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Daine » 7. okt 2015, 19:55

Jeg er med på farseret porre - og min mors hvidkålsrouletter :savl:

Jeg er også vokset op med alm. dansk husmandskost, kartofler, kød og grøntsager i nævnte rækkefølge. En sjælden gang pasta med millionbøf.
Jeg kan stadig godt lide det, men er ikke nogen ørn i et køkken, så laver det ikke så tit. Men noget af det jeg voksede op med, og som jeg stadig elsker, er stegt blodpølse med sirup :savl:
Min mors stegte hjerter smager også godt og hjemmelavet gule ærter er gudespise!
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Daine » 7. okt 2015, 19:57

Stuvet hvidkål - eller endnu bedre, stuvet spidskål - med et godt drys peber. Så behøver jeg ikke kød til, selvom en frikadelle ikke er uvelkommen :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Flora » 7. okt 2015, 20:53

Vi fik meget traditionel dansk mad i mit barndomshjem og jeg spiser stadig det meste.

Hakkebøffer, karbonader, koteletter, frikadeller - alt sammen blev serveret med kartofler og brun sovs (det gør det ikke altid her, men det sker).
Spaghetti med kødsovs (min mor havde en bestemt gryde hun lavede kødsovsen i som jeg har arvet. Den dag i dag føles det bare helt forkert at lave kødsovs i andre gryder end den :lol:).
Boller i karry

Og meget andet..
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Fru Sunshine » 7. okt 2015, 21:00

Millionbøf med spaghetti eller kartoffelmos. Det var en livret, og det smager stadig godt.

Og stuvede kartofler. Det elsker jeg stadig.

Faktisk tror jeg, at jeg spiser det meste af det, jeg er vokset op med.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. okt 2015, 04:37

Bortset fra kyllingelever, som jeg nævnte i den anden tråd, og som mine forældre heller ikke selv spiser mere, er der faktisk ikke noget, jeg ikke længere spiser. Mine forældres og mine madvaner er ret forskellige, primært fordi jeg i modsætning til dem godt kan lide ikke-europæisk mad, og fordi deres kostbudget er dobbelt så stort som mit, men der er ikke nogen af deres mad, jeg decideret har valgt fra.
Ting som halvfabrikata, dåsemad og konsekvent fede retter er og var ikke fremherskende i mit barndomshjem, så det har jeg ikke skulle tage et opgør med. Tværtimod har jeg af ren nysgerrighed som voksen prøvet nogen af de ting.
0
Brugeravatar
Æske
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:01
Kort karma: 423
Geografisk sted: Århus
Likede indlæg: 2340

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Æske » 8. okt 2015, 07:36

Blodpølse, sild og æbleflæsk.
Senest rettet af Æske 8. okt 2015, 21:36, rettet i alt 1 gang.
0
Det skal være sjovt, ellers er det ikke morsomt!
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf girl_beat » 8. okt 2015, 07:41

Brændende kærlighed - i en helt særlig familieudgave med smørklat, sprød flæsk i tern, bløde løg og sirup ovenpå :love2:

Mine bedsteforældre havde efter krigen en af mine bedstefars soldaterkammerater til spisning, og han 'opfandt' retten, da han bad om smør og sirup til kartoffelmosen. Siden er den gået i arv, og min kæreste spiser det også glædeligt, selvom han var ret skeptisk i starten. Dog er flæsk skiftet ud med bacontern i den moderne udgave :D
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Thestral » 8. okt 2015, 07:43

Risengrød med kanel og sukker
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Akehurst2 » 8. okt 2015, 08:03

Der er ikke rigtig noget, hvor jeg tænker at det har jeg "holdt ved". Jeg synes, vi fik rimelig almindelig, alsidig mad, og der er ikke noget, hvor jeg kan se en grund til, at jeg skulle være holdt op med at spise det.

Mine forældre og især min far var også meget berejste, så vi var ret hurtigt ude med mange ting, der dengang var eksotiske, såsom sushi.

Men en ting, jeg elskede som barn og stadig gør, som jeg ikke rigtig kender nogen, der spiser (længere) er baconsandwich.
0
Brugeravatar
Lull
Indlæg: 1242
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:18
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1595

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Lull » 8. okt 2015, 08:06

Akehurst2 skrev:Men en ting, jeg elskede som barn og stadig gør, som jeg ikke rigtig kender nogen, der spiser (længere) er baconsandwich.


Århhh, det er altså godt :dåne:
Vi fik (og får stadig) vores med spejlæg i :ivrig:
1
03.05.2017 :lun:
Brugeravatar
Æske
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:01
Kort karma: 423
Geografisk sted: Århus
Likede indlæg: 2340

Re: Hvad er du så vokset op med som du stadig elsker ???

Indlægaf Æske » 8. okt 2015, 08:15

Blodpølse, sild og æbleflæsk.
0
Det skal være sjovt, ellers er det ikke morsomt!

Tilbage til "Mad og drikke"